Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-52/13-3/IG
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu „….”.

Wniosek został uzupełniony w dniu 28 stycznia 2013r. o dowód uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wojewoda wraz z 12 partnerami ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "…" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach Działania 2.2 Moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych. Liderem projektu jest Wojewoda, reprezentowany przez Urząd Wojewódzki oraz 12 partnerów – reprezentantów administracji rządowej na poziomie wojewódzkim:

  1. Wojewódzki Inspektorat… ;
  2. Wojewódzki Inspektorat… ;
  3. Państwowa Straż …;
  4. Wojewódzki Inspektorat …;
  5. Wojewódzki Inspektorat…;
  6. Wojewódzki Urząd…;
  7. Regionalna Dyrekcja …;
  8. Wojewódzki Inspektorat …;
  9. Kuratorium ….;
  10. Wojewódzka Stacja ….;
  11. Wojewódzki Inspektorat …;
  12. Wojewódzki Inspektorat ….

Celem projektu jest stworzenie systemu cyfrowego urzędu, pozwalającego na wdrożeniu szeregu e-usług skierowanych do wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców z terenu województwa, korzystających w sposób pośredni lub bezpośredni z usług administracji rządowej. Powstały system umożliwi pełną informatyzację wewnętrznych procesów 13 urzędów administracji rządowej z terenu województwa oraz zapewni elektroniczną komunikację pomiędzy terenowymi jednostkami administracji rządowej oraz pomiędzy mieszkańcami i przedsiębiorcami a tymi jednostkami.

Wnioskodawca (lider) projektu - Wojewoda, wykonuje swoją funkcję na podstawie ustawy z dnia 23 stycznia 2009 roku o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2009 r. nr 31, poz. 206), przy pomocy Urzędu Wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie. Wnioskodawca dysponuje mieniem w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową jako jednostka budżetowa w oparciu o plan finansowy. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej ani żadnej działalności przynoszącej zysk - zgodnie ze statutami i regulaminami zarówno lidera projektu, jak i partnerów.

Zakres rzeczowy projektu obejmie: zakup łączy dostępowych do sieci telekomunikacyjnej, zakup i instalację urządzenia do bezpiecznej komunikacji w centrum przetwarzania danych jednostek administracji rządowej w Urzędzie Wojewódzkim, urządzeń do bezpiecznej komunikacji dla partnerów, urządzeń sieci teleinformatycznej - switche, komputerów typu pc i laptopów, skanerów, czytników kodów kreskowych, drukarek kodów kreskowych, drukarek formatu A4 z duplexem, szaf typu rack z wyposażeniem (kvm, konsola), urządzeń typu UPS. Ponadto zakup, instalacja, konfiguracja i uruchomienie serwerów bazodanowych i aplikacyjnych, macierzy dyskowej z urządzeniami sieci san i urządzeniem do kopii zapasowej, oprogramowania systemowego, bazodanowego oraz narzędziowego do zarządzania dla serwerów, oprogramowania systemowego dla komputerów PC, oprogramowania biurowego dla komputerów PC, konfiguracja i uruchomienie oprogramowania system do backupu, wdrożenie platformy e-usług z modułami informacyjnymi oraz integracja z systemem elektronicznego zarządzania dokumentami, zakup i instalacja oprogramowania do automatyzacji skanowania. Dodatkowo szkolenia administratorów i użytkowników, przygotowanie dokumentacji przetargowej oraz zarządzanie - koszty osobowe i promocję projektu.

Ww. składniki majątku planowane do zakupu przez Wojewodę - UW, zgodnie z zakresem zawartych porozumień, zostaną przekazane poszczególnym partnerom bez zastrzeżenia obowiązku zwrotu - na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Partnerzy zobowiązani są, do przyjęcia do ewidencji składników majątku przekazanych przez beneficjenta rzeczy, do użytkowania przekazanych środków trwałych i wyposażenia zgodnie z celami projektu i do utrzymania ich w należytym stanie technicznym. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konto bankowe lidera projektu. Wydatki lidera związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT/innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Urząd Wojewódzki– jednostkę, przy pomocy której Wojewoda (organ), wykonuje swoje zadania.

Wyżej wymieniony projekt jest związany z bieżącą działalnością Wojewody. Urząd Wojewódzki jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jednakże towary i usługi nabywane w ramach realizacji ww. projektu są związane jedynie z realizacją przez Wojewodę zadań publicznych nałożonych przepisami prawa (ustawa z dnia 23 stycznia 2009 roku o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206) oraz nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Instytucja zarządzająca PRO 2007-2013 nakłada na beneficjentów obowiązek dołączenia do wniosku aplikacyjnego indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT przez beneficjenta w ramach planowanego do realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu: „…” Wojewoda–Urząd Wojewódzki będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wojewoda - Urząd Wojewódzki nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości naliczonego w trakcie realizacji projektu „…" podatku VAT.

Wyżej wymieniony projekt jest realizowany przez Wojewodę i jest związany z bieżącą działalnością Wojewody. Zgodnie z zapisami art. 13 ust. 1 ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2009 r. Nr 31, poz. 206), wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego.

Urząd Wojewódzki jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, jednakże z uwagi na fakt, iż towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu są związane jedynie z realizacją przez Wojewodę zadań publicznych nałożonych ww. przepisami prawa, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. Nr 31, poz. 206 ze zm.), wojewodowie wykonują zadania administracji rządowej w województwie.

W świetle art. 13 ww. ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie, wojewoda wykonuje zadania przy pomocy urzędu wojewódzkiego oraz organów rządowej administracji zespolonej w województwie.

Tak więc to wojewoda jest podmiotem uprawnionym do działania na terenie województwa w zakresie realizowanych zadań. Urząd wojewódzki jest aparatem obsługującym wojewodę.

Wobec powyższego tut. Organ dokonał niniejszego rozstrzygnięcia, biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe Wojewody i Urzędu Wojewódzkiego, działającego w imieniu i na rzecz Wojewody.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany wraz z 12 partnerami ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "…" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w ramach działania 2.2 moduły informacyjne, platformy e-usług i bazy danych. Liderem projektu jest Wojewoda, reprezentowany przez Urząd Wojewódzki, oraz 12 partnerów – reprezentantów administracji rządowej na poziomie wojewódzkim. Celem projektu jest stworzenie systemu cyfrowego urzędu, pozwalającego na wdrożeniu szeregu e-usług skierowanych do wszystkich mieszkańców i przedsiębiorców z terenu województwa, korzystających w sposób pośredni lub bezpośredni z usług administracji rządowej. Powstały system umożliwi pełną informatyzację wewnętrznych procesów 13 urzędów administracji rządowej z terenu województwa oraz zapewni elektroniczną komunikację pomiędzy terenowymi jednostkami administracji rządowej oraz pomiędzy mieszkańcami i przedsiębiorcami a tymi jednostkami. Środki z dofinansowania unijnego będą wpływać bezpośrednio na konto bankowe lidera projektu. Wydatki lidera związane z realizacją ww. projektu zostaną udokumentowane fakturami VAT/innymi dokumentami księgowymi wystawionymi na Urząd Wojewódzki - jednostkę przy pomocy której Wojewoda (organ), wykonuje swoje zadania.

Wyżej wymieniony projekt jest związany z bieżącą działalnością Wnioskodawcy tj. z realizacją zadań publicznych nałożonych przepisami. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W zakresie przedmiotowych projektów Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskiwania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu „…”, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym jednoznacznie wskazano, iż efekty projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj