Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-225/10-4/BA
z 7 maja 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-225/10-4/BA
Data
2010.05.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obowiązek ewidencyjny
wyciągi bankowe
wyciągi bankowe


Istota interpretacji
Kiedy Wnioskodawca może dokonać rejestracji zdarzeń w postaci wpływów od osób fizycznych z tytułu imprez okolicznościowych na rachunek bankowy i czy może rejestrować na kasie fiskalnej wpływy dokonywane na rachunek bankowy, raz w miesiącu po otrzymaniu wyciągów bankowych?



Wniosek ORD-IN 396 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 29 marca 2010 r.) oraz z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie rejestracji na kasie fiskalnej zaliczek od klientów dokonywanych na rachunek bankowy,
  • nieprawidłowe – w zakresie rejestracji na kasie fiskalnej kwot od klientów dokonywanych na rachunek bankowy po wykonaniu usługi.


UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji na kasie fiskalnej wpłat od klientów dokonywanych na rachunek bankowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. w zakresie jego działalności są między innymi zapisy:

  • 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne,
  • 56.10.B Ruchome placówki gastronomiczne,
  • 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
  • 56.30.Z Przygotowanie i podawanie napojów,
  • 56.21.Z Przygotowanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (Catering).

Przeważająca działalność to prowadzenie sali weselnej, organizacja wesel i imprez okolicznościowych o charakterze imprez zamkniętych. Ze względu na charakter działalności Spółka pracuje w weekendy i dodatkowo w jeden dzień powszedni – tzw. dzień organizacyjny. Podobnie księgowy, który jest zatrudniony na 1/5 etatu i pracuje 1 dzień w tygodniu.

Do każdej imprezy zawierane są umowy lub co najmniej zlecenie wykonania imprezy. Umowy zazwyczaj zawierane są na kilka lub kilkanaście miesięcy przed planowanym terminem imprez. Opłata za imprezę jest uiszczana przelewem na rachunek bankowy lub gotówka, w całości przed imprezą zgodnie z umową, w dwóch ratach: zaliczka 30% w terminie do 7 dni od dnia podpisania umowy, a pozostałe 70% płatna jest zazwyczaj do 7 dni przed imprezą lub po imprezie, jeżeli tak przewiduje umowa. w przypadku osób fizycznych w momencie zapłaty gotówkowej jest wystawiany paragon fiskalny, jak przy normalnej sprzedaży detalicznej. w przypadku osób fizycznych wnoszących zaliczkę lub opłatę końcową przelewem na rachunek bankowy, rejestracja na kasie fiskalnej jest dokonywana po uzyskaniu informacji o otrzymaniu zapłaty. Przy płatności przelewem powstaje problem z terminem rejestracji zdarzenia na kasie fiskalnej. Ponieważ płatności przychodzą na rachunek w różnych terminach, a często w dniach, w których Spółka nie pracuje, lub w godzinach popołudniowych i wieczornych, Wnioskodawca nie jest w stanie rejestrować zdarzeń w tym samym dniu. Dodatkowo wiarygodną informację w postaci dokumentu księgowego Zainteresowany otrzymuje z banku raz na miesiąc w formie wyciągów bankowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy Wnioskodawca może dokonać rejestracji zdarzeń w postaci wpływów od osób fizycznych z tytułu imprez okolicznościowych na rachunek bankowy i czy może rejestrować na kasie fiskalnej wpływy dokonywane na rachunek bankowy, raz w miesiącu po otrzymaniu wyciągów bankowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, jedynym wiarygodnym dokumentem księgowym, który świadczy o dokonanej zapłacie za imprezę jest wyciąg bankowy, rejestrację zdarzeń gospodarczych na kasie fiskalnej można dokonać raz na miesiąc po otrzymaniu tego dokumentu.

Dokonywanie rejestracji zdarzenia w dniu wpływu pieniędzy nie jest możliwe, bo często wpływy są dokonywane w godzinach popołudniowych lub w dniu w których firma nie pracuje. Dokonywanie rejestracji na podstawie ustnych informacji z banku lub podglądu konta jest niewiarygodne, niezgodne z zasadami księgowymi i prowadzi do częstych błędnych rejestracji, takich jak: podwójna rejestracja zdarzenia gospodarczego, pominięcie niektórych zdarzeń gospodarczych lub omyłkowa rejestracja sprzedaży do firm jako sprzedaży do osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za

  • prawidłowe – w zakresie rejestracji na kasie fiskalnej zaliczek od klientów dokonywanych na rachunek bankowy,
  • nieprawidłowe – w zakresie rejestracji na kasie fiskalnej kwot od klientów dokonywanych na rachunek bankowy po wykonaniu usługi.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jak wynika z treści art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na podstawie art. 111 ust. 9 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił w drodze rozporządzenia szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 6 lit. d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. u. Nr 212, poz. 1338), paragon fiskalny drukowany przez kasę musi zawierać między innymi datę i czas (godzinę i minutę) sprzedaży.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 1 pkt 1 i 2 tego rozporządzenia, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani:

  • dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy;
  • sporządzać raport fiskalny dobowy po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym oraz sporządzać raport fiskalny za okres miesięczny po zakończeniu sprzedaży w ostatnim dniu miesiąca, nie później jednak niż przed rozpoczęciem sprzedaży w następnym miesiącu (…)


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Natomiast jak wynika z art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się prowadzeniem sali weselnej, organizacją wesel i imprez okolicznościowych o charakterze imprez zamkniętych. Do każdej imprezy zawierane są umowy lub co najmniej zlecenie wykonania imprezy, na kilka lub kilkanaście miesięcy przed planowanym terminem imprez. Opłata za imprezę jest uiszczona przelewem na rachunek lub gotówką, w całości przed imprezą zgodnie z umową, w dwóch ratach: zaliczka 30% w terminie do 7 dni od dnia podpisania umowy, a pozostałe 70% płatne jest zazwyczaj do 7 dni przed imprezą lub po imprezie, jeżeli tak przewiduje umowa. w przypadku osób fizycznych w momencie zapłaty gotówkowej jest wystawiany paragon fiskalny, jak przy normalnej sprzedaży detalicznej. Natomiast wnosząc zaliczkę lub opłatę końcową przelewem na rachunek bankowy, rejestracja na kasie fiskalnej jest dokonywana po uzyskaniu informacji o otrzymaniu zapłaty. Przy płatności przelewem powstaje problem z terminem rejestracji zdarzenia na kasie fiskalnej. Ponieważ płatności przychodzą na rachunek w różnych terminach, a często w dniach, w których Spółka nie pracuje, lub w godzinach popołudniowych i wieczornych Wnioskodawca nie jest w stanie rejestrować zdarzeń w tym samym dniu. Dodatkowo wiarygodną informację w postaci dokumentu księgowego Zainteresowany otrzymuje z banku raz na miesiąc w formie wyciągów bankowych.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej w sytuacji, kiedy obowiązek podatkowy związany jest z zapłatą, a ta dokonywana jest, jak w przedmiotowej sprawie, na rachunek bankowy.

Stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z zapisu art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

W treści § 9 powołanego rozporządzenia zawarto ogólne zasady dotyczące terminu wystawiania faktur. Zgodnie z zapisem ust. 1 tego paragrafu, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 10-12. w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 4, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się – w myśl ust. 2 cytowanego paragrafu - nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Natomiast w § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia postanowiono, że jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Ponadto, stosownie do § 7 ust. 3 tego rozporządzenia, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej powinno się odbywać z chwilą powstania obowiązku podatkowego, czyli w przedmiotowej sprawie z chwilą otrzymania każdej z zaliczek, czy też wykonania usługi.

W przypadku otrzymanych zaliczek, z uwagi na fakt, iż o dokonanych wpłatach Wnioskodawca dowiaduje się dopiero z chwilą otrzymania informacji z banku (z chwilą otrzymania wyciągu), należy przyjąć za dopuszczalne zaewidencjonowanie przy zastosowaniu kasy rejestrującej wpłaty, dokonanej przez klienta na rachunek bankowy w dniu, w którym podatnik pozyskał taką informację z banku, czyli z chwilą otrzymania wyciągu bankowego.

Należy mieć jednak na uwadze to, iż ewidencjonowanie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz mogłoby skutkować nieprawidłowym sporządzeniem deklaracji podatkowej i tym samym błędnym ustaleniem należnego zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Natomiast w sytuacji, kiedy wpłata dokonana na rachunek bankowy dotyczy wykonanej usługi, sposób ewidencjonowania przedstawiony przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowy, gdyż Zainteresowany ma obowiązek ewidencjonowania na kasie fiskalnej usługi w momencie jej wykonania, tj. w momencie powstania obowiązku podatkowego. Bez znaczenia przy tym powstaje kwestia uregulowania należności za wykonaną usługę.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 7 maja 2010 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie o nr ILPB3/423-158/10-4/MC.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj