Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-546/10-2/MG
z 31 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-546/10-2/MG
Data
2010.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
ekwiwalent
stosunek pracy
straż pożarna
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym wypłacanego członkom ochotniczej straży pożarnej.



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 09.06.2010 r. (data wpływu 15.06.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym wypłacanego członkom ochotniczej straży pożarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania ekwiwalentu pieniężnego za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym wypłacanego członkom ochotniczej straży pożarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca na podstawie art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej z dnia 24 sierpnia 1991 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 z późn. zm.) oraz Uchwały Rady Gminy z dnia 15 lipca 2009 r. w sprawie wysokości ekwiwalentu pieniężnego przysługującemu członkom ochotniczej straży pożarnej w Gminie za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub Wnioskodawcę wypłaca członkom ochotniczych straży pożarnych ekwiwalent pieniężny za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę.

Zgodnie z brzmieniem znowelizowanego art. 28 ww. ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz uzasadnieniem wyroków sądowych ekwiwalent należy się każdemu członkowi ochotniczej straży pożarnej (zarówno rolnikom, emerytom, uczniom, studentom, bezrobotnym i osobom pozostającym w stosunku pracy). Wyjątek stanowią tylko osoby, które zachowały prawo do wynagrodzenia w swoim miejscu pracy mimo nieobecności w pracy, podczas której uczestniczyły w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym. Ekwiwalent powyższy nie stanowi rekompensaty za utracony zarobek, lecz jest równoważnikiem wkładu wniesionego przez członka OSP w postaci czasu, wysiłku i zdrowia w ochronę przeciwpożarową, czyli w działanie mające na celu ochronę życia, zdrowia, mienia i innych osób lub ochronę środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innymi zagrożeniami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osobie fizycznej będącej członkiem ochotniczej straży pożarnej pozostającej w stosunku pracy, która utraciła wynagrodzenie w swoim miejscu pracy ze względu na udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym oraz osobie fizycznej nie będącą stroną stosunku pracy (emerytowi, bezrobotnemu, uczniowi, studentowi), która uczestniczyła w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym, a także osobie fizycznej zatrudnionej, która uczestniczyła w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym po godzinach pracy, którym Urząd Gminy wypłaca ekwiwalent za udział w akcji ratowniczej lub szkoleniu pożarniczym należy wystawić PIT-8C i naliczyć podatek...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody (ekwiwalent) wymienione w pytaniu, wszystkich członków ochotniczej straży pożarnej, zarówno zatrudnionych, którzy utracili dochód ze względu na uczestnictwo w godzinach pracy w działaniach ratowniczych lub szkoleniach pożarniczych, ale też osób nie pozostających stroną stosunku pracy (bezrobotnych, emerytów, rencistów, studentów, uczniów, zatrudnionych po godzinach pracy) są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie należy wystawić PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 44 wolne od podatku dochodowego są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.), członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w drodze uchwały.

W myśl art. 28 ust. 3 ww. ustawy, ekwiwalent, o którym mowa w ust. 1 i 2, nie przysługuje członkowi ochotniczej straży pożarnej za czas nieobecności w pracy, za który zachował wynagrodzenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w oparciu o art. 28 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 178, poz. 1380 ze zm.) oraz stosowną uchwałę, Wnioskodawca wypłaca członkom ochotniczych straży pożarnych ekwiwalent pieniężny za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę. Przedmiotowy ekwiwalent przysługuje każdemu członkowi ochotniczej straży pożarnej (zarówno rolnikom, emerytom, uczniom, studentom, bezrobotnym i osobom pozostającym w stosunku pracy). Wyjątek stanowią tylko osoby, które zachowały prawo do wynagrodzenia w swoim miejscu pracy, pomimo nieobecności w pracy, podczas której uczestniczyły w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa należy stwierdzić, iż wypłacany przez Wnioskodawcę członkom ochotniczych straży pożarnych ekwiwalent pieniężny za udział w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, przysługujący każdemu członkowi ochotniczej straży pożarnej, tj. zarówno rolnikom, emerytom, uczniom, studentom, bezrobotnym i osobom pozostającym w stosunku pracy, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Zgodnie natomiast z art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W oparciu o powołany przepis art. 42a ww. ustawy na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania osobie fizycznej będącej członkiem ochotniczej straży pożarnej oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, bowiem jak wykazano powyżej, członek ochotniczej straży pożarnej, który uczestniczył w działaniu ratowniczym lub szkoleniu pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę, otrzymuje ekwiwalent pieniężny, który stanowi przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, organ podatkowy wyjaśnia, iż w sytuacji, gdyby przedmiotowy ekwiwalent pieniężny nie korzystałby ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, wówczas stanowiłby dla podatnika przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy podatkowej, jednakże zgodnie z powołanym powyżej art. 42 ww. ustawy na Wnioskodawcy nie spoczywałby obowiązek naliczenia zaliczki podatku, ponieważ osiągnięty przychód podatnik byłby zobowiązany rozliczyć samodzielnie w składanym zeznaniu rocznych, w oparciu o uzyskaną od Wnioskodawcy informację PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj