Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-518/10/MM
z 20 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-518/10/MM
Data
2010.08.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
lokal mieszkalny
sprzedaż
wydatek


Istota interpretacji
Wydatkowanie przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na zakup i przystosowanie do zamieszkania zlewni mleka.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu do tutejszego organu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 6 sierpnia 2010 r. Nr ITPB2/415-518/10-2/MM wezwano do jego uzupełnienia. Braki wykazane w wezwaniu uzupełniono w dniu 17 sierpnia 2010 r. (data wpływu).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 18 sierpnia 2005 r. Wnioskodawczyni sprzedała lokal mieszkalny za kwotę 30.000 zł. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży przeznaczyła na zakup zlewni mleka wraz z działką oraz na zakup niezbędnych materiałów budowlanych, które zostały przeznaczone na remont zmierzający do przekształcenia jej na cele mieszkalne.

Zakup tej nieruchomości został dokonany w dniu 29 sierpnia 2005 r. Zaraz po otrzymaniu decyzji z dnia 29 marca 2006 r., zatwierdzającej projekt budowlany i zezwalającej na budowę Wnioskodawczyni przystąpiła do realizacji niezbędnych prac remontowych (założenia centralnego ogrzewania, postawienia ścianek działowych, wymiany drzwi i okien oraz założenia podłóg).

W dniu 25 czerwca 2007 r. Wnioskodawczyni uzyskała zgodę na używanie ww. budynku jako mieszkalnego.

Zatem wydatki na zakup i remont nieruchomości poniesione zostały w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży mieszkania, a ich wysokości przewyższyła przychód uzyskany z tej sprzedaży.

Urząd skarbowy zakwestionował możliwość zwolnienia z opodatkowania wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na wskazane powyżej cele.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy fakt przekształcenia budynku usługowego na budynek mieszkalny przed upływem dwuletniego okresu, będącego terminem rozliczenia się z dochodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego zwalnia Wnioskodawczynię z zapłacenia podatku dochodowego...


Zdaniem Wnioskodawczyni spełniła warunki do zwolnienia od zapłaty podatku, ponieważ w terminie od 18 sierpnia 2005 r. do 17 sierpnia 2007 r. wydatkowała środki ze sprzedaży lokalu na cele mieszkalne i w tym okresie przekształciła praktycznie i formalnie zlewnię na mieszkalnie.

Materiał budowlany został zakupiony już po nabyciu ww. budynku, a jeszcze wcześniej zostało wszczęte postępowanie administracyjne w Jej sprawie. Z postępowaniem tym związane jest pismo urzędowe informujące o tym, iż zakupione przez Wnioskodawczynię działki oznaczone są jako budowlane. Wnioskodawczyni w dnia 19 lipca 2008 r. ubezpieczyła dom na kwotę 109.000 zł. Wraz z uzyskaniem zgody na użytkowanie budynku Wnioskodawczyni mogła postarać się o sporządzenie aktu notarialnego, z którego wynikałoby jednoznacznie, że posiada dom jednorodzinny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) - c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym.

W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni dnia 18 sierpnia 2005 r. sprzedała lokal mieszkalny, w związku z tym skutki podatkowe tej transakcji należy oceniać na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zgodnie z ust. 2a ww. artykułu zasada ta nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).


Art. 28 ust. 3 stanowi, iż jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) - podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:


  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i lit. e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:


    1. w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:


      1. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
      2. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
      3. na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
      4. na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części, własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
      5. na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

    1. w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo - kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.


Podkreślić należy, iż – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe (ulgi, preferencje) stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Jak przedstawiono we wniosku w dniu 18 sierpnia 2005 r. Wnioskodawczyni sprzedała lokal mieszkalny za kwotę 30.000 zł, a środki z tej sprzedaży przeznaczyła na zakup zlewni oraz jej remont w celu przekształcenia tego budynku na cele mieszkalne.

Z zacytowanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że uregulowane w tym przepisie zwolnienie podatkowe związane jest m.in. z wydatkowaniem środków ze sprzedaży nieruchomości na nabycie budynku mieszkalnego.

Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia budynku mieszkalnego, wobec czego należy odwołać się do wykładni językowej wskazanego pojęcia.

Według Małego słownika języka polskiego pod red. S. Skorupki, Warszawa 1968 - s. 388 - "budynek mieszkalny" jest to budynek służący lub nadający się do mieszkania.

W celu dokonania interpretacji zwrotu „budynek mieszkalny” należy odwołać się również do ustawowych definicji tego pojęcia.


Zgodnie z § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o budynku mieszkalnym, należy przez to rozumieć:


  1. budynek mieszkalny wielorodzinny,
  2. budynek mieszkalny jednorodzinny.


Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym, należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną część, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczajacej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Natomiast według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316) - rozdz. I pkt 2 - budynkiem mieszkalnym jest obiekt budowlany, którego co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Podkreślić należy, iż ujęty w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) katalog rzeczy i praw, na które przeznaczone mogą być przychody m.in. ze sprzedaży lokalu mieszkalnego jest katalogiem zamkniętym. Zatem, skoro ustawodawca nie wymienił w nim enumeratywnie innych budynków niż mieszkalne należy stwierdzić, iż nie są one objęte przedmiotowym zwolnieniem. Wobec powyższego przychód uzyskany ze sprzedaży lokalu mieszkalnego w części przeznaczonej na zakup budynku niemieszkalnego – zlewni mleka - nie podlega przedmiotowemu zwolnieniu. Nie ma przy tym znaczenia, że w ciągu dwóch lat od daty nabycia nastąpiło przekształcenie funkcji tego budynku z usługowej na mieszkalną.

Odnosząc się natomiast do wydatków poniesionych na przystosowanie zlewni mleka do celów mieszkalnych, należy stwierdzić iż wydatki te należy zakwalifikować do wydatków na adaptację – na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, wobec czego udokumentowane wydatki poniesione na ten cel, w ciągu dwóch lat od daty sprzedaży lokalu mieszkalnego podlegają zwolnieniu z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując: ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie korzysta część kwoty uzyskanej ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, która przeznaczona została na zakup zlewni mleka czyli budynku niemieszkalnego.

Natomiast przychód uzyskany z tej sprzedaży, w części wydatkowanej na adaptację budynku zlewni do celów mieszkalnych i wydatkowany w ciągu dwóch lat od dokonania tej sprzedaży podlega przedmiotowemu zwolnieniu.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj