Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-102/10-4/DS
z 21 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-102/10-4/DS
Data
2010.04.21


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
cena
cena
cena nabycia
cena nabycia
cena transakcyjna
cena transakcyjna
cennik
cennik
dystrybucja (rozprowadzanie)
dystrybucja (rozprowadzanie)
dystrybutor
dystrybutor
grupa kapitałowa
grupa kapitałowa
przychód
przychód
rekompensaty
rekompensaty
umowa
umowa
umowa pośrednictwa
umowa pośrednictwa
umowa sprzedaży
umowa sprzedaży
współpraca handlowa
współpraca handlowa
współpraca (kooperacja)
współpraca (kooperacja)
współpraca międzynarodowa
współpraca międzynarodowa


Istota interpretacji
Czy przedmiotowe świadczenie Wnioskodawcy oraz otrzymanie rekompensaty będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 698 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2010 r. (data wpływu 25 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 09 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13.04.2010 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka zawarła ze spółką a z siedzibą w Singapurze, która jest również zarejestrowana w Niemczech jako podatnik VAT, umowę o współpracy handlowej, na podstawie której kupuje od ww. podmiotu aparaty słuchowe. Część dostaw realizowanych jest bezpośrednio z Singapuru (traktowane są one jako import towarów), natomiast pozostałe z Niemiec (traktowane jako WDT i WNT). Spółka a oraz Wnioskodawca wchodzą w skład grupy X.

Następnie Spółka dokonuje dostawy zakupionych od spółki a aparatów słuchowych do swoich odbiorców, m.in. do spółki b (działającej w grupie Y), która jest jednym z kluczowych odbiorców w regionie produktów oferowanych przez grupę X. Spółka b posiada swoją siedzibę w Szwajcarii, natomiast w Polsce jest zarejestrowana również jako podatnik VAT. Podmioty wchodzące w ramach grup x i y zawarły porozumienie, na podstawie którego Wnioskodawca ma dostarczać do wskazanego podmiotu z grupy y (spółka B) określone towary. Powyższa umowa została zawarta ze względu na politykę cenową realizowaną w ramach grupy X. Zgodnie z ww. umową (zawartą przez podmioty wchodzące w ramach grup x i Y), Wnioskodawca, niebędący stroną ww. porozumienia, zobowiązany jest do realizowania zamówień do wskazanego w niej podmiotu z grupy y (dostawy realizowane na rzecz spółki B) na warunkach określonych w porozumieniu, tzn. towary zamówione przez wskazany w porozumieniu podmiot, Spółka zobowiązana jest sprzedawać po cenach innych niż wynikałoby to ze stosowanego przez Nią cennika. Sprzedaż na rzecz wskazanego podmiotu ma odbywać się po cenach określonych w cenniku ustalonym przez podmioty z grupy x i Y.

W związku z powyższym, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ze względu na stosowaną politykę, cena, którą Wnioskodawca płaci z tytułu nabycia aparatów słuchowych od spółki a będzie w chwili ich dostawy do Wnioskodawcy wyższa, niż wynagrodzenie uzyskane z ich sprzedaży na rzecz spółki B. w konsekwencji, w przypadku gdyby Wnioskodawca, w związku z realizacją zobowiązań wynikających z zawartej umowy, nie uzyskał oczekiwanego zysku ze sprzedaży, wówczas spółka a (na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą, o której mowa w akapicie pierwszym) zobowiązana będzie do zrekompensowania Wnioskodawcy straty w wysokości stanowiącej równowartość nieosiągniętego zysku.

Wysokość rekompensaty ustalana jest przez strony poprzez porównanie cen zakupu towarów, cen sprzedaży stosowanych wobec kontrahenta wskazanego w umowie, ilości towaru sprzedanych ww. kontrahentowi i kalkulacji kosztu. Określona w ten sposób należność stanowić będzie wysokość rekompensaty należnej Wnioskodawcy od spółki a (wypłacanej przez tą spółkę w stosunku do wartości dostaw zrealizowanych przez te podmioty do Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Czy przedmiotowe świadczenie Wnioskodawcy oraz otrzymanie rekompensaty będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze.

Jak to zostało wykazane powyżej, Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Spółki a usługi, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. z przedstawionego stanu faktycznego wynika również, że z tytułu świadczenia owych usług, Wnioskodawca otrzyma od spółki a wynagrodzenie. z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, że wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia przez Niego przedmiotowych usług będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wysokość ww. przychodu równać się będzie wartości wynagrodzenia Wnioskodawcy, przy zachowaniu zasad wynikających z przepisów prawa, m.in. art. 12 ust. 3 i nast. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast pismem z dnia 09 kwietnia 2010 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych poprzez przedstawienie własnego stanowiska odnośnie otrzymanej rekompensaty. Tak więc, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, a na podstawie art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z prowadzoną działalnością gospodarczą uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze otrzymane. Należy zatem stwierdzić, że wynagrodzenie (rekompensata) należne Spółce z tytułu świadczonych przez niego usług stanowić będzie podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychód związany z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Podatnik za świadczone usługi otrzymywać będzie wynagrodzenie (rekompensatę) w ustalonych okresach rozliczeniowych, zatem na podstawie art. 12 ust. 3c ww. ustawy, za datę powstania przychodu należy uznać ostatni dzień ustalonego przez strony okresu rozliczeniowego.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie przysługujące mu z tytułu świadczonych usług, o których mowa w przedmiotowym wniosku o udzielenie interpretacji, będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – przychód powstanie w ostatnim dniu ustalonego przez strony okresu rozliczeniowego, w wysokości równej wartości należnej rekompensaty (wynagrodzenia).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. u. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.


Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli:

  1. podatnik podatku dochodowego mający siedzibę (zarząd) lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej „podmiotem krajowym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym za granicą lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
  2. osoba fizyczna lub prawna mająca miejsce zamieszkania albo siedzibę (zarząd) za granicą, zwana dalej „podmiotem zagranicznym”, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
  3. te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów

   - i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu, dochody, o których mowa w ust. 1, określa się w drodze oszacowania, stosując następujące metody:

  1. porównywalnej ceny niekontrolowanej,
  2. ceny odprzedaży,
  3. rozsądnej marży („koszt plus”).


Natomiast w ust. 3 powyższego przepisu zawarto, iż jeżeli nie jest możliwe zastosowanie metod wymienionych w ust. 2, stosuje się metody zysku transakcyjnego.

Powyższe stosuje się także w przypadku powiązań podmiotów krajowych oraz o charakterze rodzinnym (art. 11 ust. 4 – 5 ww. ustawy)

Natomiast stosownie do art. 11 ust. 4a ww. ustawy, w przypadku gdy podmiot krajowy dokonuje transakcji z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 9a ust. 6, a warunki ustalone w takiej transakcji odbiegają od warunków, jakie ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot krajowy nie wykazuje dochodów lub wykazuje dochody w zaniżonej wysokości - dochody podmiotu krajowego określa się w drodze oszacowania stosując metody wskazane w ust. 2 i 3 lub stosuje się odpowiednio art. 14.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 cyt. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1 ww. artykułu, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw to, zgodnie z art. 14 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. w razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Zaznaczyć należy, iż organy podatkowe nie mają prawa ingerować w sferę swobody zawierania umów cywilnoprawnych, natomiast wyłącznie oceniają ich skutki prawnopodatkowe.

Zatem, jeżeli dochodzi do ujawnienia przez organy podatkowe znaczącej różnicy pomiędzy ceną sprzedaży przedmiotu umowy, a ceną jaką tego rodzaju przedmiot mógłby (teoretycznie) osiągnąć w obrocie z innymi podmiotami, organy te podejmują, w ramach przysługujących im uprawnień, działania dla ustalenia przyczyn wystąpienia tej różnicy oraz związanych z nią ewentualnych skutków podatkowych. Organ podatkowy doprowadza do ustalenia – dla celów podatkowych – wartości sprzedaży składnika majątku, gdy cena podana przez strony w umowie odbiega znacznie i w sposób nie uzasadniony od ceny rynkowej. w sytuacji zaniżenia ceny umownej skutkuje to zwiększeniem przychodów zbywcy.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka, kupuje od spółki a aparaty słuchowe. Wnioskodawca oraz spółka a wchodzą w skład grupy X. Następnie Spółka dokonuje dostawy zakupionych od spółki a aparatów słuchowych do swoich odbiorców, m.in. do spółki B, działającej w grupie Y. w wyniku zawartej umowy o współpracy handlowej pomiędzy grupą x z grupą Y, Spółka niebędąca stroną porozumienia, jest zobowiązana sprzedawać towary wskazanemu w umowie podmiotowi z grupy y (spółce B) po cenach innych, niż wynikałoby to ze stosowanego przez Nią cennika. w związku z powyższym, istnieje duże prawdopodobieństwo, iż ze względu na stosowaną politykę, cena, którą Wnioskodawca płaci z tytułu nabycia aparatów słuchowych od spółki a będzie w chwili ich dostawy do Wnioskodawcy wyższa, niż wynagrodzenie uzyskane z ich sprzedaży na rzecz spółki b z grupy Y. w konsekwencji, gdyby Wnioskodawca nie uzyskał oczekiwanego zysku ze sprzedaży, wówczas spółka a (na podstawie umowy zawartej z Wnioskodawcą), zobowiązana będzie do zrekompensowania Wnioskodawcy straty w wysokości stanowiącej równowartość nieosiągniętego zysku. Wysokość rekompensaty należnej Wnioskodawcy od spółki a wypłacana będzie w stosunku do wartości zrealizowanych dostaw w ustalonych okresach rozliczeniowych.

Zatem, z uwagi na powyższe, na podstawie art. 12 ust. 3 oraz art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia przez Niego przedmiotowych usług będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości równej wartości należnej rekompensaty (wynagrodzenia). Przychód ten powstanie w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego ustalonego przez strony w umowie.

Tut. Organ podatkowy informuje, iż przepisy ustaw podatkowych nie zabraniają stosowania cen wyższych przy zakupie towarów, natomiast cen niższych przy sprzedaży. Jednak należy mieć na uwadze art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdza się, iż stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie dodaje się, że w zakresie zdarzeń przyszłych dotyczących podatku od towarów i usług zostały wydane odrębne interpretacje w dniu 15 marca 2010 r. nr ILPP2/443-117/10-2/ISN oraz nr ILPP2/443-117/10-3/ISN.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj