Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-248/13-2/ISZ
z 17 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.03.2013r. (data wpływu 20.03.2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie kształcenia i wychowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 20.03.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie kształcenia i wychowania.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 23.11.2012 r. utworzono i zarejestrowano w Krajowym Rejestrze Sądowym osobę prawną - T. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (nazwa skrócona: T. sp. z o. o.) w celu prowadzenia niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej, założonej i działającej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami). Zakres działalności Spółki zgodnie z Polską Klasyfikacja Działalności obejmuje m. in. Edukację-85, Działalność twórczą związaną z kulturą i rozrywką -90, Działalność sportową, rozrywkową i rekreacyjną-93. W dniu 4 marca 2013r. uzyskano wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzony przez Miasto pod nazwą S. sp. z o.o. Zatem prowadzona przez Wnioskodawcę niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza została objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ( art . 2 pkt . 3 ustawy) i wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych przez jednostkę samorządu terytorialnego. Szkoła Artystyczna T. sp. z o.o. będzie świadczyła usługi kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu. Kształcenie w naszej placówce oświatowo-wychowawczej S. sp. z o.o. będzie odpłatne.


Statut placówki oświatowo-wychowawczej S. sp. z o.o. obejmuje poniższe cele i sposoby ich realizacji:


Rozdział II. Cele i zadania Placówki:


§ 4


Celami działania Placówki są:

  1. kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie choreografii i układów tanecznych,
  2. kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie aktorstwa,
  3. kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie rozwijania umiejętności wokalnych,
  4. kształcenie dzieci i młodzieży poprzez rozwijanie ich pasji; zapoznanie z różnorodnymi technikami śpiewu, tańca oraz technik aktorskich,
  5. kształtowanie zainteresowań dzieci i młodzieży poprzez uczestnictwo w zajęciach: zespół wokalny, kształcenie słuchu, praca z mikrofonem, dykcja i emisja głosu, elementarne zadania aktorskie, praca z kamerą, dubbing, taniec klasyczny, taniec współczesny, taniec nowoczesny, latin jazz, taniec charakterystyczny, jazz, hip hop, techniki tańca.
  6. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży zdrowego stylu życia poprzez ruch i taniec,
  7. nauczanie rytmiki,
  8. kształcenie dzieci i młodzieży w zakresie choreografii i układów tanecznych, aktorstwa oraz umiejętności wokalnych, a także rozwój kulturowy poprzez uczestnictwo w wymianach międzynarodowych z podobnymi placówkami w Europie i na świecie.
  9. wystawianie spektakli teatralno-muzycznych o tematyce i problematyce związanej z młodzieżą.


§ 5


Placówka realizuje te cele poprzez:

  1. prowadzenie praktycznych i teoretycznych zajęć z zakresu:
    1. technik śpiewu (zespół wokalny, kształcenie słuchu, praca z mikrofonem, dykcja i emisja głosu),
    2. tańca (taniec klasyczny, taniec współczesny, taniec nowoczesny, latin jazz, taniec charakterystyczny, jazz, hip hop,
    3. techniki tańca
    4. aktorstwa (elementarne zadania aktorskie, praca z kamerą,).

  2. organizowanie imprez prezentujących osiągnięcia uczniów;
  3. uczestnictwo w konkursach, festiwalach i przeglądach;
  4. współpracę z instytucjami kultury, współpracę ze szkołami publicznymi i niepublicznymi oraz wymianę międzynarodową;
  5. organizację warsztatów wyjazdowych, poszerzających wiedzę i umiejętności wszystkich uczestników.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy usługi polegające na kształceniu dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu świadczone przez niepubliczną placówkę oświatowo-wychowawczą S. sp. z o. o. (osoba prawna: S. sp. z o. o.) objętą systemem oświaty i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego tj. Miasta, będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania,
    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W myśl art. 2 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


Osoba prawna T. sp. z o. o. uzyskał wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzony przez jednostkę samorządu terytorialnego tj. Miasta pod nazwą S. sp. z o. o. na podstawie art. 82 ust 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.


Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza jako osoba prawna S. sp. z o.o. prowadzić działalność jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza pod nazwą S. sp. z o. o,, która została założona i działa zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.

Opierając się na wyżej wymienionych przepisach Wnioskodawca uważa, że odpłatne usługi, które zamierzamy świadczyć, polegające na kształceniu dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu, m. in. polegające na kształceniu i rozwijaniu umiejętności wokalnych, zapoznawaniu z różnorodnymi technikami śpiewu, tańca oraz technik aktorskich poprzez uczestnictwo w zajęciach m. in. takich jak: zespół wokalny, kształcenie słuchu, praca z mikrofonem, dykcja i emisja głosu, elementarne zadania aktorskie, praca z kamerą, dubbing, taniec klasyczny, taniec współczesny, taniec nowoczesny, latin jazz, taniec charakterystyczny, jazz, hip hop, techniki tańca, nauczanie rytmiki i inne zajęcia w niniejszym zakresie prowadzone przez placówkę oświatowo-wychowawczą utworzoną i działającą zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty, będą zwolnione od podatku od towarów i usług, zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami, jako usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    -oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    -oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego. W świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006r. (Dz. Urz. UE. L. Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 VI Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca świadczy usługi jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza wpisana do ewidencji szkół i placówek oświatowych prowadzonej przez M. St. Warszawa. Spółka zamierza świadczyć usługi kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty zapewnia w szczególności:

  1. realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;
  2. wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
  3. możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty;
  4. dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
  5. możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;

    5a. opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;
  6. opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;
  7. upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;
  8. możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
  9. zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;
  10. utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;
  11. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej;
  12. opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  13. dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;

    13a. kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
  14. przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
  15. warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
  16. upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.


W myśl art. 2 ww. ustawy system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:

    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

    3a. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
    3b. placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;
  4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  6. (uchylony);
  7. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  8. (uchylony);
  9. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
  10. biblioteki pedagogiczne;
  11. kolegia pracowników służb społecznych.


Z kolei art. 5 ust. 1 ustawy o systemie oświaty określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


W świetle art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub/i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca podał, że uzyskał wpis do ewidencji placówek oświatowo-wychowawczych a zatem jest jednostką objętą systemem oświaty na podstawie ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazał, iż zamierza świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, tj. Spółka będzie świadczyła usługi kształcenia dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu.


Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane we wniosku usługi wypełniają podmiotowo-przedmiotową dyspozycję art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.


Reasumując, usługi polegające na kształceniu dzieci i młodzieży w zakresie choreografii, układów tanecznych, aktorstwa i wokalu świadczone przez niepubliczną placówkę oświatowo-wychowawczą Szkoła Artystyczna T. sp. z o. o. (osoba prawna: T. sp. z o.o.) objętą systemem oświaty i wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonym przez jednostkę samorządu terytorialnego tj. Miasto, będą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art . 43 ust. 1 pkt . 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj