Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-756/10-2/IGo
z 2 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-756/10-2/IGo
Data
2010.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
gmina
lokal mieszkalny
sprzedaż lokalu
użytkowanie wieczyste
zbycie praw


Istota interpretacji
Sprzedaż przedmiotowych lokali mieszkalnych na rzecz najemców tych lokali będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12.07.2010r. (data wpływu 19.07.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z prawem użytkowania wieczystego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.07.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z prawem użytkowania wieczystego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina w drodze podjętych uchwał przeznacza do sprzedaży w drodze bezprzetargowej lokale mieszkalne stanowiące własność gminy na rzecz najemców tych lokali, z którymi najem został nawiązany na czas nieokreślony. Umowy zawarte z najemcami lokali zostały zawarte przez Gminę w latach 90-tych. Najem ma charakter ciągły, tzn. że w miejsce umów rozwiązanych zawierane są nowe umowy najmu.

Sprzedaż lokali następuje z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste na 99 lat ułamkowej części gruntu, związanej z odrębną własnością lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe budynki, w których znajdują się lokale mieszkalne do sprzedaży zostały wybudowane w latach 1964, 1977, 1980. Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży zostały nabyte przez Gminę z mocy prawa w dniu 27 maja 1990 roku nieodpłatnie, na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w W.

W budynkach wybudowanych w 1964 roku zostały poniesione wydatki na ulepszenie, które przekroczyły 30% wartości początkowej danego obiektu.

Budynek położony w Z przy ul. K wartość początkowa budynku: 122. 727,53zł, wydatki poniesione na ulepszenie w roku 2005: 144.316, 72zł.

Budynek położony w Z przy ul. K wartość początkowa budynku: 134.968,73zł wydatki poniesione na ulepszenie w roku 2007: 137.371,34zł.

W pozostałych budynkach, w których znajdują lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży wydatki poniesione na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych budynków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...”.

W związku z wyżej cytowanym przepisem Gmina nie miała prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z wydatkami poniesionymi na ulepszenie budynków, w których znajdują się wyłącznie lokale o charakterze mieszkalnym. Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. nr 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisana sprzedaż może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT...

Według wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowych lokali mieszkalnych na rzecz najemców tych lokali będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku o towarów i usług (Dz. U. z 2004r Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami).

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż dwa lata.

Zdaniem wnioskodawcy żadna z wymienionych dwóch przesłanek negatywnych, wykluczających możliwość zastosowania powyższego przepisu nie zaistniała w niniejszej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799).

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 ust. 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Analiza powyższych przepisów wskazuje, że dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku istotne jest określenie, czy dostawa nie następuje w ramach pierwszego zasiedlenia. Ustawa o podatku od towarów i usług zawiera definicję legalną tego pojęcia. Wynika z niej, że pierwsze zasiedlenie występuje wówczas, gdy budynek, budowla lub ich części są wydawane pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. Istotne jest jednak to, że musi to nastąpić w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, czyli m. in. odpłatnej dostawy lub odpłatnej usługi (przykładowo najem, dzierżawa).

Kwestię opodatkowania zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym położone są budynki lub budowle rozstrzygają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.). Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 11 w/w rozporządzenia, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Powyższe oznacza, że do czynności zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z tym gruntem związanych. Jeżeli zatem dostawa dotyczy budynków i budowli albo ich części, która objęta jest zwolnieniem od podatku, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu związanego z tym obiektem również podlega zwolnieniu od podatku.

Z danych wskazanych we wniosku wynika, że Gmina w drodze podjętych uchwał przeznacza do sprzedaży w drodze bezprzetargowej lokale mieszkalne stanowiące własność gminy na rzecz najemców tych lokali, z którymi najem został nawiązany na czas nieokreślony. Umowy zawarte z najemcami lokali zostały zawarte przez Gminę w latach 90-tych. Najem ma charakter ciągły, tzn. że w miejsce umów rozwiązanych zawierane są nowe umowy najmu.

Sprzedaż lokali następuje z jednoczesnym oddaniem w użytkowanie wieczyste na 99 lat ułamkowej części gruntu, związanej z odrębną własnością lokalu mieszkalnego. Przedmiotowe budynki, w których znajdują się lokale mieszkalne do sprzedaży zostały wybudowane w latach 1964, 1977, 1980. Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży zostały nabyte przez Gminę Z z mocy prawa w dniu 27 maja 1990 roku nieodpłatnie, na podstawie decyzji Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

W budynkach wybudowanych w 1964 roku zostały poniesione wydatki na ulepszenie, które przekroczyły 30% wartości początkowej danego obiektu.

Budynek położony w Z przy ul. K wartość początkowa budynku: 122. 727,53zł, wydatki poniesione na ulepszenie w roku 2005: 144.316, 72zł.

Budynek położony w Z przy ul. K wartość początkowa budynku: 134.968,73zł wydatki poniesione na ulepszenie w roku 2007: 137.371,34zł.

W pozostałych budynkach, w których znajdują lokale mieszkalne przeznaczone do sprzedaży wydatki poniesione na ulepszenie nie przekroczyły 30% wartości początkowej tych budynków.

Gmina nie miała prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z wydatkami poniesionymi na ulepszenie budynków, w których znajdują się wyłącznie lokale o charakterze mieszkalnym. Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. nr 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT).

Zatem, odnosząc powyższe przepisy do okoliczności wskazanych w zdarzeniu przyszłym wniosku należy stwierdzić, iż sprzedawane lokale były przedmiotem umów najmu, a zatem doszło do czynności opodatkowanych, również w tych budynkach, których ulepszenie przekroczyło 30%, gdyż po ulepszeniu lokale były wynajmowane. W związku z powyższym, pierwsza z przesłanek niezbędnych do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest spełniona tj. dostawa nie będzie odbywać się w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Druga z przesłanek uzależniona jest od czasu, jaki upłynie między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków/budowli. Z przedstawionych okoliczności wynika, że między pierwszym zasiedleniem a planowaną sprzedażą upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W związku z powyższym, dana czynność, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Ponadto, biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przedmiotowe zwolnienie od podatku VAT będzie obejmować również dostawę prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajdują się sprzedawane lokale.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj