Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-397/10-4/SM
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-397/10-4/SM
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Moment oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
alkohol
banderola
import (przywóz)
nabycie wewnątrzwspólnotowe
procedura zawieszenia poboru akcyzy
samolot
skład celny
znaki akcyzy
zwolnienie


Istota interpretacji
Brak obowiązku oznaczania znakami akcyzy alkoholu importowanego do składu celnego jak i nabywanego wewnątrzwspólnotowo, który będzie zwolniony od akcyzy (dostarczany na pokłady samolotów).



Wniosek ORD-IN 794 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21.04.2010 r. (data wpływu 28.04.2010 r.), uzupełnionego w dniu 07.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-397/10-2/SM z dnia 18.05.2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania podatkowymi znakami akcyzy importowanego i nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.04.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie oznaczania podatkowymi znakami akcyzy importowanego i nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu. Wniosek został uzupełniony (w zakresie wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego) w dniu 07.06.2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-397/10-2/SM z dnia 18.05.2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

B Sp. z o.o. (dalej: B. lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. handel napojami alkoholowymi. W ramach prowadzonej działalności, Spółka zamierza zawrzeć umowę z czołowym polskim przewoźnikiem lotniczym na sprzedaż alkoholu przeznaczonego do konsumpcji podczas lotów przez pasażerów kontrahenta Spółki.

W związku z zawartą umową, Spółka będzie sprowadzać alkohol według dwóch scenariuszy:

  • Scenariusz A: Spółka będzie importować alkohol z państw trzecich. Importowany alkohol objęty zostanie procedurą składu celnego. Następnie w procedurze celnej tranzytu zewnętrznego alkohol będzie przemieszczany do składu celnego prowadzonego przez kontrahenta Spółki. Sprzedaż wyrobów kontrahentowi odbywać się będzie w składzie celnym tj. w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Następnie kontrahent Spółki będzie pobierał alkohol bezpośrednio na pokłady konkretnych samolotów odbywających rejsy międzynarodowe.
  • Scenariusz B: Spółka będzie sprowadzać alkohol z innego państwa członkowskiego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Alkohol sprowadzany będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę na terenie Polski. Następnie, w związku z realizowaną dostawą, alkohol transportowany będzie przez Spółkę do magazynów jej kontrahenta, skąd już kontrahent dostarczy go na pokłady konkretnych samolotów odbywających rejsy międzynarodowe.

W obu scenariuszach, bezpośrednio po dostarczeniu na pokłady samolotów, alkohol konsumowany będzie przez pasażerów (lub przez załogę) samolotów, przy czym przeznaczenie tego alkoholu do konsumpcji w czasie rejsów międzynarodowych znane jest jeszcze przed jego przemieszczeniem na teren kraju.

Tym samym w obu sytuacjach alkohol korzystał będzie ze zwolnienia z akcyzy przewidzianego w § 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 228, dalej: Rozporządzenie w/s zwolnień). Alkohol ten spełniać będzie warunki techniczne (dotyczące ilości, rodzaju opakowań oraz ich pojemności, itp.) przewidziane w powyższym przepisie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W zakresie scenariusza A:
    Czy Spółka będzie zobowiązania do oznaczania importowanego alkoholu podatkowymi znakami akcyzy, jeżeli wyroby te objęte będą celnymi procedurami zawieszającymi (skład celny, tranzyt zewnętrzny, skład celny) i zostaną sprzedane do kontrahenta w składzie celnym tj. w procedurze zawieszenia poboru akcyzy...
  2. W zakresie scenariusza B:
    Czy Spółka będzie zobowiązania do oznaczania podatkowymi znakami akcyzy alkoholu nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia akcyzy, jeżeli wyroby te będą następnie objęte zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie § 20 Rozporządzenia w/s zwolnień...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie PYTANIA 1

Spółka stoi na stanowisku, iż mając na uwadze, że dostawa alkoholu do kontrahenta następuje pod celnymi procedurami zawieszającymi (skład celny, tranzyt zewnętrzny, skład celny) przy stosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, Spółka nie jest zobowiązania do oznaczania go podatkowymi znakami akcyzy.

I. Oznaczanie znakami akcyzy

Zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, ze zm., dalej: ustawa akcyzowa): Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Jednocześnie w świetle art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej: Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Z przepisu tego wynika, że wyroby akcyzowe (wymienione w załączniku nr 3 do ustawy) powinny zostać oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Tym samym a contrario, do momentu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - obowiązek taki nie powstaje w odniesieniu do wyrobów objętych tą procedurą.

Powyższe wynika również z art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym: Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Również w odniesieniu do zakazu sprzedaży wyrobów nieoznaczonych znakami akcyzy ustawa stanowi, że ograniczenie to nie stosuje się do procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 117 ust. 3 ustawy: Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zdanie drugie cytowanego przepisu wskazuje, że przy sprzedaży dokonywanej w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jako w sytuacji szczególnej wobec „zwykłej” sprzedaży - nie jest wymagane oznaczanie wyrobów znakami akcyzy (naturalnie wyłącznie do momentu zakończenia tej procedury).

II. Celne procedury zawieszające, a procedura zawieszenia poboru akcyzy

Jak wskazano, dostawy alkoholu dokonywane przez Spółkę w ramach scenariusza A będą realizowane przy zastosowaniu celnych procedur zawieszających (import do składu celnego, a następnie przemieszczenie w procedurze tranzytu zewnętrznego do składu celnego kontrahenta).

Powyższe procedury stanowią tzw. celne procedury zawieszające w rozumieniu przepisów prawa celnego (zgodnie z art. 84 ust. 1 lit. a) tiret 1 oraz tiret 2 Rozporządzenia Rady UE nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny, Dz. U. UE L z 1992 r. Nr 302, poz. 1 ze zm., dalej: WKC).

Jednocześnie w świetle przepisów ustawy akcyzowej objęcie wyrobów (towarów) celną procedurą zawieszającą powoduje również objęcie ich z mocy prawa procedurą zawieszenia poboru akcyzy (zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy akcyzowej, zgodnie z którym: Pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zawiesza się jeżeli wyroby te są objęte zawieszającą procedurą celną w rozumieniu przepisów prawa celnego.

W przedstawionym stanie faktycznym, dostawy dokonywane przez Spółkę w ramach scenariusza A realizowane będą przy zastosowaniu celnych procedur zawieszających, a więc również pod procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu ustawy akcyzowej. Do momentu zaś zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, w odniesieniu do dostarczanego alkoholu nie powstaje obowiązek oznaczania go podatkowymi znakami akcyzy.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w związku z dostawami opisanymi w scenariuszu A nie będzie ona zobowiązana do oznaczania dostarczanego alkoholu podatkowymi znakami akcyzy.

Stanowisko Wnioskującego w zakresie PYTANIA 2

Spółka stoi na stanowisku, iż mając na uwadze zwolnienie z akcyzy obejmujące sprowadzany alkohol tj. zwolnienie z § 20 Rozporządzenia w/s zwolnień, w związku z dostawami alkoholu do magazynów kontrahenta w ramach scenariusza B, jest ona również zwolniona z obowiązku oznaczania tego alkoholu podatkowymi znakami akcyzy.

I. Istota instytucji podatkowych znaków akcyzy

Zasadniczą funkcją podatkowych znaków akcyzy jest potwierdzenie, iż podatnik wpłacił kwotę stanowiącą wartość tych znaków, o którą następnie pomniejsza się zobowiązanie w akcyzie związane z wyrobami oznaczonymi danymi znakami akcyzy.

Wynika to wprost z definicji znaków podatkowych (por. art. 2 pkt 17 lit. a) ustawy) oraz poszczególnych regulacji konstrukcyjnych ustawy akcyzowej. Tytułem przykładu należy wskazać:

  • Art. 21 ust. 7, zgodnie z którym o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe obniża się kwotę zadeklarowanej i wpłacanej akcyzy;
  • Art. 23 ust. 4 pkt 1, zgodnie z którym o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe obniża się wpłaty dzienne;
  • Art. 27 ust. 2, zgodnie z którym o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe obniża się kwotę akcyzy przypadającą do zapłaty z tytułu importu wyrobów akcyzowych.

Z zasad konstrukcyjnych instytucji podatkowych znaków akcyzy, jak również z systemu uiszczania samej akcyzy wynika zatem, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych tymi znakami występuje w sytuacjach, w których powstaje również zobowiązanie do zapłaty akcyzy w związku z czynnościami dotyczącymi tychże wyrobów. Na dalszym zaś etapie rozliczeń akcyzowych, wartość znaków podatkowych jest potrącana z kwotą akcyzy faktycznie należnej. W pewnym uproszczeniu można zatem przyjąć, że z fiskalnego punktu widzenia rola podatkowych znaków akcyzy jest zbliżona do funkcji zaliczek oraz przedpłat podatkowych.

Stanowisko to potwierdził Minister Finansów stwierdzając, iż: ‚„Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wpłacone kwoty za podatkowe znaki akcyzy w przypadku importu towarów akcyzowych należy traktować jako rodzaj zaliczki. (...) Zatem należy uznać, że w wypadku podatku akcyzowego od towarów objętych obowiązkiem banderolowania, kwotę podatku akcyzowego należy pomniejszyć o wysokość zaliczki wpłaconej przez importera nabywającego banderole podatkowe.” (Interpretacja Ministra Finansów wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 26 stycznia 2009 r., sygn. IBPP3/443-663/08/PK; interpretacja dotyczy przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 ze zm., przy czym obecne przepisy w omawianym zakresie mają tożsame brzmienie).

„Zaliczkowy” charakter podatkowych znaków akcyzy znajduje również swoje potwierdzenie w wyrokach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który wskazał, iż: „Ponadto nie ma wątpliwości, że znaki skarbowe, które zostały nałożone na opakowania jednostkowe papierosów, takie jak w sprawie przed sądem krajowym, nie mogą być usunięte bez ich zniszczenia. Dlatego też, gdy podmiot gospodarczy nakłada znaki skarbowe wydane przez państwo członkowskie na tego rodzaju wyroby, zamierzając wprowadzić je do konsumpcji w tym państwie członkowskim, to należy uznać, że państwo to pobiera podatek akcyzowy od tychże wyrobów w sposób zaliczkowy.” (wyrok ETS z 13 grudnia 2007 r. w sprawie C-374/06 BATIG Gesellschaft fur Beteiligungen GmbH; pkt 27 uzasadnienia).

Z istoty zatem podatkowych znaków akcyzy wynika, że obowiązek ich stosowania występuje tylko w odniesieniu do tych wyrobów, od których w przyszłości podatnik będzie zobowiązany uiścić akcyzę. Uiszczanie płatności (przedpłaty) w sytuacji, gdy wiadomym jest że tytuł, którego miałaby ona dotyczyć (zobowiązanie akcyzowe) nigdy nie powstanie - byłoby nie tylko niecelowe, ale również sprzeczne z przepisami ustawy akcyzowej.

Innymi słowy, w przypadkach wyrobów niepodlegających w ogóle akcyzie oraz wyrobów z akcyzy zwolnionych - obowiązek oznaczania ich podatkowymi znakami akcyzy występować nie powinien.

II. Zwolnienia z obowiązku oznaczania podatkowymi znakami akcyzy

Jak wynika ze wskazanego opisu stanu faktycznego, w przypadku dostaw realizowanych przez Spółkę w scenariuszu B, nabywany przez nią w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego alkohol będzie następnie zwolniony z akcyzy na podstawie § 20 Rozporządzenia w/s zwolnień.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, zastosowanie w niniejszej sprawie znajduje art. 118 ust. 3 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym: W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy.

Spółka stoi na stanowisku, iż zarówno z treści przywołanego przepisu, jak i z istoty i funkcji podatkowych znaków akcyzy, wynika iż, w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych z podatku akcyzowego (w tym zwolnionych na podstawie § 20 Rozporządzenia w/s zwolnień) nie powstaje obowiązek oznaczania ich podatkowymi znakami akcyzy.

Należy podkreślić, że w omawianym zakresie art. 118 ust. 3 stanowi uzupełnienie pozostałych regulacji ustawy akcyzowej, które mają łącznie zagwarantować, aby oznaczane znakami były, wyłącznie te wyroby, w stosunku do których w dalszej kolejności powstanie zobowiązanie w podatku akcyzowym. Dotyczy to w szczególności:

  • Art. 118 ust. 1 pkt 1 zwalniającego z obowiązku oznaczania podatkowymi znakami akcyzy wyroby całkowicie niezdatne do użytku;
  • Art. 118 ust. 1 pkt 2 zwalniającego z tego obowiązku wyroby wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
  • Art. 118 ust. 1 pkt 3 zwalniającego z tego obowiązku wyroby umieszczane w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych;
  • Art. 118 ust. 1 pkt 4 zwalniającego z tego obowiązku wyroby przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;
  • Art. 118 ust. 1 pkt 5 zwalniającego z tego obowiązku wyroby przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;
  • Art. 118 ust. 1 pkt 6 zwalniającego z tego obowiązku określone wyroby przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
  • Art. 118 ust. 2 zwalniającego z tego obowiązku importowane wyroby zwolnione od należności celnych przywozowych na podstawie przepisów prawa celnego oraz zwolnione od akcyzy.

Ze wskazanych regulacji wynika, że zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy, z którego korzystać zamierza Spółka - stanowi element konstrukcji systemu takich zwolnień, który zapewnić ma, iż znaki akcyzy nie są nanoszone na wyroby, które w dalszej kolejności nie będą powodowały obowiązku uiszczania akcyzy.

Potwierdza to dodatkowo zasadność stanowiska prezentowanego przez Spółkę w niniejszym wniosku.

III. Konsekwencje odmiennego stanowiska

Zdaniem Spółki, przy ocenie omawianej kwestii należy również uwzględnić, do jakich skutków prowadziłaby negatywna odpowiedź na zadane przez Spółkę pytanie.

Otóż, sytuacja, w której podatnik zmuszony byłby do oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych następnie zwolnionych z akcyzy stanowiłaby w praktyce unicestwienie zamiaru ustawodawcy objęcia danych wyrobów zwolnieniem podatkowym.

(i)

Po pierwsze, podatnik nie byłby uprawniony do zdjęcia znaków akcyzy celem ich zwrotu i odzyskania uiszczonej wcześniej kwoty. Jedyne bowiem przypadki, gdy usunięcie raz nałożonych znaków jest dopuszczalne zostały określone w:

  • Art. 123 ust. 1 ustawy akcyzowej (gdy wyroby te w ogóle nie są sprzedawane na terytorium kraju); oraz
  • § 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 250; dalej: Rozporządzenie w/s znaków akcyzy) odnoszący się do sytuacji, gdy wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane w związku z wadami fizycznymi wyrobów, lub gdy przeznaczone są na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Zdaniem Spółki, założenie racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, iż skoro zwolnił on dane wyroby z samej akcyzy, a jednocześnie nie przewidział możliwości usunięcia z tych wyrobów podatkowych znaków akcyzy (ucieleśniających zapłatę tejże akcyzy) - to znakami takimi nie powinno się tych wyrobów w ogóle oznaczać.

(ii)

Do jeszcze bardziej nielogicznych wniosków prowadziłaby próba odzyskania uiszczonej tytułem znaków podatkowych kwoty poprzez wykorzystanie przewidzianych w ustawie akcyzowej mechanizmów obniżania dokonywanych przez podatnika wpłat (por. pkt 1 stanowiska Spółki).

Przykładowo, w przypadku dostaw wyrobów zwolnionych z akcyzy, nie powstaje zobowiązanie w akcyzie, w związku z czym podatnik nie uiszcza wpłat dziennych. Tym samym podatnik nie miałby jakiejkolwiek możliwości pomniejszenia tych wpłat o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy (niemożliwe jest bowiem dokonanie „wpłaty ujemnej” ani żądanie „wypłat z Urzędu Celnego” zamiast faktycznych wpłat). Przepis art. 23 ust. 4 pkt 1 byłby zatem przepisem pustym. Gdyby zaś przyjąć, iż w praktyce potrącenie będzie możliwe w przypadku niektórych podmiotów (uiszczających wpłaty dzienne z innych tytułów), wówczas prowadziłoby to do niczym nieuzasadnionej dyskryminacji pozostałych podatników - zdaniem Spółki, sprzecznej z podstawowymi zasadami konstytucyjnymi, jak chociażby równość wobec prawa i proporcjonalność.

Podobnie kuriozalne konsekwencje powstałyby przy potrącaniu równowartości podatkowych znaków akcyzy w samej deklaracji (podatnik musiałby wykazać „ujemną wartość zobowiązania podatkowego”) oraz przy potrącaniu w ramach zwolnienia z importu (podatnik powinien domagać się zapłaty ze strony organów celnych).

Zdaniem Spółki, powyższe dowodzi, że negatywna odpowiedź na przedstawione we wniosku pytanie stanowiłaby zaprzeczenie założenia racjonalnego ustawodawcy.

IV. Projektowana nowelizacja ustawy akcyzowej

Dodatkowo stanowisko Spółki znajduje oparcie w uzasadnieniu projektowanej nowelizacji ustawy akcyzowej. Mianowicie, zgodnie z Projektem z dnia 5 marca 2010 r. autorstwa Ministerstwa Finansów, Ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dostępny na stronie www Ministerstwa Finansów; http://www.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_projekty_aktow_prawnych/ae/projekt_z_5.03.2010_na_rm.pdf) planuje się skumulowanie w jednej jednostce redakcyjnej ustawy niektórych zwolnień z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.

I tak, ujednolicony art. 118 ust. 2 ustawy akcyzowej będzie stanowił iż: „Z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.”

Przy tym w uzasadnieniu Projektu wyraźnie wskazuje się, iż „zmiana polega na skumulowaniu w jednym przepisie zwolnień z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy w przypadku ich importu (dotychczas ust. 2) lub nabycia wewnątrzwspólnotowego (dotychczas ust. 3), jak również przeniesieniu na grunt ustawy zwolnienia w tym zakresie w stosunku do wyrobów wytworzonych na terytorium kraju. W obowiązującym stanie prawnym przepis ten jest zawarty w dwóch jednostkach redakcyjnych regulujących (...) oraz kwestię nabycia wewnątrzwspólnotowego, gdzie zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy uzależnione jest od zwolnienia wyrobu od akcyzy. (...) Względy czytelności przemawiają za kompleksowym uregulowaniem tych zwolnień w jednym miejscu, dlatego zwolnienia te zostały uregulowane kompleksowo w ust. 2 art. 118.”

Uzasadnienie to, chociaż oczywiście na dzień przygotowywania niniejszego wniosku, nie ma jeszcze znaczenia normatywnego - stanowi ważną wskazówkę interpretacyjną i potwierdza w pełni prezentowane przez Spółkę stanowisko.

W związku z przedstawionymi argumentacją, Spółka wnosi o potwierdzenie, iż mając na uwadze zwolnienie z akcyzy obejmujące sprowadzany alkohol tj. zwolnienie z § 20 Rozporządzenia w/s zwolnień, w związku z dostawami alkoholu do magazynów kontrahenta w ramach scenariusza B, jest ona również zwolniona z obowiązku oznaczania tego alkoholu podatkowymi znakami akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” - obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W załączniku tym w poz. 1-6 wymienione zostały napoje alkoholowe.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Natomiast w myśl art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Jednocześnie w świetle art. 40 ust. 3 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o podatku akcyzowym, pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zawiesza się jeżeli wyroby te są objęte zawieszającą procedurą celną w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 8 ustawy, warunkiem zawieszenia poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 3 jest:

  1. zastosowanie dokumentów określonych w przepisach prawa celnego,
  2. złożenie zabezpieczenia akcyzowego, chyba że kwota akcyzy została zabezpieczona w trybie stosowanym przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego.

Natomiast zgodnie z art. 84 ust. 1 lit. a) tiret 1 oraz tiret 2 Rozporządzenia Rady UE nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L z 1992 r. Nr 302, poz. 1 ze zm.) do zawieszających procedur celnych należą m.in. procedura tranzytu zewnętrznego i procedura składu celnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. handel napojami alkoholowymi. W ramach prowadzonej działalności, Spółka zamierza zawrzeć umowę z czołowym polskim przewoźnikiem lotniczym na sprzedaż alkoholu przeznaczonego do konsumpcji podczas lotów przez pasażerów kontrahenta Spółki.

W związku z zawartą umową, Spółka będzie importować alkohol z państw trzecich. Importowany alkohol będzie objęty procedurą składu celnego oraz procedurą tranzytu zewnętrznego, tj. zawieszającymi procedurami celnymi w myśl ww. przepisów. Alkohol będzie przemieszczany do składu celnego prowadzonego przez kontrahenta Spółki. Sprzedaż wyrobów kontrahentowi odbywać się będzie w składzie celnym. Następnie kontrahent Spółki będzie pobierał alkohol bezpośrednio na pokłady konkretnych samolotów odbywających rejsy międzynarodowe.

Dostawy wyrobów alkoholowych dokonywane przez Spółkę w sytuacji wyżej opisanej realizowane będą zatem przy zastosowaniu celnych procedur zawieszających, a więc również w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Wnioskodawca nie obejmuje tych wyrobów procedurą dopuszczenia do obrotu. Uwzględniając powyższe, Spółka nie będzie zobowiązana do oznaczania dostarczanego alkoholu podatkowymi znakami akcyzy.

Ad. 2.

W myśl art. 118 ust. 3 ustawy, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy.

Zgodnie z § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.), zwalnia się od akcyzy z chwilą sprzedaży alkohol etylowy (...) dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju lub, w przypadku importowanych wyrobów, dostarczane z wolnego obszaru celnego i składu wolnocłowego na pokłady samolotów, statków oraz promów morskich, pod warunkiem że są rozdawane lub sprzedawane do bezpośredniej konsumpcji przez podróżnych lub załogę podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności, zamierza zawrzeć umowę z polskim przewoźnikiem lotniczym na sprzedaż alkoholu przeznaczonego do konsumpcji podczas lotów przez pasażerów kontrahenta Spółki. Zgodnie z tym scenariuszem, Spółka będzie sprowadzać alkohol z innego państwa członkowskiego w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Alkohol sprowadzany będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę na terenie Polski. Następnie, w związku z realizowaną dostawą, alkohol transportowany będzie przez Spółkę do magazynów jej kontrahenta, skąd już kontrahent dostarczy go na pokłady konkretnych samolotów odbywających rejsy międzynarodowe.

Bezpośrednio po dostarczeniu na pokłady samolotów, alkohol konsumowany będzie przez pasażerów (lub przez załogę) samolotów, przy czym przeznaczenie tego alkoholu do konsumpcji w czasie rejsów międzynarodowych znane jest jeszcze przed jego przemieszczeniem na teren kraju.

Zgodnie z twierdzeniem Spółki, alkohol korzystać będzie ze zwolnienia z akcyzy przewidzianego w ww. § 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Alkohol ten spełniać będzie warunki techniczne (dotyczące ilości, rodzaju opakowań oraz ich pojemności, itp.) przewidziane w powyższym przepisie.

Uwzględniając powyższe, biorąc po uwagę ww. art. 118 ust. 3 ustawy, w przypadku spełnienia wszystkich wymogów zwolnienia nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu, określonych w ww. § 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień, będzie on także w opisanej sytuacji zwolniony z obowiązku oznaczania podatkowymi znakami akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj