Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-64/10/ASz
z 26 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-64/10/ASz
Data
2010.01.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
dotacja
koszt
obrót
opodatkowanie


Istota interpretacji
opodatkowanie przyznanego dofinansowania



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2009r. (data wpływu 26 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 stycznia 2010r.(data wpływu 18 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanego dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8 stycznia 2010r.(data wpływu 18 stycznia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przyznanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Cele statutowe Stowarzyszenia oraz formy działania określone są w § 1, 4 i 8 statutu. Wnioskodawca przedstawił ich treść w oryginalnym brzmieniu:

§ 1 statutu: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania, zwana dalej „LGD", jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

LGD działa jako Stowarzyszenie i jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, mającym na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich poprzez:

  1. Opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju w rozumieniu Ustawy z dnia 7 marca 2007r. o Wspieraniu Rozwoju Obszarów Wiejskich z Udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.
  2. Podejmowanie inicjatyw mających na celu pobudzanie aktywności społeczności lokalnej oraz czynny udział w opracowywaniu i realizacji LSR.
  3. Upowszechnianie informacji o działaniach związanych z aktywizacją mieszkańców terenu LGD.
  4. Propagowanie działań na rzecz realizacji LSR w obszarze działania Stowarzyszenia LGD, pozyskiwanie partnerów i źródeł finansowania LSR, w tym z programów pomocowych.
  5. Promocję obszarów wiejskich położonych na terenie działania LGD.
  6. Udzielanie wsparcia mieszkańcom obszaru objętego LSR w zakresie przygotowania projektów i pozyskiwania środków na ich realizację, w tym z programów pomocowych.
  7. Współpracę międzyregionalną i międzynarodową na rzecz rozwoju turystyki i wykorzystywania dziedzictwa kulturowego.
  8. Upowszechnienie wiedzy o kulturze, tradycjach oraz historii obszarów wiejskich.
  9. Kształtowanie świadomości z zakresu ochrony środowiska, zachowania różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz ekologii. (...)

§ 4 statutu

  1. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), ustawy z 7 marca 2007 o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427), rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich ( Dz.Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str.1) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
  2. Nadzór nad Stowarzyszeniem sprawuje Marszałek Województwa X.(...)

§ 8 statutu

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. Opracowanie LSR i przystąpienie do konkursu na jej realizację, organizowanego przez samorząd województwa,
  2. rozpowszechnianie założeń zatwierdzonej LSR na obszarze działania Stowarzyszenia LGD,
  3. prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przygotowywania projektów związanych z realizacją LSR,
  4. współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia LGD na poziomie krajowym i międzynarodowym,
  5. upowszechnianie informacji o warunkach i zasadach udzielania pomocy na realizację projektów przedkładanych przez wnioskodawców, kryteriach wyboru projektów oraz sposobie naboru wniosków o pomoc w ramach realizacji LSR,
  6. informowanie za pomocą dostępnych środków przekazu, m.in. strona WWW, ogłoszenie w prasie lokalnej, o możliwości wystąpienia do Stowarzyszenia LGD w sprawie wyboru projektu do realizacji LSR w ramach działania 4.1.- „Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"
  7. sprawdzanie zgodności projektów z założeniami LSR;
  8. dokonywanie wyboru projektów do finansowania z puli środków przyznanych Stowarzyszeniu LGD na realizację LSR w ramach działania 4.1. .Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju"
  9. organizowanie i finansowanie:
    1. przedsięwzięć o charakterze informacyjnym lub szkoleniowym, w tym seminariów, szkoleń, konferencji i konkursów,
    2. imprez kulturalnych, takich jak festiwale, targi, pokazy i wystawy, służących zwłaszcza promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,
    3. działalności promocyjnej, informacyjnej i poligraficznej, w tym: opracowywanie i druk broszur, folderów, plakatów, opracowywanie i rozpowszechnianie materiałów audiowizualnych, tworzenie stron internetowych, przygotowywanie i rozpowszechnianie innych materiałów o charakterze reklamowym lub promocyjnym.
  10. szkolenie lokalnych liderów i animatorów życia społecznego
  11. organizowanie spotkań, wyjazdów studyjnych w ramach współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej
  12. prowadzenie innych działań przewidzianych dla LGD w zapisach PROW 2007-2013.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności innej niż statutowa.

Obecnie Stowarzyszenie przystąpiło do wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 11 września 2009r. Stowarzyszenie zawarło z Samorządem Województwa umowę przyznania pomocy w ramach działania "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" objętego PROW na lata 2007-2013 (zwana dalej Umową).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota przyznanego dofinansowania podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i zwiększa obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach Umowy Stowarzyszenie ma prawo otrzymać pomoc w wysokości określonej Umową, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie przyznawane jest wyłącznie na zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Zakres rzeczowo finansowy projektu obejmuje koszty administracyjne, związane z ogólnym zarządzaniem Stowarzyszeniem (wynagrodzenia, zakup sprzętu, utrzymanie i prowadzenie biura), jak również koszty służące realizacji działań statutowych, w ramach których świadczone są usługi o charakterze nieodpłatnym. Dofinansowanie przeznaczone jest także na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z ogólnym zarządem Stowarzyszenia. Dofinansowaniu podlega projekt jako całość, a nie konkretne usługi, które świadczone są odpłatnie za określoną cenę (nie występują takie). Ponadto Stowarzyszenie twierdzi, iż usługi świadczone nieodpłatnie w ramach realizacji jej działań statutowych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Uwzględniając powyższe Stowarzyszenie stoi na stanowisku, iż kwoty otrzymanej dotacji nie zwiększają obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlegają opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2–22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl natomiast art. 29 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w przypadku, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze.

Zauważyć tutaj należy, iż cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 str.1 ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych uregulowań wynika zatem, iż podlegający opodatkowaniu obrót (rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, gdzie kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy), zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę towaru dostarczanego lub usług świadczonych przez podatnika. Otrzymanie dotacji nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane.

Jeśli zatem dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jeżeli więc podatnik otrzyma dotację, która ma bezpośredni związek z konkretną dostawą lub usługą i która ma wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług to dotacja taka stanowi obok ceny jednoznacznie uzupełniający ją element podstawy opodatkowania. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Skutkuje to m.in. tym, że dotacje opodatkowane są według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Jeżeli jednak podatnik otrzyma dotację, subwencję lub dopłatę o podobnym charakterze na np. tzw. koszty ogólne działalności podatnika, wpływ takiej dotacji na cenę towaru lub usługi o ile zostanie stwierdzony, będzie wyłącznie pośredni. Taka dotacja, subwencja lub dopłata nie jest związana z konkretną dostawą lub usługą i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem dotacje podmiotowe lub dotacje przeznaczone na pokrycie kosztów działalności, które nie są uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększają podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia czy dana dotacja, subwencja lub dopłata podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług istotne są zasady określające sposób ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z wniosku wynika, iż w ramach Umowy Stowarzyszenie ma prawo otrzymać pomoc w wysokości określonej Umową, jednak nie więcej niż 100% poniesionych kosztów kwalifikowanych projektu. Dofinansowanie przyznawane jest wyłącznie na zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Zakres rzeczowo finansowy projektu obejmuje koszty administracyjne, związane z ogólnym zarządzaniem Stowarzyszeniem (wynagrodzenia, zakup sprzętu, utrzymanie i prowadzenie biura), jak również koszty służące realizacji działań statutowych, w ramach których świadczone są usługi o charakterze nieodpłatnym. Dofinansowanie przeznaczone jest także na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z ogólnym zarządem Stowarzyszenia. Dofinansowaniu podlega projekt jako całość, a nie konkretne usługi, które świadczone są odpłatnie za określoną cenę (nie występują takie).

W konsekwencji, w ocenie tut. organu, otrzymana pomoc nie jest dotacją „mającą wpływ na cenę”, gdyż pokrywa ona pewne koszty.

Zatem mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż przedmiotowa pomoc finansowa nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj