Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-106/09/10-S/TK
z 8 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-106/09/10-S/TK
Data
2010.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą --> Zwrot akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Zasady i tryb nanoszenia znaków akcyzy --> Zdejmowanie znaków akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
papierosy
znaki akcyzy
zwrot podatku akcyzowego


Istota interpretacji
1. Czy w przypadku zniszczenia papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które są niezdatne do spożycia/użycia przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka może wystąpić o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego od towarów podlegających zwolnieniu z akcyzy?
2. Czy istnieje możliwość zwrotu do dostawcy towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy:
a) bez zdjęcia z nich banderol,
b) po zdjęciu z nich banderol,
który umożliwiałby otrzymanie przez Spółkę zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego?



Wniosek ORD-IN 814 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt III SA/Po 942/09 – stwierdza, że stanowisko Spółkiprzedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu podatku. Pismem z dnia 15 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie sposobu reprezentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

Spółka oferuje w swoim asortymencie m.in. papierosy, z których część nabywana jest od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej. Nabycie to jest traktowane przez Spółkę jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W maju 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami), natomiast wydrukowana na poszczególnych opakowaniach cena była niezgodna z zamówieniem złożonym przez Spółkę dostawcy. W konsekwencji ewentualna sprzedaż tych papierosów przez Spółkę po cenie nie wyższej niż nadrukowana na opakowaniu powodowałaby powstanie znaczących strat w Spółce. W opisanym przypadku sprzedaż towarów po cenie niższej od kosztów ich nabycia (nieuwzględniającej marży handlowej) byłaby sprzeczna z zapisami art. 15 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r., co mogłoby dla Spółki powodować negatywne konsekwencje prawne i faktyczne.

Dodatkowo po bliższej analizie jakościowej Spółka stwierdziła, iż farba użyta przez dostawcę do nadrukowania ceny maksymalnej nie spełnia wymogów jakościowych, a w konsekwencji może dojść do zatarcia nadrukowanej ceny w taki sposób, iż cena ta będzie nieczytelna (również przed zrealizowaniem sprzedaży).

W związku z powyższym, towar dostarczony przez dostawcę jest towarem niezdatnym do zużycia przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a dostawca zobowiązał się do dostarczenia w jego miejsce towaru zdatnego do zużycia i sprzedaży przez Spółkę.

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów i rozliczyła we właściwej deklaracji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku zniszczenia papierosów oznaczonych znakami akcyzy, które są niezdatne do spożycia/użycia przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego Spółka może wystąpić o zwrot zapłaconego podatku akcyzowego od towarów podlegających zwolnieniu od akcyzy...
  2. Czy istnieje możliwość zwrotu do dostawcy towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy:
    1. bez zdjęcia z nich banderol,
    2. po zdjęciu z nich banderol

który umożliwiałby otrzymanie przez Spółkę zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

W przypadku zniszczenia towarów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, które są dla Spółki niezdatne do spożycia/zużycia, ma zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a zatem zapłacony podatek akcyzowy jest podatkiem zapłaconym nienależnie i Spółce przysługuje jego zwrot.

Spółka stoi na stanowisku, iż towary które posiadają wadę uniemożliwiającą ich sprzedaż spełniają definicję towarów niezdatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, a zatem w przypadku, gdy został uiszczony w stosunku do tych towarów podatek akcyzowy zasadne jest uzyskanie jego zwrotu, po spełnieniu warunków określonych w przepisach dotyczących podatku akcyzowego.

Zgodnie z § 21 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie od podatku akcyzowego ma zastosowanie pod warunkiem, że wyroby akcyzowe zostały zniszczone, na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Według § 57 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, niszczenie wyrobów akcyzowych niezdatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, po wcześniejszym zgłoszeniu zamiaru dokonania niszczenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oraz sporządzeniu protokołu zniszczenia wyrobów.

Zdaniem Spółki, w przypadku zniszczenia papierosów niezdatnych do sprzedaży przez Spółkę na warunkach i w trybie określonym w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, będzie oznaczało, iż wyroby te będą podlegały zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Z uwagi na fakt, iż zapłacony podatek akcyzowy jest podatkiem nienależnym, jako zapłacony od towarów podlegających zwolnieniu od podatku, możliwe jest uzyskanie jego zwrotu poprzez dokonanie korekty właściwej deklaracji podatku akcyzowego.

Ad. 2 .

Zdaniem Spółki istnieje możliwość uzyskania zwrotu zapłaconego podatku akcyzowego w przypadku, gdyby Spółka sprzedała wyroby akcyzowe (dokonała wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów) po wcześniejszym zdjęciu znaków akcyzy z wyrobów będących przedmiotem takiej dostawy. Konieczność zdjęcia banderol z każdej sztuki wyrobów akcyzowych wiązałaby się jednak z zaangażowaniem znaczących środków wynikających z ilości pojedyńczych opakowań oznaczonych znakami akcyzy.

Dodatkowo, zdaniem Spółki konieczne byłoby uzyskanie pozwolenia (koncesji) na sprzedaż hurtową takich towarów z określonego magazynu Spółki.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi podatku akcyzowego (art. 82 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym) oraz stanowiskiem organów skarbowych (m.in. interpretacja Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie sygn. 402000-PA-911-20/2005) zwrotowi akcyzy nie podlega akcyza od dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów oznaczonych znakami akcyzy. W celu ubiegania się o zwrot akcyzy z tytułu zwrotu takiej dostawy należałoby takie znaki zdjąć zgodnie z przepisami § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Zdaniem Spółki możliwy jest również zwrot towarów do dostawcy z uwagi na fakt, iż posiadają one wady fizyczne, opisane w stanie faktycznym niniejszego zapytania oraz w pkt 1 zapytania. Uzyskanie zwrotu podatku akcyzowego nastąpić powinno w takim przypadku niezależnie od wcześniejszego zdjęcia bądź nie znaków akcyzy z wyrobów będących przedmiotem takiego zwrotu.

W dniu 22 września 2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPP3/443-106/09-4/TK stwierdzając, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) jest nieprawidłowe. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 9 października 2009 r., zaś odpowiedzi na ww. wezwanie udzielono pismem z dnia 22 października 2009 r. nr ILPP3/443/W-29/09-2/TW (skutecznie doręczonym w dniu 26 października 2009 r.).

W dniu 12 listopada 2009 r. wpłynęła do tut. Organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej z dnia 22 września 2009 r. oraz zasądzenie od Dyrektora Izby Skarbowej kosztów postępowania w tym kosztów zastępstwa radcy prawnego według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt III SA/Po 942/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację i zasądził od Ministra Finansów na rzecz Strony skarżącej kwotę 457 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 8 kwietnia 2010 r., sygn. akt III SA/Po 942/09 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie do art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego handlowca lub niezarejestrowanego handlowca na terytorium kraju (…).

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

nbspnbsp - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w przypadku ich zniszczenia. Przy czym, zgodnie z ustępem 2 cytowanego paragrafu, ww. zwolnienie ma zastosowanie, pod warunkiem, że wyroby akcyzowe zostały zniszczone, na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z niniejszym przepisem ustawodawca przewiduje zwolnienie od akcyzy dla wyrobów akcyzowych nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, gdy zostaną one zniszczone na warunkach i w trybie określonych w przepisach dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego, tj. w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598, ze zm.).

Z kolei rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego nie przewiduje objęcia wyrobów tytoniowych dopuszczonych do konsumpcji szczególnym nadzorem podatkowym.

Powyższe wynika z brzmienia przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowiącego, iż szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego, określone w poz. 19-23 i 27 załącznika nr 2 do ustawy.

Przy czym w poz. 27 przedmiotowego załącznika nr 2 zostały wskazane (bez względu na kod CN) – papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki.

Należy zatem uznać, iż w obowiązującym stanie prawnym podlegające na podstawie § 21 rozporządzenia, zwolnieniu od akcyzy zniszczenie wyrobów akcyzowych (wyrobów tytoniowych) powinno mieć miejsce wówczas, gdy wyroby są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w przypadku wyrobów, które zostały zniszczone po ich wprowadzeniu do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych określonego w art. 57 ust. 2 ustawy, od których powstało należne do zapłacenia zobowiązanie podatkowe, zwolnienie uregulowane w tym przepisie nie ma zastosowania.

Ponadto zgodnie z brzmieniem § 21 rozporządzenia zwolnienie to nie jest realizowane poprzez zwrot akcyzy.

Należy zwrócić uwagę, iż ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm.) nie zawiera przepisu będącego odpowiednikiem art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257, ze zm.). Przepisy dotyczące zwolnień zawarte w Rozdziale 6 Działu II ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. wyszczególniają ustawowe przypadki zastosowania zwolnień z akcyzy wyrobów akcyzowych określając konkretne przypadku, kiedy zwolnienie może być realizowane poprzez zwrot (np. art. 31 ust. 4 ustawy). Natomiast w art. 39 ust. 1 ustawy zawarto delegację dla ministra właściwego do spraw publicznych do wprowadzenia w drodze rozporządzenia zwolnień, innych niż bezpośrednio określonych w ustawie. Artykuł 39 ust. 1 ustawy zawiera zatem fakultatywną delegację dla ministra właściwego do spraw publicznych do wprowadzenia, w drodze rozporządzenia innych niż zawarte w ustawie zwolnień od akcyzy, np. wynikających z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej. Wynika to bezpośrednio z treści art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy, stanowiącego, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia wprowadzić zwolnienia od akcyzy, gdy wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej.

Zwolnienia określone w powyższym rozporządzeniu, zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy, mogą być:

  1. całkowite albo częściowe,
  2. realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy
  3. wprowadzone ze względu na przeznaczenie, ilość lub sposób produkcji.

Zgodnie natomiast z art. 39 ust. 3 ustawy, w przypadku zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego określa w formie decyzji, wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

Umieszczenie tego przepisu (dotyczącego wymogu określania kwoty zwrotu akcyzy w decyzji administracyjnej) w ustawie miało na celu uniknięcie konieczności regulowania tej kwestii w każdym przypadku zwolnienia realizowanego w formie zwrotu zapłaconej akcyzy co miało miejsce na mocy przepisów wykonawczych w stanie prawnym obowiązującym na gruncie ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. (patrz uzasadnienie do projektu ustawy o podatku akcyzowym – druk sejmowy nr 1083).

Stosownie do powyższego w myśl wskazanej delegacji ustawowej Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w którym określił szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od podatku akcyzowego. W rozporządzeniu tym szczegółowo zostały określone przypadki zwolnień i sposób ich realizacji, ze wskazaniem w jakich sytuacjach przysługuje zwolnienie z akcyzy poprzez zwrot.

Powyższa konstrukcja, przepisów dotyczących zwolnień od podatku zawartych w ustawie z 6 grudnia 2008 r. jest zatem odmienna od uregulowań zawartych w poprzednio obowiązującej ustawie tj. ustawie z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym. Na gruncie obecnie obowiązujących przepisów, warunki i tryb stosowania zwolnień od podatku akcyzowego w przypadkach określonych w art. 39 ust. 1 ustawy, (innych niż zwolnienia określone bezpośrednio w ustawie, w tym realizowane poprzez zwrot w przypadkach wymienionych w ustawie), oraz określenie czy w danym przypadku zwolnienie przysługuje przez zwrot podatku, zostały szczegółowo wymienione w rozporządzeniu z 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Art. 39 ust. 2 ustawy, określa zatem tylko w jaki sposób mogą być realizowane zwolnienia od akcyzy określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy. Powyższe oznacza, że zastosowanie zwolnienia od akcyzy poprzez zwrot (które nie zostały bezpośrednio wymienione w ustawie) może być realizowane wyłącznie w określonych przypadkach wymienionych w ww. rozporządzeniu.

W myśl zaś analizowanego § 21 rozporządzenia, zwolnienie w nim przewidziane nie jest realizowane poprzez zwrot. Niemożliwe jest więc zastosowanie niniejszego zwolnienia w sytuacji, gdy wyroby akcyzowe zostaną wyprowadzone z procedury zawieszenia poboru akcyzy (powstanie względem nich zobowiązanie podatkowe). Tak więc przedmiotowe zwolnienie nie ma racji bytu w sytuacji, w której wyroby akcyzowe zostały dopuszczone do konsumpcji, a następnie wycofane z rynku.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z linią orzeczniczą Naczelnego Sądu Administracyjnego przepisy prawa podatkowego należy interpretować ściśle, zaś ich wykładnia rozszerzająca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe mają charakter ściśle określony. W szczególności zatem przepisy dotyczące ulg, będące odstępstwem od zasady płacenia podatków, nie powinny być interpretowane rozszerzająco (wyrok NSA z dnia 17 lipca 2002 r. syg. akt I SA/Wr 469/00).

Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym wskazuje, iż oferuje w swoim asortymencie m.in. papierosy, z których część nabywana jest od dostawców z innych krajów Unii Europejskiej. Nabycie to jest traktowane przez Spółkę jako nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz zarejestrowanym handlowcem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym. W związku z powyższym Spółka dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie po odebraniu towarów akcyzowych w miejscach do tego przeznaczonych przez urzędników właściwego Urzędu Celnego, dokonuje rozliczenia należnego podatku akcyzowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

W maju 2009 r. Spółka nabyła papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami), natomiast wydrukowana na poszczególnych opakowaniach cena była niezgodna z zamówieniem złożonym przez Spółkę dostawcy. W konsekwencji ewentualna sprzedaż tych papierosów przez Spółkę po cenie nie wyższej niż nadrukowana na opakowaniu powodowałaby powstanie znaczących strat w Spółce. W opisanym przypadku sprzedaż towarów po cenie niższej od kosztów ich nabycia (nieuwzględniającej marży handlowej) byłaby sprzeczna z zapisami art. 15 ust. 3 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r., co mogłoby dla Spółki powodować negatywne konsekwencje prawne i faktyczne.

Dodatkowo po bliższej analizie jakościowej Spółka stwierdziła, iż farba użyta przez dostawcę do nadrukowania ceny maksymalnej nie spełnia wymogów jakościowych, a w konsekwencji może dojść do zatarcia nadrukowanej ceny w taki sposób, iż cena ta będzie nieczytelna (również przed zrealizowaniem sprzedaży).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, towar dostarczony przez dostawcę jest towarem niezdatnym do zużycia w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a dostawca zobowiązał się do dostarczenia w jego miejsce towaru zdatnego do zużycia i sprzedaży przez Spółkę.

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów i rozliczyła we właściwej deklaracji podatkowej.

W świetle powyższego, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, w opisanych przez Spółkę stanie faktycznym nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego, o którym mowa w § 21 rozporządzenia, ponieważ jak wykazano wyżej analizowane zwolnienie nie może być realizowane poprzez jego zwrot, oraz może dotyczyć jedynie wyrobów tytoniowych znajdujących się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast wyroby tytoniowe opisane we wniosku opuściły procedurę zawieszenia poboru akcyzy i zostały skierowane do konsumpcji. Przy tym zniszczenie wyrobów tytoniowych wprowadzonych wcześniej do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych i zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, od których akcyza została zapłacona, nie podlega kontroli szczególnego nadzoru podatkowego. Zatem, to z uwagi na zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy przepisy dotyczące szczególnego nadzoru podatkowego nie będą miały zastosowania, co spowoduje, iż nie będą spełnione warunki, określone w odrębnych przepisach, o czym stanowi § 21 ust. 2 rozporządzenia.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 82. ust. 5 ustawy, zwrotowi nie podlega akcyza w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, a także kwota akcyzy niższa od minimalnej kwoty zwrotu.

W myśl art. 123 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy (art. 123 ust. 2 ustawy).

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z dnia 24 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 250) zwanego dalej rozporządzeniem, banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte po uzyskaniu zgody właściwego naczelnika urzędu celnego, w przypadku gdy:

  1. wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane w związku z wadami fizycznymi wyrobów, lub
  2. wyroby akcyzowe przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do ww. rozporządzenia.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia, zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Pisemne powiadomienie, o którym mowa w § 5 ust. 3 rozporządzenia, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych (§ 5 ust. 4 rozporządzenia).

W myśl § 5 ust. 5 rozporządzenia, zdjęcie banderol odbywa się w obecności upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego.

Zdjęcie banderol potwierdza się protokołem podpisanym przez dwie osoby reprezentujące wnioskodawcę albo przez jedną osobę, jeżeli zapewnienie reprezentacji dwuosobowej nie jest możliwe, oraz przez obecnego przy tych czynnościach upoważnionego na podstawie odrębnych przepisów pracownika organu podatkowego (§ 5 ust. 6 rozporządzenia).

Stosownie do § 5 ust. 7 rozporządzenia, protokół potwierdzający zdjęcie banderol powinien określać miejsce i datę dokonania czynności, rodzaj i liczbę banderol oraz oznaczenie serii i numeru ewidencyjnego banderol, pozwalające na ich identyfikację, przyczynę zdjęcia banderol, a także strony czynności i nazwiska osób w niej uczestniczących oraz ich podpisy.

Kopia protokołu potwierdzającego zdjęcie banderol przekazywana jest do wytwórcy banderol, w przypadku, gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych zwracane są wytwórcy, natomiast w przypadku zniszczenia zdjętych banderol kopia ta przekazywana jest wraz z kopią protokołu zniszczenia banderol do właściwego naczelnika urzędu celnego (§ 5 ust. 8 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

nbspnbsp - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

Po zdjęciu znaków akcyzy wyroby akcyzowe mogą być dostarczone wewnątrzwspólnotowo z wykorzystaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT), którego wzór określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229). Potwierdzenie, na trzeciej karcie uproszczonego dokumentu towarzyszącego lub kopii dokumentu handlowego zastępującego UDT, otrzymania przez odbiorcę z państwa członkowskiego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi jedną z przesłanek umożliwiających złożenie wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Wzór wniosku o zwrot akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009 r. (Dz. U. Nr 32 poz. 223).

Z kolei w myśl art. 82 ust. 2 ustawy, w przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

nbspnbsp - na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w art. 82 ust. 4 ustawy.

W opisanym stanie faktycznym Zainteresowany wskazał, iż nabył papierosy od dostawcy z innego państwa UE, które były prawidłowo oznaczone znakami akcyzy (banderolami), natomiast wydrukowana na poszczególnych opakowaniach cena była niezgodna z zamówieniem złożonym dostawcy.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż farba użyta przez dostawcę do nadrukowania ceny maksymalnej nie spełnia wymogów jakościowych, a w konsekwencji może dojść do zatarcia nadrukowanej ceny w taki sposób, iż cena ta będzie nieczytelna (również przed zrealizowaniem sprzedaży).

W związku z powyższym stwierdził on, iż towar dostarczony przez dostawcę jest towarem niezdatnym do zużycia przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a dostawca zobowiązał się do dostarczenia w jego miejsce towaru zdatnego do zużycia i sprzedaży przez Spółkę.

Spółka zapłaciła podatek akcyzowy dotyczący nabytych towarów i rozliczyła we właściwej deklaracji podatkowej.

Mając na uwadze powyższe oraz ww. uregulowania zawarte w ustawie o podatku akcyzowym, stwierdzić należy, iż w przypadku (zwrotu do dostawcy) dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportu wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy, podatek akcyzowy nie podlega zwrotowi (art. 82. ust. 5 ustawy).

Podkreślić należy, iż powołane przez Wnioskodawcę, we wniosku rozstrzygnięcie polskiego organu podatkowego dotyczy konkretnej sprawy podatnika, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Rozstrzygnięcie dokonane przez polski organ podatkowy jest wiążące wyłącznie w sprawie, w której zostało wydane, a polskie organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami polskich organów podatkowych w indywidualnych sprawach.

Reasumując, zwrot podatku akcyzowego na podstawie § 21 ww. rozporządzenia nie może być zastosowany w sytuacji wyrobów akcyzowych z zapłacona akcyzą, które zostały wcześniej wprowadzone do konsumpcji. W tym przypadku wyroby raz wyprowadzone z procedury zawieszenia poboru akcyzy nie mogą zostać powtórnie nią objęte. Zatem wyroby te po ich wyprowadzeniu do konsumpcji nie będą podlegały już szczególnemu nadzorowi podatkowemu (nie mogły być więc zniszczone pod nadzorem administracyjnym). Tym samym w tym przypadku nie ma możliwości, na podstawie § 21 ww. rozporządzenia, zwrotu podatku akcyzowego od wycofanych z rynku wyrobów akcyzowych (wyrobów tytoniowych).

Zainteresowany może jednak dokonać zwrotu papierosów do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów, po zdjęciu znaków akcyzy opakowań jednostkowych i może otrzymać zwrot akcyzy po złożeniu wniosku o zwrot akcyzy do właściwego naczelnika urzędu celnego. W przypadku, gdy znaki akcyzy nie zostaną zdjęte to zastosowanie znajdzie art. 82. ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj