Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-471/10/MK
z 27 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-471/10/MK
Data
2010.07.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
obowiązek płatnika
składki na ubezpieczenia zdrowotne
składki na ubezpieczenia zdrowotne
zeznanie podatkowe
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Jakie są skutki podatkowe zwrotu przez byłego płatnika nadpłaconych składek zdrowotnych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 27 kwietnia 2010r.), uzupełnione w dniu 31 maja 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nadpłaconych składek zdrowotnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu nadpłaconych składek zdrowotnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W listopadzie 2008r. Biuro Kadr i Płac poinformowało wnioskodawcę, że zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z czerwca 2008r. „dodatkowe wynagrodzenie wypłacane z tytułu Karty Hutnika nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne". W związku z tym odprowadzone do ZUS niesłusznie naliczone składki będą zwrócone za lata 1999-2008. W czerwcu 2009r. poinformowano wnioskodawcę, że od tego miesiąca rozpoczyna się wypłata należności z tytułu zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne od Karty Hutnika. I tak się stało. Wypłaty realizowane były przelewem na konto co miesiąc za każdy kolejny rok począwszy od 1999r. i trwały do grudnia 2009r., łącznie za 7 lat (1999 do 2005). Dalsze wypłaty zostały wstrzymane ze względu na odwołanie się ZUS do Sądu. W lutym 2010r. w okresie sporządzania PIT-11 firma poinformowała wnioskodawcę, że w zwróconej kwocie oprócz składek ubezpieczenia społecznego jest również składka ubezpieczenia zdrowotnego i należy ją zwrócić dopisując ją do podatku przy zeznaniu rocznym.

Po tej informacji wraz z PIT-11 przysłano odrębną informację na piśmie instruując jak należy postąpić przy rozliczeniu PIT-36 lub PIT-37 oraz tabelę z rozliczeniami tychże składek. Informacja ta nie posiada żadnych znamion oficjalnego pisma, nie ma pieczęci firmy, ani logo, a takowe posiada i podpisane jest przez najniżej umieszczonego w hierarchii pracowników komórki kadrowo-płacowej nie należącego do działu prowadzącego rozliczenia PIT.

Analizując tabelę wyliczeń widoczny jest błąd w tym, iż do doliczenia w PIT-36 lub 37 wykazano tylko składki odliczane od podatku, a przecież składki zdrowotne wnioskodawcy też zostały zwrócone, natomiast składki zdrowotne pracownika od zwróconej kwoty ubezpieczenia społecznego przy rozliczeniu podatkowym w ogóle nie zostały naliczone.

Wnioskodawca wystąpił z zapytaniem do Działu Kadr i Płac firmy jak to możliwe, że nastąpił zwrot składek zdrowotnych pomimo, iż wyrok sądu dotyczył składek na ubezpieczenie społeczne, a składki zdrowotne w tym przypadku nie podlegają zwrotowi dając również do zrozumienia, że w przedstawionej tabeli i w PIT-11 są rażące błędy w wyliczeniach. W odpowiedzi wnioskodawca otrzymał pismo przedstawiające artykuły ustawy podatkowej. Wnioskodawca wystąpił również do Inspektoratu ZUS - rejon siedziby firmy, z zapytaniem czy zwrócone zostały składki zdrowotne od Karty Hutnika. Wnioskodawcę odesłano do firmy.

Wnioskodawca podsumowując stwierdził, iż:

  • zwrot dotyczy tylko składek zdrowotnych odliczonych od podatku,
  • składki zdrowotne pracownika nie wykazane do zwrotu,
  • składki zdrowotne pracownika nie naliczone od kwoty podlegającej opodatkowaniu,
  • w PIT-11 zawyżona kwota składek zdrowotnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy słusznie pracodawca nakazuje zwrot nadpłaconych kwot za pośrednictwem Urzędu Skarbowego i to w kwocie zaniżonej...

Wnioskodawca uważa, iż w firmie nastąpiła bardzo poważna pomyłka i rażący błąd przy wyliczaniu składek do zwrotu oraz w PIT-11. Wnioskodawca sądzi, iż dopiero przy sporządzaniu PIT-11 zorientowano się i podjęto działania, aby odzyskać nadpłacone kwoty przy pomocy Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca nie sądzi, aby ZUS przystał na korektę składki zdrowotnej, a więc przypuszcza, iż ciężar tej wpadki spoczywa na firmie a sposób odzyskania nadpłaconych kwot jest niewłaściwy i dalece niepoprawny. Inne bliższe informacje do wnioskodawcy nie docierają, gdyż nie jest już czynny zawodowo; zwolniony w ramach redukcji zatrudnienia po 40 latach pracy z dniem 31 grudnia 2008r. - skierowany na świadczenie przedemerytalne.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 powołanej wyżej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Stosownie do art. 45 ust. 3a pkt 1 tej ustawy w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconych i odliczonych składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne - w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym wystąpiły te okoliczności, podatnik jest obowiązany doliczyć odpowiednio do dochodu lub podatku, obliczonego zgodnie z art. 27 albo art. 30c, kwoty uprzednio odliczone.

Jak wynika z wniosku w listopadzie 2008r. były pracodawca poinformował wnioskodawcę, że zgodnie z wyrokiem Sądu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z czerwca 2008r. „dodatkowe wynagrodzenie wypłacane z tytułu Karty Hutnika nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne". W związku z tym odprowadzone do ZUS niesłusznie naliczone składki będą zwrócone za lata 1999-2008. W czerwcu 2009r. poinformowano wnioskodawcę, że od tego miesiąca rozpoczyna się wypłata należności z tytułu zwrotu składek na ubezpieczenie społeczne od Karty Hutnika. Wypłaty realizowane były przelewem na konto co miesiąc za każdy kolejny rok począwszy od 1999r. i trwały do grudnia 2009r., łącznie za 7 lat (1999 do 2005). W lutym 2010r. w okresie sporządzania PIT-11 firma poinformowała wnioskodawcę, że w zwróconej kwocie oprócz składek ubezpieczenia społecznego jest również składka ubezpieczenia zdrowotnego i należy ją zwrócić dopisując ją do podatku przy zeznaniu rocznym. Po tej informacji wraz z PIT-11 przysłano odrębną informację na piśmie instruując jak należy postąpić przy rozliczeniu PIT-36 lub PIT-37 oraz tabelę z rozliczeniami tychże składek. Informacja ta nie posiada żadnych znamion oficjalnego pisma, nie ma pieczęci firmy, ani logo. Z wniosku wynika również, iż według wnioskodawcy w przedstawionej tabeli znajdują się rażące błędy.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 1999r. (t. j. Dz. U. 1993r. Nr 90, poz. 416 ze zm.), podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2000r. (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.

Z przepisu art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2001r. i 2002r. wynika, iż podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21 i 52.

Stosownie do art. 27b ust. 1 pkt 2 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 27b ust. 1 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2004r., podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 27b ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2005r. podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle ww. przepisów, w każdym z wymienionych lat podatek dochodowy podatnika ulegał obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami:

  • o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym – w latach 1999, 2000, 2001 i 2002,
  • o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia – w 2003r.,
  • o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – w latach 2004, 2005.

Przywołany wyżej przepis art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie wskazuje, że w roku podatkowym, w którym podatnik otrzymał zwrot uprzednio zapłaconych i odliczonych m. in. składek na ubezpieczenie zdrowotne – winien w zeznaniu podatkowym składanym za ten rok podatkowy doliczyć do podatku kwoty uprzednio odliczone z tego tytułu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, iż skoro wnioskodawca otrzymał w 2009r. kwoty pobranych w latach 1999-2005 składek na ubezpieczenie zdrowotne, składając roczne zeznanie o wysokości osiągniętego przychodu za 2009r. obowiązany jest na podstawie art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób doliczyć do należnego podatku za 2009r. kwoty zwróconych składek (uprzednio odliczonych).

Należy zauważyć, iż w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić w sytuacji takiej jak przedmiotowa były pracodawca wnioskodawcy. Zatem należy przyjąć, iż ma tu zastosowanie ogólna reguła, według której dowodem może być wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W takiej sytuacji zasadne jest, aby były pracodawca jako płatnik poinformował na piśmie byłego pracownika o zwróconych składkach na ubezpieczenie zdrowotne oraz o obowiązku wynikającym z ww. art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, iż podatnik jest zobowiązany do należytego wypełniania obowiązków nałożonych na niego ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji przedstawionej we wniosku obowiązek rozliczenia zwróconych składek na ubezpieczenie zdrowotne – w świetle ww. przepisów – spoczywa bezpośrednio na wnioskodawcy. Fakt poinformowania pisemnie przez byłego płatnika o obowiązku doliczenia do podatku w zeznaniu za 2009r. zwróconych w tym roku podatkowym składek na ubezpieczenie zdrowotne nie zwalnia wnioskodawcy z tego obowiązku.

W odniesieniu do wykazanych błędnie – według wnioskodawcy – w ww. tabeli przez byłego płatnika kwot składek zdrowotnych należy stwierdzić, iż fakt prawidłowości bądź nieprawidłowości wykazania tych kwot nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej, ponieważ nie jest uregulowany przepisami prawa podatkowego, w związku z czym Minister Finansów nie jest organem właściwym do wydania interpretacji w tym zakresie.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przepis art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast poprzez ustawy podatkowe, zgodnie z art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Ponadto wyjaśnia się, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dokumentów załączonych do wniosku i jego uzupełnienia. Tutejszy organ jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj