Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-258/10-4/TK
Data
2010.05.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku
odzyskanie podatku
podatek naliczony
podatek naliczony
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
zadania inwestycyjne
zadania inwestycyjne
Istota interpretacji
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „Rewitalizacja (...)” istnieje możliwość odzyskania, w całości lub w części, podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez Wykonawcę w ramach przeprowadzanego remontu?
Wniosek ORD-IN
515 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu: 22 lutego 2010 r.) uzupełnionego pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn.: „Rewitalizacja (...)” – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku w ramach realizacji projektu pn.: „Rewitalizacja (...)”. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) w zakresie opisu stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
XXX jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która powołana została Uchwałą Zarządu Województwa Y Nr XXX., zmienioną Uchwałą Nr XXX Sejmiku Województwa Y z dnia XX. w sprawie przekształcenia XXX jako samorządowa jednostka organizacyjna będąca zarządem dróg i zarządcą infrastruktury kolejowej, wykonuje zadania Zarządu Województwa Y w zakresie praw i obowiązków należących do zarządcy drogi określonych ustawą z dnia 21 marca 1985 r., o drogach publicznych oraz zarządcy infrastrukturą kolejową określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym. W ramach wykonywanych obowiązków statutowych XXX realizuje, obok zadań związanych z utrzymaniem, budową dróg wojewódzkich, zadania remontowe w zakresie infrastruktury kolejowej, w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). w związku z realizacją zadania pn.: „Rewitalizacja (...)” zakwalifikowanym do realizacji w ramach Europejskiej Współpracy Transgranicznej (EWT), XXX przeprowadziła, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. u. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym została zawarta umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciąża XXX fakturą VAT. Płatność realizowana jest z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, Urzędu Marszałkowskiego, środków finansowych, tj. części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach EWT i środków własnych budżetu Województwa Y. Po zakończeniu projektu polegającego na remoncie i odtworzeniu linii kolejowej, XXX wyłoni, w drodze przetargu, wykonawców na bieżące utrzymanie i zarządzane infrastrukturą kolejową, z którymi zostanie podpisana umowa, ponieważ nie posiada wymaganych licencji na zarządzanie i obsługę linii kolejowej. Wykonawca za wykonane usługi, co miesiąc, będzie obciążać XXX fakturą VAT. Płatność realizowana jest z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, Urzędu Marszałkowskiego, środków finansowych. w ramach umowy na zarządzanie linią kolejową wykonawca jest zobowiązany między innymi do wykonywania przedmiotu umowy w zakresie udostępniania tras pociągów licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Za korzystanie przez przewoźników kolejowych z linii kolejowej XXX po zakończeniu miesiąca będzie wystawiać fakturę VAT. Przychód z udostępniania linii kolejowej licencjonowanym przewoźnikom jest niższy niż koszt zarządzania i utrzymania tej linii. W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że przedmiot inwestycji będzie wykorzystywany do celów opodatkowanych po podpisaniu umowy z wykonawcą na zarządzanie infrastrukturą kolejową.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „Rewitalizacja (...)” istnieje możliwość odzyskania, w całości lub w części, podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez Wykonawcę w ramach przeprowadzanego remontu...
Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do realizowanego projektu: pn. „Rewitalizacja (...)” nie istnieje możliwość odzyskania, w całości lub części, podatku VAT naliczonego w fakturach wystawionych przez Wykonawcę w ramach przeprowadzanego remontu współfinansowanego ze środków EFRR, ponieważ nie zachodzi bezpośrednia zależność z wykonywanymi przez czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Taka zależność zachodzi pomiędzy podatkiem VAT naliczonym w fakturach wystawionych przez Wykonawców za bieżące utrzymanie i zarządzanie infrastrukturą kolejową a podatkiem VAT należnym, zawartym w fakturach wystawionych przez XXX za udostępnianie linii kolejowej licencjonowanym przewoźnikom kolejowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Y Służba Dróg i Kolei w X (dalej XXX) jest samorządową jednostką budżetową nie posiadającą osobowości prawnej, która powołana została Uchwałą Zarządu Województwa Y, wykonuje zadania Zarządu Województwa Y w zakresie praw i obowiązków należących do zarządcy drogi określonych ustawą z dnia 21 marca 1985 r., o drogach publicznych oraz zarządcy infrastrukturą kolejową określonych w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
W ramach wykonywanych obowiązków statutowych XXX realizuje, obok zadań związanych z utrzymaniem, budową dróg wojewódzkich, zadania remontowe w zakresie infrastruktury kolejowej, w tym również współfinansowane ze środków pomocowych Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). w związku z realizacją zadania pn.: „Rewitalizacja (...)” zakwalifikowanym do realizacji w ramach Europejskiej Współpracy Transgranicznej (EWT), XXX przeprowadziła, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. u. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.) przetarg w celu wyłonienia wykonawcy, z którym została zawarta umowa. Wykonawca za wykonanie usługi obciąża XXX fakturą VAT. Płatność realizowana jest z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, Urzędu Marszałkowskiego, środków finansowych, tj. części z przyznanej bezzwrotnej pomocy w ramach EWT i środków własnych budżetu Województwa Y. Po zakończeniu projektu polegającego na remoncie i odtworzeniu linii kolejowej, wyłoni, w drodze przetargu, wykonawców na bieżące utrzymanie i zarządzane infrastrukturą kolejową, z którymi zostanie podpisana umowa, ponieważ XXX nie posiada wymaganych licencji na zarządzanie i obsługę linii kolejowej. Wykonawca za wykonane usługi, co miesiąc, będzie obciążać XXX fakturą VAT. Płatność realizowana jest z otrzymanych od jednostki nadrzędnej, Urzędu Marszałkowskiego, środków finansowych. W ramach umowy na zarządzanie linią kolejową wykonawca jest zobowiązany między innymi do wykonywania przedmiotu umowy w zakresie udostępniania tras pociągów licencjonowanym przewoźnikom kolejowym. Za korzystanie przez przewoźników kolejowych z linii kolejowej XXX po zakończeniu miesiąca będzie wystawiać fakturę VAT. Przychód z udostępniania linii kolejowej licencjonowanym przewoźnikom jest niższy niż koszt zarządzania i utrzymania tej linii.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. w przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż przedmiot inwestycji będzie wykorzystywany do celów opodatkowanych po podpisaniu umowy z wykonawcą na zarządzanie infrastrukturą kolejową.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty (art. 87 ust. 2 ustawy).
Z kolei w myśl art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z: - faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. u. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.),
- dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
- importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji
- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.
Reasumując, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ustawy. Wnioskodawca będzie miał prawo również do zwrotu tego podatku na rachunek bankowy w danym okresie rozliczeniowym, o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją projekt pn.: „Rewitalizacja (...)”, nad należnym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|