Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-440/10/BJ
z 15 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-440/10/BJ
Data
2010.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
programy
stypendium doktoranckie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy wypłacane osobie bezrobotnej stypendium z tytułu uczestnictwa w stażu czy szkoleniu, które realizowane jest w ramach projektu systemowego (Priorytet VI, Działanie 6.1, Poddziałanie 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) należy traktować jako pomoc udzielaną uczestnikowi projektu zwolnioną z podatku dochodowego od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 19 kwietnia 2010r.), uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2010-2013 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek, uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu stypendiów stażowych i szkoleniowych wypłacanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2010-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 13 kwietnia 2010r. (data pisma: 09 kwietnia 2010r.) wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) otrzymał wyjaśnienia z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym dotyczące opodatkowania świadczeń wypłacanych w projektach systemowych powiatowych urzędów pracy w ramach Poddziałania 6.1.3 PO KL, z którego wynika, iż wszystkie świadczenia wypłacane uczestnikom projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jako pomoc są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Poprzez środki europejskie zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych rozumieć należy m. in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Środki Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie - po ich przewalutowaniu na PLN - przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie Decyzji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Taki stan sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach PO KL nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych i traktować je należy jako krajowe środki publiczne. Wnioskodawca realizuje projekt systemowy w ramach PO KLt Działanie 6.1, Poddziałania 6.1.3 na podstawie umowy ramowej nr X z dnia 13 maja 2008r. oraz w oparciu o zatwierdzane w kolejnych latach budżetowych wnioski o dofinansowanie realizacji projektu (wzór umowy ramowej stanowi załącznik nr 1 do niniejszego wniosku). Ustawa z 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) nakłada na wnioskodawcę obowiązek wypłacenia osobie bezrobotnej biorącej udział w stażu czy szkoleniu przysługującego z tego tytułu stypendium. Nie jest ono jednak traktowane jako bezpośrednia pomoc a jedynie wsparcie dodatkowe. Poprzez: "pomoc udzielaną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich" rozumie się skierowanie i umożliwienie osobie bezrobotnej uczestnictwa w aktywnej formie wsparcia, dzięki której zyska możliwość zdobycia wiedzy i kwalifikacji niezbędnych do późniejszego podjęcia zatrudnienia. Jest to zgodne z głównym celem realizowanego projektu, który zakłada: "podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych z terenu powiatu zarejestrowanych w PUP znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy”.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

W jaki sposób należy interpretować przepis art 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy wypłacane osobie bezrobotnej stypendium z tytułu uczestnictwa w stażu czy szkoleniu, które realizowane jest w ramach projektu systemowego (Priorytet VI, Działanie 6.1, Poddziałanie 6.1.3) należy traktować jako pomoc udzielaną uczestnikowi projektu zwolnioną z podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, wsparcie wypłacane osobom bezrobotnym w postaci stypendium nie powinno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ:

  • właściwą pomocą kierowaną do osoby bezrobotnej w ramach projektów finansowanych z udziałem środków europejskich jest umożliwienie im uczestnictwa w aktywnej formie wsparcia (np. staż czy szkolenie), które stworzy szansę do zdobycia kwalifikacji, umiejętności i wiedzy niezbędnej do podjęcie zatrudnienia a to z kolei jest celem realizowanych projektów,
  • wypłacane stypendium jest wsparciem dodatkowym, wypłacanym na podstawie ustawy z 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.) każdemu uczestnikowi stażu czy szkolenia bez względu na źródło finansowania,
  • zgodnie z opisem zawartym w pkt F środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach PO KL nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych i traktować je należy jako krajowe środki publiczne,
  • zwolnienie świadczeń wypłacanych osobom bezrobotnym w projektach systemowych powiatowych urzędów pracy w ramach Poddziałania 6.1.3 PO KL będzie niezgodne z zasadą równości stosowania prawa podatkowego w stosunku do osób bezrobotnych korzystających z tego samego wsparcia finansowanego z innych źródeł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawca (Powiatowy Urząd Pracy) realizuje projekt systemowy w ramach Poddziałania 6.1.3, Działania 6.1 Priorytet VI Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten, jak wskazuje wnioskodawca jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki finansowe na jego realizację Urząd Pracy otrzymuje z Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Instytucją pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy, potencjalnymi uczestnikami projektu są osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy. Wnioskodawca wskazuje, iż osobom tym, z racji uczestnictwa w projekcie i skierowania na staż oraz szkolenie, przysługują stypendia zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Dnia 28 września 2007r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 24 września 2009r. ilekroć w ustawie jest mowa ośrodkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  • środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m. in. Europejskiego Funduszu Społecznego) -wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wypłacone w 2010r. stypendia stażowe i szkoleniowe dla osób bezrobotnych (uczestników projektu realizowanego w ramach Poddziałania 6.1.3 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) - jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych - to korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 137 objęci są ostateczni odbiorcy świadczenia, tj. korzystający ze świadczeń, uczestnicy szkoleń, np. bezrobotni. To oznacza, iż Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy oraz do sporządzenia imiennych informacji.

Końcowo należy podkreślić, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena racjonalności działania ustawodawcy lecz ocena stanowiska wnioskodawcy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego i obowiązujących przepisów prawa.

Mając powyższe na uwadze stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku wnioskodawca dołączył dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj