Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-756/10/SD
z 18 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-756/10/SD
Data
2010.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
dochody wolne od podatku
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
usługi montażowe
usługi montażowe
zakres
zakres
zezwolenie
zezwolenie
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy cały przychód uzyskiwany przez Spółkę z prowadzonej na terenie SSE działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej określonej w posiadanym przez Spółkę Zezwoleniu, w tym z tytułu wykonania usługi u nabywcy (np. montaż, instalacja, rozruch, wdrożenie), tj. poza terenem SSE, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 31 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 04 sierpnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów z tytułu wykonywania usług u nabywcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów z tytułu wykonywania usług u nabywcy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 22 lipca 2010 r. znak: IBPBI/2/423-756/10/SD wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 04 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie udzielono w oparciu o ustawę z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 Nr 42, poz. 274 ze zm.) oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (t.j. Dz. U. z 2008 Nr 140, poz. 884) (winno być Dz. U. z 2006 r. Nr 202, poz. 1485 ze zm.).

Spółka uzyskała zezwolenie w dniu 28 września 2008 r. W zezwoleniu określono datę 31 grudnia 2010 r. jako termin końcowy do spełnienia warunków zezwolenia tj. poniesienia wszystkich wydatków inwestycyjnych i osiągnięcia poziomu zatrudnienia, określonych w zezwoleniu. Spółka planuje jednakże spełnić powyższe warunki jeszcze przed upływem tego terminu. Zezwolenie udzielono na prowadzenie działalności w zakresie:

  1. produkcji maszyn (kombajnów hydraulicznych i elektrycznych o różnych parametrach), urządzeń górniczych oraz podzespołów i części do tych wyrobów;
  2. sprzedaży wyrobów wymienionych w pkt a);
  3. usług w zakresie napraw gwarancyjnych i nie objętych gwarancją w stosunku do produkowanych przez siebie i sprzedawanych maszyn i urządzeń;
  4. remontów i modernizacji maszyn i urządzeń górniczych wykonywanych jako usługi na materiałach powierzonych;
  5. produkcji konstrukcji metalowych;
  6. usług obróbki metali i nakładania powłok na metale oraz w zakresie obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Spółka zgodnie z posiadanym zezwoleniem wykonuje na terenie SSE działalność produkcyjną, handlową i usługową. Wyprodukowane na terenie Strefy wyroby (świadczenie usług zgodnie ze zezwoleniem), Spółka bardzo często, ze względu na złożony lub kompleksowy charakter, zobowiązana jest do ich fizycznego zainstalowania (montażu, rozruchu, wdrożenia) u nabywcy tj. poza terenem strefy.

W uzupełnieniu wniosku które wpłynęło do tut. Biura w dniu 04 sierpnia 2010 r. Spółka doprecyzowała przedstawione zdarzenie przyszłe, informując, iż działalność, która jest prowadzona w oparciu o zezwolenie z dnia 23 (winno być 28) września 2008 r. obejmuje pozycje mieszczące się w poniższych zakresach wg PKWiU z 2004 r.:

  1. PKWiU 28.11 – Konstrukcje metalowe,
  2. PKWiU 28.11 (winno być 28.12) – Elementy metalowe stolarki budowlanej,
  3. PKWiU 28.51 – Usługi obróbki metali i nakładania powłok na metale,
  4. PKWiU 28.52 – Usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,
  5. PKWiU 29.11 – Silniki i turbiny, części silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,
  6. PKWiU 29.12 – Pompy i sprężarki,
  7. PKWiU 29.13 – Kurki i zawory,
  8. PKWiU 29.14 – Łożyska, koła zębate, przekładnie zębate i elementy napędowe,i) PKWiU 29.52 – Maszyny dla górnictwa i budownictwa,j) PKWiU 29.56 – Maszyny specjalnego przeznaczenia pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane,k) PKWiU 73.10 – Usługi badawczo-rozwojowe w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) Dział 28, o którym mowa w zezwoleniu obejmuje:

  1. konstrukcje metalowe (całe konstrukcje) oraz drzwi, okna, ramy,
  2. metalowe zbiorniki i pojemniki, grzejniki i kotły centralnego ogrzewania,
  3. wytwornice pary,
  4. wyroby nożownicze, narzędzia, druty i wyroby z drutu, śruby, wkręty i inne elementy złączne i inne wyroby metalowe ogólnego przeznaczenia,
  5. usługi instalowania, naprawy i konserwacji ww. wyrobów,
  6. usługi formowania metali (np. usługi kucia, wytłaczania, prasowania metali) oraz usługi w zakresie metalurgii proszków,
  7. usługi obróbki metali i nanoszenia powłok.

Działalność, o której mowa w grupie o PKWiU 28.11 jest objęta zezwoleniem uzyskanym przez podatnika, natomiast w grupie 28.11 znajdują się m.in. usługi instalowania konstrukcji metalowych własnej produkcji, usługi napraw i konserwacji (PKWiU 28.11.9).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy cały przychód uzyskiwany przez Spółkę z prowadzonej na terenie SSE działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej określonej w posiadanym przez Spółkę Zezwoleniu, w tym z tytułu wykonania usługi u nabywcy (np. montaż, instalacja, rozruch, wdrożenie), tj. poza terenem SSE, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, cały uzyskiwany przychód otrzymywany ze sprzedaży towarów i usług określonych w posiadanym przez Spółkę zezwoleniu strefowym, których świadczenie ma charakter kompleksowy tj. oprócz czynności wykonywanych na terenie SSE (jak produkcja wyrobów, modernizacja itp.) wymaga również fizycznego wykonania części usługi u nabywcy poza terenem SSE (np. montaż, instalacja, rozruch), korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o pdop, niezależnie od faktu, iż cześć usługi kompleksowej fizycznie świadczona była poza terenem strefy. Przepis art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o pdop stanowi, że wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust 1 ustawy o SSE. Ponadto, w art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, podkreślono, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej na ternie strefy. Zdaniem Spółki, dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego co do całości uzyskiwanego przychodu ze sprzedaży usługi (dostawy) kompleksowej (wykonywanej częściowo na terenie strefy, częściowo poza terenem strefy) na podstawie art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy o pdop, nie jest istotnym fakt, iż fizycznie część tej usługi wykonana będzie poza terenem strefy, ale bezpośrednie powiązanie przyczynowo-skutkowe jakie zachodzi pomiędzy jej świadczeniem, a prowadzeniem działalności na terenie strefy. W opinii Spółki, jeżeli dany wyrób (urządzenie, konstrukcje itp.) zaprojektowane zostało na terenie strefy lub też zostało stworzone, wyremontowane na terenie strefy, to jego instalacja (wdrożenie, montaż) poza terem strefy, realizowana przez pracowników Spółki nie powinno wpływać na zakres zwolnienia podatkowego. Montaż wykonywany w siedzibie klienta, poza terenem strefy jest bowiem integralną częścią całej dostawy (usługi) i warunkuje jej kompletność.

W świetle powyższego w ocenie Spółki, cały przychód z tytułu wykonania działalności handlowej, produkcyjnej czy usługowej określonej w zezwoleniu w tym w zakresie montażu, rozumianego zarówno jako kompletacja urządzenia na terenie własnego zakładu Spółki na terenie SSE, jak i w przypadku montażu rozumianego jako czynności instalacyjne u nabywcy, gdzie urządzenie musi zostać uruchomione i przetestowane, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.

W opinii Spółki, podział dostawy (usługi) ze względu na różne lokalizacje jej wykonania byłby de facto podziałem sztucznym i zdaniem Spółki, uniemożliwiałby jej zakwalifikowanie jako przychodu zwolnionego istotnej części wynagrodzenia uzyskiwanego ze sprzedaży urządzeń (usług) wykonywanych w ramach zezwolenia jedynie z uwagi na fakt, że w zw. ze świadczeniem działalności określonej w zezwoleniu pojawia się konieczność fizycznego wykonania niektórych jej składników w miejscu siedziby odbiorcy usługi. Z zezwolenia udzielonego Spółce jednoznacznie wynika, że dotyczy ono działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. W świetle powyższego dochody uzyskane z tytułu dostawy (usług) w części wykonywanych u klienta poza terenem strefy, a związanych bezpośrednio ze sprzedażą wyrobów (usług) określonych w posiadanym zezwoleniu, wykonywanych, na terenie strefy, będą również korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.

Powyższe stanowisko potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z Katowic z dnia 15 stycznia 2010 r., znak IBPBI/2/423-1250/09/SD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przystępując do analizy ww. przepisów zauważyć należy, iż w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, iż zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas również dochód z takiej działalność nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zgodnie z posiadanym zezwoleniem wykonuje na terenie SSE działalność produkcyjną, handlową i usługową. Wyprodukowane na terenie strefy wyroby, ze względu na ich złożony lub kompleksowy charakter, Spółka bardzo często fizycznie instaluje (montaż, rozruch, wdrożenie) u nabywcy, tj. poza terenem strefy.

W ramach klasyfikacji PKWiU wymienionych w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, mieszczą się m.in.:

  • Usługi instalowania konstrukcji metalowych, własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia; usługi napraw i konserwacji (PKWiU 28.11.9);
  • Usługi instalowania (montażu) elementów metalowej stolarki budowlanej własnej produkcji, na miejscu przeznaczenia (PKWiU 28.12.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji oraz usługi związane z produkcją silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych (PKWiU 29.11.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji pomp i sprężarek (PKWiU 29.12.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji kurków, zaworów i podobnej armatury do rur, płaszczy kotłów, zbiorników, kadzi lub podobnych, z metalu (PKWiU 29.13.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych (PKWiU 29.14.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji maszyn górniczych, maszyn do urabiania skał i prac budowlanych (PKWiU 29.52.9);
  • Usługi instalowania, naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.56.9).

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż dochody uzyskane z tytułu wykonywania usług poza terenem Strefy (u nabywcy) w zakresie montażu, instalacji, rozruchu, wdrożenia, a związanych bezpośrednio ze sprzedażą wyrobów określonych w zezwoleniu, wykonanych (wytworzonych) na terenie strefy, będą również korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, iż wydając niniejszą interpretację nie wzięto pod uwagę powołanej przez Wnioskodawcę pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, potwierdzającej, jego zdaniem, prezentowane przez niego stanowisko. Interpretacja ta nie stanowi bowiem źródła prawa i została wydana w indywidualnej sprawie innego podatnika.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj