Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1121/09/BM
z 10 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1121/09/BM
Data
2010.02.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
obniżka (obniżenie)
podstawa opodatkowania
premia pieniężna
świadczenie usług


Istota interpretacji
czy udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo, do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców i dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2009r. (data wpływu 6 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 22 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo, do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców i dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy udzielane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo, do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców i dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 stycznia 2010r. (data wpływu 22 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1121/09/BM z dnia 12 stycznia 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji części zamiennych do samochodów ciężarowych, ciągników siodłowych, przyczep, naczep, osi oraz autobusów. Mając na celu wsparcie sprzedaży, Spółka zawiera ze swoimi odbiorcami umowy, na podstawie których wdrażany jest program lojalnościowy i Spółka wypłaca nabywcom premie pieniężne za zrealizowanie w oznaczonym czasie ustalonego poziomu obrotów.

Premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą na rzecz odbiorcy, gdyż dotyczą całości zrealizowanych przez nabywcę w danym okresie obrotów, z uwzględnieniem wszelkich korekt. Wypłacane premie pieniężne nie wpływają na stosowane przez Spółkę ceny sprzedaży. Wartość przyznawanej premii jest wyższa, im większe obroty zostały osiągnięte przez odbiorcę. Premia pieniężna nie przysługuje, jeśli określony poziom zakupów nie został dokonany i/lub klient zalegał z płatnościami za towar.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Umowy o współpracy handlowej określające wypłatę przez Wnioskodawcę premii, przy realizacji określonego poziomu obrotów przez kontrahenta, nie przewidują dodatkowego warunku w postaci wykonania przez kontrahenta określonych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów zakupionych od Spółki lub jakichkolwiek innych usług.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy kontrahentem a Wnioskodawcą, premie, o których mowa we wniosku, są przyznawane jeśli kontrahent (partner) w określonym umownie czasie zakupi od Spółki towary na wskazaną, minimalną kwotę netto; wspomniany minimalny poziom obrotu jest obliczany z uwzględnieniem ewentualnych korekt sprzedaży; umowa zawiera zastrzeżenie, że premia pieniężna nie zostanie przyznana, jeżeli partner będzie zalegał z płatnościami za zakupiony towar.

Wypłacane kontrahentowi premie pieniężne są uzależnione od realizowanych przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym obrotów wg określonych progów ich wartości, przy zachowaniu prawidłowości, że im wyższa wartość zrealizowanych obrotów tym wyższa premia; jednocześnie zdarza się, że Spółka umownie zastrzega sobie możliwość udzielenia partnerowi premii pieniężnej w niższej wysokości według własnego uznania w przypadku nie osiągnięcia przez niego w przyjętym okresie podstawowego (minimalnego) celu obrotowego.

Progi wartości obrotów (celów na dany okres) i premii przysługującej w związku z ich realizacją są ustalane przez Prezesa Spółki wobec każdego kontrahenta indywidualnie i stanowią załącznik do umowy o współpracy handlowej.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego Dział Finansowo-Księgowy sprawdza kwotę netto zrealizowanych przez kontrahenta w danym czasie zakupów towarów (z uwzględnieniem korekt) na podstawie wystawionych faktur VAT - w zależności od przekroczenia określonego celu obrotowego, jest przyznawana wskazana umownie wysokość premii.

Z zawartej pomiędzy kontrahentem a Wnioskodawcą umowy wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej od następujących działań:

  1. dokonywania przez niego nabyć towarów o określonej wartości lub ilości w ustalonym czasie,
  2. terminowego regulowania należności.

Wypłata premii pieniężnej nie jest natomiast uzależniona od odpowiedniego eksponowania towarów Spółki, posiadania pełnego asortymentu, podejmowania działań reklamowych, zobowiązania do nabywania towarów wyłącznie u Wnioskodawcy itp.

Umowa o współpracy handlowej i przyznawanej premii nie określa działań (ani ich okresu, częstotliwości czy sposobu potwierdzania ich podjęcia), jakie mają zostać wykonane przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki.

Zgodnie z umową o współpracy handlowej i przyznawanej premii, premia pieniężna nie przysługuje, jeśli:

  1. kontrahent nie zrealizuje minimalnego celu obrotowego,
  2. kontrahent zalega z płatnościami za zakupiony towar,

zatem wypłata premii nie jest uzależniona od podjęcia żadnych innych działań na rzecz Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udzielane przez Spółkę premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług przez odbiorców na rzecz spółki w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług i w związku z tym, czy Spółce przysługuje prawo, zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców i dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne...

Zdaniem Wnioskodawcy, w relacjach pomiędzy Spółką a jej klientami występują dwa rodzaje odrębnie wynagradzanych transakcji: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług przez odbiorców na rzecz Spółki w rozumieniu art. 8 ust 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarowi usług (ustawa o VAT), gdyż wiążą się z określonymi zachowaniami nabywcy: wykazywaniem się lojalnością wobec Spółki oraz traktowaniem jej jako swojego preferowanego dostawcy. W przedmiotowej sprawie świadczenie klientów na rzecz Spółki należy uznać za odpłatne świadczenie, jako że pomiędzy świadczącym usługę a Wnioskodawcą istnieje stosunek prawny, z którego wynika dla Spółki wyraźna i bezpośrednia korzyść. Dokładniej, lojalność odbiorców i traktowanie przez nich Wnioskodawcy jako preferowanego dostawcy przekłada się bezpośrednio na wzrost przychodów ze sprzedaży Spółki. Ta ostatnia z kolei wypłaca klientom wynagrodzenie za umownie określone zachowania, mieszczące się w ustawowej definicji usługi.

Zawierane przez Spółkę z odbiorcami wyżej opisane umowy powodują, iż pomiędzy stronami dochodzi do powstania więzi o charakterze zobowiązaniowym. Tym samym na gruncie VAT zachodzi sytuacja świadczenia usług za wynagrodzeniem. W związku z powyższym, nabywcy, którym Spółka przyznaje premie pieniężne, wystawiają faktury VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, stosując stawkę podstawową w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 13 ww. ustawy. Z perspektywy Spółki, otrzymującej wystawione przez odbiorców faktury VAT dokumentujące przyznane premie pieniężne, kluczowy jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Powołany przepis daje podatnikom prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie powyższy warunek jest bezsprzecznie spełniony, ponieważ wynagradzanie lojalności klientów osiągających umownie wyznaczony poziom obrotów bezpośrednio wiąże się z dbałością o interes ekonomiczny Spółki i jej działalnością opodatkowaną. Ponadto, w omawianym przypadku nie ma zastosowania ograniczenie w odliczeniu wynikające z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Słuszność powyższego rozumowania dotyczącego premii pieniężnych wypłacanych nabywcom potwierdza Wyjaśnienie Podsekretarza Stanu z dnia 30 grudnia 2004r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 oraz liczne interpretacje indywidualne, m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 lipca 2009r. (sygn. IPPP1-443-342/09-4/JL), z dnia 8 maja 2009r. (sygn. IPPP2/443-128/09-4/Asi), z dnia 31 stycznia 2008r. (sygn. IP-PP2-443-581/07-2/PS), Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dn. 29 kwietnia 2009 (sygn. ITPP2/443-129/09/AW), Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 kwietnia 2009r. (sygn. ILPP2/443-262/09-2/ISN) czy Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 kwietnia 2009r. (sygn. IBPP2/443-147/09/BW).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy na skutek ustanowienia przez Spółkę premii pieniężnych dochodzi do zwiększenia sprzedaży poprzez wzbudzenie lojalności klientów. Tym samym wypłacane premie stanowią wynagrodzenie za świadczone przez odbiorców usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów. W konsekwencji Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez odbiorców i dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne, zgodnie z art. 86 ust. 1 wspomnianej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r., gdyż we wniosku z dnia 4 listopada 2009r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 – 22, art. 30 – 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy o VAT podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Celem wypłacanych premii jest zachęcenie nabywcy do dalszej współpracy z dostawcą towarów. Wypłacając premie pieniężne dostawca towaru realizuje swój interes ekonomiczny polegający na dążeniu do maksymalizacji swojego zysku. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów, czy też udzielona premia odnosi się proporcjonalnie do każdego z dokonanych zakupów w określonym w umowie czasie.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca, mając na celu wsparcie sprzedaży, zawiera ze swoimi odbiorcami umowy, na podstawie których wdrażany jest program lojalnościowy i Spółka wypłaca nabywcom premie pieniężne za zrealizowanie w oznaczonym czasie ustalonego poziomu obrotów.

Premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą na rzecz odbiorcy, gdyż dotyczą całości zrealizowanych przez nabywcę w danym okresie obrotów, z uwzględnieniem wszelkich korekt. Wypłacane premie pieniężne nie wpływają na stosowane przez Spółkę ceny sprzedaży. Wartość przyznawanej premii jest wyższa, im większe obroty zostały osiągnięte przez odbiorcę. Premia pieniężna nie przysługuje, jeśli określony poziom zakupów nie został dokonany i/lub klient zalegał z płatnościami za towar.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Umowy o współpracy handlowej określające wypłatę przez Wnioskodawcę premii, przy realizacji określonego poziomu obrotów przez kontrahenta, nie przewidują dodatkowego warunku w postaci wykonania przez kontrahenta określonych czynności zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów zakupionych od Spółki lub jakichkolwiek innych usług.

Zgodnie z umową zawartą pomiędzy kontrahentem a Wnioskodawcą, premie, o których mowa we wniosku, są przyznawane jeśli kontrahent (partner) w określonym umownie czasie zakupi od Spółki towary na wskazaną, minimalną kwotę netto; wspomniany minimalny poziom obrotu jest obliczany z uwzględnieniem ewentualnych korekt sprzedaży; umowa zawiera zastrzeżenie, że premia pieniężna nie zostanie przyznana, jeżeli partner będzie zalegał z płatnościami za zakupiony towar.

Wypłacane kontrahentowi premie pieniężne są uzależnione od realizowanych przez kontrahenta w danym okresie rozliczeniowym obrotów wg określonych progów ich wartości, przy zachowaniu prawidłowości, że im wyższa wartość zrealizowanych obrotów tym wyższa premia; jednocześnie zdarza się, że Spółka umownie zastrzega sobie możliwość udzielenia partnerowi premii pieniężnej w niższej wysokości według własnego uznania w przypadku nie osiągnięcia przez niego w przyjętym okresie podstawowego (minimalnego) celu obrotowego.

Progi wartości obrotów (celów na dany okres) i premii przysługującej w związku z ich realizacją są ustalane przez Prezesa Spółki wobec każdego kontrahenta indywidualnie i stanowią załącznik do umowy o współpracy handlowej.

Po zakończeniu okresu rozliczeniowego Dział Finansowo-Księgowy sprawdza kwotę netto zrealizowanych przez kontrahenta w danym czasie zakupów towarów (z uwzględnieniem korekt) na podstawie wystawionych faktur VAT - w zależności od przekroczenia określonego celu obrotowego, jest przyznawana wskazana umownie wysokość premii.

Z zawartej pomiędzy kontrahentem a Wnioskodawcą umowy wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej od następujących działań:

  • dokonywania przez niego nabyć towarów o określonej wartości lub ilości w ustalonym czasie,
  • terminowego regulowania należności.

  • Wypłata premii pieniężnej nie jest natomiast uzależniona od odpowiedniego eksponowania towarów Spółki, posiadania pełnego asortymentu, podejmowania działań reklamowych, zobowiązania do nabywania towarów wyłącznie u Wnioskodawcy itp.

    Umowa o współpracy handlowej i przyznawanej premii nie określa działań (ani ich okresu, częstotliwości czy sposobu potwierdzania ich podjęcia), jakie mają zostać wykonane przez kontrahenta celem intensyfikacji sprzedaży produktów Spółki.

    Zgodnie z umową o współpracy handlowej i przyznawanej premii, premia pieniężna nie przysługuje, jeśli:

    1. kontrahent nie zrealizuje minimalnego celu obrotowego,
    2. kontrahent zalega z płatnościami za zakupiony towar,

    zatem wypłata premii nie jest uzależniona od podjęcia żadnych innych działań na rzecz Spółki.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne wypłacane Odbiorcy stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania.

    W przedmiotowej sprawie premia jest przyznawana na podstawie kwoty netto zrealizowanych przez kontrahenta w danym czasie zakupów towarów (z uwzględnieniem korekt) na podstawie wystawionych faktur VAT. Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez Odbiorcę.

    Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – umowy o współpracy handlowej nie przewidują dodatkowego warunku w postaci wykonania przez kontrahenta określonych czynności zmieniających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów zakupionych od Spółki lub jakichkolwiek innych usług. Z zawartej pomiędzy kontrahentem a Wnioskodawcą umowy wynika uzależnienie otrzymania przez kontrahenta premii pieniężnej jedynie od dokonania przez niego nabyć towarów o określonej wartości lub ilości w ustalonym czasie oraz terminowego regulowania należności.

    Nie można zatem uznać, by wystawiana przez kontrahenta faktura dotycząca premii pieniężnej dokumentowała jakiekolwiek usługi świadczone przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

    Wobec powyższego należy stwierdzić, iż faktura dotycząca premii pieniężnej nie dokumentuje żadnych dodatkowych czynności dokonywanych przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy. Oznacza to zatem, że Odbiorca nie świadczy wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań Odbiorcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi dokumentowanymi fakturą dotyczącą premii pieniężnej.

    W związku z tym, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wykazany w otrzymanej od Odbiorcy fakturze VAT dotyczącej premii pieniężnej, bowiem faktura ta nie dokumentuje dokonania zakupu żadnych towarów ani świadczenia usług przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

    W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że wypłacone przez niego premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Odbiorców usługi i w konsekwencji Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących przedmiotowe premie pieniężne, wystawionych przez Odbiorców.

    Odnośnie wskazanych we wniosku interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczących podatku od towarów i usług należy wyjaśnić, iż interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (lub zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez podatnika. Interpretacje te nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa.

    Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja wydana została dla Wnioskodawcy wypłacającego premie pieniężne i nie wywołuje skutków prawnopodatkowych dla kontrahentów Wnioskodawcy, którym wypłacane są premie pieniężne.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



    doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj