Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-908/10/EJ
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-908/10/EJ
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynsz
obiekt
prawo do odliczenia
przebudowa
sport
sprzedaż opodatkowana
wynajem


Istota interpretacji
odliczenie podatku naliczonego w przypadku przebudowy stadionu miejskiego, który jest wynajmowany klubowi sportowemu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010r. (data wpływu 21 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lipca 2010r. (data wpływu 13 lipca 2010r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą „…”. Zadanie realizowane jest etapowo począwszy od 2007 roku, w związku z czym część robót inwestycyjnych została już zakończona, a część prac w dalszym ciągu jest prowadzona. Zadanie finansowane jest ze środków własnych gminy poprzez plan finansowy Wnioskodawcy. Zgodnie z umową zawartą z klubem sportowym stadion miejski od lutego 2009r. wynajmowany jest na rzecz tego klubu sportowego. Z tytułu wynajmu, który ma charakter cywilnoprawny, klub obciążany jest przez Wnioskodawcę miesięcznym czynszem opodatkowanym stawką 22%. W okresie trwania robót inwestycyjnych czyli od 2007 roku do chwili obecnej podatek należny nie był obniżany o podatek naliczony w fakturach wykonawców robót inwestycyjnych. W okresie od 2007r. do stycznia 2009r. na obiekcie tym nie występowała sprzedaż usług, w związku z czym nie występowała możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Od lutego 2009r. występuje sprzedaż w postaci wynajmu obiektu. Ponadto wykonanie robót inwestycyjnych na tym obiekcie jest ściśle związane z dostosowaniem stadionu do potrzeb klubu, czyli najemcy obiektu. Wnioskodawca specjalizuje się zarządzaniem nieruchomościami gminnymi w zakresie sportu i rekreacji. Zarządzanie odbywa się na podstawie przekazania nieruchomości gminnych w odpłatny trwały zarząd na podstawie art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania są bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Ośrodek na tym obiekcie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. takich, których następstwem jest określenie przez Ośrodek podatku należnego VAT. Oprócz zarządzania obiektami gminnymi w zakresie sportu i rekreacji Wnioskodawca realizuje zadania statutowe polegające na udostępnianiu bazy sportowo-rekreacyjnej według zapotrzebowania społecznego klubom sportowym, placówkom oświatowym, organizacjom społecznym i zawodowym, osobom indywidualnym. Ośrodek rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży, gdzie wysokość jej na rok bieżący stanowi 90%, czyli przysługuje Wnioskodawcy prawo obniżenia o 90% podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego...

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodkowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców robót inwestycyjnych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do dalszego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcją opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. „…”. Zgodnie z umową zawartą z klubem sportowym stadion miejski od lutego 2009r. wynajmowany jest na rzecz tego klubu sportowego. Z tytułu wynajmu, który ma charakter cywilnoprawny, klub obciążany jest przez Wnioskodawcę miesięcznym czynszem opodatkowanym stawką 22%. Ponadto wykonanie robót inwestycyjnych na tym obiekcie jest ściśle związane z dostosowaniem stadionu do potrzeb klubu, czyli najemcy obiektu. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania są bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Ośrodek na tym obiekcie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. takich, których następstwem jest określenie przez Ośrodek podatku należnego VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W świetle powyższych przepisów, odpłatnie świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z tytułu wynajmu stadionu Wnioskodawca osiąga obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem poniesione wydatki na roboty inwestycyjne na tym obiekcie są wydatkami związanymi z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na związek poniesionych wydatków na inwestycję pod nazwą „…” z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem obrotów z tytułu wynajmu), Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z tytułu czynszu za wynajem o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w związku z przebudową tego obiektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Ponieważ w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nabycia towarów i usług związanych w całości z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. wynajem obiektu), podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem zastosowanie w sprawie art. 90 ustawy o VAT nie znajduje uzasadnienia.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj