Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-672/10/KB
z 2 sierpnia 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-672/10/KB
Data
2010.08.02
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpłatne zbycie
zamiana
zbycie nieruchomości
Istota interpretacji
skutki podatkowe zbycia nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 05 maja 2010r.), uzupełnionym w dniach 06 i 08 lipca 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 05 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości nabytej w drodze umowy zamiany. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 czerwca 2010r. Znak IBPBI/1/415-432/10/KB, IBPBI/1/415-433/10/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 06 i 08 lipca 2010r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca, jako osoba fizyczna, prowadzi w ramach jednego przedsiębiorstwa działalność rolniczą w gospodarstwach rolnych (posiada kilkadziesiąt ha gruntów rolnych) i pozarolniczą działalność gospodarczą. Przedsiębiorstwo prowadzi księgi rachunkowe stosownie do przepisów ustawy o rachunkowości oraz jest podatnikiem VAT czynnym. Działalność rolnicza dla potrzeb podatku dochodowego osób fizycznych zdefiniowana jest w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym to artykule czytamy, że działalnością rolniczą jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym z własnych upraw albo hodowli i chowu, w tym również produkcja materiału (…), hodowlanego oraz reprodukcyjnego (…). Art. 2 ust. 4 stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w myśl przepisów o podatku rolnym. W ramach jednego przedsiębiorstwa osoby fizycznej Wnioskodawca prowadzi:
Prowadząc wyżej opisane rodzaje działalności, rolniczą i pozarolniczą w ramach jednego przedsiębiorstwa osoby fizycznej, Wnioskodawca zakupił i posiada składniki majątkowe tworzące rzeczowe aktywa trwałe firmy. Rzeczowe aktywa trwałe to m.in. nieruchomości (budynki, budowle, grunty, w tym grunty rolne tworzące gospodarstwa rolne), maszyny, urządzenia, sprzęt informatyczny, sprzęt specjalistyczny, sprzęt rolniczy (np. kombajny, ciągniki, inne), samochody oraz inne, które znajdują się również na ewidencji środków trwałych firmy, z tym, że odpis amortyzacyjny w przypadku składników majątkowych służących działalności rolniczej nie stanowi podatkowego kosztu uzyskania przychodu, bowiem przychody z działalności rolniczej nie podlegają ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zatem wszelkie koszty związane z działalnością rolniczą nie stanowią podatkowych kosztów przedsiębiorstwa. Dzięki prowadzeniu ksiąg rachunkowych, przedsiębiorstwo posiada wyodrębnione konta analitycznie wg rodzaju działalności i miejsca powstawania kosztu, na których ewidencjonowane są zdarzenia gospodarcze związane z daną konkretną działalnością i miejscem powstania kosztu. Konta firny podzielone są na konta działalności rolniczej i pozarolniczej, tym samym wszelkie koszty, które są przypisane konkretnej działalności rolniczej, czy to pozarolniczej, ewidencjonowane są na konkretnym koncie miejsca powstania kosztu z grupy 5 kosztów. Prowadząc w ramach jednego przedsiębiorstwa 2 rodzaje działalności rolniczą i pozarolniczą - firma ponosi tzw. koszty wspólne, jak np. koszty opłat bankowych, koszty pocztowe, koszty pracy administracji, usług księgowych, dozoru, samochodów i paliw do samochodów, ogólnych firmy, telefonów, art. biurowych, środków czystości, inne, które służą obu rodzajom działalności i nie ma możliwości ich bezpośredniego zaklasyfikowania do konkretnej działalności rolniczej lub pozarolniczej. Koszty te gromadzone są na tzw. kontach kosztów wspólnych, a w efekcie rozliczenia kosztów firmy za okres rozliczeniowy przypisywane są do kosztów konkretnego rodzaju działalności rolniczej lub pozarolniczej stosownie do przepisów art. 22 ust. 3 i 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w których to czytamy, że jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodu ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. W rzeczowych aktywach trwałych, na ewidencji środków trwałych firmy, znajdują się składniki majątkowe wykorzystywane przez firmę w działalności rolniczej i pozarolniczej, które klasyfikowane są do aktywów, środków trwałych firmy wg przepisów art. 22a-22o z uwzględnieniem załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem o którym wspomniano wyżej, iż odpis amortyzacyjny od składników majątkowych, będących na ewidencji (aktywów) środków trwałych przedsiębiorstwa, które służą działalności rolniczej nie stanowi podatkowego kosztu uzyskania przychodu, a są amortyzowane bilansowo. W rzeczowych aktywach trwałych (środkach trwałych) znajdują się m.in. grunty zabudowane, grunty niezabudowane, budynki, budowle, maszyny, urządzenia, środki transportu, sprzęt specjalistyczny, informatyczny, biurowy i inne, które służą działalności rolniczej i pozarolniczej. Grunty oraz niektóre budynki i budowle znajdujące się w aktywach trwałych firmy tworzą również gospodarstwa rolne zdefiniowane w kodeksie cywilnym, ustawie o podatku rolnym i wykorzystywane są dla celów działalności rolniczej firmy. Wnioskodawca, wyżej opisane składniki majątkowe - gospodarstwa rolne, a w nich grunty, budynki, budowle, ruchomości nabywał wraz z małżonką w latach 2004, 2005, 2006. W roku zakupu niektóre z gospodarstw rolnych za zgodą małżonki zaliczył do składników majątkowych przedsiębiorstwa, ujawnił je w księgach i aktywach trwałych firmy oraz na ewidencji środków trwałych firmy wg cen nabycia lub wg wyceny biegłego. Włączenie konkretnego gospodarstwa (gruntów, budynków, budowli) do składników majątkowych firmy, następowało poprzez wpis do ewidencji działalności gospodarczej miejsca wykonywania działalności, wpis do regon jednostki lokalnej, aktualizacja NIP-1 wraz z NIP-C miejsca prowadzenia działalności oraz ujęcie w rzeczowych aktywach trwałych na ewidencji środków trwałych, zakupionych składników majątkowych (gruntów, budynków, budowli, ruchomości wg klasyfikacji środków trwałych). Jak z powyższego wynika, na dzień składania niniejszego zapytania nie upłynęło 5 lat dla niektórych z nieruchomości (gospodarstw rolnych) od momentu ich zakupu. Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca informuje również, że oprócz gospodarstw rolnych – składników majątkowych zaliczonych do aktywów (środków) trwałych przedsiębiorstwa, posiada wraz z małżonką gospodarstwa rolne, które stanowią majątek prywatny Wnioskodawcy i jego żony, nie wchodzący i nie zaliczany do składników majątkowych, aktywów przedsiębiorstwa, który nie był i nie jest wykorzystywany dla celów działalności firmy. Posiadając składniki majątkowe, jak m.in. grunty, a w tym użytki rolne, łąki, pastwiska, drogi w gospodarstwach rolnych, nieużytki, lasy i inne wg ewidencji gruntów oraz posiadając budynki i budowle, jak też ruchomości posiada zarówno gospodarstwa rolne zdefiniowane w wyżej przywołanej ustawie o podatku rolnym, do której to definicji odnosi się ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jednocześnie gospodarstwa te, czyli składniki majątkowe firmy stanowią rzeczowe aktywa trwałe, środki trwałe przedsiębiorstwa osoby fizycznej, które to przedsiębiorstwo prowadzi działalność rolniczą i pozarolniczą. Pomiędzy Wnioskodawcą i jego małżonką istnieje wspólność majątkowa ustawowa. Z uwagi na różne sytuacje Wnioskodawca dokonuje sprzedaży składników majątkowych, które służyły działalności rolniczej i które związane były z rolniczą działalnością przedsiębiorstwa oraz które wchodziły w skład aktywów przedsiębiorstwa i znajdowały się na ewidencji środków trwałych firmy, z zastrzeżeniem, które wskazano powyżej, iż odpis amortyzacyjny nie stanowił podatkowego kosztu uzyskania przychodu, bowiem składniki związane były z działalności rolniczą, zdefiniowaną w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym. Oprócz nieruchomości, wśród składników majątkowych (aktywów trwałych) firmy znajdują się na ewidencji środków trwałych ruchomości, kupowane przez Wnioskodawcę oraz związane i wykorzystywane przez firmę do celów działalności rolniczej, użytkowane powyżej 6 miesięcy od dnia zakupu do dnia niniejszego zapytania. Firma Wnioskodawcy prowadzi swą działalność rolniczą i pozarolniczą w różnych miejscowościach, jednakże ma ściśle wyodrębniony podział kont na działalność w:
Firma dokonując księgowań zdarzeń, przyjęła w polityce rachunkowości następujące zasady:
Z kolei zdarzenia nie identyfikowane bezpośrednio do konkretnego źródła - księgowane są na danej lokalizacji na tzw. kosztach wspólnych. Przykład:Województwo k.p.:
Z kolei siedziba firmy, a jednocześnie miejsce prowadzenia działalności rolniczej i pozarolniczej w Ż:
Oprócz ww. kosztów przypisanych do konkretnych lokalizacji wymienionych przykładowo wyżej, firma ponosi koszty ogólne firmy, jako całości np.:
Firma dokonuje rozliczeń wg następujących zasad i metod: I.etap : -rozliczenie przychodów i kosztów dla lokalizacji Ż. – G. (siedziba firmy i miejsce prowadzenia działalności):
-rozliczenie przychodów i kosztów dla lokalizacji oddziałów firmy położonych w woj. k.p. z uwzględnieniem wyżej przytoczonych dla przykładu zasad księgowania na konkretnych kontach:
II.etap :
Ustalając ostateczne dane do wyliczenia podstawy opodatkowania przyjmowane są dane:
Firma przyjęła wyżej opisany szczegółowy podział przychodów, a tym samym kosztów wg grupy lokalizacyjnej: Ż. i woj. k.p., a nie wszystko jako całość, bowiem powyższe wyodrębnienie pozwala na bardziej dokładne przypisanie bezpośrednio kosztów do przychodów i to zarówno w miejscu powstawania przychodów i związanych z nimi kosztów, jak też wg konkretnego rodzaju działalności. Ogólne rozliczenie całości przychodów firmy ze wszystkich lokalizacji, a tym samym "wrzucenie do jednego worka" wszystkich kosztów nie odzwierciedliłoby w sposób jak najbardziej dokładny, współmierności przychodów z kosztami i nie wykazałoby bezpośrednich kosztów związanych z konkretnymi przychodami, dlatego też firma postanowiła zastosować art. 22 ust 3 i 3a do rozliczenia dla poszczególnych dwóch głównych miejsc działalności, tj. Ż. i woj. k.p. Celem uzyskania odpowiedzi na jedno z pytań Wnioskodawca wskazuje, iż w 2004 i 2005r. nabył wraz z małżonką kolejne gospodarstwo rolne, w tym grunty rolne i budynki na cele działalności rolniczej, a następnie zakupione grunty i gospodarstwo rolne zaliczył do rzeczowych aktywów trwałych przedsiębiorstwa na zasadach jak wyżej i od dnia zaliczenia do aktywów firmy wykorzystywał to gospodarstwo rolne stanowiące jednocześnie rzeczowe aktywa trwałe, czyli nieruchomości, a w tym grunty, budynki, budowle w firmie dla celów działalności rolniczej, w tym dla celów dokonywania upraw płodów rolnych oraz chowu i hodowli trzody chlewnej. Grunty przedmiotowego gospodarstwa rolnego wykorzystywane były zgodnie z tym zamiarem, tj. dla prowadzenia wyłącznie działalności rolniczej, w tym upraw płodów rolnych, aż do maja 2008 r. W maju 2008 Wnioskodawca dokonał zamiany wyżej opisanych przedmiotowych gruntów rolnych, stanowiących gospodarstwo rolne (ponad 50ha) na inne grunty (ok. 20ha) będące własnością innego podmiotu - osoby prawnej - spółki z o.o. Grunty Wnioskodawcy, które podlegały zamianie, zajmowały powierzchnię większą ok. 50ha, jednkaże wg wyceny rynkowej biegłego rzeczoznawcy majątkowego ich wartość była dużo niższa niż wartość gruntów, które przyjmował w zamian od podmiotu, z którym dokonywał zamiany, tj. spółki z o.o. Zamiana gruntów udokumentowana jest aktem notarialnym oraz fakturami VAT. W akcie notarialnym podane są nr działek, Księgi Wieczyste, powierzchnia oraz wartość rynkowa, wg operatu biegłego, zamienianych gruntów, które zbywał i które nabywał w drodze zamiany oraz został zaznaczony fakt, iż zamiana dokonywana będzie bez dopłat pomimo znacznej różnicy w wartościach zamienianych gruntów, tj. Wnioskodawca otrzymał mniej gruntów powierzchniowo - około 20ha, a zbył ponad 50 ha, natomiast wartość gruntów które oddawał w zamian jest dużo niższa niż te które otrzymał. W efekcie zbył więcej powierzchni gruntów rolnych o niższej wartości, a nabył mniej powierzchniowo gruntów, ale o większej wartości. Zgodnie z oświadczeniem zawartym w § 1 aktu notarialnego umowy zamiany, nabywająca spółka oświadczyła, iż cyt. „grunty które spółka nabędzie na podstawie niniejszego aktu notarialnego, wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością spółki" oraz że „prowadzenie gospodarstwa rolnego jest zgodne z przedmiotem działalności spółki". Transakcja zamiany gospodarstw rolnych została przez Wnioskodawcę i jego małżonkę opodatkowana 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym (po 50% - wspólność ustawowa) wraz ze złożonymi deklaracjami PIT-23. Różnica pomiędzy wartością zbywanego w drodze zamiany gospodarstwa rolnego a wartością nabytych gruntów (nieruchomości) nie stanowi przychodu podatkowego zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 lipca 2009r. Znak: IBPB1/1/415-311/09/KB. Reasumując: Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy prowadzące księgi rachunkowe osiąga przychody:
c1) związanych z pozarolniczą działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 ww. ustawy) oraz c2) z działalnością rolniczą (art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) oraz c3) wykorzystywanych do działalności przedsiębiorstwa - rolniczej i pozarolniczej – art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W uzupełnieniu wniosku wskazano m.in., iż w odniesieniu do nieruchomości nabytych do dnia 31 grudnia 2006r.:
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 1 Dokonując zbycia nieruchomości nabytych w 2008 roku w drodze zamiany jako podatkowy koszt uzyskania przychodu transakcji powinien przyjąć wartość z przykładu 2 mln zł, tj. wartość otrzymanych w dniu dokonania zamiany gruntów 20 ha (lub ich części), a nie kwotę 1 mln zł, czyli wartość wydawanych w zamian gruntów, pomimo iż osiągnięta różnica w wartościach z przykładu 1 mln zł nie stanowiła w momencie zamiany przychodu podatkowego zgodnie z interpretacją. Ad. 2 Uzyskany przychód ze sprzedaży gruntów nabytych w drodze zamiany, które to grunty wg wypisu z rejestru gruntów są budowlane powinien zaliczyć do podatkowych przychodów firmy na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie opodatkowywać ich ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, ponieważ pomimo wykonywania na nich działalności rolniczej, przeznaczenie ich w dokumentacji wskazuje, iż nie mają charakteru rolnego. Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje: Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i 8 tego przepisu: -pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany. W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.
-ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio. Przy czym, do przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie. Przepis art. 30e stosuje się odpowiednio (art. 14 ust. 2c ww. ustawy). Z powyższych przepisów wynika, iż zasadnicze znaczenie dla określenia źródła przychodów ze zbycia nieruchomości ma fakt wykorzystywania jej w pozarolniczej działalności gospodarczej, bądź przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach jednego przedsiębiorstwa prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz działalność rolniczą. W 2008r. nabył w drodze umowy zamiany 20 ha gruntów, sklasyfikowanych w rejestrze gruntów jako budowlane. Jednakże od dnia ich nabycia grunty te były wykorzystywane wyłącznie na prowadzoną przez niego działalność rolniczą. Wnioskodawca planuje sprzedaż (odpłatne zbycie) całości lub części ww. gruntów. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż przychód uzyskany z odpłatnego zbycia ww. nieruchomości będzie stanowić przychód ze źródła określonego w cyt. art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, a nie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, niezależnie od faktu, iż zostały one sklasyfikowane w rejestrze gruntów jako grunty budowlane. Nie były one bowiem wykorzystywane w prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej, a wyłącznie dla celów prowadzonej działalności rolniczej. Odnosząc się natomiast do kwestii sposobu ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tytułu zbycia ww. nieruchomości stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy zmienionej w art. 1, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. W myśl art. 30e ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r. od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku. Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw. W myśl art. 30e ust. 3 ww. ustawy, w przypadku odpłatnego zbycia w drodze zamiany nieruchomości lub praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) dochód ustala się u każdej ze stron umowy na zasadach, o których mowa w ust. 2. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie (art. 30e ust. 4 ww. ustawy). Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł (art. 30e ust. 5 ww. ustawy).. Zgodnie natomiast z art. 22 ust. 6c ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008r., koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania. Koszty nabycia lub koszty wytworzenia, o których mowa w ust. 6c, są corocznie podwyższane, począwszy od roku następującego po roku, w którym nastąpiło nabycie lub wytworzenie zbywanych rzeczy lub praw majątkowych, do roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym nastąpiło ich zbycie, w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku podatkowego w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego, ogłaszanemu przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" (art. 22 ust. 6f ww. ustawy). Przy czym w przypadku podatników zbywających nieruchomość nabytą w drodze zamiany kosztem nabycia będzie wartość rzeczy lub praw, jakie podatnik zbył w wykonaniu tej umowy zamiany, a nie wartość nabytej w wyniku zamiany nieruchomości. Bowiem to wartość zbywanych w drodze zamiany rzeczy lub praw (a nie wartość nabywanej nieruchomości) stanowi specyficznego rodzaju „cenę”, jaką podatnik musi zapłacić za nabywaną nieruchomość. Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w maju 2008r. nabył w drodze umowy zamiany nieruchomość gruntową o powierzchni ok. 20 ha o wartości większej niż nieruchomość zbywana (o powierzchni 50 ha). Obecnie planuje odpłatne zbycie ww. nieruchomości nabytej w drodze zamiany (lub jej części). Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia ww. nieruchomości (bądź jej części) będzie można zaliczyć wydatki poniesione na nabycie tej nieruchomości (lub ich część przypadającą proporcjonalnie na zbywaną część nieruchomości) oraz udokumentowane wydatki poniesione na poczynione na tę nieruchomość (lub jej część), jeżeli wydatki te zwiększyły wartość tej nieruchomości. Przy czym, za wydatki na nabycie ww. nieruchomości, będące kosztem uzyskania przychodu z tytułu jej zbycia, uznać należy wartość nieruchomości zbytej przez Wnioskodawcę w drodze zamiany w zamian za tę nieruchomość, określoną w umowie zamiany. Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienić należy, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-3 i 6 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 – 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.