Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-870/12/AŻ
z 9 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 08 października 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 11 października 2012 r.), uzupełnionym w dniu 24 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Węgier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania emerytury otrzymywanej z Węgier.

Jako, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. znak: IBPB II/1/415-870/12/AŻ wezwano o jego uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano pismem z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 24 grudnia 2012 r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2006 r. Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z Węgier. Emeryturę pobiera z węgierskiego urzędu odpowiednika polskiego ZUS. W Polsce pobierany jest przez bank podatek.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy emerytura z Węgier podlega w Polsce opodatkowaniu?

Czy słusznie potrącany jest od tej emerytury podatek?

Czy emerytura ta nie jest podwójnie opodatkowana?


Zdaniem Wnioskodawcy z Konwencji zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską wynika, iż nie powinien on płacić podatku w swoim kraju po raz drugi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z Węgier.

W przedmiotowej sprawie znajdą zatem zastosowanie uregulowania Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej w dniu 23 września 1992 r. ( Dz. U. z 1995 r. nr 125, poz. 602 ze zm.).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. Konwencji emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z kolei w myśl art. 18 ust. 2 Konwencji bez względu na postanowienie ustępu 1, emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane w ramach obowiązkowego systemu zabezpieczeń socjalnych Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszej pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Umawiającym się Państwie.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje emeryturę z węgierskiego odpowiednika polskiego ZUS. Dochód z tego tytułu podlega zatem opodatkowaniu tylko na Węgrzech stosownie do art. 18 ust. 2 Konwencji polsko-węgierskiej.

Bank nie ma zatem obowiązku pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłacanej Wnioskodawcy emerytury. Jeżeli bank pobierał (lub pobiera nadal) zaliczki z tego tytułu Wnioskodawca ma prawo do wystąpienia do właściwego organu podatkowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do wskazanej w treści uzupełnienia prośby o zwrot podatku zapłaconego za 2010 r. w kwocie 327 zł, za 2011 r. w kwocie 482 zł oraz za 2012 r. w kwocie jeszcze nie ustalonej, należy wskazać, iż stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Organ interpretacyjny upoważniony został jedynie do dokonywania wykładni przepisów prawa podatkowego mających zastosowanie w indywidualnych sprawach osób, które wystąpiły ze stosownym wnioskiem, tj. wskazanie jakie prawa i obowiązki wynikające z zakresu prawa podatkowego powstają dla wnioskodawcy na gruncie przedstawionego przez niego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zatem, nawet jeżeli w treści interpretacji Organ stwierdzi – tak jak to ma miejsce w przedmiotowej sprawie – że bank nie miał obowiązku poboru zaliczek z tytułu wypłaty emerytury – to nie ma on uprawnień do zwrotu nienależnie uiszczonego podatku (zaliczki). Z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty Wnioskodawca winien zwrócić się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, gdyż tylko ten organ ma uprawnienie do stwierdzenia nadpłaty i zwrotu nienależnie uiszczonych kwot podatku.

Zatem odnośnie podatku zapłaconego za rok 2010 i 2011 r. Wnioskodawca winien zwrócić się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania. Równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty Wnioskodawca obowiązany jest złożyć skorygowane zeznanie za rok 2010 i 2011.

Z kolei odnośnie zaliczek pobieranych przez bank w 2012 r. zgodnie z § 16 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz. U. Nr 165, poz. 1371 ze zm.) organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawie dotyczącej stwierdzenia nadpłaty w podatku jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na adres siedziby płatnika (a zatem siedziby banku, który pobiera zaliczki).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm. ). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj