Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-368/10/DP
z 9 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-368/10/DP
Data
2010.07.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
karta podatkowa
świadczenie nieodpłatne
umowa użyczenia


Istota interpretacji
Czy w przypadku użyczenia synowi lokalu użytkowego znajdującego się w budynku wykorzystywanym przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, Wnioskodawca ma prawo korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 511 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Działalność ta polega na świadczeniu usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, tj. usług wymienionych w załączniku nr 4 pod poz. 20 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany jest budynek użytkowy stanowiący własność Pani i Pani męża. W latach 2006 - 2007 budynek został rozbudowany, a od materiałów budowlanych zużytych do rozbudowy odliczono w całości podatek naliczony. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego nie dokonał jeszcze odbioru rozbudowanego budynku. Jednakże rozbudowa przedmiotowego budynku nie uniemożliwiała korzystania z tegoż budynku. W dniu 14 września 2006 r. zawarła Pani z synem umowę użyczenia lokalu znajdującego się w ww. budynku. Użyczony lokal wykorzystywany jest dla celów prowadzonej przez syna działalności gospodarczej. Ponadto, w tym samym dniu, tj. 14 września 2006 r. podpisała Pani z synem protokół ustalający wysokość wydatków ponoszonych przez Panią na utrzymanie całego budynku, związanych z użyczonym lokalem. Zgodnie z przedmiotowym protokołem, do ustalenia wysokości kosztów przypadających na użyczony lokal przyjęto:


  • dla rozliczenia ścieków, wody, monitoringu, opału - wskaźnik w wysokości 30% poniesionych przez Panią kosztów przypadających na cały budynek; przy obliczaniu wskaźnika uwzględniono udział powierzchni lokalu użyczonego do powierzchni całego budynku,
  • dla energii elektrycznej - w wysokości 40% poniesionego przez Panią kosztu przypadającego na cały budynek; przy obliczaniu wskaźnika uwzględniono energochłonność użytkowanych przez Pani syna maszyn oraz energię zużytą do oświetlenia użyczonej synowi powierzchni lokalu.


Wszelkie koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem budynku ponoszone są przez Panią.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku użyczenia synowi lokalu użytkowego znajdującego się w budynku wykorzystywanym przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, Wnioskodawca ma prawo korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej...


Pani zdaniem, bezpłatne użyczenie synowi lokalu użytkowego znajdującego się w budynku wykorzystywanym przez Panią w działalności gospodarczej - nie pozbawia prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.


Stosownie do art. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają niektóre przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne, które:


  • prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • osiągają przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.


Stosownie zaś do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolniczą działalność gospodarcza, oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynika, że za przychód z pozarolniczej działalności, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, a u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Takie pojęcie działalności gospodarczej znajduje wyraz w brzmieniu art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którym zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części 1 tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. Powyższe ma istotne znaczenie w sprawie. Jak wynika z powołanych norm prawnych, przychodem, co do zasady, są kwoty należne z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Uważa Pani, iż fakt użyczenia lokalu synowi nie stanowi przychodu w rozumieniu wyżej cytowanych przepisów, a ponadto użyczenie nie mieści się w definicji „pozarolniczej działalności gospodarczej" zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w zw. z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Użyczenie bowiem, jako czynność cywilno-prawna zostało uregulowane w art. 710 - 719 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 710 Kodeksu cywilnego, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Zatem uważa Pani, iż fakt użyczenia lokalu użytkowego znajdującego się w budynku wykorzystywanym w Jej działalności gospodarczej - nie wywoła negatywnego skutku w postaci utraty prawa do opodatkowania przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Ponadto należy zauważyć, iż ustawodawca w art. 40 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazał katalog zamknięty przypadków, których zaistnienie, z mocy prawa, spowoduje wygaśnięcie decyzji naczelnika urzędu skarbowego ustalającej wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej.


Do przesłanek ustawowych zaliczono te przypadki, w których podatnik:

  • poda we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej dane niezgodne ze stanem faktycznym, powodujące nieuzasadnione zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej bądź ustalenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej w kwocie niższej od należnej, lub
  • prowadzi nierzetelnie (niezgodnie ze stanem faktycznym) ewidencję zatrudnienia bądź, mimo obowiązku, nie prowadzi tej ewidencji, a stwierdzony stan zatrudnienia jest wyższy od zgłoszonego naczelnikowi urzędu skarbowego, lub
  • nie zawiadomi naczelnika urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w art. 36 ust. 7, o zmianach powodujących utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej albo mających wpływ na podwyższenie wysokości podatku dochodowego w formie karty podatkowej, bądź w zawiadomieniu poda dane w tym zakresie niezgodne ze stanem faktycznym, lub
  • w rachunku lub fakturze stwierdzających sprzedaż wyrobu, towaru lub wykonanie usługi poda dane istotnie niezgodne ze stanem faktycznym.


Ponieważ - jak wskazano powyżej - art. 40 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi katalog zamknięty przypadków powodujących utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej - to nie może on być rozszerzany ani zawężany, co ma istotne znaczenie w sprawie, gdyż do ww. przypadków nie zaliczono użyczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 710 ustawy Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), przez umowę użyczenia rozumie się umowę, na podstawie której użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Istotą tej umowy jest jej bezpłatny charakter, co oznacza, że biorący w używanie nie ma obowiązku dokonywania żadnych świadczeń i opłat na rzecz dającego do bezpłatnego używania.


Zgodnie z art. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym podlegają niektóre przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne, które:


  • prowadzą pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • osiągają przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.


Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przy czym z art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy wynika, że pod pojęciem „pozarolnicza działalność gospodarcza", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Natomiast w myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), działalność gospodarcza albo pozarolniczą działalność gospodarcza, oznacza działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z którym zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części 1 tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.


Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Jednakże w myśl art. 25 ust. 2 tej ustawy, nie wyłącza opodatkowania w formie karty podatkowej:


  1. prowadzenie przez podatnika działalności w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, w elektrowniach wodnych i wiatrowych, o mocy oddawanej do 5.000 kilowatów, oraz wytwarzanie biogazu,
  2. osiąganie przychodów z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze


  • z których przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu według skali podatkowej.


Zgodnie z treścią art. 25 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 23 ww. ustawy, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że dla skorzystania z możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej podatnicy mogą prowadzić tylko jeden rodzaj działalności określony w art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (wymieniony tylko w jednym z ww. punktów artykułu 23 ust. 1 tej ustawy). Tym samym prowadzenie lub podjęcie innego (dodatkowego) rodzaju działalności, niż jeden z rodzajów działalności określony w art. 23 ww. ustawy i to niezależnie od tego, czy ten inny rodzaj działalności został wymieniony w tym przepisie, powoduje utratę lub brak możliwości opłacania przez podatnika podatku dochodowego w formie karty podatkowej.


Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:


  1. o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:


  1. powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
  2. mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Działalność ta polega na świadczeniu usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, tj. usług wymienionych w załączniku nr 4 pod poz. 20 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystywany jest budynek użytkowy stanowiący własność Pani i Pani męża. W dniu 14 września 2006 r. zawarła Pani z synem umowę użyczenia lokalu znajdującego się w ww. budynku (nieodpłatne świadczenie). Użyczony lokal wykorzystywany jest dla celów prowadzonej przez syna działalności gospodarczej.

Mając na względzie powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej mogą być opodatkowani podatnicy prowadzący działalność w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej, pod warunkiem jednak, iż nie prowadzą innej pozarolniczej działalności gospodarczej i spełniają pozostałe wymogi przewidziane w art. 25 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Oznacza to, iż zawarta pomiędzy Panią a Jej synem umowa użyczenia lokalu użytkowego (nieodpłatne świadczenie), nie jest zmianą stanu faktycznego w stosunku do stanu faktycznego podanego we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, która powoduje utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nieodpłatnie świadczenie (użyczenie lokalu synowi) nie spowoduje utraty warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej przychodów z usług w zakresie elektromechaniki, z wyjątkiem dźwigowej, chłodniczej i pojazdowej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj