Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-14/10-2/TK
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-14/10-2/TK
Data
2010.04.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Przedmiot opodatkowania i powstanie obowiązku podatkowego --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
akcyza
akcyza
autostrada
autostrada
biopaliwo
biopaliwo
opłata paliwowa
opłata paliwowa
paliwo
paliwo
stawka
stawka


Istota interpretacji
Czy w analizowanym stanie faktycznym biopaliwo ciekłe X, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1565,00zł/1000 litrów, obniżonej o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny silnikowej, z tym że kwota należnej akcyzy nie będzie mogła być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów?



Wniosek ORD-IN 700 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2010 r. (data wpływu 27 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku od biopaliwa – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku od biopaliwa.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca planuje rozpoczęcie w roku 2010 produkcji i sprzedaży biopaliwa ciekłego (…)

Biopaliwo ciekłe X jest paliwem stosowanym do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym.

Zgodnie z opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego biopaliwo ciekłe X mieści się w grupowaniu CN 3824 90 97. Opinia klasyfikacyjna stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Biopaliwo ciekłe X, jest biopaliwem ciekłym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i spełnia wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. z 2009 r., Nr 18, poz. 98), co potwierdzają badania laboratoryjne, próbki biopaliwa ciekłego X wykonane przez Instytut Nafty i Gazu, sprawozdanie z badań NR (…) z dnia 18 grudnia 2009 r. stanowi załącznik do niniejszego wniosku.

Podstawowym surowcem, który zostanie użyty do produkcji biopaliwa ciekłego X będzie bioetanol, będący biokomponentem w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, o właściwościach spełniających wymagania jakościowe zgodnie z rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. z 2005 r., Nr 218, poz. 1845). Spełnianie wymagań jakościowych przez bioetanol potwierdza orzeczenie Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych z dnia 7 grudnia 2009 r. oraz sprawozdania z badań biokomponentu Nr (…) z dnia 1 grudnia 2009 r. i (…) z dnia 1 grudnia 2009 r., które stanowią załączniki do niniejszego wniosku.

Zestawienie biopaliwa X polegać będzie na wymieszaniu zgodnie z ustaloną formulacją dwóch komponentów; skażonego /całkowicie skażonego/ bioetanolu oraz benzyny silnikowej. W legalizowanym zbiorniku produkcyjnym przygotowana zostanie odmierzona ilość skażonego bioetanolu. Dla tej ilość bioetanolu, odmierzona zostanie poprzez legalizowany licznik odpowiednia ilość benzyny. Proces blendowania benzyny z bioetanolem będzie się odbywał w przepływie w mieszalniku statycznym.

Planowana przez Zainteresowanego produkcja biopaliwa ciekłego X zostanie usytuowana na terenie zakładu produkcyjnego posiadającego status składu podatkowego o nr (…). Wszystkie czynności związane z wytwarzaniem i obrotem biopaliwem ciekłym X będą się odbywały pod szczególnym nadzorem podatkowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w analizowanym przypadku biopaliwo ciekłe X, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1565,00 zł/1000 litrów, obniżonej o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny silnikowej, z tym że kwota należnej akcyzy nie będzie mogła być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów...

Zdaniem Wnioskodawcy, biopaliwo ciekłe X, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym według stawki 1565,00 zł/1000 litrów, obniżonej o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny silnikowej, z tym że kwota należnej akcyzy nie będzie mogła być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów.

Zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, przepis art. 89 ust. 1 pkt. 3 tej ustawy stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Pozytywna decyzja Komisji Europejskiej w sprawie zgodności pomocy publicznej ze wspólnym rynkiem (Pomoc Państwa N 57/2008 - Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw) została ogłoszona w dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C247/01). Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku akcyzowym dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn silnikowych z biokomponentami, zawierających powyżej 2 % biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, obowiązuje stawka akcyzy - 1565,00 zł/1000 litrów obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów. W biopaliwie X zawartość bioetanolu będzie wynosiła od 70-85%. Zarówno bioetanol, stanowiący podstawowy składnik biopaliwa X, jak i samo biopaliwo X będą wytwarzane w składzie podatkowym. Bioetanol, który będzie używany do produkcji biopaliwa X spełnia wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 października 2005 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biokomponentów oraz metod badań jakości biokomponentów (Dz. U. z 2005 r., Nr 218, poz. 1845). Samo biopaliwo X spełnia natomiast wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U z 2009 r., Nr 18, poz. 98). Wobec spełnienia wszystkich warunków zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego Spółka stoi na stanowisku, że biopaliwo X powinno być opodatkowane stawką 1565,00 zł/1000 litrów, obniżoną o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny silnikowej, z tym że kwota należnej akcyzy nie będzie mogła być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe, to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano, na wyroby klasyfikowane do kodu CN 3824 90 97 jako pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.


W myśl art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1000 litrów.

Z kolei zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1000 litrów.


Stosownie do art. 164 ust. 2 ustawy, przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Wnioskodawca planuje rozpoczęcie w roku 2010 produkcji i sprzedaży biopaliwa ciekłego (…)

Biopaliwo ciekłe X jest paliwem stosowanym do pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym.

Zainteresowany wskazał, że zgodnie z opinią Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego biopaliwo ciekłe X mieści się w grupowaniu CN 3824 90 97 oraz jest biopaliwem ciekłym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 11 lit. a ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i spełnia wymagania jakościowe określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2009 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U z 2009 r., Nr 18, poz. 98).

Zarówno bioetanol, stanowiący podstawowy składnik biopaliwa X, jak i samo biopaliwo X będą wytwarzane w składzie podatkowym.

W dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 - Polska „Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw”.


Z powyższych przepisów wynika, że w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie stawka podatku określona w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Reasumując, jeżeli biopaliwo ciekłe X powstanie ze zmieszania benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z biokomponentami i zawierać będzie powyżej 2% tych biokomponentów oraz zostanie wyprodukowane w składzie podatkowym, jak również spełniać będzie wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym stawką 1565,00 zł/1000 litrów, obniżoną o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyny silnikowej, z tym że kwota należnej akcyzy nie będzie mogła być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo wyjaśnia się, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki podatku od biopaliwa. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie dotyczącym opłaty paliwowej w przedmiocie podlegania biopaliwa opłacie paliwowej zawarte jest w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 27 kwietnia 2010 r. nr ILPP3/443 -14/10-3/TK


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj