Interpretacja Ministra Finansów
DD3/033/113/KDJ/10/PK-592
z 30 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
DD3/033/113/KDJ/10/PK-592
Data
2010.06.30



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
deklaracje
dodatki
płatnik
przychody z innych źródeł
przychód
stypendia
szkolenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie stypendiów szkoleniowych wypłacanych uczestnikom szkolenia.



Wniosek ORD-IN 370 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), Minister Finansów zmienia z urzędu interpretację indywidualną z dnia 22 lutego 2010 r., Nr IPPB4/415-807/09-2/SP wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w imieniu Ministra Finansów, uznającą stanowisko Spółki z o.o. (Wnioskodawcy) przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2009 r. (data wpływu 4 grudnia 2009 r.) za:


  • prawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla uczestników szkolenia organizowanego przez Spółkę,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania do stypendiów zwanych dodatkami szkoleniowymi zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


gdyż stwierdza jej nieprawidłowość w zakresie w jakim stanowi o obowiązku sporządzenia i przekazania przez Wnioskodawcę podatnikowi informacji PIT-8C.


Uzasadnienie


Dnia 22 lutego 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając – na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) - w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych. Interpretacja wydana została na wniosek złożony w dniu 4 grudnia 2009 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie Instytucją Pośredniczącą są Wojewódzkie Urzędy Pracy oraz Urzędy Marszałkowskie dla następujących Priorytetów:


1. Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • pozostające bez zatrudnienia,
  • niezarejestrowane w urzędach pracy,
  • zarejestrowane w urzędach pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy,
  • poniżej 25 roku życia,
  • kobiety wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy,
  • kobiety powracające na rynek po przerwie spowodowanej macierzyństwem,
  • powyżej 45 roku życia.


2. Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmacnianie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • zagrożone wykluczeniem społecznym (np. niepełnosprawne, bezdomne, długotrwale bezrobotne),
  • bierne zawodowo, które korzystają z pomocy społecznej i chcą powrócić na rynek pracy.


3. Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.2 „Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie”.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • dorosłe planujące odejść z rolnictwa, które z własnej inicjatywy wyrażają chęć do nabycia nowego zawodu,
  • których stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.


Rekrutacja uczestników na wszystkie szkolenia z wymienionych poddziałań prowadzona jest w sposób otwarty, przy użyciu dostępnych na rynku narzędzi promocji, tj.: kolportaż ulotek, plakatów, ogłoszeń w prasie lokalnej, środkach komunikacji, urzędach, kościołach i mediach, po to, by dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych uczestników szkoleń. Celem akcji promocyjnej jest znalezienie wystarczającej liczby kandydatów spełniających kryteria określone wymogami poszczególnych projektów. Osoby zainteresowane wypełniają zgłoszenie wraz z analizą motywacji, w której uzasadniają swoja potrzebę uczestniczenia w tym konkretnym projekcie.

Uczestnicy szkoleń ze wszystkich powyżej wymienionych poddziałań zgodnie ze szczegółowym budżetem projektu mają otrzymywać stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym o charakterze motywacyjnym w kwocie 4,00 zł za godzinę uczestniczenia w szkoleniu.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych i jako organizator szkoleń ma obowiązek pobrać i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy od wypłaconych stypendiów zwanych dodatkami szkoleniowymi i czy będzie miała obowiązek w stosunku do uczestników szkoleń uzyskujących przychód ze stypendium zwanego też dodatkiem szkoleniowym wystawić PIT-8C...


W związku z powyższym Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


W związku z powyższym, zgodnie z treścią ustawy, zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy szkoleń, w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskich, realizują bezpośredni cel tego programu – zwiększają zatem swoje szanse na znalezienie zatrudnienia, a wypłacane stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto w katalogu zwolnień z art. 21 ust. 1 pkt 39, 40 i 40b ww. ustawy wymienione są różne stypendia, lecz do żadnej grupy nie można ich zaliczyć lub przyporządkować ze względu na ich specyfikę.

Jednocześnie, po zakończeniu roku kalendarzowego na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, każdemu uczestnikowi szkolenia, który pobierał stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym, zostanie wystawiony PIT-8C, w którym będą wykazane dochody z tytułu otrzymanych stypendiów zwanych dodatkiem szkoleniowym w celu rozliczenia się z urzędem skarbowym.

Dzięki takim szkoleniom, oraz dodatkowym bodźcom motywującym jakim jest stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym, kursanci mają ogromną szansę na podniesienie swoich kwalifikacji poprzez zdobycie nowego zawodu, a w konsekwencji znalezienie pracy oraz legalne zatrudnienie. Opodatkowanie ww. świadczenia może osłabić motywację osób pragnących wyjść z bezrobocia. Dobra wola, chęć podniesienia kwalifikacji by mieć szansę na stanie się wykwalifikowaną kadrą mogącą podjąć zatrudnienie bez preferencyjnych działań wsparcia Państwa nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, uznał za prawidłowe w części dotyczącej obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla uczestników szkolenia organizowanego przez spółkę oraz nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania do stypendiów zwanych dodatkami szkoleniowymi zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, iż stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z przestawionego stanu faktycznego, spółka realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie Instytucją Pośredniczącą są Wojewódzkie Urzędy Pracy oraz Urzędy Marszałkowskie dla następujących Priorytetów:


1. Priorytet VI Rynek pracy otwarty dla wszystkich. Działanie 6.1 Poprawa dostępu do zatrudnienia oraz wspieranie aktywności zawodowej w regionie, Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • pozostające bez zatrudnienia,
  • niezarejestrowane w urzędach pacy,
  • zarejestrowane w urzędach pracy jako bezrobotne lub poszukujące pracy,
  • poniżej 25 roku życia,
  • kobiety wchodzące po raz pierwszy na rynek pracy,
  • kobiety powracające na rynek po przerwie spowodowanej macierzyństwem,
  • powyżej 45 roku życia.


2. Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej, Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmacnianie sektora ekonomii społecznej, Poddziałanie 7.2.1 aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • zagrożone wykluczeniem społecznym (np. niepełnosprawne, bezdomne, długotrwale bezrobotne),
  • bierne zawodowo, które korzystają z pomocy społecznej i chcą powrócić na rynek pracy.


3. Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.2 „Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie”.


Potencjalnymi Beneficjentami Ostatecznymi (uczestnikami) szkolenia mają być osoby:


  • dorosłe planujące odejść z rolnictwa, które z własnej inicjatywy wyrażają chęć do nabycia nowego zawodu,
  • których stosunek pracy wygasł lub został rozwiązany z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przed dniem przystąpienia do projektu.


Rekrutacja uczestników na wszystkie szkolenia z wymienionych poddziałań prowadzona jest w sposób otwarty, przy użyciu dostępnych na rynku narzędzi promocji, tj.: kolportaż ulotek, plakatów, ogłoszeń w prasie lokalnej, środkach komunikacji, urzędach, kościołach i mediach, po to, by dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych uczestników szkoleń. Celem akcji promocyjnej jest znalezienie wystarczającej liczby kandydatów spełniających kryteria określone wymogami poszczególnych projektów. Osoby zainteresowane wypełniają zgłoszenie wraz z analizą motywacji, w której uzasadniają swoją potrzebę uczestniczenia w tym konkretnym projekcie.

Uczestnicy szkoleń ze wszystkich powyżej wymienionych poddziałań zgodnie ze szczegółowym budżetem projektu mają otrzymywać stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym o charakterze motywacyjnym w kwocie 4,00 zł za godzinę uczestniczenia w szkoleniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy wypłacone stypendia zwane dodatkami szkoleniowymi osobom uczestniczącym w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę skutkują obowiązkiem pobrania, odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy i wystawienia informacji PIT-8C dla tych osób.

Zdaniem Wnioskodawcy, uczestnicy szkoleń, w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, realizują bezpośredni cel tego programu – zwiększają zatem swoje szanse na znalezienie zatrudnienia, a wypłacane stypendium zwane dodatkiem szkoleniowym będzie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:


  1. środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W przedmiotowej sprawie Spółka realizuje projekty współfinansowane prze Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

System przepływów finansowych w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r. programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz nie podlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w związku z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów z budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro.

Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki z Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe.

Zatem źródłem finansowania stypendiów zwanych dodatkami szkoleniowymi dla osób uczestniczących w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu. Tym samym do ww. świadczeń nie może znaleźć zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedmiotowe stypendia zwane dodatkami szkoleniowymi dla osób uczestniczących w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Na podstawie powyższego Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż na podstawie art. 42a wskazanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż od dochodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Z kolei, podmiot dokonujący wypłaty jest zobligowany na postawie art. 42a ww. ustawy do przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji PIT-8C.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne – od wypłacanych przez nie stypendiów.

Natomiast w myśl art. 35 ust. 2 ww. ustawy, za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż przyznawane przez Spółkę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stypendia (dodatki szkoleniowe), nie mieszczą się w zakresie pojęcia stypendium zawartego w art. 35 ust. 2 ww. ustawy, co powodowałoby powstanie obowiązku odprowadzenia od ww. stypendium zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (art. 35 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż przedmiotowe stypendia zwane dodatkami szkoleniowymi nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych, jak również nie są dochodami od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z „innych źródeł”, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż zgodnie z art. 42a cytowanej ustawy Spółka realizująca projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki jest obowiązana sporządzić informację o wysokości przychodów z tego tytułu - PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.


Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:


Niezgodne z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, jest stanowisko:


  1. o opodatkowaniu tym podatkiem dodatków szkoleniowych wypłacanych uczestnikom projektu realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
  2. o obowiązku sporządzenia i przekazania przez Wnioskodawcę uczestnikom szkoleń informacji PIT-8C.


Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, wyrażona w treści art. 9 ust. 1 ustawy. W myśl tej regulacji, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów zwolnionych od podatku na podstawie przepisów ustawy oraz dochodów, od których Minister Finansów działając na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Należy zgodzić się z Dyrektorem Izby Skarbowej w Warszawie, iż dodatki szkoleniowe otrzymane przez uczestników projektu w postaci szkoleń realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią dla otrzymujących je osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy.

Z przywołanym art. 20 ust. 1 ustawy bezpośrednio koresponduje przepis art. 42a ustawy, zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednakże z obowiązku przekazania podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o wysokości przychodu z innych źródeł, oznaczonej symbolem PIT-8C, ustawodawca zwolnił podmioty dokonujące wypłaty przychodów z innych źródeł w sytuacji, gdy przychody te zostały zwolnione na podstawie przepisów ustawy, bądź od których Minister Finansów w drodze rozporządzenia zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zauważyć zatem należy, iż Minister Finansów w dniu 3 grudnia 2009 r. wydał rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 211, poz. 1632).


Na mocy tego rozporządzenia zaniechano poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od środków pieniężnych otrzymanych przez uczestników projektu jako pomoc udzieloną w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL):


  1. Poddziałanie 6.1.1 Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy;
  2. Poddziałanie 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. Poddziałanie 9.1.3 Pomoc stypendialna dla uczniów szczególnie uzdolnionych;
  4. Poddziałanie 8.1.2 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie, stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia z 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).


Zaniechanie poboru podatku miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2009 r.

Stąd też, dodatki szkoleniowe otrzymywane przez uczestników projektu realizowanego przez Wnioskodawcę w ramach Poddziałań 6.1.1, 7.2.1, 9.1.2 oraz 8.1.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki są objęte zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 r.

W świetle powyższego stanu faktycznego i prawnego należało, z urzędu, zmienić interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 22 lutego 2010 r., Nr IPPB4/415-807/09-2/SP, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w zakresie w jakim obligowała Wnioskodawcę do wystawienia informacji PIT-8C uczestnikom szkoleń oraz właściwym urzędom skarbowym, w sytuacji gdy przychody te objęte są zaniechaniem poboru podatku dochodowego od osób fizycznych za 2009 r.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister Finansów nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy), na adres: Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj