Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-487/10/HK
z 28 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-487/10/HK
Data
2010.07.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
nagroda pieniężna
nagroda rzeczowa
obowiązek płatnika
płatnik


Istota interpretacji
W jaki sposób należy opodatkować nagrody za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 30 kwietnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania nagród za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działąjąc na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 08 marca 1990r. o samorządzie gminnym, Gmina (wnioskodawca) w ramach zadań własnych organizuje konkursy z dziedziny kultury i sztuki.

Informacje o konkursach najczęściej ogłaszane są na stronach BIP Urzędu, a także w prasie. Uchwałami Rady Miejskiej ustanowiono:

  • Nagrody Artystyczne Miasta X,
  • Nagrody Miasta X za Upowszechnianie Kultury.

Załącznikami do Uchwał są Regulaminy, w których określono:

  • iż nagrody stanowią formę uznania dla twórców, środowisk artystycznych oraz osób i środowisk kulturalnych za ich wkład w rozwój i upowszechnianie kultury i są przyznawane corocznie osobie (grupie), która w danym roku wyróżniła się wybitnymi osiągnięciami lub za całokształt dokonań artystycznych, w animacji oraz upowszechnianiu i działalności w sferze kultury,
  • iż wnioski o przyznanie nagród winny zawierać dane kandydata oraz szczegółowe uzasadnienie wraz z dokumentacją osiągnięć,
  • iż nagrody przyznawana jest przez Radę Miejską na wniosek Prezydenta Miasta,
  • wysokość nagród (są to nagrody pieniężne w wyskości powyżej 760 zł),
  • krąg osób oraz instytucji, które mogą składać wnioski o przyznanie nagrody.

Oprócz nagród pieniężnych laureatom wręczane są statuetki i dyplomy o wartości poniżej 760 zł.

Wnioski kandydatów są analizowane i oceniane przez Komisję Konkursową (komisja jest powołana Zarządzeniem Prezydenta Miasta) pod względem formalnym i merytorycznym według następujących kryteriów:

  • w przypadku nagrody artystycznej - całościowy dorobek pracy twórczej, ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć artystycznych w roku, za który przyznawana jest nagroda,
  • w przypadku nagrody za upowszechnianie kultury - całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury, całokształt dokonań w animacji ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć w roku za który przyznawana jest nagroda.

Kandydatami do nagród mogą być osoby posiadające status twórcy i artysty, osoby nie posiadające takiego statusu, a także organizacje.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych poszczególne rodzaje nagród oraz czy wartość nagród rzeczowych należy łączyć z wartością nagród pieniężnych...

Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku gdy nagrodę otrzymuje osoba fizyczna posiadająca status twórcy i artysty i nagroda przewyższa kwotę 760 zł, to wówczas mamy do czynienia z działanością wykonywaną osobiście i od nagrody należy odprowadzić podatek dochodowy w wysokości 18%, obliczony zgodnie z art. 41 ustawy o podatku dochodowym od soób fizycznych, stosując 20% stawkę kosztów uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 4). W ocenie wnioskodawcy osobom tym należy wystawić informację PIT-11.

Natomiast w przypadku gdy nagrodę ortrzymuje osoba fizyczna nie posiadająca statusu twórcy i artysty (amator, osoba wykonująca czynności społecznie) i nagroda przewyższa kwotę 760 zł, to wówczas nagrodę należy opodatkowć podatkiem zryczałtowanym w wysokośći 10% - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2).

W ocenie wnioskodawcy, wartość nagród rzeczowych polega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68.

Wnioskodawca uważa, iż jeżeli wartość nagród pieniężnych nie przekracza kwoty 760 zł, to wówczas nagrody te korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68, bez względu na status osoby otrzymującej nagrodę.

Według stanowiska wnioskodawcy nagrody, zarówno pieniężne jak i rzeczowe, są efektem udziału w konkursie pomimo, iż nie jest wprost użyte słowo konkurs, to posiada znamiona konkursu zgodnie z definicją tego słowa zawartą w słowniku języka polskiego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760,00 zł. Powyższy przepis przewiduje zatem zwolnienie z podatku dochodowego m.in. wygranych w konkursach, które nie są wprawdzie organizowane przez środki masowego przekazu, ale są konkursami z zakresu nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.

Ustawodawca w przepisach podatkowych nie zdefiniował pojęcia konkursu, zgodnie jednak z ogólną definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna przedsięwzięcia. Konieczne bowiem jest sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody i sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina (wnioskodawca) w ramach zadań własnych organizuje konkursy z dziedziny kultury i sztuki. Informacje o konkursach najczęściej ogłaszane są na stronach BIP Urzędu, a także w prasie. Uchwałami Rady Miejskiej ustanowiono Nagrody Artystyczne Miasta X, Nagrody Miasta X za upowszechnianie Kultury. Nagrody te stanowią formę uznania dla twórców, środowisk artystycznych oraz osób i środowisk kulturalnych za ich wkład w rozwój i upowszechnianie kultury i są przyznawane corocznie osobie (grupie), która w danym roku wyróżniła się wybitnymi osiągnięciami lub za całokształt dokonań artystycznych, w animacji oraz upowszechnianiu i działalności w sferze kultury. Oprócz nagród pieniężnych laureatom wręczane są statuetki i dyplomy.

Wnioski kandydatów są analizowane i oceniane przez Komisję Konkursową (komisja jest powołana Zarządzeniem Prezydenta Miasta) pod względem formalnym i merytorycznym według następujących kryteriów:

  • w przypadku nagrody artystycznej - całościowy dorobek pracy twórczej, ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć artystycznych w roku, za który przyznawana jest nagroda,
  • w przypadku nagrody za upowszechnianie kultury - całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury, całokształt dokonań w animacji ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć w roku za który przyznawana jest nagroda.

W świetle powołanych powyżej przepisów należy zatem stwierdzić, że w przedmiotowej sytuacji nie mamy do czynienia z nagrodą w konkursie, bowiem w analizowanym przypadku nie zostały spełnione przesłanki konkursu. Nagrody przyznawane będą za całościowy dorobek pracy twórczej, ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć artystycznych w roku, za który przyznawana jest nagroda lub całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury, całokształt dokonań w animacji ze szczególnym uwzględnieniem wybitnych osiągnięć w roku, za który przyznawana jest nagroda. Zatem kryterium oceny są lata działalności i dotychczasowy dorobek pracy twórczej, całościowy wkład w rozwój i upowszechnianie kultury. Przesłanki, którymi kierować się będzie Komisja Konkursowa nie wskazują zatem na to, aby dokonywano wyboru najlepszego artysty bądź autora wprowadzając jakikolwiek czynnik rywalizacji czy współzawodnictwa. Wobec powyższego ww. nagrody pieniężne oraz wartość nagród rzeczowych stanowi dla osób wyróżnionych przez wnioskodawcę przychód. Przy czym przychód ten jest przychodem z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, o której mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W tym miejscu zauważyć należy, iż w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez znaczenia pozostaje fakt, czy osoba osiągająca powyższy przychód posiadania status twórcy i artysty czy też takiego statusu nie posiada.

W myśl art. 13 pkt 2 za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

W związku z tym na wnioskodawcy ciąży obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Przychód ten oraz pobrana zaliczka na podatek dochodowy winny być wykazane w informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) sporządzonej za dany rok podatkowy.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj