Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-94/10-4/EN
z 23 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-94/10-4/EN
Data
2010.03.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dopłata
dotacja przedmiotowa
obrót
podstawa opodatkowania


Istota interpretacji
Czy dopłaty z Agencji Rynku Rolnego realizowane ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?



Wniosek ORD-IN 505 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 20 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 marca 2010 r. (data wpływu 17 marca 2010 r.) o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Głównym celem działalności jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w ramach akcji „szklanka mleka”. Za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego Zainteresowany korzysta z programu „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”. Założeniem ww. programu jest obniżenie ceny mleka i jego przetworów oferowanych dzieciom i młodzieży. Obecnie dopłaty te są realizowane ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. Wnioskodawca otrzymuje dopłaty ze wszystkich ww. źródeł i traktuje je jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Ponadto dopłatę ze środków wspólnotowych, z budżetu państwa oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa pomniejsza o kwotę podatku od towarów i usług oraz opodatkowuje podatkiem VAT. Dochód osiągnięty z prowadzonej działalności Zainteresowany opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowany podatkiem liniowym oraz podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dopłaty z Agencji Rynku Rolnego, realizowane ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty z Funduszu Promocji Mleczarstwa podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Ze wskazanego przepisu wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi – tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawowy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Spożycie mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych jest jednym z instrumentów funkcjonujących na rynku mleka i przetworów mlecznych w krajach członkowskich Unii Europejskiej. Podstawy prawne funkcjonowania tego mechanizmu zawarte są w Rozporządzeniu Komisji (WE) nr 657/2008 z dnia 10 lipca 2008 r. (Dz. Urz. UEL z 2008 r. Nr 183, poz. 17 ze zm.) ustanawiającym zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych.

Beneficjentami tej pomocy, w myśl art. 2 powyższego rozporządzenia, są uczniowie, którzy regularnie uczęszczają do jednego z następujących typów instytucji oświatowej: przedszkola/inne przedszkolne instytucje oświatowe, szkoły podstawowe i średnie, zarządzane lub uznane przez właściwe organy państwa członkowskiego.

Art. 6 ust. 2 ww. rozporządzenia stanowi, iż o pomoc ubiegać się mogą:

  1. instytucje oświatowe,
  2. władze oświatowe odnośnie do produktów rozdzielanych wśród uczniów, w obrębie ich obszaru,
  3. dostawcy produktów, jeżeli tak zostało przewidziane w państwie członkowskim,
  4. organizacje działające w imieniu jednej lub większej liczby instytucji oświatowych lub władz oświatowych i specjalnie ustanowione dla tych celów, jeżeli tak zostało przewidziane w państwie członkowskim.


Wnioskujący o pomoc muszą być zatwierdzeni do tych celów przez właściwe władze Państwa Członkowskiego, w którym znajduje się instytucja oświatowa, do której dostarczane są produkty (art. 7 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 powołanego rozporządzenia, państwa członkowskie sprawdzają, czy maksymalna ilość 0,25 litra, o której mowa w art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, nie jest przekroczona, uwzględniając liczbę dni szkolnych oraz liczbę uczniów regularnie uczęszczających do szkoły w okresie objętym wnioskiem o dotację oraz uwzględniając współczynnik, o którym mowa w art. 4 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której celem jest dostarczanie mleka i przetworów mlecznych do placówek oświatowych w ramach akcji „szklanka mleka”. w związku z tym za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego korzysta on z programu „Dopłaty do spożycia mleka i przetworów mlecznych w placówkach oświatowych”. Założeniem ww. programu jest obniżenie ceny mleka i jego przetworów oferowanych dzieciom i młodzieży. Dopłaty te są realizowane ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa. Zainteresowany otrzymuje dopłaty ze wszystkich ww. źródeł i traktuje je jako przychód podatkowy w momencie wpływu na rachunek bankowy. Ponadto dopłatę ze środków wspólnotowych, z budżetu państwa oraz Funduszu Promocji Mleczarstwa pomniejsza o kwotę podatku od towarów i usług oraz opodatkowuje podatkiem VAT. Dochód osiągnięty z prowadzonej działalności Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem dochodowym od osób fizycznych opodatkowany podatkiem liniowym oraz podatkiem VAT.

Biorąc zatem pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz informacje przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż otrzymana przez Zainteresowanego pomoc za pośrednictwem Agencji Rynku Rolnego realizowana ze środków wspólnotowych, budżetu państwa i Funduszu Promocji Mleczarstwa, stanowi dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów i zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dopłat do przetworów mlecznych. Natomiast w kwestii zwolnień przedmiotowych w podatku dochodowym zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj