Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-196/10/NG
z 10 maja 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-196/10/NG
Data
2010.05.10
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
spadek
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Czy przychód uzyskany ze sprzedaży wskazanego powyżej gospodarstwa rolnego z zabudowaniami podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2010r. (data wpływu do tut. Biura 15 lutego 2010r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 15 lutego 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży gruntów rolnych. W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 17 marca 2010r. Znak IBPB II/2/415-196/10/NG, wezwano do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 30 marca 2010r. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawczyni na mocy postanowienia Sądu z dnia 28 listopada 2007r. wraz z bratem i siostrą nabyła prawo do spadku po zmarłej w dniu 26 maja 2007r. matce. Każde z rodzeństwa stało się właścicielem 1/3 działek oznaczonych nr: 1992, 1993, 1997, 2001/1, 2004 o łącznej powierzchni 1,78 ha (1 hektar 780 m2). Jedna z działek zabudowana jest budynkiem mieszkalnym drewnianym, stodołą drewnianą oraz stajnią z pustaków żużlowych. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów, wydanym przez Starostwo Powiatowe w dniu 27 lipca 2007r. oraz 17 czerwca 2008r. działka ta stanowi grunty rolne zabudowane, rowy, łąki trwałe oraz grunty rolne. Z zaświadczenia wydanego przez Urząd Gminy z dnia 16 listopada 2007r. i z dnia 27 listopada 2008r. wynika, że działki o numerach 1992, 1993, 1997, 2004 były przeznaczone pod uprawy rolne, natomiast działka 2001/1 w części była przeznaczona pod zabudowę mieszkalną, zgodnie z Kierunkiem Studium Gminy zatwierdzonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 27 stycznia 2000r. W dniu 16 czerwca 2008r. została zawarta umowa sprzedaży niezabudowanych nieruchomości utworzonych z działek 1992, 1993 i 1997 o powierzchni 0,44 ha z małżeństwem K., które nabyło te nieruchomości celem powiększenia gospodarstwa rolnego i wejdą one w skład stanowiącego ich własność gospodarstwa rolnego. W dniu 16 czerwca 2008r. została zawarta warunkowa umowa sprzedaży działek nr 2001/1 i 2004 o łącznej powierzchni 1,34 ha wraz z zabudowaniami, które stanowiły gospodarstwo rolne na rzecz Pana S. W dniu 16 lipca 2008r. została zawarta definitywna umowa sprzedaży tejże nieruchomości. Działki nr 2001/1 i 2004 o powierzchni 1,34 ha nabyte przez Pana S. stanowią nieruchomości wchodzące w skład jego gospodarstwa rolnego. Pan S. nabył w tym samym czasie działkę 2001/2 o powierzchni 0,10 ha od małżonków K. (łącznie nabył 1,44 ha). Zgodnie z zaświadczeniem Urzędu Gminy z dnia 27 listopada 2008r. Pan S. posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,44 ha. Potwierdzone to zostało także oświadczeniem Pana S. z dnia 26 marca 2009r., iż prowadzi gospodarstwo rolne jak również nie zmienił jego charakteru rolnego. Mając na uwadze powyższe, wskazane wyżej grunty nie utraciły charakteru rolnego i nadal stanowią gospodarstwo rolne albowiem nie nastąpiła zmiana ich przeznaczenia. Wnioskodawczyni do wniosku dołączyła postanowienie Sądu, akty notarialne z dnia 16 czerwca 2008r. i 16 lipca 2008r., zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008r. stwierdzające, że Pan S. posiada gospodarstwo rolne o powierzchni 1,44 ha, oświadczenie Pana S. z dnia 26 marca 2009r., zaświadczenie z dnia 27 listopada 2008r. w sprawie planu zagospodarowania przestrzennego, wypisy z rejestru gruntów z dnia 27 lipca 2007r. i 17 czerwca 2008r., zawiadomienie o zmianach w danych ewidencji gruntów z dnia 17 czerwca 2008r. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy przychód uzyskany ze sprzedaży wskazanego powyżej gospodarstwa rolnego z zabudowaniami podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Zdaniem wnioskodawczyni, przychód uzyskany ze sprzedaży opisanego gospodarstwa rolnego jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ sprzedane grunty nie utraciły charakteru rolnego i po sprzedaży w dalszym ciągu stanowią gospodarstwa rolne będące własnością osób fizycznych. Na poparcie swojego stanowiska wnioskodawczyni powołała interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2009r., sygn. IPPB4/415-202/08-4/PJ dotycząca takiego samego stanu faktycznego. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2 m.in.:
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Ustawą z dnia 06 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) zmieniono zasady zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia nieruchomości i praw, uzyskanych od dnia 01 stycznia 2009r. Jednakże zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu)z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 31 grudnia 2008r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Z przedstawionego stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że wnioskodawczyni udział w przedmiotowych działkach nabyła w drodze spadku po matce zmarłej w dniu 26 maja 2007r. W myśl art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, iż dniem nabycia przez wnioskodawczynię i pozostałych spadkobierców spadku jest data śmierci spadkodawcy. Tym samym, do sprzedaży udziału w przedmiotowych działkach nabytych w spadku po matce będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008r. Zatem w myśl art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i płatny jest w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ustawy).Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy). W świetle powyższego należy, stwierdzić, że sprzedaż nabytych po 01 stycznia 2007r. niezabudowanych gruntów podlega opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym. Jednakże przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu na dzień 31 grudnia 2008r., zwalnia jednak od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy jednak przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006r. Nr 136 poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:
Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją. Faktyczne przekształcenie sposobu użytkowania gruntów może wynikać bezpośrednio z aktu notarialnego, z charakteru nabywcy lub innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę charakteru rolnego nabywanego gruntu, nawet wówczas, gdy nieruchomość taka umiejscowiona jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako nieruchomość położona na terenach upraw rolnych. Okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez urząd skarbowy. Należy także zauważyć, iż art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy dotyczy sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego, bądź niektóre z nich. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni nabyła w spadku udział wynoszący 1/3 nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, jednak przedmiotem sprzedaży nie był udział wnioskodawczyni lecz części nieruchomości, a po stronie sprzedającego w opisanych transakcjach występowali wszyscy współwłaściciele tych nieruchomości. Zatem należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie spełniona została przesłanka sprzedaży części gospodarstwa rolnego, albowiem przedmiotem sprzedaży nie był udział wnioskodawczyni, ale części gospodarstwa rolnego, w których wnioskodawczyni miała swoje udziały. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że przedmiotem sprzedaży było gospodarstwo rolne, w którego skład wchodziły grunty orne, łąki trwałe, rowy i grunty rolne zabudowane. Powyższe gospodarstwo rolne zostało sprzedane dwóm stronom w częściach. Jednocześnie wskazano również, że w związku ze sprzedażą gruntów nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek Nr 1992, 1993, 1997, których nabycie związane było z okolicznością powiększenia posiadanego przez nabywców gruntu gospodarstwa rolnego. Również w przypadku zbywanych gruntów o numerach działek: 2001/1 i 2004, nie nastąpi utrata charakteru rolnego działek, gdyż ich zakup przyczynił się do utworzenia przez nabywcę gospodarstwa rolnego. Zarówno w pierwszym przypadku, gdy zakup gruntów związany był z powiększeniem gospodarstwa rolnego, jak również w drugim przypadku, związanym z utworzeniem gospodarstwa rolnego, zostały spełnione przesłanki, warunkujące utworzenie gospodarstwa rolnego, w myśl ustawy o podatku rolnym. Powołane przez wnioskodawczynię okoliczności wskazują na spełnienie przesłanki uprawniającej do przedmiotowego zwolnienia, przewidzianego w art. 21 ust. pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, iż wnioskodawczyni wykazała, iż w wyniku sprzedaży nie nastąpiła utrata charakteru rolnego przedmiotowych działek, które stanowiły gospodarstwo rolne składające się z gruntów ornych, łąk trwałych, rowów i gruntów rolnych zabudowanych. Reasumując, należy stwierdzić, że przychód ze sprzedaży gruntu składającego się z działek Nr 1992, 1993, 1997, 2001/1 i 2004, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe. Końcowo wskazać należy, iż okoliczność czy dana nieruchomość w wyniku sprzedaży utraciła czy też nie utraciła charakteru rolnego podlega weryfikacji przez organ podatkowy w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż spełnia przesłanki do zwolnienia, czy to w postępowaniu prowadzonym w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, czy też w postępowaniu podatkowym. Różnica polega jedynie na tym, że w postępowaniu podatkowym organ podatkowy prowadzi postępowanie dowodowe w celu ustalenia dokładnego stanu faktycznego, zaś indywidualną interpretację wydaje jedynie w oparciu o stan faktyczny opisany przez wnioskodawczynię. Niemniej, w obu tych postępowaniach, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, spełnione muszą być te same przesłanki określone w tym przepisie. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.