Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-192/10-2/IŚ
z 22 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-192/10-2/IŚ
Data
2010.06.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
cukier
import (przywóz)
kodeks celny
podmiot krajowy
powstanie przychodu
uprawnienie


Istota interpretacji
Należy w podsumowaniu stwierdzić, że odpłatne przeniesienie uprawnień do korzystania z gospodarczej procedury celnej uszlachetniania stanowi z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychód ze zbycia prawa majątkowego. Słusznie więc uważa Spółka, że przedmiotowe zbycie wiąże się z otrzymaniem przychodu należnego, który dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych należy rozpoznać nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności, tj. „(…) przychód na podstawie faktury ujmuje się w przypadku, kiedy faktura została wystawiona przed wykonaniem świadczenia lub całkowitym wykonaniem świadczenia albo w chwili wykonania świadczenia. Jeżeli jednak świadczenie zostało wykonane wcześniej a faktura jest wystawiana później - to dla celów tego podatku przychód powstaje z chwilą wykonania świadczenia” – art. 12 ust. 3 i ust. 3a updop.



Wniosek ORD-IN 272 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.03.2010 r. (data wpływu 31.03.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu ustalenia przychodu z tytułu przeniesienia na rzecz innego polskiego podmiotu uprawnień do importu cukru, objętych Wspólnotowym Kodeksem Celnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu ustalenia przychodu z tytułu przeniesienia na rzecz innego polskiego podmiotu uprawnień do importu cukru, objętych Wspólnotowym Kodeksem Celnym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka - Wnioskodawca posiada zezwolenie na stosowanie procedury celnej uszlachetniania określonej w art. 115 ust.1 pkt 2 Wspólnotowego Kodeksu Celnego. Zastosowanie tej procedury prowadzi do nabycia uprawnień do importu z krajów trzecich określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 bez konieczności uiszczania cła.

Potwierdzeniem spełnienia wymagań do importu cukru na ww. warunkach jest Certyfikat Uprawnień Importowych (INF-5). Spółka nie korzysta z tego uprawnienia, tj. nie importuje cukru i jest zainteresowana przeniesieniem uprawnień do importu określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 na rzecz innego podmiotu - spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce lub podmiot przez nią wskazany również z siedzibą w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przeniesienie uprawnień do importu z krajów trzecich określonej ilości cukru białego rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 stanowi świadczenie usług, czy też mamy tu do czynienia ze zbyciem praw majątkowych...
  2. Czy obowiązująca w tym przypadku stawka podatku VAT wynosi 22%...
  3. Czy obowiązek podatkowy w podatku VAT stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28 z indeksem I pkt 1...
  4. Czy przychód na podstawie faktury ujmuje się w przypadku kiedy faktura została wystawiona przed wykonaniem świadczenia lub całkowitym wykonaniem świadczenia albo w chwili wykonania świadczenia... Jeżeli jednak świadczenie zostało wykonane wcześniej a faktura jest wystawiana później, to dla celów tego podatku przychód powstaje z chwilą wykonania świadczenia.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone numerem 4. W zakresie pytań nr 1, 2 i 3, dotyczących podatku od towarów i usług - została wydana odrębna interpretacja.

Stanowisko Spółki:

Ad. 4)

Przechód dla celów podatku dochodowego należy wykazać w dacie wysyłki certyfikatu INF 5

Zgodnie z art. 12 ust. 3 i następne ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j.(Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się dzień zbycia prawa majątkowego nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

W świetle tego przepisu przychód na podstawie faktury ujmuje się w przypadku, kiedy faktura została wystawiona przed wykonaniem świadczenia lub całkowitym wykonaniem świadczenia albo w chwili wykonania świadczenia. Jeżeli jednak świadczenie zostało wykonane wcześniej a faktura jest wystawiana później - to dla celów tego podatku przychód powstaje z chwilą wykonania świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei, art. 12 ust. 3a ww. ustawy stanowi, iż za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

W celu określenia momentu powstania przychodu w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, należy rozstrzygnąć, który z wymienionych przepisów znajdzie zastosowanie odnośnie przedstawionej w nim sytuacji.

W przepisie art. 12 ust. 3 ww. ustawy ustawodawca posłużył się terminem ogólnym nie precyzując jednocześnie, z jaką datą przychód uzyskany przez podatnika staje się przychodem należnym.

Należy przyjąć, iż przychody należne to te, które stały się należnością – wierzytelnością, chociaż faktycznie jeszcze ich nie uzyskano. (por. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 marca 1993 r., sygn. akt III ARN 6/93).

Oznacza to, iż opodatkowanie rozszerzone zostaje na przychody, które zgodnie z ich zaksięgowaniem powinny wpłynąć do przedsiębiorstwa, lecz jeszcze to nie nastąpiło.

Na mocy art. 84 ustawy z dnia 12 października 1992 r., ustanawiającej Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U.UE.L.92.302.1 ze zm.) do gospodarczych procedur celnych zalicza się następujące procedury:

  • składu celnego;
  • uszlachetniania czynnego;
  • przetwarzania pod kontrolą celną;
  • odprawy czasowej
  • uszlachetniania biernego.

Na podstawie art. 85 ww. ustawy korzystanie z każdej gospodarczej procedury celnej uzależnione jest od uzyskania pozwolenia organów celnych. Z kolei na podstawie art. 90 Wspólnotowego Kodeksu Celnego prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z gospodarczej procedury celnej mogą, zgodnie z warunkami określonymi przez organy celne, zostać przeniesione kolejno na inne osoby spełniające warunki wymagane do korzystania z tej procedury.

Z powyższego wynika, że prawa i obowiązki osoby uprawnionej do korzystania z gospodarczej procedury celnej, w tym stosowania procedury celnej uszlachetniania mogą (po spełnieniu warunków wymaganych do korzystania z tej procedury) być przedmiotem zbycia.

We wniosku podano, że Spółka posiada zezwolenie na stosowanie procedury celnej uszlachetniania uregulowanego w przepisach prawa celnego i ma zamiar sprzedać uprawnienie do importu określonej ilości cukru rafinowanego objętego kodem NC 17 01 99 10 bez konieczności uiszczania cła. Przeniesienie prawa ma nastąpić na rzecz innego podmiotu – spółkę prawa handlowego z siedzibą w Polsce lub na podmiot przez nią wskazany z siedzibą w Polsce. Czynność ta będzie odpłatna.

A zatem, odnosząc to zdarzenie do przedstawionych rozwiązań prawnych należy w podsumowaniu stwierdzić, że odpłatne przeniesienie uprawnień do korzystania z gospodarczej procedury celnej uszlachetniania stanowi z punktu widzenia opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych przychód ze zbycia prawa majątkowego. Słusznie więc uważa Spółka, że przedmiotowe zbycie wiąże się z otrzymaniem przychodu należnego, który dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych należy rozpoznać nie później niż w dniu wystawienia faktury albo uregulowania należności, tj. „(…) przychód na podstawie faktury ujmuje się w przypadku, kiedy faktura została wystawiona przed wykonaniem świadczenia lub całkowitym wykonaniem świadczenia albo w chwili wykonania świadczenia. Jeżeli jednak świadczenie zostało wykonane wcześniej a faktura jest wystawiana później - to dla celów tego podatku przychód powstaje z chwilą wykonania świadczenia” – art. 12 ust. 3 i ust. 3a updop.

W tym stanie rzeczy, konsekwentnie, stanowisko Spółki uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj