Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-757/10/JD
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-757/10/JD
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
środek trwały
wartość początkowa
wartość początkowa środków trwałych


Istota interpretacji
Czy Spółka dla prawidłowego określenia wartości majątku winna stosować zasady ustalenia wartości początkowej środków trwałych zawarte w art. 16g ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomniejszając wartość początkową środków trwałych o podatek od towarów i usług, gdyż Gminom przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o podatek naliczony? Czy Spółka powinna przyjąć majątek w wartości brutto?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu do tut. Biura 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych wniesionych do Spółki w drodze aportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31maja 2010 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej środków trwałych wniesionych do Spółki w drodze aportu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 9 lipca 2010 r. Znak: IBPB I/2/423-757/10/JD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął w dniu 23 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 2010 r. Spółka zamierza przyjąć od Gmin będących wspólnikami aportem środki trwałe w postaci infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (budynki, budowle, urządzenia) wytworzone przez Gminy w latach 2002-2009. Przed przejęciem przez Spółkę infrastruktura ta jest przez Spółkę użytkowana odpłatnie na podstawie umowy dzierżawy. Jednocześnie Gminy prowadząc działalność inwestycyjną w tym zakresie nie dokonały odliczenia VAT-u naliczonego od należnego i wartość wytworzonej infrastruktury wodociągowo – kanalizacyjnej ustalają wg wartości brutto. Dla Spółki, jako przyszłej właścicielki i użytkownika ustalenie prawidłowej wartości początkowej jest bardzo ważne z uwagi na amortyzację, którą można uznać za koszty uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka dla prawidłowego określenia wartości majątku winna stosować zasady ustalenia wartości początkowej środków trwałych zawarte w art. 16g ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomniejszając wartość początkową środków trwałych o podatek od towarów i usług, gdyż Gminom przysługiwało prawo do obniżenia kwoty należnego podatku o podatek naliczony... Czy Spółka powinna przyjąć majątek w wartości brutto...

Zdaniem Spółki, przyjmując aportem środki trwałe należy określić ich wartość wg art. 16g ust. 1a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie z uwagi na przekazywanie tych środków trwałych do odpłatnego użytkowania bezpośrednio po wybudowaniu - wg ceny nabycia i kosztu wytworzenia jak w art. 16g ust. 3 i 4, bez VAT-u.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

W związku z tym, że przedstawiając własne stanowisko Spółka powołała się na nieistniejący przepis art. 16g ust. 1a pkt 4 uznano, że jest to omyłka pisarska i przyjęto, że intencją Wnioskodawcy było powołanie przepisu art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przechodząc do oceny stanowiska zaprezentowanego we wniosku należy stwierdzić, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2 - 14, uważa się - w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki kapitałowej, a także udziału w spółdzielni - ustaloną przez podatnika na dzień wniesienia wkładu lub udziału wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Powyższa regulacja normuje sytuację nabycia w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) majątku nie stanowiącego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Z treści tego przepisu wynika, że ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych składników majątku, nie może być wyższa od ich wartości rynkowej.

Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustalona przez podatnika wartość początkowa składników majątku stanowiących aport podlega ocenie z punktu widzenia kryteriów określonych w art. 14 tej ustawy.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, że Spółka otrzyma środki trwałe w drodze aportu, a zatem w rozpatrywanym zdarzeniu przyszłym nie znajdą zastosowania wskazane w stanowisku przepisy art. 16g ust. 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te definiują odpowiednio pojęcie „ceny nabycia” i „kosztu wytworzenia”. Ponieważ żadna z powyższych okoliczności nie wystąpi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, przepisy te nie znajdą zastosowania.

Reasumując, wartość początkową środków trwałych, które zostaną wniesione przez Gminy do Spółki w postaci aportu, stanowić będzie, stosownie do art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ich wartość określona na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od wartości rynkowej. W istocie będzie to zatem wartość uwzględniająca podatek od towarów i usług, ponieważ zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Stanowisko Spółki jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj