Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1235d/12/HD
z 18 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1235d/12/HD
Data
2013.02.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
karta podatkowa
pośrednictwo
reklama
skutki podatkowe
usługi pośrednictwa
usługi reklamowe
usługi specjalistyczne
wyłączenie z karty podatkowej


Istota interpretacji
Skutki podatkowe zlecenia spółkom z o.o. świadczenia opisanych we wniosku usług w sytuacji opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012 r. (data wpływu 19 listopada 2012 r.), uzupełnionym w dniu 7 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji zlecenia spółkom z o.o. świadczenia opisanych we wniosku usług – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie usług kosmetycznych, polegających na wykonywaniu masaży pielęgnacyjnych i leczniczych, poprzez zatrudnionych do tego wykwalifikowanych techników masażu.

Pierwszego pracownika Wnioskodawca zatrudnił na podstawie umowy o pracę od dnia 1 lipca 2012 r., zaś drugiego – od dnia 1 września 2012 r.

Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie wniosek i uzyskał decyzję o opodatkowaniu jego działalności w formie karty podatkowej od dnia rozpoczęcia tej działalności. We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej zgłosił, jako zakres działalności, poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. usługi kosmetyczne. Działalność Wnioskodawcy jest opodatkowana od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia dzisiejszego, tj. 14 listopada 2012 r., w formie karty podatkowej.

We wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej Wnioskodawca zaznaczył, że nie korzysta z usług specjalistycznych, co było zgodne z prawdą na dzień składania wniosku o opodatkowanie w formie karty podatkowej (czerwiec 2012 r.). Wówczas Wnioskodawca zarówno nie korzystał jeszcze z żadnych usług specjalistycznych (nie prowadził jeszcze działalności gospodarczej), jak i nie miał takiego zamiaru.

Od 1 lipca 2012 r. Wnioskodawca zdecydował, że swoje usługi będzie oferował do sprzedaży i przyjmował na nie zamówienia w miejscu wykonywania usługi, tj. siedzibie firmy, za pośrednictwem telefonu oraz Internetu.

W lipcu 2012 r. Wnioskodawca nawiązał współpracę z inną firmą będącą spółką cywilną, zlecając jej wykonanie logotypu, tablic informacyjnych oraz ulotek i wizytówek.

W dniu 29 października 2012 r. Wnioskodawca zlecił innej firmie, zajmującej się usługami informatycznymi, wykonanie strony internetowej zawierającej dane na temat firmy i jej oferty.

W październiku 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowę na świadczenie usług w postaci masażu leczniczego dla innej firmy, będącej spółką akcyjną, zajmującej się działalnością z zakresu zapewnienia opieki medycznej.

We wrześniu 2012 r. oraz 12 października 2012 r. Wnioskodawca podpisał umowy z innymi firmami, Spółkami z o.o., zlecając im zamieszczenie w Internecie oferty jego usług, wraz z obsługą przyjmowania płatności za pośrednictwem Internetu oraz obsługi klientów w zakresie zwrotu należności wynikającego z prawa konsumentów do rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni.

Według Wnioskodawcy, zlecone przez niego prace i czynności Spółkom z o.o., dotyczące publikacji ogłoszeń zawierających ofertę jego firmy, są niezbędne do świadczenia usług. Dotyczy to także przyjmowania płatności internetowych wraz z obsługą konsumentów w zakresie prawa do zwrotu wpłaconej kwoty w przypadku rezygnacji ze skorzystania z danej usługi w przeciągu 10 dni przez te Spółki z o.o. Bez tego byłoby niemożliwe prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.

Przedmiotowe Spółki z o.o. prowadzą serwisy ogłoszeniowe, w ramach których organizowana jest sprzedaż online towarów i usług oferowanych przez osoby trzecie, w tym przez Wnioskodawcę. Sprzedawcą usług Wnioskodawcy jest on sam, jako właściciel firmy. Natomiast Spółki z o.o. zamieszczają ogłoszenia na wskazanych przez siebie serwisach internetowych i obsługują płatności dokonywane przez konsumentów, przekazując następnie należność dla Wnioskodawcy za zakupione usługi.

Warunki sprzedaży usług Wnioskodawcy w ramach ofert emitowanych przez daną Spółkę z o.o. na serwisie internetowym są ogólnodostępne dla klientów w zamieszczonym regulaminie.

Działalność przedmiotowych Spółek z o.o. stanowi emisja ogłoszeń, przyjmowanie płatności elektronicznych oraz obsługa klientów w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z zakupionej usługi lub towaru. Spółki z o.o. ponadto mają prawo do rozpowszechniania emitowanej oferty w Internecie na innych stronach a także poprzez wysyłkę wiadomości email do osób zainteresowanych ofertami emitowanymi w serwisie internetowym danej Spółki z o.o.

Zakup oferowanych przez Wnioskodawcę usług, których ogłoszenia emitowane są na stronach internetowych przez Spółki z o.o., jest możliwy dla konsumentów, którzy podadzą niezbędne dane do przeprowadzenia procesu zakupu, takie jak imię, nazwisko, e-mail (na który zostanie przesłany dowód zakupu usługi/towaru czyli kupon). Ponadto konsument, aby móc zrealizować transakcję musi zaakceptować regulamin dotyczący zakupu wybranych towarów i/lub usług a także zezwolić na przetwarzanie danych osobowych w celu realizacji procesu zakupu. Sprzedaż następuje zatem zarówno dla klientów zarejestrowanych w danym serwisie, jak i dla tych, które tego do danego momentu nie uczyniły, ale zgadzają się na warunki sprzedaży oferowanych przez Wnioskodawcę usług i podadzą niezbędne dane (w celu ewentualnej identyfikacji w przypadku zwrotu towaru lub usługi).

Czas publikacji oferty usług Wnioskodawcy przez Spółki z o.o. jest ograniczony ważnością danego ogłoszenia i ilością dostępnych usług po oferowanej w ogłoszeniu cenie. Ilość oferowanych usług jest ściśle określona. Czas publikacji ogłoszenia jest określany przy starcie emisji, ale może być modyfikowany przez Spółkę z o.o. Nie wynosi jednak więcej niż czas trwania zgłoszonej oferty.

Potwierdzeniem zakupu przez klientów oferowanych przez Wnioskodawcę usług w ogłoszeniu emitowanym na stronie internetowej przez Spółkę z o.o. (każdą z osobna) są kupony zawierające unikalny kod lub oznaczenie. Ich nabycie jest jednoznaczne z nabyciem prawa do żądania wykonania usługi. Usługę dla klientów, którzy ją kupili w ramach emitowanego przez każdą ze Spółek z o.o. ogłoszenia, Wnioskodawca wykonuje na podstawie dokonanej zapłaty za tę usługę, czego dowodem jest wystawiony kupon, który klient okazuje przed wykonaniem usługi.

Czas wykonania usługi zakupionej w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. jest ściśle oznaczony. Ceny oferowanych usług w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. są promocyjne. Zapłata za zakupione usługi w ramach ogłoszenia emitowanego przez Spółkę z o.o. następuje w formie przelewu na konto firmy po wskazanym w umowie czasie – odroczony termin płatności. Uwzględnia ona sprzedaż pomniejszoną o ewentualne zwroty z woli klientów w ciągu 10 dni. Przedmiotowe Spółki z o.o. pobierają prowizję z całkowitej sprzedaży kuponów na usługi firmy Wnioskodawcy. Pomniejszają o jej wysokość kwotę do zapłaty z tytułu przychodów z ostatecznej liczby sprzedanych kuponów na usługi.

Według Wnioskodawcy, oferowane usługi masażu w ramach ofert emitowanych przez Spółki z o.o. nie mają charakteru zakupów grupowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy oferowanie, przyjmowanie zleceń na usługi, płatności za nie i ich sprzedaż przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Internetu lub/oraz telefonu skutkuje utratą prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej...
  2. Czy zlecenie przez Wnioskodawcę opodatkowanego w formie karty podatkowej innej firmie wykonania logotypu, ulotek oraz wizytówek powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej...
  3. Czy nawiązanie współpracy ze spółką akcyjną, polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania zabiegów masażu leczniczego dla wskazanych klientów tej firmy stanowi podstawę do utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej...
  4. Czy zlecenie innej firmie, będącej spółką z o.o., zamieszczenia w Internecie oferty usług podatnika, przyjmowania płatności przez Internet z tytułu zamówionych usług, a także obsługi klienta w zakresie zwrotu należności w ciągu 10 dni w przypadku rezygnacji z usługi pozbawia prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej...
  5. Czy zlecenie innej firmie, świadczącej usługi informatyczne, wykonania strony internetowej zawierającej opis oferty oraz dane firmy podatnika powoduje utratę prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej...
  6. Czy którekolwiek ze zdarzeń wskazane w stanie faktycznym powoduje utratę uprawnienia do opodatkowania w formie karty podatkowej i obowiązek zmiany formy opodatkowania na zasady ogólne od dnia 1 lipca 2012 r...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie zachowania prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej w sytuacji zlecenia przez Wnioskodawcę spółkom z o.o. świadczenia opisanych we wniosku usług (odpowiedź na pytanie nr 4 i 6). W pozostałym zakresie – wniosek zostanie rozpatrzony odrębnymi rozstrzygnięciami.


Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie objętym niniejszą interpretacją, rozpoczynając świadczenie usług kosmetycznych zdecydował, że konsumenci, będący potencjalnymi klientami uzyskają w ramach przysługujących im praw: pełną i rzetelną informację na temat działalności podatnika a także dogodne formy zamawiania określonych usług. Chciał on w ten sposób właściwie wypełnić obowiązek wynikający z przepisów prawa oraz działać w imię dobra społecznego, które rozumie jako maksymalizację korzyści dla klientów z wykonywanej przez siebie działalności. Uwzględnił on również osoby niepełnosprawne, poprzez danie im możliwości wyboru dogodnej formy uzyskania informacji. Ponadto, przez fakt udostępnienia wiedzy o działalności nie tylko w miejscu świadczenia usług, Wnioskodawca chciał zapewnić sprawną obsługę klientów przez masażystów.


W związku z tym Wnioskodawca zdecydował, że ułatwi uzyskanie wystarczającej wiedzy do podjęcia decyzji poprzez możliwość jej uzyskania zarówno w sposób bezpośredni – kontakt z masażystami w siedzibie firmy, jak i poza lokalem przedsiębiorstwa – telefonicznie oraz przez Internet. Tę samą decyzję podjął, z powyżej opisanych względów, w odniesieniu do sprzedaży, przyjmowania zamówień oraz płatności za usługi. Działalność Wnioskodawcy nie jest związana z usługami informatycznymi ani telekomunikacyjnymi a także przyjmowaniem płatności za usługę za pośrednictwem Internetu. Wobec tego nawiązał on współpracę z firmami –Spółkami z o.o., zajmującymi się publikacją ofert w Internecie. W ramach tych umów Spółki z o.o. za wynagrodzeniem zobowiązały się do:


  • zamieszczenia oferty usług podatnika w Internecie, którego to Wnioskodawca pozostał sprzedawcą;
  • umożliwienia konsumentom dokonania zakupu usług oferowanych przez Wnioskodawcę;
  • przyjmowania płatności drogą elektroniczną na rzecz Wnioskodawcy oraz obsługi klientów w zakresie prawa do rezygnacji z zakupionej usługi u podatnika w ciągu 10 dni;
  • dokonania przelewu za przyjęte płatności w określonym terminie.


Wnioskodawca przygotował specjalne obniżki cenowe na wybrane usługi kosmetyczne, wykonywane w ramach działalności, dostępne do zakupu dla klientów przez Internet. Oferty te zostały zgłoszone do publikacji przez wskazane wyżej firmy. Ponieważ każda z firm zastrzega możliwość zamieszczenia oferty pod konkretnym adresem, w określonym czasie – nie pokrywającym się ze sobą wzajemnie, także w zakresie tych samych ofert, współpraca została nawiązana z dwoma firmami, uwzględniając powyższe warunki.

Ponieważ Wnioskodawca osobiście nie zna się, a w ramach wykonywanej działalności nie zajmuje umieszczaniem ofert w Internecie, umożliwianiem zakupu przez Internet, w tym dokonywaniem płatności elektronicznych i obsługą dotyczącą praw konsumentów wynikających z zakupów dokonywanych przez Internet uznał, że są to usługi specjalistyczne, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy. Natomiast wybór Internetu jako formy poinformowania o istniejącej ofercie obniżek cenowych na wybrane świadczenia, która zakłada możliwość zakupu usług właśnie przez Internet, według podatnika stanowi wypełnienie obowiązku informacyjnego wobec konsumentów opisanego powyżej. Powoduje to fakt, że w publikowanych w Internecie ofertach uzyskują oni wiedzę zarówno o obniżce cenowej i jej warunkach, a także rodzaju, czasie wykonania masaży oraz wskazaniach.

W związku z oferowaniem usług, ich sprzedażą, przyjmowaniem zleceń oraz zapłaty drogą elektroniczną, wypełnienie wszystkich zobowiązań wobec konsumentów związanych z powyższymi czynnościami wykonywanymi przez Internet, zdaniem Wnioskodawcy, obligowało go do nawiązania współpracy z firmą lub firmami w opisanym w stanie faktycznym zakresie, ponieważ wymagały tego przepisy prawa, dobro konsumentów i sprawne działanie firmy. W związku z tym, zdaniem podatnika są to usługi specjalistyczne, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymagane do całkowitego wykonania świadczonej usługi.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, zlecenie innej firmie lub firmom zamieszczenia oferty i jej obsługi w opisanym zakresie nie pozbawia prawa do korzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej.

W chwili podjęcia decyzji o skorzystaniu z usług specjalistycznych, Wnioskodawca posiadał już decyzję o opodatkowaniu w formie karty podatkowej. Uznał zatem, że nie ma obowiązku zgłaszać tego faktu, gdyż nie ma to wpływu na formę opodatkowania, ponieważ bez skorzystania z tychże usług nie byłoby możliwe prowadzenie działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zlecone przez niego czynności Spółkom z o.o. są niezbędne do świadczenia przez niego usług a w związku z tym do wykonywania działalności gospodarczej.


Wywodzi się to z dwóch powodów:


  1. Działalność gospodarcza to m.in. zarobkowa działalność usługowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Zatem aby Wnioskodawca mógł świadczyć usługi musi mieć możliwość osiągania z ich tytułu przychodów. Ponadto musi dotrzeć do klienta, który będzie skłonny za daną usługę zapłacić. Zatem bez zawarcia umowy o świadczenie usługi – w postaci wyrażenia chęci przez konsumenta do skorzystania z jego usług w dowolnej formie, nie może świadczyć usługi. Z powyższego wynika fakt, że bez pozyskania klienta na usługi nie będą mogły być one świadczone, ze względu na brak usługobiorcy.
  2. Prawny obowiązek informacyjny wobec konsumentów, wynikający z ustaw dotyczących ich ochrony, oraz nieuczciwych praktyk rynkowych. Wnioskodawca nie ma prawa świadczyć usługi w przypadku, gdy konsument nie będzie w sposób rzetelny o jego usługach poinformowany. Prowadzenie działalności gospodarczej bez spełnienia tego obowiązku powodowałoby naruszenie przepisów prawa, co naraziłoby Wnioskodawcę na odpowiedzialność karną z tego tytułu. Zatem wypełnienie tego obowiązku jest niezbędne do świadczenia usług we wskazanym przez Wnioskodawcę zakresie.


Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest stwierdzenie, że przyjmowanie płatności, pozyskiwanie klientów i ich informowanie leży bezpośrednio w gestii prowadzącego działalność gospodarczą i jego pracowników. Wobec tego nie jest konieczne zlecenie opisanych usług innym podmiotom, w tym Spółkom z o.o. Jednak należy zaznaczyć, że jak wskazuje zakres działalności, firma Wnioskodawcy nie zajmuje się emisją ogłoszeń w Internecie ani przyjmowaniem płatności elektronicznych. Ponadto firma w sposób specjalistyczny nie zajmuje się pozyskiwaniem klientów a jedynie świadczeniem usług kosmetycznych. Zatem ze względu na ten fakt konieczne było zlecenie innej firmie (w tym przypadku Spółkom z o.o.) zarówno wyemitowanie przygotowanej przez firmę Wnioskodawcy oferty jak i obsługę płatności elektronicznych wraz ze zwrotem w ciągu 10 dni. Według Wnioskodawcy, brak powyższego działania spowodowałby brak klientów na jego usługi (niewiedza o ofercie), co uniemożliwiłoby ich wykonanie, zwłaszcza w zakresie ofert emitowanych przez Spółki z o.o., a przygotowanych przez Wnioskodawcę. Prowadziłoby to także w dłuższym okresie do zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej, gdyż nie byłby spełniony jej podstawowy warunek, czyli zarobkowy charakter. Informowanie konsumentów, dozwolona reklama stanowi zdaniem Wnioskodawcy niezbędny element do skłonienia klienta, aby skorzystał ze świadczonych przez jego firmę usług, czyli do samego świadczenia usług. Niepełnosprawność jego pracowników i Wnioskodawcy uniemożliwia samodzielny marketing. Wnioskodawca podkreśla jednak brak wykonywania takiej działalności i profesjonalnych umiejętności w tym zakresie. Stąd uznaje za uzasadnione zlecenie wskazanych wcześniej czynności Spółkom z o.o.

Wedle opinii Wnioskodawcy, działalność Spółek z o.o. polega na upowszechnianiu informacji o ofercie danego ogłoszeniodawcy, przyjmowaniu płatności w jego imieniu a następnie przelaniu należności dla firmy sprzedającej swoje towary i/lub usługi. Stąd właśnie podstawą decyzji o zleceniu wskazanych czynności Spółkom z o.o. było umieszczenie w znanym serwisie internetowym oferty Wnioskodawcy i ewentualne jej rozpowszechnienie, co umożliwiłoby świadczenie usług, dzięki pozyskaniu na nie klientów a także udostępnienie dokonywania płatności elektronicznych, aby osiągnąć przychody, czyli spełnienie warunku o działalności gospodarczej dotyczącego zarobkowego charakteru.

Według Wnioskodawcy, działalność serwisu nie ma charakteru pośrednictwa, gdyż on pozostaje wyłącznym sprzedawcą a na danej stronie internetowej jego oferta jest jedynie emitowana. Na Wnioskodawcy pozostają wszelkie obowiązki wynikające z zawarcia umowy z konsumentem. Przedmiotowe Spółki z o.o. wystawiają jedynie kupony, będące dowodami zakupu towaru i/lub usługi. Kupony zawierające unikalny kod lub oznaczenie wystawiane przez Spółkę z o.o. stanowią według Wnioskodawcy jedynie dowód zapłaty za usługę, z której klient ma zamiar i pełne prawo skorzystać na określonych zasadach, które zaakceptował. Same w sobie nie stanowią żadnej wartości, dopóki nie zostaną zrealizowane w postaci wykonania konkretnej usługi. Konsument nabywa usługę, natomiast kupon stanowi jedynie dowód jej zakupu i zapłaty.

Wnioskodawca podaje, że przygotowywał oferty, które następnie były emitowane na serwisach wskazanych przez Spółki z o.o. Ceny usług, ich rodzaje w ofercie, czas jej trwania a także dokładne informacje o usłudze były określane samodzielnie przez jego firmę.

Oferowane przez Wnioskodawcę usługi są do nabycia w określonej ilości i po określonej cenie. W przypadku nabycia choćby jednej, jedynej usługi, oferta jest ważna, a zakupiona usługa zostanie zrealizowana zgodnie z zasadami oferty. W związku z tym, że oferta jest ważna nawet w przypadku pojedynczego zakupu, to nie ma ona charakteru zakupów grupowych, przy których konieczny jest zakup towaru/usługi przez większą liczbę osób. Jest to także zgodne z zasadą usług specjalistycznych, które muszą być niezbędne do świadczenia usług. Jest tak, ponieważ choćby jeden klient był chętny na usługi firmy Wnioskodawcy i chciał za nie zapłacić, ma on już możliwość świadczenia usług, gdyż występuje usługobiorca. W innym przypadku Wnioskodawca nie może wykonać usługi, gdyż nie ma odbiorcy tejże usługi.

Wnioskodawca chciałby, jako uzasadnienie ogólne do zaistniałego stanu faktycznego i wyborów dotyczących form oferowania usług, przyjmowania płatności i zleceń na usługi, wyjaśnić, że jego firma zatrudnia jako masażystów osoby niedowidzące w stopniu znacznym. W związku z tym, aby zminimalizować skutki ewentualnych ograniczeń pracowników wynikających ze słabszego wzroku, Wnioskodawca zdecydował się na tak szerokie zróżnicowanie form zapoznania klientów z ofertą, przyjmowania zleceń i płatności. Natomiast wykonywanie w sposób jak najlepszy dla konsumenta obowiązków informacyjnych Wnioskodawca uważa nie tylko za obowiązek wynikający z przepisów prawa, ale przede wszystkim moralny wobec potencjalnych klientów firmy Wnioskodawcy i warunek pozyskania ich zaufania.

Wnioskodawca zdaje sobie sprawę z ograniczeń wynikających z formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa. Respektując je maksymalnie stara się wykorzystać możliwości, jakie daje ta forma opodatkowania, dla dobra klientów, pracowników i przyszłego rozwoju firmy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi kosmetyczne sklasyfikowane zostały pod poz. 88 części I tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zakres usług kosmetycznych, uprawniający do skorzystania z opodatkowania w formie karty podatkowej, przy zatrudnieniu nie przekraczającym pięciu pracowników, szczegółowo określono w poz. 88 załącznika nr 4 do ustawy i obejmuje on: wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki upiększającej: stosowanie maseczek upiększających, farbowanie rzęs oraz regulacja i farbowanie brwi, makijaż, manicure i pedicure; wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki zachowawczej, z zastosowaniem odpowiednich aparatów i preparatów: oczyszczanie skóry twarzy i pleców, masaże pielęgnacyjne twarzy, szyi, ramion, rąk, głowy itp., maski pielęgnacyjne (np. ściągające, odżywcze, plastyczne i ziołowe); wykonywanie zabiegów z zakresu kosmetyki leczniczej, jak: lecznicze oczyszczanie skóry z zaskórników, usuwanie prosaków oraz wykwitów mięczaka zakaźnego, masaże lecznicze, masaże refleksyjne, zabiegi z dziedziny światło-, wodo- i elektroterapii, wchodzące w zakres kosmetyki zachowawczej i leczniczej.


Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4 – o czym stanowi art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


W myśl art. 36 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:


  1. o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

    1. powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,
    2. mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na wykonywanie wolnego zawodu w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz wolnego zawodu w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji,

  2. o likwidacji prowadzonej działalności.


Stosownie do treści art. 39 ust. 1 tej ustawy, podatnik, który zawiadomi w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego o utracie warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej, jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić:


  1. ewidencję i płacić ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnia warunki określone w rozdziale 2, albo
  2. właściwe księgi – chyba że jest zwolniony od tego obowiązku – i płacić podatek dochodowy na ogólnych zasadach.


Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kosmetycznych, przy zatrudnieniu do tego wykwalifikowanych dwóch techników masażu, opłacając zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca skorzystał z usług dwóch firm – spółek z o.o.

Przystępując do analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku zwrócić należy uwagę, że zakres podmiotowy karty podatkowej nie pokrywa się z zakresem podmiotowym podatku dochodowego od osób fizycznych. Choć są to zamienne formy opodatkowania, to jednak karta podatkowa nie ma – w przeciwieństwie do podatku dochodowego od osób fizycznych – zastosowania powszechnego. Jest to konstrukcja, której zastosowanie ogranicza się do podmiotów i warunków wyraźnie wskazanych przez ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podatnik podatku w formie karty podatkowej ma określone obowiązki wobec naczelnika urzędu, których musi bezwzględnie dotrzymywać, jeżeli chce korzystać z tej formy opodatkowania swej działalności gospodarczej. Stawka karty podatkowej jest bowiem wyszacowana dla małych przedsięwzięć, nie mających charakteru produkcyjnego. Założeniem jest zatem, aby uprawnienie to przysługiwało podatnikom prowadzącym działalność usługową lub wytwórczo-usługową w takim tylko zakresie, w jakim jest to uzasadnione charakterem danego rodzaju rzemiosła.

Z przeanalizowanych regulacji prawnych dotyczących ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, iż dla osób świadczących usługi kosmetyczne i opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej, nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług. Okolicznością wykluczającą możliwość opodatkowania w formie karty podatkowej jest m.in. korzystanie przy prowadzeniu działalności gospodarczej, opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów, za wyjątkiem usług specjalistycznych. Za usługi specjalistyczne ustawodawca uznał czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4. Podkreślić należy, że ustawodawca zaznacza, iż aby uznać usługi za specjalistyczne, muszą być one niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi. Z przepisów ustawy nie wynika jednak, aby usługi specjalistyczne faktycznie miały być czynnościami wysoce specjalizowanymi, których wykonanie wymagałoby specjalistycznych wiadomości, umiejętności, wyposażenia. Chodzi tu o usługi specjalistyczne względem prowadzonej działalności, których wykonywania nie zgłoszono, a jednak są niezbędne do prowadzenia własnej działalności.

W przypadku działalności Wnioskodawcy za usługi specjalistyczne należy uznać czynności i prace spoza zakresu usług kosmetycznych, które są niezbędne do całkowitego wykonania świadczonej usługi. W takim ujęciu – opisanych we wniosku usług świadczonych przez spółki z o.o. na rzecz Wnioskodawcy – nie można uznać za usługi specjalistyczne. Nie są to bowiem usługi niezbędne, bez których Wnioskodawca nie może świadczyć usług masażu.

Ponadto, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że spółki z o.o. świadczą na rzecz Wnioskodawcy wyłącznie usługi zamieszczania w Internecie oferty jego usług, wraz z obsługą przyjmowania płatności za pośrednictwem Internetu oraz obsługi klientów w zakresie zwrotu należności wynikającego z prawa konsumentów do rezygnacji z zakupu w ciągu 10 dni. Z wniosku wynika bowiem, że spółki te świadczą na rzecz Wnioskodawcy również usługi pośrednictwa.

Pojęcie „pośrednictwo” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisach innych ustaw. Zgodnie z definicją słownikową przez „pośrednictwo” rozumie się „działalność osoby trzeciej mająca na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron” oraz „kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych oraz umożliwianie kontaktu uczestnikom rynku pracy” (http://sjp.pwn.pl/szukaj/pośrednictwo).

Spółki z o.o., prowadzące serwisy ogłoszeniowe, na podstawie zawartej z Wnioskodawcą umowy, umieszczając na swoich portalach internetowym ofertę usług kosmetycznych – usług masażu świadczonych przez Wnioskodawcę, pośredniczą tym samym w kojarzeniu kontrahentów – Wnioskodawcy z jego potencjalnymi klientami. Klienci nabywają od spółek z o.o. kupony, uprawniające do skorzystania z usług kosmetycznych świadczonych przez Wnioskodawcę, następnie Wnioskodawca wykonuje usługę dla okaziciela kuponu nabytego od spółek z o.o. Za wykonaną usługę spółki z o.o. pobierają prowizję z całkowitej sprzedaży kuponów na usługi firmy Wnioskodawcy. Z opisanej we wniosku sytuacji wynika zatem, że spółki z o.o. świadczą na rzecz Wnioskodawcy oprócz usług pośrednictwa usługi reklamy. Zgodnie z definicją słownikową przez „reklamę” rozumie się „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. „Reklama” to również – plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi” (http://sjp.pwn.pl/szukaj/reklama). Jednakże jednoczesne reklamowanie przez spółki z o.o. usług Wnioskodawcy jest w tej sytuacji sprawą drugorzędną, ponieważ główną rolą tych spółek jest pośredniczenie w kojarzeniu kontrahentów, tj. umożliwienie potencjalnym klientom skorzystania z usług Wnioskodawcy, za co spółki z o.o. pobierają stosowne wynagrodzenie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca, korzystając z opisanych we wniosku usług oferowanych przez spółki z o.o., utracił prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, ponieważ nie został spełniony warunek, o którym mowa w art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj