Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-394/10-6/LK
z 20 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-394/10-6/LK
Data
2010.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
import usług
obowiązek podatkowy
odpowiedzialność cywilna
ubezpieczenia
usługi ubezpieczeniowe


Istota interpretacji
VAT - w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej oraz w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych usług ubezpieczenia Odpowiedzialności



Wniosek ORD-IN 265 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.04.2010 r. (data wpływu 23.04.2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 26.05.2010 r. (data wpływu 27.05.2010 r.) na wezwanie z dnia 19. 05. 2010 r., oraz pismem z dnia 16.06.2010 r. (data wpływu 18.06.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 09.06.2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

  • jest nieprawidłowe - w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej
  • jest prawidłowe - w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej

UZASADNIENIE

W dniu 23.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej oraz w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26.05.2010 r. (data wpływu 27.05.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-394/10-2/LK z dnia 19.05.2010 r., oraz pismem z dnia 16.06.2010 r. (data wpływu 18.06.2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-394/10-4/LK z dnia 09.06.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 2009 roku Podatnik w celu optymalizacji kosztów swojej działalności przystąpił do polisy ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej, której głównym właścicielem jest Spółka Matka (jedyny udziałowiec Podatnika) mająca siedzibę w Szwecji. Dzięki temu Podatnik uzyskał wyższą kwotę ubezpieczenia płacąc za to mniejszą składkę roczną niż gdyby takie samo ubezpieczenie zawierał indywidualnie.

Firma ubezpieczeniowa zarejestrowana i mająca siedzibę w Szwecji wystawiła na Podatnika fakturę za ubezpieczenie OC za okres od 01.2009 do 12.2009. Faktura została wystawiona w dniu 09.02.2009 roku. Termin płatności upływał w dniu 06.03.2009 roku. Podatnik opłacił całą kwotę faktury w dniu 03.03.2009 roku.

W uzupełnieniu do wniosku, wskazano ponadto, iż:

Spółka prowadzi działalność w zakresie usług w zakresie ochrony osób i mienia, usług monitorowania obiektów stałych i ruchomych polegających na stałym dozorze sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w urządzeniach elektronicznych i systemach alarmowych, usług zabezpieczenia technicznego polegających na montażu elektronicznych urządzeń i systemów alarmowych sygnalizujących zagrożenie chronionego mienia, konserwacji i napraw w miejscach zainstalowania systemów alarmowych.

Nabycie przez Spółkę ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej jest wymagane ze względu na charakter działalności Spółki. Ubezpieczenie OC zabezpiecza mienie klientów.

Ponadto Spółka wskazała symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) dla usług importowanych 65.20.31.0 – „Usługi reasekuracyjne związane z ubezpieczeniami od odpowiedzialności cywilnej” oraz 65.12.50.0 – „Pozostałe usługi ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. W świetle artykułu 19 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego w 2009 roku kiedy powstaje obowiązek podatkowy w stosunku do tego typu importu usług... Jeśli usługa jest wykonywana przez cały rok 2009, faktura wystawiona w lutym 2009 r., a płatność dokonana w marcu 2009 r., kiedy Podatnik powinien był wystawić fakturę wewnętrzną i wykazać ją w deklaracji VAT...
  2. Na podstawie załącznika 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, usługa ubezpieczenia świadczona przez zakład ubezpieczeń jest zwolniona od podatku VAT. Czy podatnik wystawiając fakturę wewnętrzną na import usług ubezpieczenia OC powinien wykazać VAT 22%, czy też na fakturze wewnętrznej Podatnik powinien wykazać stawkę zw. (zwolniona)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Podatnik po analizie artykułu 19 punkt 4 zdecydował się wystawić fakturę wewnętrzną w dniu 09.02.2009 roku, czyli w dacie wystawienia faktury pierwotnej. Podatnik wykazał tę fakturę wewnętrzną w deklaracji VAT za miesiąc luty 2009 r. Podatnik przyjął, że punkt 11 oraz punkt 13 ustęp 9 artykułu 19 nie dotyczą sytuacji Podatnika, ponieważ wcześniej niż płatność za tę usługę została wystawiona faktura przez ubezpieczyciela.

Czy Podatnik postąpił właściwie... Jeśli nie, w którym miesiącu 2009 roku w deklaracji VAT należało wykazać fakturę wewnętrzną dotyczącą importu usług ubezpieczenia OC...

Ad. 2

Podatnik wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą import usług ubezpieczenia OC przyjął stawkę zw. (zwolniona), ponieważ założył, że usługa jest świadczona przez podmiot, którego głównym typem działalności jest świadczenie usług ubezpieczeniowych. Czy Podatnik postąpił prawidłowo...

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług i prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT dla importowanych usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r. przez import usług - rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009 r. w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników:

  • osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  • mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W art. 27 ust. 4 pkt 3 i 4 wymienione są usługi będące przedmiotem zapytania.

Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy o podatku od towarów i usług przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług. Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy). Natomiast stosownie do art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W myśl § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku: czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności, a w przypadku dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta. Zgodnie z § 25 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1 powinny zawierać dane określone w § 5 z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w celu optymalizacji kosztów swojej działalności przystąpił do polisy ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej, której właścicielem jest Spółka Matka (jedyny udziałowiec Podatnika) mająca siedzibę w Szwecji. Firma ubezpieczeniowa zarejestrowana i mająca siedzibę w Szwecji wystawiła na rzecz Wnioskodawcy fakturę za ubezpieczenie OC za okres od 01.2009r. do 12.2009r. Faktura została wystawiona w dniu 09.02.2009 roku. Termin płatności upływał w dniu 06.03.2009 roku, natomiast Wnioskodawca opłacił całą kwotę faktury w dniu 03.03.2009 roku.

Mając na uwadze opis sprawy w oparciu o obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż moment wystawienia przez kontrahenta Spółki w dniu 09.02.2009 r. faktury za okres świadczenia przedmiotowych usług ubezpieczenia od 01.2009 r. do 12.2009 r. oraz moment dokonania przez Wnioskodawcę w dniu 03.03.2009 r. zapłaty, zaistniały przed wykonaniem usługi ubezpieczenia. Zatem uznać należy, że wystawiona faktura nie dokumentuje wykonania usługi a dokonaną przez Spółkę zapłatę należy potraktować zgodnie z przywołanym powyżej art. 19 ust. 11 ustawy jako zaliczkę wpłaconą przed wykonaniem usługi.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy odnośnie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu importu usług ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej w dacie wystawienia faktury przez kontrahenta należy uznać za nieprawidłowe, gdyż obowiązek z tego tytułu powstanie w dniu dokonania zapłaty należności za te usługi tj. 3 marca 2009 r. Podatek należny z tytułu importu tych usług Wnioskodawca powinien rozliczyć na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej w deklaracji VAT- 7 za miesiąc marzec 2009r.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej stawki podatku VAT dla importowanych przez Wnioskodawcę usług należy zauważyć, iż zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 3 ww. załącznika, wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67), tj. Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
  2. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
  3. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
  4. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
  5. usług ściągania długów oraz faktoringu,
  6. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  7. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
  8. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
  9. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości.

Użycie przez ustawodawcę oznaczenia „ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż nabyte przez Spółkę usługi ubezpieczenia Odpowiedzialności Cywilnej są sklasyfikowane w PKWiU 65.20.31.0 – „Usługi reasekuracyjne związane z ubezpieczeniami od odpowiedzialności cywilnej” oraz 65.12.50.0 – „Pozostałe usługi ubezpieczeniowe od odpowiedzialności cywilnej”.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez podmiot zagraniczny, na rzecz Wnioskodawcy stanowią dla Spółki import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług tej transakcji obowiązany jest Wnioskodawca, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wystawiając fakturę wewnętrzną dokumentującą przedmiotową transakcję Wnioskodawca winien zastosować zwolnienie dla nabywanych usług.

Zatem w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy Organ nie jest właściwym do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej wykonywanych usług. W przypadku wątpliwości co do poprawności sporządzonej kwalifikacji, Wnioskodawca może się zwrócić do właściwego w tym zakresie organu, tj. do Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska 29.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj