Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-744/10/KG
z 11 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-744/10/KG
Data
2010.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
impreza
kultura
odliczenie częściowe
partnerstwo


Istota interpretacji
Gminny Ośrodek Kultury (Lider) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części w związku z organizacją kilku imprez kulturalnych na rzecz partnerów projektu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010r. (data wpływu 17 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2010r. (data wpływu 15 czerwca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będą imprezy kulturalne realizowana na rzecz Wnioskodawcy,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będzie organizacja imprez na rzecz partnerów projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2010r. (data wpływu 15 czerwca 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-744/10/KG z dnia 2 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek jest płatnikiem podatku VAT od miesiąca lipca 2007r. GOK M. jest instytucją kultury, która środki na swoje utrzymanie ma z dotacji podmiotowych Urzędu Gminy M. GOK M. otrzymuje również przychody w postaci wpłat za promocję i reklamę różnych firm podczas organizowanych imprez.

GOK M. w 2010r. realizuje projekt pt. „…”, który jest w 85% sfinansowany z dotacji unijnych i w 15% wkładu własnego partnerów uczestniczących w projekcie.

GOK M. nie będzie otrzymywał przychodów z realizowanego projektu.

Interpretacja jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność w ramach działania RPO 4.3 Promocja kultury.

Zakupione towary i usługi dokonywane przez GOK M. w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7 co miesiąc.

Przedmiotem realizacji projektu jest organizacja kilku imprez kulturalnych organizowanych na terenie 5 gmin. Celem projektu jest promowanie Rodu R. – słynnych śpiewaków operowych.

Odbiorcami projektu są mieszkańcy 5 gmin i uczestniczą w ww. imprezach nieodpłatnie.

Faktury zakupu towarów i usług związane z realizacją projektu będą wystawiane na Gminny Ośrodek Kultury w M., który jest liderem partnerstwa 5 gmin.

Umowa z RPO jest zawarta tylko z liderem partnerstwa czyli z Gminnym Ośrodkiem Kultury w M. Lider będzie realizował projekt kompleksowo, gdyż wkład własny partnerów w związku z wywiązaniem się z umowy partnerstwa będzie przekazany liderowi na podstawie not obciążeniowych wystawionych przez Lidera.

Dotacja z Unii będzie przekazywana do Lidera na podstawie wniosku o płatności (refundacja wcześniej poniesionych wydatków), Partnerzy nie otrzymują dotacji, gdyż dotację może otrzymać tylko podmiot, czyli Lider wymieniony w Umowie z RPO.

Umowa z RPO jest zawarta tylko z Liderem, czyli Wnioskodawcą.

Została zawarta umowa pomiędzy partnerami projektu, w której wyłoniony jest Lider czyli Gminny Ośrodek Kultury w M. W umowie partnerstwa jest określony wkład każdego z partnerów, tj.:

  • Gminny Ośrodek kultury w M. – Lider 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w R. – 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w K. – 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w M. – 16 300,00
  • Regionalny Ośrodek Kultury w C. – 3 000,00
  • Gminna Biblioteka Publiczna w K. – 9 486,28

Zgodnie z umową Lider jest zobowiązany do reprezentowania partnerstwa przed RPO. Lider nie przekazuje środków Partnerom projektu.

Lider jest bezpośrednio odpowiedzialny za właściwe, zgodne z prawem wykorzystanie całości środków przeznaczonych na Projekt, ich rozliczenie oraz wykazanie osiągniętych efektów projektu.

Partnerzy upoważniają Lidera do dokonywania wszelkich czynności związanych z realizacją Projektu, w szczególności do:

  1. wykonania Studium Wykonalności,
  2. podpisania i złożenia wniosku aplikacyjnego Projektu do referatu ds. wyboru projektów w Wydziale Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa zgodnie z obowiązującym systemem wdrażania RPO,
  3. zawarcia umowy o dofinansowanie, a następnie monitorowania i kontrolowania oraz rozliczania realizacji Projektu.

W wypadku, gdy zajdzie potrzeba wystąpienia do Instytucji Zarządzającej w formie pisemnej w związku z realizacją projektu, nadawcą pisma jest zawsze Lider.

Lider organizuje przetargi oraz wykonuje wszelkie działania, które są wspólne i jednorodne dla całego projektu nawet w wypadku, gdy dotyczą one również Partnerów. Wszystkie faktury i rachunki dotyczące tego typu działań będą wystawione na Lidera.

Oświadczenie woli złożone przez Lidera wobec osób trzecich, w zakresie wspólnego działania w Projekcie wiąże Partnerów. Oświadczenie woli musi być parafowane przez przedstawicieli Partnerów, jako potwierdzenie wyrażenie zgody.

Lider jest zobowiązany do monitorowania realizacji Projektu oraz do okresowego przedstawienia sprawozdań z realizacji właściwego referatu Wydziału Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.

Lider, jako instytucja aplikująca w ramach RPO, będzie dysponował środkami pieniężnymi przekazanymi przez Urząd Marszałkowski.

Lider jest zobowiązany do udostępnienia Partnerom oraz Zespołowi Roboczemu wszelkich materiałów dotyczących realizacji Projektu.

Lider projektu realizuje projekt całościowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy pomimo, że jest płatnikiem VAT przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, będąc podatnikiem podatku VAT nie przysługuje mu odliczenie podatku VAT, ponieważ czynności zakupu towarów i usług związane z projektem z działania 4.3. Promocja kultury nie podlegają odliczeniu podatku VAT, gdyż GOK M. nie będzie osiągał przychodów z ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje:

  • za prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będą imprezy kulturalne realizowana na rzecz Wnioskodawcy,
  • za nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będzie organizacja imprez na rzecz partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Sformułowanie definicji w taki sposób, że dzieli ona wszelkie świadczenia na dostawę towarów oraz wszystkie inne świadczenia, które stanowią świadczenie usług, powoduje, że opodatkowaniem w myśl art. 7 i 8 powoływanej ustawy objęto w założeniu każde odpłatne świadczenie na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej.

Mając powyższe na względzie usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca odnosi z niego choćby nawet potencjalną korzyść. Dla potrzeb podatku VAT musi zatem wystąpić „konsumpcja świadczenia”, albowiem podatek ten obciąża właśnie konsumpcję. Istnienie bezpośredniego odbiorcy świadczenia jest podstawową cechą świadczenia. Odbiorcą jest osoba odnosząca ze świadczenia korzyść choćby tylko potencjalną.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Zatem, w przypadku gdy transakcja jest dokonywana odpłatnie, art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 nie mogą mieć zastosowania, ponieważ dotyczą one wyłącznie transakcji dokonywanych nieodpłatnie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako czynny zarejestrowany podatnik VAT w 2010r. realizuje projekt pt. „… w ramach działania RPO 4.3 Promocja kultury.

Przedmiotem realizacji projektu jest organizacja kilku imprez kulturalnych organizowanych na terenie 5 gmin w celu promowania Rodu R. – słynnych śpiewaków operowych.

Umowa z RPO jest zawarta tylko z Liderem partnerstwa, czyli z Wnioskodawcą.

W umowie partnerstwa jest określony wkład każdego z partnerów, tj.:

  • Gminny Ośrodek kultury w M. – Lider 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w R. – 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w K. – 16 300,00
  • Gminny Ośrodek kultury w M. – 16 300,00
  • Regionalny Ośrodek Kultury w C. – 3 000,00
  • Gminna Biblioteka Publiczna w K. – 9 486,28.

Lider jest bezpośrednio odpowiedzialny za właściwe, zgodne z prawem wykorzystanie całości środków przeznaczonych na projekt, ich rozliczenie oraz wykazanie osiągniętych efektów projektu. Organizuje przetargi oraz wykonuje wszelkie działania, które są wspólne i jednorodne dla całego projektu nawet w wypadku, gdy dotyczą one również Partnerów. Wszystkie faktury i rachunki dotyczące tego typu działań będą wystawione na Lidera.

Zakup towarów i usług dokonywanych przez GOK M. w związku z realizacją projektu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Lider będzie realizował projekt kompleksowo, gdyż wkład własny partnerów w związku z wywiązaniem się z umowy partnerstwa będzie przekazany Liderowi.

Lider projektu realizuje projekt całościowo.

W oparciu o tak przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w celu udzielenia interpretacji indywidualnej niezbędne staje się rozważenie dwóch sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpią w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego, tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na organizacji imprez kulturalnych na terenie Gminy M., odrębnego zaś w części zadania polegającego na organizacji imprez kulturalnych na terenach Gmin partnerskich.

W kwestii związanej z ewentualnym prawem do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części polegającej na organizacji imprezy kulturalnej realizowanej przez Wnioskodawcę na terenie Gminy M. należy wziąć pod uwagę fakt, iż jak sam wskazał Wnioskodawca udział w imprezach będzie nieodpłatny. Wnioskodawca nabywając towary i usługi w celu realizacji imprez kulturalnych na terenie swojej Gminy, tj. Gminy M., dokonuje zakupów w imieniu własnym i na swoją rzecz, bowiem nabyte towary i usługi zostaną wykorzystane bezpośrednio przez Wnioskodawcę. Zakupione towary i usługi zostaną przeznaczone na organizację ogólnodostępnej imprezy kulturalnej, niegenerującej dla Wnioskodawcy żadnego obrotu.

Tym samym należy przyjąć, iż towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji części projektu polegającego na organizowaniu imprezy kulturalnej w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, w części zadania polegającego na organizowaniu imprezy kulturalnej na rzecz Wnioskodawcy, nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT (udział w imprezach będzie nieodpłatny).

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projekt pt. „…”, jednakże tylko w części w jakiej projekt będzie realizowany w imieniu i na rzecz Wnioskodawcy.

Natomiast w kwestii związanej z realizacją części projektu polegającego na organizacji imprez na rzecz partnerów projektu, należy rozważyć czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie będą związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 28a ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712) w celu wspólnej realizacji projektów, o których mowa w art. 28 ust. 1, w zakresie określonym przez instytucję zarządzającą, mogą być tworzone partnerstwa, przez podmioty wnoszące do projektu zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne lub finansowe, realizujące wspólnie projekt, zwany dalej „projektem partnerskim”, na warunkach określonych w porozumieniu lub umowie partnerskiej lub na podstawie odrębnych przepisów.

Projekt partnerski, zgodnie z ww. przepisem, jest realizowany na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie zawartej z beneficjentem działającym w imieniu i na rzecz partnerów w zakresie określonym porozumieniem lub umową partnerską. W przypadku projektów partnerskich, porozumienie lub umowa partnerska określa w szczególności zadania partnerów, zasady wspólnego zarządzania projektem oraz sposób przekazywania przez beneficjenta środków finansowych na pokrycie niezbędnych kosztów ponoszonych przez partnerów na realizację zadań w ramach projektu.

W związku z powyższym biorąc pod uwagę cytowane przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca, w części dotyczącej projektu realizowanego na rzecz poszczególnych partnerów projektu w oparciu o zawarte porozumienie, działa w imieniu własnym, lecz na rzecz innego podmiotu.

Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług w imieniu własnym (na Wnioskodawcę wystawione są faktury VAT), jednak imprezy kulturalne organizowane są na rzecz innych ośrodków kultury, będących parterami projektu. W zamian więc za otrzymane od innych Ośrodków Kultury wynagrodzenie (wkład własny partnerów) Wnioskodawca świadczy na rzecz partnerów usługi organizacji imprez kulturalnych.

Podsumowując, w rozpoznawanej sprawie odbiorcą świadczenia są niewątpliwie partnerzy projektu, na rzecz, których Wnioskodawca świadczy usługi organizacji imprez kulturalnych, a którzy jako odbiorcy świadczenia odnieśli z tego tytułu wymierną korzyść. W związku zaś z faktem, iż w umowie partnerstwa jest określony wkład każdego z partnerów, mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

A zatem z uwagi na fakt, iż część projektu zostanie wykonana na rzecz partnerów, którzy uczestniczą w ich finansowaniu, nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż w ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi (organizacja imprez kulturalnych), za które pobierana jest opłata (wkład własny partnerów). Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie wynagrodzenia za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tego wynagrodzenia.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym, czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku, czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca organizuje imprezy kulturalne, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nadmienia się, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy obowiązani są wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. W przypadku, o którym mowa wyżej Wnioskodawca powinien wystawić fakturę dla partnerów projektu.

W następstwie powyższego należy stwierdzić, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania polegającego na organizowaniu imprez na rzecz podmiotów będących stronami porozumienia (partnerów projektu) będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w tym przypadku znajdzie zastosowanie przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. „…” w części w jakiej imprezy realizowane będą na rzecz partnerów projektu. Jednocześnie będzie zobowiązany – jako świadczący usługi – do odprowadzenia podatku należnego od tych transakcji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od zakupionych towarów i usług sfinansowanych ze środków unijnych w związku z realizacją projektu pn. „…”, uznać należy za:

  • prawidłowe, w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będą imprezy kulturalne realizowana na rzecz Wnioskodawcy,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu, w zakresie w jakim jego przedmiotem będzie organizacja imprez na rzecz partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj