Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-407/10-4/MK
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-407/10-4/MK
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe --> Termin i zasady sporządzania zeznań

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
dochody kapitałowe
giełda
kapitały pieniężne
rezydent podatkowy
uzyskanie przychodów
Wielka Brytania


Istota interpretacji
obowiązek podatkowy w Polsce z tytułu uzyskiwania przychodów z kapitałów pieniężnych na polskiej giełdzie, przez rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii



Wniosek ORD-IN 59 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku (data wpływu do BKIP w Płocku 29.04.2010 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne (data nadania 14.05.2010 r., data wpływu 18.05.2010 r., na wezwanie z dnia 04.05.2010 r. (data nadania 04.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu uzyskiwania przychodów z kapitałów pieniężnych na polskiej giełdzie, przez rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.04.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku podatkowego w Polsce z tytułu uzyskiwania przychodów z kapitałów pieniężnych na polskiej giełdzie, przez rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

W marcu 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała dokument PIT-8C (załączone ksero) z Biura Maklerskiego, które ma również biuro w K. Z dokumentu wynika, że w 2009 roku Wnioskodawczyni uzyskała dochód poprzez kupno i sprzedaż akcji notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. (Wszystkie akcje dotyczą polskich spółek).

Wnioskodawczyni wskazuje, że zarówno według polskiego jak i brytyjskiego prawa jest zobowiązana do zapłacenia podatku od dochodu kapitałowego. Jednakże, Wnioskodawczyni nie wie, którym władzom podatkowym danego państwa podlega polega, aby móc wypełnić obowiązek podatkowy.

Wnioskodawczyni wskazuje, że posiada brytyjskie obywatelstwo i jest rezydentem w Wielkiej Brytanii, gdzie mieszka na stałe i pracuje. Jedynym dochodem jaki osiąga w Polsce jest dochód z giełdy wspomniany wyżej i odsetki z lokat bankowych, które są opodatkowane i podatek jest odprowadzony przez bank.

Wnioskodawczyni zauważa, że adres na informacji PIT-8C wystawionej przez T., ul. D. jest adresem mieszkania Wnioskodawczyni w K., w którym przebywa podczas urlopu.

Ponadto Wnioskodawczyni informuje, iż zapoznała się z Konwencją (Dz. U 2006, nr 250, pozycja 1840) ale wciąż nie jest pewna, gdzie ma uiścić podatek. W tym celu zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że nie ciąży na Wnioskodawczyni zobowiązanie podatkowe od dochodów kapitałowych wobec polskich władz.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku, tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 04.05.2010 r. wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez:

  1. doprecyzowanie stanu faktycznego w następującym zakresie:
    a) w którym roku wyjechała z Polski i czy był to wyjazd z zamiarem stałego pobytu za granicą...
    b) jakie są powiązania osobiste i gospodarcze Wnioskodawczyni z Polską a jakie z Anglią w okresie od dnia wyjazdu z kraju (np. rodzina, nieruchomości, praca, rachunki bankowe)...
    c) czy od czasu wyjazdu z Polski Wnioskodawczyni przebywała na terytorium Polski... Jeśli tak, proszę wskazać przez jakie okresy w danym roku podatkowym.
  2. uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
  3. uiszczenie stosownej opłaty za wydanie przedmiotowej interpretacji.

Braki uzupełniono prawidłowo w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:

A 1.

a) Z Polski Wnioskodawczyni wyjechała w dniu 26 października 2000 r., w celu zamieszkania na stałe w Anglii ze swoim mężem, który jest Anglikiem.
W dniu 4 października 2001 r., the Home Oflice - polski odpowiednik Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, udzielił Wnioskodawczyni pozwolenia na pobyt nieokreślony w Wielkiej Brytanii.
W dniu 7 sierpnia 2003 r. udzielono Wnioskodawczyni naturalizacji i otrzymała obywatelstwo brytyjskie (załączona kopia Certyfikatu Naturalizacji). Wnioskodawczyni Nadal zamierza żyć w Wielkiej Brytanii.
b) Wnioskodawczyni mieszka razem ze swoim mężem (Anglikiem) w Blackpool, Wielka Brytania.

Od 2000 r. Wnioskodawczyni pracuje zawodowo, jako pomoc pielęgniarska.

Wraz z mężem posiada na prawach wspólnych dom w Blackpool.

Wraz z mężem, również na prawach wspólnych, posiada konto bankowe, posiada fundusz emerytalny ze Standard Life plc, ma dwa konta maklerskie, inwestuje w brytyjskich instytucjach finansowych (np. konto oszczędnościowe, obligacje).

W Polsce pozostał tato Wnioskodawczyni, cztery siostry i brat. Wnioskodawczyni stara się odwiedzać ich trzy razy do roku.

Wnioskodawczyni jest właścicielką dwóch mieszkań w K: w jednym z mieszkań wraz z mężem przebywa podczas odwiedzin w drugim przebywa jedna z sióstr Wnioskodawczyni, Wnioskodawczyni posiada również 1/6 udziału w domu i ziemi, które zostały pozostawione Wnioskodawczyni i Jej rodzeństwu po śmierci mamy w lutym 2000 r.

Posiada konto a vista z I., również w tym banku ma dwa depozyty: 1 trzymiesięczny i Agro-Zysk 2, konto z P., - obligacje Skarbu Państwa oraz konto maklerskie z Domem Maklerskim, T., - Kupno/sprzedaż akcji i obligacji, konto maklerskie z Centralnym Domem Maklerskim P. S.A. To konto od dłuższego czasu nie jest używane,

c) Od czasu wyjazdu z Polski Wnioskodawczyni przebywała na terytorium Polski w okresach nie przekraczających 60 dni w danym roku podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na Wnioskodawczyni nie ciąży zobowiązanie podatkowe od dochodów kapitałowych wobec polskich władz z tytułu uzyskiwania przychodów z kapitałów pieniężnych na polskiej giełdzie, przez rezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W świetle brytyjskiego prawa podatkowego Wnioskodawczyni uważana jest, jako rezydentka Wielkiej Brytanii, tj. za osobę stale przebywającą, mającą miejsce stałego zamieszkania („resident and ordinarily resident „) w Wielkiej Brytanii.

Wnioskodawczyni zauważa, że te dwa kryteria („resident and ordinarily resident”) stanowią dla brytyjskiej Izby Skarbowej (Her Majesty´s Revenue and Customs) test decydujący o obowiązku podatkowym. Wnioskodawczyni podlega obowiązkowi podatkowemu w Wielkiej Brytanii pod względem tych dwóch kryteriów.

Zdaniem Wnioskodawczyni oznacza to, że cały dochód Wnioskodawczyni pochodzący z pracy zarobkowej, dywidend, zysków kapitałowych itd. i skądkolwiek by ten dochód nie pochodził, tj. w obrębie lub poza Wielką Brytanią jest przedmiotem brytyjskiego prawa podatkowego.

Wnioskodawczyni jest zobowiązana do zgłoszenia każdego roku wszelkich swoich zagranicznych dochodów, zysków, zysków majątkowych do brytyjskiego organu podatkowego (Her Majesty´s Revenue and Customs) do oszacowania podatkowego.

Jedynym powodem, że w tej konkretnej sprawie powstała wątpliwość jest to, że kiedy mąż i Wnioskodawczyni otwierali konto maklerskie w Krakowie podali adres do korespondencji, który jest adresem pod którym Wnioskodawczyni przebywa podczas urlopu w Krakowie.

Do wniosku Wnioskodawczyni załączyła kserokopie dwóch dokumentów w języku angielskim.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeśli mają miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Jednakże ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje wprost, czy osiągnięty przez zagranicznego rezydenta dochód ze sprzedaży bądź wniesienia aportem akcji lub udziałów w Polskiej spółce uznać należy za osiągnięty w Polsce.

Z uwagi na fakt, iż przepisy ustaw o podatkach dochodowych nie regulują powyższej kwestii, konieczne jest dokonanie wykładni tych przepisów poprzez odwołanie się w tym zakresie do wyjaśnień organów podatkowych udzielanych na tle przedmiotowego zagadnienia. Podstawowe znaczenie ma w tym zakresie pismo Ministra Finansów z dnia 24 lipca 2001 r. (PB4/AK-8214-1045-277/01), odnoszące się zarówno do podatku dochodowego od osób prawnych, jak i podatku dochodowego od osób fizycznych. W piśmie tym Minister Finansów wyjaśnił, że co do zasady dochód osiągany jest na terytorium Polski, gdy jego źródło jest trwale związane z tym terytorium lub gdy źródłem dochodów są Polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów.

W odniesieniu do zbycia przez nierezydentów udziałów bądź akcji w polskich spółkach Minister Finansów stwierdził, że transakcja taka zasadniczo nie jest dochodem uzyskanym ze źródeł położonych na terytorium Polski „gdyż zbycie takie stanowi odrębne od zbywanego źródła źródło dochodów, które nie jest trwale związane z terytorium Polski”.

Równocześnie wskazał wyjątki, gdy zbycie przez nierezydenta udziałów lub akcji polskiej Spółki traktowane jest, jako dokonane na terytorium Polski. Do wyjątków tych należą następujące przypadki:

  • zbycie akcji polskiej spółki dokonywane jest na polskiej giełdzie papierów wartościowych (zdaniem Ministra finansów „w takim przypadku giełda i obrót na niej dokonywany stanowi samoistne źródło dochodów położone na terytorium Polski”),
  • zbycie udziałów lub akcji polskiej spółki prowadzące w praktyce do przeniesienia praw do nieruchomości położonej w Polsce (np. gdy majątek spółki, której udziały lub akcje są zbywane, składa się głównie z nieruchomości).

Minister finansów wskazał również, że „w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania podpisywane są dwustronne międzynarodowe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylaniu się od opodatkowania, które kwestie miejsca opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł regulują w sposób szczegółowy”.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów są m. in. kapitały pieniężne. Jak wynika z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.

Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c), pkt 6, 7, 9 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19 (art. 17 ust. 2 ww. ustawy).

Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 tego artykułu dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14,

Z kolei w myśl przepisu art. 30b ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodów uzyskanych ze sprzedaży papierów wartościowych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. według skali podatkowej) oraz art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. 19% podatkiem liniowym).

Natomiast stosownie do dyspozycji przepisu art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-38) składanym do dnia 30 kwietnia następnego roku, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z przepisem art. 45 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również w terminie do dnia 30 kwietnia następnego roku, podatnik jest zobowiązany do wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania PIT-38. W tym wypadku, nie ma obowiązku wpłacania zaliczek na podatek w trakcie roku podatkowego.

Stosownie do art. 30b ust. 3 ww. ustawy, przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W przypadku gdy Wnioskodawczyni nie będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji zastosowanie znajdą wyżej przywołane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z pominięciem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. Natomiast w sytuacji gdy będzie w posiadaniu certyfikatu rezydencji Wielkiej Brytanii zastosowanie będzie miała Umowa z dnia 20 lipca 2006 r., między Rzeczpospolita Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840)

Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy z dnia 20 lipca 2006 r., między Rzeczpospolita Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, z przeniesienia własności majątku nieruchomego, o którym mowa w artykule 6 niniejszej Konwencji i położonego w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże w myśl art. 13 ust. 2 ww. umowy zyski osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z przeniesienia własności:

  1. udziałów (akcji), innych niż akcje, które są przedmiotem znaczącego i regularnego obrotu na giełdzie, których wartość w całości lub w większej części związana jest bezpośrednio lub pośrednio z majątkiem nieruchomym położonym w drugim Umawiającym się Państwie, lub
  2. udziału w spółce osobowej lub truście, których aktywa składają się głownie z majątku nieruchomego położonego w drugim Umawiającym się Państwie, lub z udziałów (akcji), o których mowa w punkcie a) niniejszego ustępu,

- mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Natomiast art. 13 ust. 4 ww. umowy zyski z przeniesienia tytułu własności majątku nie wymienionego w ustępach 1, 2 lub 3 niniejszego artykułu mogą być opodatkowane tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Użycie w tym przepisie słów „może być opodatkowany” nie oznacza możliwości opodatkowania. Sformułowanie to oznacza, że sprzedaż akcji na giełdzie (w tym wypadku w Polsce) podlega opodatkowaniu w państwie źródła, tj. w Polsce oraz w państwie rezydencji, tj. Wielkiej Brytanii.

W przypadku, gdy należy uniknąć podwójnego opodatkowania dochodu osiągniętego w jednym Umawiającym się Państwie przez osobę mającą miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie zastosowanie znajdzie przepis art. 22 Konwencji.

Zgodnie z zapisem ust. 4 tegoż artykułu bez względu na postanowienia poprzednich ustępów niniejszego artykułu:

  1. Jeżeli zyski mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie na podstawie artykułu 13 ustęp 1, 2 lub 3 niniejszej Konwencji, to drugie Umawiające się Państwo a nie pierwsze wymienione Umawiające się Państwo będzie unikać podwójnego opodatkowania zgodnie z metodami określonymi w niniejszym artykule.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni, jako rezydent Wielkiej Brytanii, poza dochodami osiąganymi z pracy najemnej w Wielkiej Brytanii osiąga przychody z kapitałów pieniężnych z tytułu sprzedaży akcji polskich spółek notowanych na giełdzie papierów wartościowych w Polsce. Rozstrzygnięciu podlega kwestia sposobu rozliczenia uzyskanego przez Wnioskodawczynię przychodu w Polsce.

Biorąc pod uwagę przytoczone wyżej poglądy, przedstawiony stan faktyczny oraz w świetle przywołanych uregulowań prawnych stwierdzić należy, iż w przypadku transakcji pomiędzy nierezydentami, w wyniku której następuje zbycie udziałów lub akcji polskiej spółki mające postać sprzedaży lub wniesienia aportem, dochód osiągnięty przez zbywcę jest opodatkowany w Polsce jedynie wówczas, gdy sprzedaż akcji następuje na polskiej giełdzie, bądź gdy zbycie udziałów lub akcji prowadzi w praktyce do przeniesienia praw do nieruchomości. W pozostałych zaś wypadkach dochód taki nie będzie opodatkowany w Polsce.

Dlatego też, w celu zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu do uzyskanych przez Wnioskodawczynię dochodów z tego tytułu zastosowanie znajdzie przepis art. 22 ust. 4 Konwencji.

W związku z powyższym od dochodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię rezydentkę Wielkiej Brytanii z inwestycji na giełdzie papierów wartościowych w Polsce w związku ze sprzedażą papierów wartościowych polskich spółek wystąpi obowiązek rozliczenia się w Polsce według zasad wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy stwierdzić, iż dochód uzyskany przez rezydenta Wielkiej Brytanii z inwestycji na giełdzie papierów wartościowych w Polsce w związku ze sprzedażą papierów wartościowych polskich spółek podlega opodatkowaniu w Polsce jako dochód uzyskany z kapitałów pieniężnych.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawczyni. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj