Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-419/10/IB
Data
2010.07.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników
Słowa kluczowe
kapitał ludzki
korekta
programy
stypendia
zaliczka na podatek
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy w związku ze zmianą ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r. stypendia wypłacane z Europejskiego Funduszu Społecznego są zwolnione z opodatkowania i nie występuje obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN
897 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych:
- w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe
- w zakresie korekty zaliczek na podatek dochodowy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz korekty zaliczek na podatek dochodowy. Wezwaniem z dnia 18 maja 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o uzupełnienie wniosku w zakresie wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego. Pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 26 maja 2010 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.
W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.
Osoby bezrobotne, które zostały zakwalifikowane jako uczestnicy projektu o nazwie „Aktywizacja osób bezrobotnych w szczególnej sytuacji na rynku” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych) mają wypłacane stypendium z tytułu odbywania stażu. Od ww. świadczeń są potrącane zaliczki na podatek dochodowy oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne. Ponadto, stypendia z tytułu odbywania stażu, od których potrącana jest zaliczka na podatek są wypłacane również z Funduszu Pracy. W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że stypendia wypłacane bezrobotnym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stanowią pomoc otrzymywaną przez nich jako uczestników projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Za okres od 1 stycznia 2010 r. do 20 maja 2010 r. osoby zakwalifikowane do powyższego projektu mają potrąconą zaliczkę na podatek.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy w związku ze zmianą ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dnia 1 stycznia 2010 r. stypendia wypłacane z Europejskiego Funduszu Społecznego są zwolnione z opodatkowania i nie występuje obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...
W sytuacji zwolnienia z opodatkowania, czy prawidłowym będzie:
- sporządzenie korekt list wypłat za poszczególne miesiące dla osób otrzymujących powyższe świadczenia,
- dokonanie zwrotu potrąconych zaliczek uczestnikom projektu,
- pomniejszenie należnej zaliczki przekazywanej do urzędu skarbowego za kolejny miesiąc o dokonany zwrot wypłacony uczestnikom projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z wprowadzonymi przepisami osobom bezrobotnym, które zostały zaktywizowane w ramach projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego należy wypłacić stypendia bez potrącenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Natomiast wypłaty za okres od 1 stycznia 2010 r. do 20 maja 2010 r. należy skorygować. W związku z powyższym należy:
- sporządzić korekty list wypłat dla poszczególnych osób za okres od 1 stycznia 2010 r. do 20 maja 2010 r.,
- wypłacić uczestnikom projektu potrącone zaliczki,
- dokonać pomniejszenia należnej zaliczki na podatek przekazywanej do urzędu skarbowego za kolejny miesiąc o zwrot dokonany uczestnikom projektu.
Dla potencjalnych stażystów nie ma znaczenia, z jakiego źródła pochodzą środki na sfinansowanie ich stypendiów. Osoby aktywizowane w ramach tej samej formy w oparciu o takie same przepisy będą otrzymywały stypendia w różnej wysokości tylko dlatego, że urzędy pracy otrzymują środki z dwóch różnych źródeł.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:
- za prawidłowe w zakresie zwolnienia przedmiotowego,
- za nieprawidłowe w zakresie korekty zaliczek na podatek dochodowy.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych). W sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w kontekście pytania zadanego w tym wniosku Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Poddziałanie 6.1.3 Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych) wypłaca ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego osobom bezrobotnym stypendia z tytułu odbywania stażu. W przesłanym uzupełnieniu podano, iż stypendia stanowią pomoc otrzymywaną przez te osoby jako uczestników projektu w ramach ww. programu. Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że stypendia otrzymywane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w 2010 r. przez uczestników projektu – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również obowiązek wystawiania jakichkolwiek informacji podatkowych. Jak wynika natomiast z treści wniosku, w okresie od 1 stycznia 2010 r. od ww. stypendiów były obliczane, pobierane i odprowadzane zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Stosownie do art. 38 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczną deklarację, według ustalonego wzoru (PIT-4R). W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11). Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od określonych wynagrodzeń oraz innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji oraz deklaracji według ustalonego wzoru. W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 nie uwzględnia się przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy oraz dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.
Odnosząc się do zagadnienia zwrotu nadpłaconego podatku należy wskazać, że zgodnie z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) za nadpłatę uważa się kwotę:
- nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
- podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
- zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
- zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
W myśl art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Stosownie do § 2 ww. artykułu uprawnienie określone w § 1 przysługuje również:
- podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli:
- w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej,
- w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,
- nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji), dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
- płatnikom lub inkasentom, jeżeli:
- w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od wysokości pobranego podatku,
- w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej,
- nie będąc obowiązanymi do składania deklaracji, wpłacili podatek w wysokości większej od należnej.
Z przedstawionej regulacji wynika jednoznacznie, że płatnik może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty tylko w sytuacjach powodujących uszczerbek w jego majątku, gdy na skutek własnych błędów zadeklarował oraz wpłacił podatek w wysokości większej od należnej albo większej od pobranej, jak również nie będąc obowiązanym do składania deklaracji, wpłacił podatek w wysokości większej od należnej . Ordynacja podatkowa zarówno w art. 72 zawierającym definicję nadpłaty, jak i w art. 75 dotyczącym postępowania w sprawie stwierdzenia nadpłaty, rozgranicza nadpłatę zaistniałą po stronie płatnika i możliwość dochodzenia jej zwrotu przez płatnika od nadpłaty jako kwoty nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku przez podatnika i dochodzenie jej zwrotu przez podatnika. Dodatkowo wskazać należy na treść art. 8 ww. ustawy, który stanowi, iż płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Z powyższego wynika, że ustawodawca ukształtował rolę płatnika, jako pośrednika pomiędzy podatnikiem i organem podatkowym. Czynności podejmowane przez płatnika, polegające na obliczeniu, pobraniu i wpłaceniu należności mają charakter czynności materialno-technicznych. Obowiązek podatkowy ciąży ostatecznie na podatniku. Płatnik natomiast, przekazuje organowi podatkowemu pieniądze podatnika. Z chwilą pobrania podatku i przekazania jego równowartości na rachunek właściwego urzędu skarbowego obowiązek płatnika wygasa. Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie powinien korygować dotychczas wpłaconych zaliczek na podatek dochodowy w sposób opisany we wniosku, zaś w deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R) powinien wpisać faktycznie pobrane zaliczki, również te od dochodów wolnych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w informacji PIT-11 w związku z tym, iż od stypendiów wypłaconych przez Wnioskodawcę, które zwolnione są z opodatkowania, zostały pobrane zaliczki na podatek, Wnioskodawca nie powinien wykazywać kwoty przychodu, natomiast powinien wykazać kwotę faktycznie pobranej zaliczki na podatek dochodowy. Informacja PIT-11 jest bowiem również informacją o pobranych zaliczkach. W sytuacji przedstawionej we wniosku podatnik odzyska zatem nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie podatkowe albo jeśli zakwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku – składając wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|