Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-114/10-3/AJ
z 12 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-114/10-3/AJ
Data
2010.04.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu --> Wykaz zasad

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
spółki
spółki
umorzenie
umorzenie
umowa
umowa
wkład
wkład
zgłoszenie
zgłoszenie


Istota interpretacji
1. Czy Wnioskodawca, działając jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu wspólnika z tytułu umorzenia udziałów, w tym z tytułu ich umorzenia dobrowolnego, powinien pobrać zryczałtowany 19% podatek dochodowy od dochodu ustalonego na podstawie art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej: „UPDOF”), tj. po pomniejszeniu kwot przychodu o wskazane w tym przepisie koszty nabycia udziałów, w tym wartość udziałów z dnia darowizny?
2. Czy na gruncie art. 24 ust. 5d zdanie 2 UPDOF, Wnioskodawca powinien pobrać podatek od nadwyżki wynagrodzenia z tytułu umorzenia udziałów nabytych przez wspólnika w drodze darowizny ponad wartość rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny?
3. Czy Spółka powinna przyjąć wartość rynkową umarzanych udziałów na podstawie oświadczenia podatnika złożonego Spółce określającego ich wartość oszacowaną przez strony w umowie darowizny lub określoną w deklaracji podatkowej obdarowanego złożonej w trybie art. 17a lub art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn - a w razie zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - określającego wartość przyjętą przez notariusza w celu poboru podatku od spadków i darowizn lub w celu zastosowania zwolnienia z tego podatku w trybie art. 4a tej ustawy, a o ile Spółka posiada wycenę rynkową rzeczoznawcy, na podstawie wyceny rynkowej udziałów sporządzonej przez rzeczoznawcę?



Wniosek ORD-IN 649 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2010 r. (data wpływu 19 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z umorzenia udziałów w spółce mającej osobowość prawną – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu ustalenia dochodu z umorzenia udziałów w spółce mającej osobowość prawną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnikami Spółki z o.o. (zwanej dalej: „Wnioskodawcą” lub „Spółką”) są osoby fizyczne, będące podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z planowanymi zmianami w składzie osobowym wspólników w najbliższym czasie rozważane jest umorzenie udziałów w kapitale zakładowym Spółki. Umorzenie udziałów w zasadzie ma nastąpić w ramach tzw. umorzenia dobrowolnego, tj. w drodze odpłatnego zbycia udziałów na rzecz Wnioskodawcy w celu ich umorzenia.

W ramach umorzenia dobrowolnego, wspólnicy przeniosą udziały na Spółkę w zamian za wynagrodzenie odpowiadające wartości rynkowej umarzanych udziałów.

Podstawą umorzenia dobrowolnego będzie uchwała Zgromadzenia Wspólników Wnioskodawcy oraz odpowiednie umowy zawarte pomiędzy Wnioskodawcą a wspólnikami, których udziały będą podlegały umorzeniu.

Nie wykluczone również, że w razie zaistnienia okoliczności wskazanych w umowie Spółki, dojdzie także do umorzenia udziałów Wnioskodawcy w trybie tzw. umorzenia automatycznego tj. bez uprzedniego nabywania udziałów przez Spółkę.

Zarówno w ramach umorzenia dobrowolnego jak ewentualnego umorzenia automatycznego, umorzeniu będą podlegały udziały nabyte przez wspólników w drodze umowy darowizny.

W chwili obecnej wszyscy wspólnicy Wnioskodawcy są osobami fizycznymi posiadającymi status polskich rezydentów podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawca, działając jako płatnik zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu wspólnika z tytułu umorzenia udziałów, w tym z tytułu ich umorzenia dobrowolnego, powinien pobrać zryczałtowany 19% podatek dochodowy od dochodu ustalonego na podstawie art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej: „UPDOF”), tj. po pomniejszeniu kwot przychodu o wskazane w tym przepisie koszty nabycia udziałów, w tym wartość udziałów z dnia darowizny...
  2. Czy na gruncie art. 24 ust. 5d zdanie 2 UPDOF, Wnioskodawca powinien pobrać podatek od nadwyżki wynagrodzenia z tytułu umorzenia udziałów nabytych przez wspólnika w drodze darowizny ponad wartość rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny...
  3. Czy Spółka powinna przyjąć wartość rynkową umarzanych udziałów na podstawie oświadczenia podatnika złożonego Spółce określającego ich wartość oszacowaną przez strony w umowie darowizny lub określoną w deklaracji podatkowej obdarowanego złożonej w trybie art. 17a lub art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn - a w razie zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego - określającego wartość przyjętą przez notariusza w celu poboru podatku od spadków i darowizn lub w celu zastosowania zwolnienia z tego podatku w trybie art. 4a tej ustawy, a o ile Spółka posiada wycenę rynkową rzeczoznawcy, na podstawie wyceny rynkowej udziałów sporządzonej przez rzeczoznawcę...


Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 2. Natomiast w zakresie pytań nr 1 i 3 w dniu 12 kwietnia 2010 r. zostały wydane interpretacje indywidualne Nr ILPB2/415-114/10-2/AJ oraz Nr ILPB2/415-114/10-4/AJ.

Zdaniem Wnioskodawcy, w art. 24 ust. 5d UPDOF mowa jest o wartości rynkowej udziałów z dnia nabycia w drodze darowizny, zatem Wnioskodawca powinien pobrać podatek od wypłacanego wspólnikowi wynagrodzenia z tytułu umorzenia udziałów, pomniejszonego o wartość rynkową udziałów z dnia dokonania darowizny.

W treści art. 24 ust. 5d UPDOF brak jest jednak wskazówki w jaki sposób należy ustalać wartość przedmiotu darowizny podlegającego podatkowi od spadków i darowizn. w takim wypadku należy - kierując się wykładnią systemową art. 24 ust 5d UPDOF - odwołać się do ustawy o podatku od spadków i darowizn (zwanej dalej: „ UPSD”). w konsekwencji określenie wartości udziałów z dnia nabycia w drodze darowizny należy ustalić zgodnie z art. 8 UPSD. Stanowi on, że wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw.

W świetle ust. 3 tego artykułu, wartość rynkową praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia powstania obowiązku podatkowego (dnia darowizny). z przepisu art. 8 UPSD wynika jednoznacznie, że mowa jest w nim o określonej przez obdarowanego wartości (pod warunkiem, że odpowiada ona wartości rynkowej) udziałów z dnia dokonania darowizny. Zatem dla celów deklaracji rozliczenia w zakresie podatku od spadków i darowizn, należy ostatecznie wziąć pod uwagę wartość rynkową przedmiotu darowizny (w tym przypadku - udziałów). Taką też wartość należy przyjąć stosując art. 24 ust 5d UPDOF. w konsekwencji, przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia udziałów w celu umorzenia, wartość rynkowa udziałów z dnia ich darowizny podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania na podstawie art. 24 ust. 5d UPDOF. Dopiero od tak ustalonego dochodu Spółka jako płatnik jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego obliczonego przy zastosowaniu stawki 19%.

Na potwierdzenie swojego stanowiska wnioskodawca powołuje się na:

  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. ILPB2/415-452/09-2/JK,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 lutego 2009 r., sygn. ILPB2/415-772/08-31MK,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2009 r. sygn. IPPB4/415-185/08-2/SP,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2008 r., sygn. ILPB2/415-541/08-2/MK,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 listopada 2008 r., sygn. IPPB2/415-1200/08-2/SP,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 maja 2008 r., sygn. ITPB2/41 5-208/08/PS,
  • interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 maja 2008 r., sygn. ITPB2/415-177/08/PS.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W odniesieniu do powołanych przez Zainteresowanego interpretacji indywidualnych, tut. organ stwierdza, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj