Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-564/10-4/IB
z 29 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-564/10-4/IB
Data
2010.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
fundacje
projekt


Istota interpretacji
Czy Fundacja może w jakikolwiek sposób odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją projektu? „Przeciwdziałanie przemocy seksualnej lub przemocy ze względu na płeć (GBSV) wobec cudzoziemców, osób ubiegających się o status uchodźcy lub inne formy ochrony” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców oraz budżetu państwa zgodnie z umowa finansowa nr 11/1/2008/EFU z dnia 15 października 200 zawarta pomiędzy Fundacja a Władzą Wdrażającą Programy Europejskie?



Wniosek ORD-IN 541 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2010 r. (data wpływu 09.06.2010 r.) uzupełnionego w dniu 13.07.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 30.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.06.2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 13.07.2010 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 30.06.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 15 października 2009 Fundacja zawarła umowę z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie na realizacje projektu „Przeciwdziałanie przemocy seksualnej lub przemocy ze względu na płeć (GBSV) wobec cudzoziemców, osób ubiegających się o status uchodźcy lub inne formy ochrony” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców oraz budżetu państwa.

Główne cele projektu to:

  1. poprawa warunków bezpieczeństwa beneficjentów ostatecznych poprzez monitoring czynników ryzyka w ośrodkach oraz poprzez upowszechnienie informacji na temat przemocy, sposobów jej zapobiegania i reagowania
  2. podniesienie świadomości na temat przemocy seksualnej ze względu na płeć wśród profesjonalistów pracujących z cudzoziemcami, w szczególności przedstawicieli lokalnych zespołów współdziałania poprzez cykl szkoleń
  3. implementacja skutecznych narzędzi umożliwiających zastosowanie procedur przeciwdziałających i zapobiegających przemocy seksualnej ze względu na płeć poprzez szkolenia i aktywizacje wspólnych działań lokalnych

Projekt był realizowany w okresie 1 września 2009 - 20 stycznia 2010 roku.

Fundacja przedkłada niniejszy wniosek o interpretacje w związku z wymogiem Władzy Wdrażającej Programy Europejskie otrzymanej dnia 24 maja br. dotyczącym przedstawienia pisemnej interpretacji wydanej na rzecz Fundacji w zakresie kwalifikowalności podatku od towarów i usług. Podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowalnym (refundowanym), jeżeli danemu podatnikowi (tu: Fundacji) nie przysługuje prawo do jego odliczenia lub zwrotu na podstawie przepisów obowiązujących w zakresie podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu z dnia 13.07.2010 r. Wnioskodawca dodał, iż Fundacja nie jest podatnikiem VAT, gdyż nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (znajduje się w rejestrze podatników zwolnionych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja może w jakikolwiek sposób odzyskać podatek od towarów i usług w związku z realizacją projektu... „Przeciwdziałanie przemocy seksualnej lub przemocy ze względu na płeć (GBSV) wobec cudzoziemców, osób ubiegających się o status uchodźcy lub inne formy ochrony” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców oraz budżetu państwa zgodnie z umową finansową z dnia 15 października 200 zawarta pomiędzy Fundacja a Władzą Wdrażającą Programy Europejskie...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji nie przysługuje prawo do refundacji bądź odliczania podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji zadań finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców (EFU) oraz budżetu państwa zgodnie z umową finansową ze względu na przedstawioną poniżej interpretację prawno-podatkową.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla określenia, czy podatnikowi przysługuje prawo do refundacji bądź odliczania podatku od towarów i usług nabywanych w ramach realizacji niniejszego projektu należy stwierdzić, czy podatnik wykonuje czynności opodatkowane tym podatkiem - z którymi poniesiony podatek jest związany.

W powyższym celu należy rozważyć czy faktyczne czynności wykonywane przez Fundację w celu realizacji umowy finansowej stanowią usługę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (czyli czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Wynika z tego, że usługa - na gruncie przepisów podatkowych - jest pojęciem szerokim, co jednak nie oznacza, że każda czynność stanowi usługę. Usługa, jest bowiem określonym świadczeniem, do spełnienia którego dany podmiot musi się jednak zobowiązać. Zgodnie natomiast z decyzją nr 573/2007/WE Parlamentu Europejskiego oraz Rady z dnia 23 maja 2007 r. ustanawiająca Europejski Fundusz na rzecz Uchodźców na lata 2008-2010 jako część Programu „Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi” (..) Fundusz ma na celu stworzenie przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości poprzez wspólną politykę europejską w dziedzinie azylu i migracji dążącą zarówno do uczciwego traktowania obywateli państw trzecich, jak i do lepszego zarządzania przepływami migracyjnymi. Niniejsza umowa jest realizowana w ramach Działania 1 Funduszu-Rozwinięcie i poprawa oferty integracyjnej oraz poradnictwa zarówno dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, jak i osób objętych ochroną międzynarodową.

Powyższe oznacza, że realizacja celów Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców nie jest usługą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. W ramach realizacji Funduszu nie dochodzi bowiem do zobowiązania się beneficjenta (Fundacji) do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz określonej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej - projekt jest wdrożony dla realizacji generalnych celów, idei Funduszu, a nie świadczenia skonkretyzowanych usług). „Zmierzanie” do osiągnięcia rezultatów, które stanowią jednak pewną zgeneralizowaną idee Funduszu na Rzecz Uchodźców nie jest zatem czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Zgodnie także z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden — Holandia), świadczenie usług podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą w ramach którego następuje świadczenie wzajemne (tj. usługodawca otrzymuje od usługobiorcy wynagrodzenie).

W przypadku realizacji celów Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców trudno jest wskazać usługobiorcę (odbiorcę świadczonych usług), a już z całą pewnością należy wykluczyć istnienie więzi prawnej miedzy Fundacją (wykonawcą projektu) a podmiotami, które w przyszłości będą uzyskiwać korzyści wynikające z realizacji Projektu. Należy także podkreślić, że usługodawca nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych usługobiorców (otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów - z Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców i budżetu państwa).

Z powyższych względów należy stwierdzić, że realizacja Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców i ewentualne efekty które mogą powstać w ramach niniejszego projektu w przyszłości, nie stanowią usługi w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (w razie przyjęcia odmiennej interpretacji należałoby określić moment powstania obowiązku podatkowego tj. wykonania przyszłej usługi oraz określić sposób fakturowania tj. stwierdzić przez kogo i na kogo powinny być wystawiane faktury VAT z tego tytułu - co jest warunkiem obiektywnie niemożliwym do spełnienia ze względu na obowiązujące przepisy w zakresie podatku od towarów i usług i brak w prawie polskim tzw. podatnika grupowego).

Konkludując: w ocenie Fundacji, beneficjent - w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców - nie wykonują czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z tego względu podatek od towarów i usług nie może zostać odzyskany przez Fundację i powinien być zrefundowany przez Europejski Fundusz na Rzecz Uchodźców jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto wg art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym i stanowisku Wnioskodawcy wskazano, iż 15 października 2009 Fundacja zawarła umowę z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie na realizacje projektu „Przeciwdziałanie przemocy seksualnej lub przemocy ze względu na płeć (GBSV) wobec cudzoziemców, osób ubiegających się o status uchodźcy lub inne formy ochrony” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców oraz budżetu państwa. Fundacja nie jest podatnikiem VAT, gdyż nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (znajduje się w rejestrze podatników zwolnionych). Ponadto Fundacja nie otrzymuje wynagrodzenia od potencjalnych usługobiorców, otrzymuje wyłącznie zwrot kosztów – z Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców i budżetu państwa.

Z powyższego wynika, iż realizowany przez Wnioskodawcę projekt nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych tym samym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto z wniosku wynika, iż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane dla podatku podatnikiem VAT, a zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, a warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004r.

Reasumując, Fundacja nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „Przeciwdziałanie przemocy seksualnej lub przemocy ze względu na płeć (GBSV) wobec cudzoziemców, osób ubiegających się o status uchodźcy lub inne formy ochrony” realizowanego ze środków Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców oraz budżetu państwa zgodnie z umowa finansowa z dnia 15 października 200 zawarta pomiędzy Fundacja a Władzą Wdrażającą Programy Europejskie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj