Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-492/10/MK
z 6 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-492/10/MK
Data
2010.08.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście


Słowa kluczowe
organ statutowy
organ statutowy
przychód z działalności wykonywanej osobiście
przychód z działalności wykonywanej osobiście
rada
rada
spółdzielnie mieszkaniowe
spółdzielnie mieszkaniowe
zwrot kosztów
zwrot kosztów


Istota interpretacji
Kwalifikacja ryczałtu wypłacanego przewodniczącym Rad Nieruchomości do źródeł przychodu.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2010 r. (data wpływu), uzupełnionym pismami z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu – 28 czerwca 2010 r.), z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu – 7 lipca 2010 r.) oraz z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu – 2 sierpnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu wypłacanego Przewodniczącemu Rady Nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 maja 2010 r. wpłynął wniosek Spółdzielni o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ryczałtu wypłacanego Przewodniczącemu Rady Nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismami z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu – 28 czerwca 2010 r.), z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu – 7 lipca 2010 r.) oraz z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu – 2 sierpnia 2010 r.).


W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze organami Spółdzielni są:


  1. walne zgromadzenie;
  2. rada nadzorcza;
  3. zarząd;
  4. w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli- zebrania grup członkowskich.


Na podstawie art. 35 § 3 ww. ustawy statut może przewidywać powołanie innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków Spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków.


Statut Wnioskodawczyni, jako spółdzielni mieszkaniowej (dalej: Spółdzielnia), określa, że organami Spółdzielni są:


  • Walne Zgromadzenie,
  • Rada Nadzorcza,
  • Zarząd,
  • Rady Nieruchomości - powoływane na podstawie art. 35 § 3 Prawa spółdzielczego.


Spółdzielnia stoi na stanowisku, że Rady Nieruchomości są organami stanowiącymi Spółdzielni.

Ponadto zgodnie ze Statutem Przewodniczącym Rady Nieruchomości przysługuje miesięczny ryczałt z określeniem jego wysokości. Statut Spółdzielni określa wskazany ryczałt w wysokości 12% minimalnego wynagrodzenia za pracę, który w 2010 r. wynosi 158 zł. Z Przewodniczącymi Rad Nieruchomości nie zawiera się odrębnych umów.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy taki przychód (ryczałt) jest przychodem w rozumieniu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy taki przychód - mniejszy niż 200 zł na miesiąc - winien być rozliczany zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Spółdzielni, Rady Nieruchomości są Jej organami stanowiącymi. W myśl § 35 Statutu Spółdzielni do zakresu działania Rady Nieruchomości należy:


  1. współpraca z administracją Spółdzielni przy ustalaniu potrzeb remontowych danej nieruchomości, uchwalanie planów gospodarczych danej nieruchomości i uzgadnianie stawek eksploatacyjnych,
  2. podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących zmian zagospodarowania terenów, placów zabaw i urządzeń zabawowych na terenie objętym działalnością a także ważnych zamierzeń inwestycyjnych zmieniających plany architektoniczne istniejących obiektów po konsultacji z mieszkańcami,
  3. opiniowanie zamierzeń inwestycyjnych na sąsiednich nieruchomościach.


Tego rodzaju działalność stanowi bezpośrednio o funkcjonowaniu Nieruchomości i pośrednio o funkcjonowaniu Spółdzielni.

W związku z powyższym zasadne jest – zdaniem Spółdzielni – rozliczanie przychodów Przewodniczących Rad Nieruchomości jak przychodów otrzymywanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Ponadto Spółdzielnia stoi na stanowisku, że tego typu przychód powinien być rozliczany na zasadach ryczałtu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółdzielni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 przytoczonej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście, przy czym w ramach omawianego źródła przychodów ustawodawca wskazał w art. 13 pkt 7 ustawy przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W zaistniałym stanie faktycznym Spółdzielnia wskazała, iż Rady Nieruchomości należą do jej organów stanowiących, zaś zakres jej kompetencji został określony w § 35 Statutu.


Zgodnie z art. 35 § 1 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz.1848 ze zm.) w związku z art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (j.t. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) organami spółdzielni mieszkaniowej są:


  1. walne zgromadzenie;
  2. rada nadzorcza, zwana dalej "radą";
  3. zarząd;
  4. w spółdzielniach, w których walne zgromadzenie jest zastąpione przez zebranie przedstawicieli - zebrania grup członkowskich (art. 59).


Niemniej jednak w myśl art. 35 § 3 zdanie 1 Prawa spółdzielczego statut spółdzielni może przewidywać powołanie także innych organów niż wymienione w § 1, składających się z członków spółdzielni. W takim wypadku statut określa zakres uprawnień tych organów oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków (zdanie 2).

W doktrynie wskazuje się na podział organów spółdzielni na organy obligatoryjne (określone w cytowanym art. 35 § 1 Prawa spółdzielczego) oraz organy fakultatywne (art. 35 § 3), a zatem rada nieruchomości należy do kategorii organów fakultatywnych spółdzielni, których zakres uprawnień oraz zasady wyboru i odwoływania ich członków są regulowane statutem.

Wobec powyższego należy przyjąć – jak wskazano w pismach z dnia 22 czerwca 2010 r., 1 lipca 2010 r. oraz 27 lipca 2010 r. stanowiących uzupełnienie wniosku o interpretację – że Rada Nieruchomości jest organem stanowiącym spółdzielni mieszkaniowej, o czym stanowią przepisy statutu. Nieodzownym jest przy tym wskazać, że tutejszy organ nie posiada kompetencji do interpretacji przepisów prawa spółdzielczego, w tym statutów spółdzielni, stąd też w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano statusu ww. rady, a jedynie oparto się na zaistniałym stanie faktycznym.

Zatem przychód otrzymywany przez Przewodniczących Rad Nieruchomości, jako organów stanowiących spółdzielni mieszkaniowej, należy zakwalifikować do źródła przychodu, o którym mowa art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Konsekwencją takiej kwalifikacji przychodów jest obowiązek płatnika, wynikający z art. 41 ust. 1 ustawy, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Jednocześnie, począwszy od 1 stycznia 2009 r. ustawodawca wprowadził do ustawy przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a, stanowiący podstawę prawną do opodatkowania dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9 zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o ile zostaną spełnione określone w tym przepisie warunki.

Zgodnie z tą regulacją, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy należy zatem uznać za szczególny w stosunku do ogólnej normy – art. 41 ust. 1 ustawy.

Zauważyć należy, iż przepis ten odwołuje się do przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również przychody, o których mowa w pkt 7 (tj. przychody osób należących, niezależnie od sposobu ich powoływania, do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych).

Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma zastosowanie w niniejszej sprawie, bowiem ustawodawca, mówiąc o „umowie (umowach)”, nie odwołuje się w nim do umów, w rozumieniu przepisów prawa cywilnego, co oznacza, że ustawodawca nadał temu pojęciu szersze znaczenie.

Jak wynika z zaistniałego stanu faktycznego zgodnie ze Statutem Spółdzielni Przewodniczącym Rady Nieruchomości przysługuje miesięczny ryczałt w wysokości 12% minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2010 r. jest to kwota 158 zł), przy czym z osobami piastującymi ww. funkcję nie zawiera się odrębnych umów.

Skoro zatem kwota określonego za dany miesiąc ryczałtu wypłacanego Przewodniczącym Rad Nieruchomości nie przekracza 200 zł (pod warunkiem, że nie jest ona uzależniona od liczby posiedzeń Rady w danym miesiącu, a osoby pełniące funkcję przewodniczących ww. organów nie są jednocześnie pracownikami Spółdzielni), to istnieją podstawy do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj