Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-805/10/AŚ
z 9 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-805/10/AŚ
Data
2010.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
geodezja
odliczenia
powiat
prawo do odliczenia
projekt
promocja
zadania własne


Istota interpretacji
Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na stworzeniu systemu informacji przestrzennej, wprawdzie jako lider projektu otrzymuje od gmin dofinansowanie ale nie przekazuje żadnego mienia, udostępni efekty powstałe wyniku realizacji projektu gminom na podstawie odrębnej nieodpłatnej umowy użyczenia



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010r. (data wpływu 31 maja 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 lipca 2010r. (data wpływu 23 lipca 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „….” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do projektu pn. „…”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 lipca 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu znak: IBPP4/443-805/10/AŚ z dnia 14 lipca 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat, działając poprzez Starostwo Powiatowe, będące jednostką prowadzącą obsługę Powiatu (art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym – t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), będzie realizował w zakresie Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projekt unijny pn. „…”.

Celem projektu jest budowa oraz wdrożenie informatycznego systemu bazy danych dla powiatu wspomagającego zarządzanie administracją publiczną w powiecie i jego gminach oraz umożliwiającego gromadzenie szeroko rozumianych danych przestrzennych oraz opisowych, mogących zostać powiązanych z przestrzenią.

Podstawą tworzonego Systemu Informacji Przestrzennej będą dane przestrzenne, które zostaną w ramach tego projektu wytworzone i zgromadzone w Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru Starostwa Powiatowego, które pod względem zakresu, treści jak i funkcjonalności stanowić będą kluczowy zasób informacyjny powiatu. Dane te, mające charakter referencyjny dla wszystkich innych danych przestrzennych, zostaną włączone do tworzonego systemu w pierwszej kolejności.

Istotnym problemem, który dotyka obecnie beneficjentów niniejszego projektu jest duży stopień rozproszenia informacji przestrzennej powiatu. Dane dotyczące rzeźby i struktury geologicznej terenu, formy własności poszczególnych obszarów, zlokalizowanej w ich obrębie infrastruktury komunikacyjnej, telekomunikacyjnej, gospodarczej, etc. są obecnie zlokalizowane w różnych systemach, administrowanych przez rozmaite, często niepowiązane ze sobą, jednostki organizacyjne i służby. Nie są one zinwentaryzowane, ocenione, zintegrowane ani wspólnie przetworzone. Ich analiza daje jedynie obraz cząstkowy, zamiast niezwykle potrzebnego obecnie wielu podmiotom i instytucjom obrazu kompleksowego. Ważnym problemem jest także ograniczona efektywność pracy i funkcjonowania Starostwa Powiatowego, szczególnie w zakresie komunikacji i współpracy z gminami powiatu. Nie mniej istotny problem to trwający obecnie w niektórych przypadkach zbyt długi proces obsługi mieszkańców powiatu. Dodatkowy problem, który nie sposób jest pominąć w ramach niniejszego opracowania to efektywność akcji ratowniczych, prowadzonych w wypadku wystąpienia różnorodnych zagrożeń i zdarzeń kryzysowych. Dzięki wdrożeniu Systemu Informacji Przestrzennej będzie ona znacznie wyższa – system ten zapewni służbom ratowniczym oraz zespołom koordynującym ich działania dostęp do najbardziej aktualnych, kompleksowych i obszernych informacji o terenie, na którym prowadzone są działania oraz dostępności w jego obrębie wszelkich niezbędnych sił i środków. Wdrożenie Systemu Informacji Przestrzennej postrzegać należy także jako przejaw troski o wolno postępujący obecnie proces budowy społeczeństwa informacyjnego. Projekt zostanie zrealizowany w Starostwie Powiatowym na bazie istniejącej infrastruktury informatycznej i Systemu Informacji Geograficznej oraz w 11 gminach powiatu. W ramach projektu zbudowane zostaną opracowania mapowe i bazy danych do zasilenia systemu.

Efekty (mienie) powstałe w wyniku realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięcznie deklarację VAT-7.

Wnioskodawca będzie realizował projekt w ramach podstawowych zadań publicznych powiatu określonych ustawą z dnia 5 czerwca o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), tj. rozdział 2, art. 4, pkt 1, podpunkty: 10) gospodarka nieruchomościami, 11) administracja architektoniczno-budowlana, 13) ochrona środowiska i przyrody, 15) porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli, 21) promocja powiatu.

W związku z realizacją projektu Powiat planuje nabyć:

  • 2x serwer wraz z oprzyrządowaniem na potrzeby Systemu Informacji Przestrzennej,
  • 18x zestaw komputerowy,
  • 18x drukarka A3 kolorowa, atramentowa,
  • 2x oprogramowanie serwerów, narzędziowe, operacyjne i bazodanowe
  • 1x usługa inwentaryzacji, weryfikacji i dostosowania istniejących danych źródłowych
  • 1x usługa budowy (inwentaryzacji) nowych opracowań mapowych i baz danych
  • 1x usługa wdrożenia systemu wraz z jego konfiguracją i załadowaniem danymi przestrzennymi i bazami danych,
  • 1x usługa szkolenie
  • 1x usługa nadzór inwestorski
  • 1x aplikacja dostępu do bazy danych zasobu geodezyjno-kartograficznego
  • 1x aplikacja dostępu do danych ewidencji gruntów i budynków
  • 1x aplikacja prezentacji struktury własności nieruchomości
  • 1x aplikacja integracji spraw/decyzji administracyjnych z przestrzenią
  • 1x aplikacja obsługi metadanych
  • 1x aplikacja prezentacji metadanych
  • 1x aplikacja administracji systemem i użytkownikami
  • 1x aplikacja portalu bezpieczeństwa powiatu
  • 1x aplikacja portalu interaktywnego powiatu
  • 1x aplikacja portalu inwestora.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu, faktury będą wystawiane na Powiat.

Każda z 11 gmin (partnerów w projekcie) zgodnie z Umową z dnia 9 grudnia 2009r. przekaże po 8 000,00 zł z tytułu wkładu własnego. Sprzęt komputerowy zostanie przekazany gminom na podstawie odrębnych umów użyczenia.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) otrzyma Powiat (w trybie zaliczkowym oraz refundacji poniesionych kosztów). Umowa o dofinansowanie zostanie podpisana pomiędzy Województwem, a Powiatem.

Wnioskodawca otrzyma dofinansowanie (dotację) z EFRR.

Wnioskodawca zawarł umowę o realizacji wspólnego projektu „…".

Wnioskodawca będzie właścicielem mienia powstałego/nabytego w projekcie.

Wnioskodawca będzie liderem i będzie realizował projekt kompleksowo.

Wnioskodawca użyczy sprzęt nieodpłatnie.

Projekt pośrednio będzie miał związek z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego. SIP wykorzystywał będzie dane z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, natomiast do zasobu zostanie włączona jedynie kopia bazy zinformatyzowanego przebiegu sieci magistralnych poszczególnych branż.

Mienie powstałe w efekcie realizowanego projektu nie będzie miało związku ze świadczeniem usług, za które pobierane są opłaty określone w rozporządzeniu z dnia 19 lutego 2004r. Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

System nie będzie wykorzystywany do innych czynności odpłatnych.

Z systemu będą korzystać mieszkańcy powiatu, turyści, inwestorzy oraz pracownicy Starostwa i urzędów gmin/miast powiatu. System zapewni zastosowanie mechanizmów autoryzacji oraz przydzielania uprawnień dla różnych funkcjonalności systemu. Dostęp do systemu będzie nieodpłatny.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wszystkie informacje i dane będą zamieszczane i udostępniane bezpłatnie.

System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do czynności o charakterze cywilnoprawnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektu Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, zadania, obejmujące m.in. realizację ww. projektu, należą do podstawowych zadań publicznych Powiatu, co wynika z treści art. 4 ust. 1 pkt 9, 15 i 21 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) gdzie wymienione są zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. geodezji, kartografii i katastru, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz promocji powiatu. Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych oraz na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009r. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem władzy publicznej, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Nabywane zatem towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych Powiatu z zakresu geodezji, kartograf! i katastru, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, a także promocji powiatu, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Na tej podstawie Powiat nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacja ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. przepisie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Powiatu) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż zadanie polegające na stworzeniu kompleksowego Systemu Informacji Przestrzennej jako zadanie własne Powiatu wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez Powiat, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Powiat w związku ze stworzeniem kompleksowego Systemu Informacji Przestrzennej nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów. Dopiero dysponowanie powstałym mieniem może być rozpatrywane w kategorii czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co w konsekwencji ma wpływ na prawo do odliczenia podatku VAT. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Powiat powstałego w wyniku realizacji projektu mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu:

  • gospodarki nieruchomościami (art. 4 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym),
  • administracji architektoniczno-budowlanej (art. 4 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym),
  • ochrony środowiska i przyrody (art. 4 ust. 1 pkt 13 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym),
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (art. 4 ust. 1 pkt 15 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym),
  • promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 21 cyt. ustawy o samorządzie powiatowym).

W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 6 ust. 1 cyt. ustawy).

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego.

Zatem Starostwo Powiatowe działając w imieniu Powiatu realizuje zadania własne Powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Powiat. Tym samym w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług powinien być wskazany Powiat.

Z treści wniosku wynika, że Powiat, działając poprzez Starostwo Powiatowe, będące jednostką prowadzącą obsługę Powiatu w ramach podstawowych zadań publicznych określonych ustawą o samorządzie powiatowym będzie realizował w zakresie Działania 2.2. Rozwój elektronicznych usług publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 projekt unijny pn. „…”

Celem projektu jest budowa oraz wdrożenie informatycznego systemu bazy danych dla powiatu wspomagającego zarządzanie administracją publiczną w powiecie i jego gminach oraz umożliwiającego gromadzenie szeroko rozumianych danych przestrzennych oraz opisowych, mogących zostać powiązanych z przestrzenią.

Podstawą tworzonego Systemu Informacji Przestrzennej będą dane przestrzenne, które zostaną w ramach tego projektu wytworzone i zgromadzone w Wydziale Geodezji, Kartografii i Katastru Starostwa Powiatowego, które pod względem zakresu, treści jak i funkcjonalności stanowić będą kluczowy zasób informacyjny powiatu. Dane te, mające charakter referencyjny dla wszystkich innych danych przestrzennych, zostaną włączone do tworzonego systemu w pierwszej kolejności.

Projekt zostanie zrealizowany w Starostwie Powiatowym w C na bazie istniejącej infrastruktury informatycznej i Systemu Informacji Geograficznej oraz w 11 gminach powiatu. W ramach projektu zbudowane zostaną opracowania mapowe i bazy danych do zasilenia systemu.

Efekty (mienie) powstałe w wyniku realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa miesięcznie deklarację VAT-7.

Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu, faktury będą wystawiane na Powiat.

Zgodnie z umową zawartą między Powiatem oraz jedenastoma gminami, każda z jedenastu gmin (partnerów w projekcie) przekaże po 8 000,00 zł z tytułu wkładu własnego. Wnioskodawca będzie liderem i będzie realizował projekt kompleksowo. Wnioskodawca będzie właścicielem mienia powstałego/nabytego w projekcie. Sprzęt komputerowy zostanie przekazany gminom na podstawie odrębnych umów użyczenia. Wnioskodawca użyczy sprzęt nieodpłatnie.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) otrzyma Wnioskodawca (w trybie zaliczkowym oraz refundacji poniesionych kosztów). Umowa o dofinansowanie zostanie podpisana pomiędzy Województwem a Wnioskodawcą.

Projekt pośrednio będzie miał związek z prowadzeniem zasobu geodezyjnego i kartograficznego. SIP wykorzystywał będzie dane z zasobu geodezyjnego i kartograficznego, natomiast do zasobu zostanie włączona jedynie kopia bazy zinformatyzowanego przebiegu sieci magistralnych poszczególnych branż.

Mienie powstałe w efekcie realizowanego projektu nie będzie miało związku ze świadczeniem usług, za które pobierane są opłaty określone w rozporządzeniu z dnia 19 lutego 2004r. Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielenie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

System nie będzie wykorzystywany do innych czynności odpłatnych.

Z systemu będą korzystać mieszkańcy powiatu, turyści, inwestorzy oraz pracownicy Starostwa i urzędów gmin/miast powiatu. System zapewni zastosowanie mechanizmów autoryzacji oraz przydzielania uprawnień dla różnych funkcjonalności systemu. Dostęp do systemu będzie nieodpłatny.

Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. System elektroniczny powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Wszystkie informacje i dane będą zamieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Podsumowując najistotniejsze informacje przedstawione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego potrzebne do udzielenia przez organ odpowiedzi na zadane przez Wnioskodawcę pytanie, należy zauważyć, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”, na który otrzyma dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz partnerów projektu (tj. jedenastu gmin z którymi zawarł umowę w celu wspólnego finansowania ww. projektu). Wnioskodawca będzie właścicielem mienia powstałego/nabytego w projekcie. Sprzęt komputerowy zostanie przekazany nieodpłatnie gminom na podstawie odrębnych umów użyczenia. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Przez umowę użyczenia, w świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Z powyższego wynika, że warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie powyższych przesłanek. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie powiatowym, zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami, administracji architektoniczno-budowlanej, ochrony środowiska i przyrody, porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, promocji powiatu, należą do zadań publicznych wykonywanych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego użyczenia sprzętu (którego właścicielem będzie przez cały czas Wnioskodawca) innym podmiotom, które będą wspomagać realizację tych zadań, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Tym samym, nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzeniem przez podatnika przedsiębiorstwa.

Wobec powyższego, przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego – Powiat jedenastu gminom części mienia powstałego w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Należy przy tym zauważyć, że źródło finansowania zakupów (dotacja unijna, czy też środki od jedenastu gmin) pozostaje bez wpływu na realizację ewentualnego prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z przedmiotowymi zakupami.

Tym samym stanowisko zgodnie z którym, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości ani w części w związku z realizacja ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego w zakresie realizacji zadań własnych nie jest uznawana za podatnika podatku VAT lecz tym, że zakupy towarów usług w ramach realizacji projektu nie będą związane wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy czynności wykonywane przez Powiat korzystają ze zwolnienia o którym mowa w cyt. wyżej § 12 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w efekcie projektu Systemu Informacji Przestrzennej (nabytego sprzętu i oprogramowania) do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj