Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-608/10/AJ
z 21 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-608/10/AJ
Data
2010.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja sprzedaży
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
Ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych, w tym pracowników, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 czerwca 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka w przeważającej mierze dokonuje sprzedaży towarów i usług na rzecz osób prawnych. Sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym na rzecz swoich pracowników, jest sprzedażą marginalną. Każda sprzedaż (w tym również dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz pracowników) jest udokumentowana fakturą VAT. Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Są to:


  1. energia elektryczna, para wodna i gorąca woda (poz. nr 2 załącznika),
  2. woda zgromadzona w zbiornikach i woda oczyszczona, usługi w zakresie rozprowadzania wody (poz. Nr 3 załącznika),
  3. usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (poz. Nr 5 załącznika),
  4. usługi telekomunikacyjne (poz. 13 załącznika),
  5. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (poz. 15 załącznika),
  6. usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (poz. 27 załącznika).


Udział obrotu uzyskanego ze sprzedaży ww. towarów i usług, zarówno w okresie od listopada do końca grudnia 2007 r., w całym roku 2008, jak i w roku 2009, był znacznie wyższy niż 70% w obrotach ogółem ze sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w każdym z wymienionych okresów.

W listopadzie 2007 r. Spółka dobrowolnie przystąpiła do rejestracji sprzedaży ww. towarów i usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i pracowników za pomocą kas rejestrujących. Spółka zamierza zaprzestać prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących w zakresie ww. towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka ma prawo do zaniechania tej ewidencji...


Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zaprzestanie ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w zakresie dokonywanej sprzedaży towarów i usług.

Spółka zauważa, iż wymienione towary i usługi korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencji na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w korelacji z § 2 (wyszczególnienie od 1 – 6) oraz korzystały ze zwolnienia na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów. Powołując się na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPP2/443-486/09-4/KK z dnia 29 maja 2009 r., Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo do zaniechania ewidencji w powyższym zakresie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2010 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Na podstawie zapisu § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W załączniku tym wymieniono:


  1. w pozycji 2 – energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 40,
  2. w pozycji 3 – woda zgromadzona w zbiornikach i woda oczyszczona, usługi w zakresie rozprowadzania wody, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 41,
  3. w pozycji 5 – usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu ex 55.23.15;
  4. w pozycji 13 – usługi telekomunikacyjne, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 64.2,
  5. w pozycji 15 – usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu ex 70.2,
  6. w pozycji 27 – usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 90.0.


Oznaczenie w załączniku danej grupy „ex” oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”. Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Ponadto, w części II załącznika, stanowiącej katalog sprzedaży dotyczącej szczególnych czynności, w pozycji 34 wymieniono dostawę i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali2).

W punkcie 2) objaśnień do ww. załącznika wskazano, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z kolei stosownie do zapisów § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2010 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (…), był wyższy niż 70 %.


Natomiast z § 3 ust. 6 wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:


  1. podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2010 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;
  2. podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2009 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2009 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r.


Wskazać należy, iż w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2010 r. powyższe normy prawne odzwierciedlały przepisy następujących aktów prawnych:


  1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, 804) – § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 2, 3, 5, 13, 15, 27, 34 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6;
  2. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) – § 2 w powiązaniu z poz. 2, 3, 5, 13, 15, 27, 34 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6;
  3. Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) – § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 2, 3, 5, 13, 15, 27, 34 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6;
  4. Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) – § 2 w powiązaniu z poz. 2, 3, 5, 13, 15, 27, 34 załącznika, § 3 ust. 1 pkt 1, § 3 ust. 6;


Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług na rzecz osób prawnych oraz w marginalnym stopniu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w tym na rzecz swoich pracowników. Każda sprzedaż (w tym również dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i na rzecz pracowników) jest udokumentowana fakturą VAT. Spółka dokonuje sprzedaży towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W listopadzie 2007 r. Spółka dobrowolnie przystąpiła do rejestracji sprzedaży ww. towarów i usług na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i pracowników za pomocą kas rejestrujących. Udział obrotu uzyskanego ze sprzedaży wymienionej w załączniku do rozporządzenia, zarówno w okresie od listopada do końca grudnia 2007 r., w całym roku 2008, jak i w roku 2009, był znacznie wyższy niż 70% w obrotach ogółem ze sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w każdym z wymienionych okresów.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż skoro obrót osiągnięty z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, stanowi ponad 70% ogółu sprzedaży na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, to w stosunku do tych czynności – z wyłączeniem świadczeń dokonywanych na rzecz pracowników – Spółka może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2010 r., stosownie do zapisów § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia.

Spółka nie może jednak zaniechać prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie czynności świadczonych na rzecz swoich pracowników zważywszy na fakt, iż rozpoczęła ewidencjonowanie tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrujące. Stosownie bowiem do obowiązujących przepisów – pkt 2 objaśnień do załącznika do rozporządzenia w powiązaniu z poz. 34 tego załącznika – zwolnienie, o którym mowa w § 2 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj