Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-330/10/CJS
z 8 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-330/10/CJS
Data
2010.06.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
obowiązek płatnika
prokura
prokurent
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Czy wynagrodzenie wypłacone prokurentowi na podstawie uchwały zarządu Spółki należy kwalifikować do przychodów z innych źródeł?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 12 marca 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania do przychodów z innych źródeł wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na mocy uchwał Zarządu Spółki ustanowił prokurenta (prokura łączna) oraz przyznał mu wynagrodzenie z tytułu powołania i wykonywania czynności prokurenta.

Prokurenta nie łączy ze Spółką żaden inny stosunek prawny, w szczególności wnioskodawcę nie łączy z prokurentem żadna umową o pracę ani umowa zlecenie. Wyłącznym tytułem wypłacania prokurentowi należności z tytułu pełnionej przez niego funkcji jest więc opisana powyżej uchwała zarządu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wynagrodzenie przyznane prokurentowi na mocy uchwały Zarządu Spółki za sprawowanie funkcji prokurenta i wypłacane na podstawie uchwały Zarządu Spółki – nie związane ze stosunkiem pracy ani cywilnoprawną umową zlecenia – należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, co skutkuje tym że spółka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i nie jest zobowiązana do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ...

Czy po zakończeniu roku kalendarzowego należy sporządzić informacje PIT-8C dla prokurenta, aby mógł sam złożyć zeznanie podatkowe...

Zdaniem wnioskodawcy, wynagrodzenie prokurenta przyznane na podstawie uchwały Zarządu Spółki, należy zaliczyć do kategorii przychodów z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ww. z art. 10 ust 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zwanej dalej ustawą).

W związku, iż wyłącznym tytułem wypłaty wynagrodzenia jest uchwała zarządu, a prokurenta nie łączy ze spółką żaden inny stosunek prawny, w szczególności nie została zawarta umowa zlecenia ani umowa o pracę, brak jest podstaw do zakwalifikowania uzyskiwanego przez niego przychodu zgodnie z art. 13 ust. 8 ustawy. W niniejszym stanie faktycznym nie znajduje także zastosowanie art. 13 ust. 7 ustawy. Zgodnie z określoną w art. 109 § 1 Kodeksu cywilnego definicją, prokura to stosunek prawny, na mocy którego prokurent jest obowiązany do działania w imieniu i a rzecz spółki, natomiast nie obejmuje ona powołania do składu któregokolwiek z organów stanowiących spółki. Nie zaistniały więc żadne przesłanki pozwalające na przyporządkowanie wynagrodzenia prokurenta do kategorii przychodu uzyskiwanego z działalności wykonywanej osobiście określonej w punktach 7 i 8 art. 13. Otrzymywane przez prokurenta wynagrodzenie nie stanowi również przychodu uzyskiwanego w ramach stosunku pracy.

Wobec wyższego, wynagrodzenie prokurenta należy zaliczyć do kategorii przychodu uzyskiwanego z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy. Zdaniem wnioskodawcy, Spółka nie jest zobowiązana do uiszczania zaliczki na podatek dochodowy ani podatku zryczałtowanego, ze względu na to, iż należności wypłacane prokurentowi z tytułu pełnionej przez niego funkcji nie stanowią przychodu określonego w art. 13 pkt 7. Spółka ma więc jedynie obowiązek sporządzenia informacji o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów (PIT-8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienia: inne źródła.

Stosownie do treści przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Instytucja prokury uregulowana została w art. 1091 kwietnia 1964r. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i należy do pełnomocnictw szczególnego rodzaju. Najogólniej rzecz biorąc jest to pełnomocnictwo udzielane przez przedsiębiorcę podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w zakresie czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż udzielenie prokury jest uznawane za jednostronną czynność prawną. Do udzielenia prokury wystarczające jest zatem złożenie oświadczenia woli przez podmiot do tego uprawniony. Powołanie do pełnienia określonych funkcji jest więc stosunkiem prawnym jednostronnym.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż tytułem do wypłaty świadczenia pieniężnego prokurentowi jest uchwała zarządu Spółki. Prokurenta nie łączy ze spółką żaden inny stosunek prawny tzn. nie została z nim zawarta żadna umowa zlecenia, zgodnie z którą przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie ani umowa o pracę.

Wobec powyższego ww. świadczenie pieniężne należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł – na podstawie cytowanego powyżej art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonująca wypłaty wynagrodzenia dla prokurenta Spółka nie jest obowiązana do pobrania zaliczki na podatek. Ma ona jedynie obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez prokurenta przychodów (PIT–8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją prokurentowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika.

W myśl bowiem art. 42a ww. ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Obowiązkiem prokurenta po otrzymaniu informacji PIT-8C jest rozliczenie tego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami (dochodami) uzyskanymi w danym roku podatkowym opodatkowanymi na zasadach ogólnych.

Z przytoczonych wyżej regulacji wynika, iż skoro wynagrodzenie prokurenta pełniącego swą funkcje wyłącznie na podstawie powołania nie podlega opodatkowaniu, tym samym wnioskodawca nie będzie zobowiązany do pobierania i odprowadzania zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.

W związku z powyższym należy uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj