Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-417/10/BJ
z 5 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-417/10/BJ
Data
2010.08.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
obniżka (obniżenie)
odliczenia
podatek
przystań


Istota interpretacji
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) uzupełnionym w dniu 27 maja oraz 28 czerwca i 5 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 27 maja i 28 czerwca i 5 sierpnia 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, z tytułu realizacji inwestycji niezwiązanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.


Gmina uzyskuje dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na projekt pn. „Zagospodarowanie przystani rybackiej” w ramach Programu Operacyjnego Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013 w ramach środka 3.3. Inwestycje w portach rybackich, miejscach wyładunku i przystaniach.


Operacja dotyczy rozbudowy i wyposażenia morskiej przystani rybackiej w Mechelinkach, w ramach której przewidziano:


  • rozbiórkę istniejących tymczasowych boksów rybackich, demontaż starych wciągarek, demontaż napowietrznej linii energetycznej, wycinkę drzew i krzewów;
  • budowę dwukondygnacyjnego budynku warsztatowo - socjalnego o pow. użytkowej 269,52 m2, w którym zaprojektowano szatnie dla rybaków, zaplecze sanitarne, aneks kuchenny ze świetlicą i pokojem śniadań, suszarnię, halę warsztatowo - szkutniczą z zapleczem magazynowym oraz pokój biurowy;
  • budowę jednokondygnacyjnego budynku sprzedaży bezpośredniej ryb o pow. użytkowej 268,05 m2. W budynku znajdować się będzie hala sprzedaży z dziesięcioma boksami handlowymi, zaplecze szatniowe i sanitarne, magazyn skrzynek, chłodnia, magazyn odpadów, pomieszczenia gospodarcze oraz sanitariaty;
  • budowę boksów na osprzęt rybacki (pięć budynków o powierzchni 90,38 m2 każdy). W każdym budynku znajdować się będą po dwa boksy rybackie. Boks będzie pomieszczeniem otwartym z wydzielonym WC oraz schodami prowadzącymi na nieużytkowe poddasze, znajdować się będzie również brama od frontu oraz wyjście od zaplecza;
  • budowę prefabrykowanego żelbetowego podziemnego zbiornika przeciwpożarowego o pojemności 100 m3;
  • budowę pomostu żelbetowego o długości 175 metrów, szerokości 4,5 metra i wysokości 3 m n.p.m., posadowionego na dwupalowych podporach rozstawianych co 10 metrów z poszyciem wykonanym z dębowych bali oraz zjazdem na ląd po 10-metrowej pochylni (oraz schodami na plażę);
  • budowę stalowego pomostu pomocniczego o długości 55 metrów i szerokości 3,8 metra zakotwiczonego prostopadle na końcu pomostu rybackiego służącego do komunikacji pomiędzy pomostem rybackim a falochronami pływającymi;
  • budowę falochronu pływającego mocowanego do pali przy pomoście pomocniczym tworzącego basen rybacki o wymiarach 52 x 16 metrów;
  • montaż trzech pomostów pływających o wymiarach 12 x 2,4 metra służących do cumowania jednostek rybackich łączonych z falochronem pochylniami (trapami);
  • budowę odcinka wału przeciwsztormowego o długości 235 metrów, wysokości 3,5 metra i szerokości korony 4 metrów, zabezpieczonego narzutem z otoczaków i materiałów gabionowych oraz palisadą z pali drewnianych zabezpieczonych płytami YOMB. W jednym miejscu wału zaprojektowano przejazd służący do wyciągania łodzi i zapewniania przejazdu pojazdom technicznym. Przejazd będzie miał formę żelbetowej płyty o szerokości 12 metrów. Budowa odcinka wału była warunkiem akceptacji projektu przez UM.
  • budowę niezbędnych sieci i instalacji (wodociągowa, sanitarna, deszczowa, elektryczna, oświetlenia terenu.
  • zagospodarowanie terenu przystani: wykonanie z kostki betonowej 303-metrowego odcinka jedynego dojazdu do przystani (odcinek nieutwardzonej ulicy N. do pętli autobusowej o powierzchni 1906 m2 wraz ze zjazdami do posesji o pow. 175 m2), wykonanie 19 miejsc parkingowych (440m2), ciągów pieszych (558m2) i rowerowych (353 m2), placu manewrowego dla łodzi rybackich (1420 m2), placów z nawierzchni granitowej (wejścia do budynków, plac manipulacyjny przed budynkiem pierwszej sprzedaży o pow. 855 m2) wraz z zielenią, oświetleniem i małą architekturą.


W uzupełnieniu z dnia 5 sierpnia 2010 r. poinformowano, że przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Po zakończeniu inwestycji, Gmina przekaże nieodpłatnie swojej jednostce organizacyjnej czyli zakładowi budżetowemu budynki jedno - i dwukondygnacyjne wraz z zapleczem i całą infrastrukturą. Gmina nie będzie czerpać dochodów z tego tytułu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów robót budowlanych i usług...


Zdaniem Gminy, na podstawie art. 86 ustawy od towarów i usług nie ma ona możliwości odliczenia podatku naliczonego, ponieważ wskazany projekt nie będzie wykorzystany do czynności opodatkowanych. Koszt podatku VAT w ramach ww. projektu uznać należy jako kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Gmina planuje realizację projektu pod nazwą „Zagospodarowanie przystani rybackiej”. Projekt nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Budynki zostaną nieodpłatnie przekazane zakładowi budżetowemu. Gmina nie uzyska z inwestycji przychodu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Projekt finansowany jest z programu Operacyjnego, Działanie 3.3. „Zrównoważony Rozwój Sektora Rybołówstwa i Nabrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013”.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy i Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku, bowiem - jak już wskazano wyżej - obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj