Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-571/10/DG
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-571/10/DG
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
paliwo
podatek akcyzowy
produkcja
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy produkt o kodzie CN 3811 90 00 (KTS-F) z katalitycznego przerobu odpadów poliolefinowych z PE, PP PS, który nie podlega znakowaniu, a służy jako komponent (dodatek) do ciężkiego oleju opałowego, poprawiający parametry spalania spełnia m.in. ze względu na śladową zawartość siarki jest objęty zerową stawką akcyzy – zgodnie z art. 89 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym?
Czy komponent KTS-F, który nie jest wymieniony w ustawie o podatku akcyzowym, należy uznać za paliwo opałowe i stosować do niego przepisy ustawy o podatku akcyzowym z związanych z nią rozporządzeń?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010r. (data wpływu 21 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o kodzie CN 3811 stosowanego jako komponent do paliw opałowych:

  • jest nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawka akcyzy w wysokości 0 zł, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób stosowany jako komponent do paliw opałowych został pominięty w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r.
  • jest prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawką akcyzy w wysokości 232 zł/m3, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym i związanych z nią rozporządzeń.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą wyrobów o kodzie CN 3811 stosowanego jako komponent do paliw opałowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą handlową. Zamierza kupować i sprzedawać produkt o nazwie Komponent Tworzyw Sztucznych Frakcja (KTS-F) uzyskiwany z katalitycznego przerobu najgorszej jakości odpadów poliolefinowych: polietylenu (PE), polipropylenu (PP) o polistyrenu, o kodzie CN 3811 90 00. Producent twierdzi, że wyrób ten nie może być samoistnym paliwem opałowym, nie nadaje się do celów napędowych, ma dobre parametry energetyczne, ma małą zawartość siarki i chloru, przez co jest bardzo dobrym komponentem do paliw ciężkich opałowych o dużym zasiarczeniu (do 3%).

Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. wymienia w załączniku nr 1:

  1. bez względu na kod CN – dodatki do paliw (poz. 44),
  2. towary objęte grupą CN 3811 90 00 (poz. 38).

Wyroby te stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, należą do kategorii wyrobów energetycznych. W art. 89 ust. 1 ustawy (z późn. zmianami) określono stawki akcyzy na wyroby energetyczne, ale nie wymieniony jest produkt o kodzie CN 3811 90 00, w tym dodatki do paliw.

Produkt posiada gęstość ok. 780-800 kg/m3 i doskonale miesza się z ciężkim olejem opałowym, a mieszanina obu produktów stanowi paliwo wykorzystywane do celów opałowych, m.in. w pracach rolnych, ogrodniczych i szklarniowych. Jego produkcja nie odbywa się w składzie podatkowym, nie podlega barwieniu i znakowaniu, ponieważ nie jest wymieniony w art. 90 ustawy.

Producent w swojej fakturze sprzedaży, w miejscu opisu produktu, zamierza wpisać nazwę: Komponent uzyskiwany z odpadów tworzyw sztucznych, symbol PKWiU 24.66.32-9000 i określa stawkę akcyzy na 0 zł, powołując się na art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W art. 89 ust. 1 cyt. ustawy ustawodawca wskazał stawki akcyzy na wyroby energetyczne. Wśród wymienionych w przepisie grup wyrobów, brak jest wyrobów o kodzie CN 3811 90 00, w tym dodatków do paliw.

Wg ust. 2 art. 89 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wnioskodawca zamierza przy zakupie i sprzedaży komponentu postępować jak z olejem opałowym stosowanym do celów opałowych, czyli stosować przepisy ustawy i związanych z nią rozporządzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy producent prawidłowo uważa, że produkt o kodzie CN 3811 90 00 (KTS-F) z katalitycznego przerobu odpadów poliolefinowych z PE, PP PS, który nie podlega znakowaniu, a służy jako komponent (dodatek) do ciężkiego oleju opałowego, poprawiający parametry spalania spełnia m.in. ze względu na śladową zawartość siarki jest objęty zerową stawką akcyzy – zgodnie z art. 89 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym...
  2. Czy komponent KTS-F, który nie jest wymieniony w ustawie o podatku akcyzowym, należy uznać za paliwo opałowe i stosować do niego przepisy ustawy o podatku akcyzowym z związanych z nią rozporządzeń...

Zdaniem Wnioskodawcy, komponent zaliczony do wyrobów oznaczonych kodem CN 3811 90 00 jest wyrobem energetycznym, ale nie został objęty katalogiem wyrobów w art. 89 ust. 1, bo nie jest paliwem opałowym, więc zastosowanie winien znaleźć przepis art. 89 ust. 2 ustawy – bo jest dodatkiem do paliw lub domieszka do paliw opałowych i stawka akcyzy powinna wynosić 0 zł, ale gdyby traktować tę domieszkę jako paliwo opałowe, to akcyza powinna wynosić 232 zł/m3, ze względu na gęstość niższą niż 890 kg/m3.

WW. komponent do olejów opałowych ciężkich o nazwie KTS-F pominięty został w ustawie o podatku akcyzowym i należy go traktować jako domieszkę do paliw opałowych podlegających przepisom ustawy i związanych z nią rozporządzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawka akcyzy w wysokości 0 zł, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób stosowany jako komponent do paliw opałowych został pominięty w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r.
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawka akcyzy w wysokości 232 zł/m3, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym i związanych z nia rozporządzeń.

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3 poz. 11 ze zm.) wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 38 zostały wymienione wyroby o kodzie 3811 – środki przeciwstukowe, inhibitory utleniania, inhibitory tworzenia się żywic, dodatki zwiększające lepkość, preparaty antykorozyjne oraz pozostałe preparaty dodawane do olejów mineralnych włącznie z benzyną lub do innych cieczy, stosowanych do tych samych celów, co oleje mineralne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy - do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy - paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 - paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W związku z tym wymienione wyżej wyroby energetyczne produkowane z przeznaczeniem jako komponent paliw silnikowych należy uznać za paliwa silnikowe. Natomiast te same wyroby przeznaczone jako komponent paliw opałowych należy traktować jako paliwa opałowe.

Tym samym jeżeli wyrób będący przedmiotem wniosku o kodzie CN 3811 90 00 zostanie przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako komponent (dodatek) paliw opałowych należy uznać go za paliwo opałowe. Konsekwencją powyższego jest zastosowanie odpowiedniej stawki akcyzy dla ww. wyrobu energetycznego.

Zatem wyrób o kodzie CN 3811 90 00 należy traktować jako przeznaczony do celów opałowych na etapie jego bezpośredniego przeznaczenia do tego celu, tj. wówczas, gdy:

  • znajduje się on już u podmiotu, który wykorzystuje go jako dodatek do paliw silnikowych,
  • gdy jest sprzedawany z takim przeznaczeniem podmiotowi, który wykorzystuje go do ww. celu.

W art. 89 ust. 1 ww. ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) (art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ww. ustawy), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych (art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 cyt. ustawy) określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy o podatku akcyzowym. Określona w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym stawka 0 zł ma zastosowanie jedynie do wyrobów energetycznych innych, niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczonych do celów innych niż:

  • opałowe,
  • jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,
  • do napędu silników spalinowych albo
  • jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Wyroby niewymienione według kodów CN w ust. 1 pkt 1-13 ww. artykułu 89, są wyrobami o różnym przeznaczeniu i o różnych stawkach akcyzy. Jeżeli są one przeznaczone do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do silników spalinowych wówczas stawka akcyzy jest określona odpowiednio w ust. 1 pkt 14 i 15 ww. artykułu.

W myśl powyższego stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na paliwa opałowe, określono w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Przy czym należy zauważyć, że wyroby o kodzie CN 3811 jako komponenty ciężkich paliw opałowych, będące przedmiotem zapytania, nie zostały wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-14 ustawy.

W związku z tym, że dla wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 ustawodawca nie określił stawek akcyzy w oparciu o jego kod CN, dla zastosowania odpowiedniej stawki dla tego wyrobu energetycznego należy kierować się kryterium jego przeznaczenia.

Zatem w myśl przepisu art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wykorzystywane jako paliwa opałowe, inne niż wymienionych w art. 89 ust. 1 pkt 1-14, wynoszą w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

  1. niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
  2. równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 60,00 zł/1000 kilogramów.

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy wyrób będzie przeznaczony do celów opałowych, a zatem prawidłową stawką akcyzy dla tego wyrobu jest stawka 232 zł/1000 litrów, oczywiście przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 89 ust. 4-15 ustawy.

W związku z powyższym wyrób energetyczny o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczony jako dodatek do paliw opałowych należy traktować jako paliwo opałowe opodatkowane zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w art. 89 ust. 4-15. Wyrób ten zatem stosowany jako dodatek do paliw silnikowych nie został pominięty w ustawie o podatku akcyzowym i podlega opodatkowaniu pozytywną stawką podatku.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nabywa wyrób o kodzie CN 3811 90 00 od producenta nie posiadającego składu podatkowego sprzedającego (oferującego na sprzedaż) ww. wyrób do celów innych niż cele opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyrób ten opodatkowany jest stawka podatku 0 zł ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 89 ust. 2.

W sytuacji natomiast, sprzedaży (oferowania na sprzedaż lub użycia) przedmiotowego wyrobu jako dodatku do paliw winien on być produkowany przez producenta w składzie podatkowym i opodatkowany przez producenta stawką podatku akcyzowego określoną w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. a tiret pierwsze przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 89 ust. 4-15 ustawy. W takim przypadku dalsza sprzedaż przez Wnioskodawcę wyrobu jako dodatku do paliw opałowych nie podlegałby opodatkowaniu u Wnioskodawcy podatkiem akcyzowym (art. 8 ust. 6 ustawy).

Tak więc opierając się na przedstawionym zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, w którym wyrób o kodzie CN 3811 90 00, mogący mieć zastosowanie jako dodatek do paliw, który to wyrób producent nieposiadający składu podatkowego sprzedaje (oferuje na sprzedaż) na cele inne niż paliwo napędowe jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, stosując zerową stawką podatku zgodnie z art. 89 ust. 2, a następnie Wnioskodawca nabyty ww. wyrób sprzedaje (oferuje na sprzedaż) jako dodatek do paliw stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie dokonywał zmiany przeznaczenia nabytego wyrobu. Innymi słowy wyrób nabyty nie jako paliwo opałowe, w momencie jego sprzedaży jako dodatku do paliw, stanie się paliwem opałowym, o którym mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, podlegającym opodatkowaniu stawką podatku akcyzowego zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15 lit a tiret pierwsze ustawy, przy zachowaniu warunków o których mowa w art. 89 ust. 4-15 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretację indywidualną wydaje się, indywidualnej sprawie zainteresowanego. Zatem organ dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy oparł się na przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym dotyczącym indywidualnej sprawy Wnioskodawcy. Tut. organ zatem dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie odnoszącym się do kwestii opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczonego przez Wnioskodawcę do sprzedaży jako dodatek do paliw opałowych. Natomiast niniejszą interpretacją nie może zostać objęte postępowanie producenta wyrobu o kodzie CN 3811 90 00, gdyż dotyczy to odrębnego podmiotu gospodarczego, a nie Wnioskodawcy. Tym samym dla oceny postępowania producenta, producent ten winien złożyć wniosek o wydanie interpretacji dotyczącej jego indywidualnej sprawy, w którym m.in. przedstawi stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy wraz z własnym stanowiskiem w sprawie. Tylko tak bowiem odpowiedni organ może ocenić czy postępowanie producenta jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.

W przedmiotowej sprawie zatem interpretacji indywidualnej udzielono w zakresie stanowiska Wnioskodawcy (w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego) dotyczącego jego wątpliwości co do opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczonego jako dodatek do paliw opałowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawka akcyzy w wysokości 0 zł, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób stosowany jako komponent do paliw opałowych został pominięty w ustawie o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r.
  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 stosowanego jako domieszka do paliw opałowych stawka akcyzy w wysokości 232 zł/m3, oraz w części stwierdzającej że ww. wyrób podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym i związanych z nią rozporządzeń.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ocena prawa stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 10 pkt 1 lit. b rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dla wyrobu o kodzie CN 3811 90 00 przeznaczonego jako dodatek do paliw opałowych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj