Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-283/12-2/ISN
z 18 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2012 r. (data wpływu 26 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania danych nabywcy poprzez wystawienie not korygujących do faktur VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skorygowania danych nabywcy poprzez wystawienie not korygujących do faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 20 kwietnia 2011 r. firma X.L.G. złożyła wniosek o zwrot podatku VAT z faktur wystawionych w Polsce za okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. w kwocie 248 822,55 zł. Faktury dołączone do wniosku dotyczyły nabycia paliwa do samochodów ciężarowych stanowiących własność firmy X.L.P. Sp. z o.o. (Wnioskodawca). Stan ten był spowodowany zawarciem między X.L.G., a Zainteresowanym w dniu 16 października 2008 r. umowy mającej za przedmiot wynajem kart paliwowych. Zgodnie z postanowieniami tej umowy, Wnioskodawca był uprawniony do używania kart paliwowych firmy X.L.G. do tankowania paliwa do swoich samochodów ciężarowych. W zamian firma X.L.G. obciążała Zainteresowanego kosztami tego paliwa, wystawiając na niego w systemie miesięcznym faktury VAT (rozliczane przez Wnioskodawcę na zasadzie odwrotnego obciążenia).

Na bazie powyższego stanu faktycznego, Naczelnik (…) Urzędu Skarbowego X decyzją nr … odmówił firmie X.L.G. prawa do zwrotu podatku VAT argumentując, że faktycznym nabywcą paliwa był Zainteresowany. Zdaniem Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego X z prawa do odliczenia może skorzystać tylko ten podatnik, na którego rzecz następuje dostarczenie towarów dających prawo do odliczenia.

Wnioskodawca chce więc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturach wystawionych na X.L.G. W tym celu zwrócił się do dostawców paliwa o korektę faktur VAT i wystawienie ich bezpośrednio na niego, jako że to on był faktycznym nabywcą paliwa (stroną umowy kupna-sprzedaży). Zatem faktury VAT nie odzwierciedlają rzeczywistego charakteru transakcji. Niestety dostawcy paliwa ze względu na zamknięty okres sprawozdawczy odmówili Zainteresowanemu wystawienia faktur korygujących. W tej sytuacji Wnioskodawca zamierza wystawić noty korygujące, które spowodują, że faktury VAT będą odzwierciedlać faktyczny przebieg transakcji. W notach korygujących Zainteresowany wskaże siebie jako nabywcę paliwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do skorygowania danych nabywcy z X.L.G. na X.L.P. Sp. z o.o. poprzez wystawienie not korygujących do faktur VAT za paliwo nabyte przez Wnioskodawcę, a błędnie zafakturowane na X.L.G., a następnie odliczyć zawarty w nich podatek VAT naliczony?

Zdaniem Wnioskodawcy, może on skorygować notą korygującą wszystkie dane dotyczące nabywcy towaru, tak aby odpowiadały one rzeczywistemu przebiegowi transakcji. Zdaniem Zainteresowanego, faktura powinna odzwierciedlać rzeczywisty przebieg transakcji kupna -sprzedaży, a zatem w polu „sprzedawca” powinna wymieniać faktycznego sprzedawcę, a w polu „nabywca” powinna wymieniać faktycznego nabywcę towaru. Jeżeli faktura nie spełnia tego wymogu powinna zostać skorygowana. W przedstawionym opisie sprawy Spółka nabywała do swoich samochodów ciężarowych paliwo. To paliwo wykorzystywała do świadczenia usług transportu towarów, a zatem do wykonywania czynności opodatkowanych. W normalnej sytuacji przysługiwałoby jej prawo do odliczenia VAT w związku z zakupem tego paliwa. Jednak w związku z zawarciem umowy ze spółką X.L.G., Wnioskodawca płacił za paliwo jego kartami paliwowymi. Nie jest sporny fakt (potwierdzony również w ustaleniach Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego (…)), że faktycznej zapłaty za paliwo dokonywała co prawda spółka X.L.G., ale stroną transakcji kupna-sprzedaży był Zainteresowany. Dlatego faktury VAT wystawiane przez sprzedawcę paliwa powinny jako nabywcę wymieniać Wnioskodawcę, a nie X.L.G., która była jedynie podmiotem dokonującym płatności za paliwo. Zainteresowany zwrócił się zatem do dostawców paliwa o skorygowanie faktur wystawionych pierwotnie na X.L.G. i wystawienie ich na niego. Niestety dostawcy paliwa odmówili przeprowadzenia takiej operacji, a Spółka nie ma żadnych możliwości wpływu na wystawienie dokumentu księgowego przez drugą stronę transakcji. W związku z tym zasada neutralności podatku VAT została naruszona, ponieważ X.L.G. nie ma prawa do zwrotu podatku VAT ze względu na to, że nie był nabywcą towaru, a nabywca towaru nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ze względu na to, że nie otrzymał prawidłowo wystawionych faktur VAT. Z tego względu Wnioskodawca rozważa użycie instytucji noty korygującej.

Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług: „Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą”.

Posiłkując się wyrokiem NSA z dnia 24 lipca 2008 r., sygn. akt I FSK 818/07 można stwierdzić, że na gruncie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, możliwe jest skorygowanie notą korygującą wszystkich danych nabywcy. Zdaniem Sądu decydujące znaczenie ma okoliczność, kto nabył towar lub usługę. Jest poza sporem, że w świetle art. 86 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Dowodem nabycia jest zatem szczególnego rodzaju dokument, który odpowiadać musi – co do treści – ściśle określonym wymaganiom. Pamiętać trzeba jednak, że w przypadku rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym, a jego odwzorowaniem w fakturze ustawodawca dopuścił możliwość skorygowania – w pewnych jednak tylko elementach – treści faktury po to, by dokument ten odzwierciedlał rzeczywisty przebieg dokonanej czynności. W kontekście takiego kształtu regulacji prawnej niepodobna przyjąć, że w sytuacji, gdy podatnik będący faktycznym nabywcą towaru, który to fakt potwierdzić może zwłaszcza faktyczne wykorzystywanie tego towaru w ramach prowadzonej przezeń działalności opodatkowanej, nie mógłby skorzystać z możliwości odliczenia podatku naliczonego tylko dlatego, że zbywca tego towaru wystawił fakturę, w której błędnie określił nabywcę. W treści wyroku NSA czytamy, że przepisy dopuszczają możliwość skorygowania dokumentu potwierdzającego nabycie towaru lub usług precyzując przy tym granice, w jakich korekta taka jest możliwa. Z wyroku sądowego wynika, że jeżeli towar czy usługa faktycznie zostały wykorzystane przez danego podatnika (nabywcę), a faktura dokumentująca sprzedaż została wystawiona na inny podmiot, to błędne dane można skorygować notą korygującą. Dowód nabycia odpowiadać musi – co do treści – ściśle określonym wymaganiom ustawy oraz przede wszystkim zgadzać się ze stanem faktycznym. W przypadku rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a jego odwzorowaniem w fakturze ustawodawca dopuścił, co podkreśla Sąd, możliwość skorygowania treści faktury po to, by dokument ten odzwierciedlał rzeczywisty przebieg dokonanej czynności. Sąd ponadto zauważył, że z przepisów nie wynika wprost, aby możliwość korekty danych nabywcy w formie noty korygującej nie mogła dotyczyć skorygowania wszystkich danych. Zdaniem NSA, wystawienie noty korygującej nie jest zawężone tylko do skorygowania drobnych pomyłek. Podobnie stwierdził WSA w Warszawie w wyroku z dnia 11 października 2007 r. SA/Wa 1242/07, w którym wskazano, iż błędem do wyeliminowania poprzez wystawienie noty korygującej na zasadach określonych w ww. rozporządzeniu będą nie tylko oczywiste pomyłki pisarskie w imieniu, nazwisku, nazwie, adresie, czy NIP strony, ale również błędy powodujące, iż w treści faktury zostanie wskazana osoba, która nie była stroną umowy sprzedaży, a działała jedynie jako pełnomocnik bądź pośrednik upoważniony jedynie do dokonania zakupów w imieniu rzeczywistej strony umowy sprzedaży, dla której nabywane były towary. Faktury potrzebne dla udokumentowania dostawy towarów i usług wystawiane zamiast sprzedawcy może sporządzać jedynie zarejestrowany podatnik VAT czynny i w rozporządzeniu nie znajdują się żadne kryteria określające, kto może wystawiać noty korygujące, wobec powyższego należy przyjąć, że może je wystawiać każdy nabywca towaru czy usługi, który otrzymał fakturę z błędnymi danymi.

Zdaniem Zainteresowanego, przytoczone powyżej przepisy oraz ich interpretacja dokonana przez sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego potwierdzają, że może on notą korygującą wysłaną do dostawców paliwa skorygować błędnie wskazanego nabywcę. W innym wypadku zostałby on pozostawiony bez prawa do odliczenia VAT nie ze swojej winy, co naruszałoby zasadę neutralności podatku VAT dla przedsiębiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Dodatkowo wskazać należy, że faktury dokumentujące sprzedaż paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wlewanych do baku samochodu i innych pojazdów samochodowych, powinny zawierać numer rejestracyjny tego samochodu (§ 5 ust. 5 rozporządzenia).

W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.

Ze względu na zdarzające się w praktyce pomyłki przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, ustawodawca przewidział dwie procedury korygowania błędów w fakturach VAT, tj.:

  • § 13 i § 14 rozporządzenia określają przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej,
  • § 15 rozporządzenia określa przypadki, w których możliwe jest wystawienie przez nabywcę noty korygującej.

Na mocy § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Wobec regulacji § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Natomiast w świetle § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z przepisu § 14 ust. 3 rozporządzenia wynika, iż faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Z przywołanych uregulowań wynika, iż celem ich wystawienia, jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Ponadto, w myśl § 15 ust. 1 rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 6-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Zgodnie z § 15 ust. 2 rozporządzenia, nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią.

Nota korygująca, stosownie do § 15 ust. 3 rozporządzenia, powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny i datę jej wystawienia;
  2. imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;
  4. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

W oparciu o § 15 ust. 4 i ust. 5 rozporządzenia, jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej. Noty korygujące powinny zawierać wyrazy "NOTA KORYGUJĄCA".

Zaznaczyć należy, iż podmiotem, któremu ustawodawca przyznał prawo wystawienia noty korygującej jest nabywca towaru lub usługi, który prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego art. 15 ustawy. Korygowanie danych określonych na fakturze VAT może odbywać się bowiem według zasad wskazanych w rozporządzeniu.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka w dniu 16 października 2008 r. zawarła umowę z firmą X.L. G., mającą za przedmiot wynajem kart paliwowych. Zgodnie z postanowieniami tej umowy, Wnioskodawca był uprawniony do używania kart paliwowych firmy X.L.G. do tankowania paliwa do swoich samochodów ciężarowych. W zamian firma X.L.G. obciążała Zainteresowanego kosztami tego paliwa, wystawiając na niego w systemie miesięcznym faktury VAT (rozliczane przez Wnioskodawcę na zasadzie odwrotnego obciążenia).

W dniu 20 kwietnia 2011 r. firma X.L.G. złożyła wniosek o zwrot podatku VAT z faktur wystawionych w Polsce za okres od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. w kwocie 248 822,55 zł. Faktury dołączone do wniosku dotyczyły nabycia paliwa do samochodów ciężarowych stanowiących własność Zainteresowanego. Na bazie powyższego Naczelnik (…) Urzędu Skarbowego (…) decyzją nr … odmówił firmie X.L.G. prawa do zwrotu podatku VAT argumentując, że faktycznym nabywcą paliwa był Wnioskodawca. Zdaniem Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego (…) z prawa do odliczenia może skorzystać tylko ten podatnik, na którego rzecz następuje dostarczenie towarów dających prawo do odliczenia.

W świetle powyższego, Zainteresowany chcąc skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego na fakturach wystawionych na X.L.G., zwrócił się do dostawców paliwa o korektę faktur VAT i wystawienie ich bezpośrednio na niego, jako że to on był faktycznym nabywcą paliwa (stroną umowy kupna-sprzedaży). Zatem faktury VAT nie odzwierciedlają rzeczywistego charakteru transakcji. Niestety dostawcy paliwa ze względu na zamknięty okres sprawozdawczy odmówili Zainteresowanemu wystawienia faktur korygujących. W tej sytuacji Wnioskodawca zamierza wystawić noty korygujące, które spowodują, że faktury VAT będą odzwierciedlać faktyczny przebieg transakcji. W notach korygujących Zainteresowany wskaże siebie jako nabywcę paliwa.

W tym miejscu podkreślić należy, że faktura VAT uprawnia nabywcę towaru lub usługi do odliczenia wynikającego z niej podatku naliczonego. Dlatego też jest to dokument o fundamentalnym znaczeniu w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, co oznacza, iż nie można jej uznać za prawidłową fakturę, gdy wskazuje ona, co prawda zaistniałe zdarzenie gospodarcze, ale które wystąpiło między innymi podmiotami. Jeżeli więc faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek pozycji powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między ściśle określonymi podmiotami gospodarczymi.

Wobec powyższego, jeżeli faktura zawiera błędne informacje sprzedawcy lub nabywcy, takie jak np.: błędny NIP lub jego brak, błąd w nazwisku, imieniu, nazwie czy adresie, a także braki w tych informacjach, można wystawić notę korygującą te pomyłki. Nie będzie jednak tak zawsze, bowiem decydujące znaczenie ma tutaj fakt, czy na skutek danego błędu zmienił się podmiot wskazany na fakturze. Tym samym jeżeli faktura została wystawiona na zupełnie innego nabywcę, notą korygującą poprawić się już jej nie da. Noty korygujące umożliwiają bowiem poprawienie pomyłek odnoszących się tylko do konkretnego podatnika (kontrahenta) wymienionego na wystawionej fakturze.

Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, Spółka nie będzie miała prawa do skorygowania danych nabywcy z X.L.G. na X.L.P. Sp. z o.o. poprzez wystawienie not korygujących do faktur VAT za paliwo nabyte przez nią, a błędnie zafakturowane na X.L. G., a tym samym nie będzie mogła ona odliczyć zawartego w nich podatku VAT naliczonego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Zainteresowanego wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2008 r., sygn. akt I FSK 818/07 oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1242/07, na podstawie których Wnioskodawca stwierdził, iż może on notą korygującą wysłaną do dostawców paliwa skorygować błędnie wskazanego nabywcę, wyjaśnić należy, iż odmienne stanowisko w tym temacie zostało wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 października 1999 r., sygn. III SA 7685/98 oraz w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Białymstoku z dnia 6 maja 2003 r., sygn. akt SA/Bk 1300/2002. Zatem stanowisko sądów administracyjnych w powyższym temacie nie jest jednolite.


Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj