Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-380/10-2/DG
z 1 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-380/10-2/DG
Data
2010.09.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
działalność pożytku publicznego
działalność pożytku publicznego
organizacje pożytku publicznego
organizacje pożytku publicznego


Istota interpretacji
Czy przekazanie darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom określonym w art. 3 ust. 2 i 3 niniejszej ustawy, niewpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacje pożytku publicznego podlega odliczeniu od dochodu zgodnie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 521 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2010r. (data wpływu 21.06.2010r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizn przekazanych podmiotom niewpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu darowizn przekazanych podmiotom niewpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca przekazuje darowizny na rzecz podmiotów spełniających łącznie warunki z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) tj. darowizny są przekazywane na rzecz podmiotów określonych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (Dz.U. 2003 r. nr 96, poz.873 z późn. zm.) oraz na cele wskazane w art. 4 niniejszej ustawy. Podmioty, na których rzecz przekazywane są darowizny nie prowadzą działalności określonej w art. 18 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ponadto przekazywanie darowizn pieniężnych jest dokumentowane dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna- dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu. Niemniej jednak część podmiotów, na których rzecz przekazywane są darowizny nie jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacje pożytku publicznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie darowizny na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjom określonym w art. 3 ust. 2 i 3 niniejszej ustawy, niewpisanym do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacje pożytku publicznego podlega odliczeniu od dochodu zgodnie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W konsekwencji odliczenie od dochodu przekazywanych darowizn możliwe jest po łącznym spełnieniu następujących przesłanek:

  • przekazanie darowizny musi nastąpić na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, oraz
  • darowizna musi zostać przekazana na rzecz podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną w tym fundacje i stowarzyszenia.

Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  1. osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
  2. stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
  3. spółdzielnie socjalne;
  4. spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.), które:

- nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje dodatkowych warunków określających zasady odliczeń darowizn w odniesieniu do obdarowanego. W szczególności w rozumieniu ww. ustawy nie ma znaczenia czy obdarowany jest organizacją pożytku publicznego wpisaną do odpowiedniego rejestru. Tym samym konieczne jest jedynie spełnienie warunków, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 oraz art. 4 ww. ustawy.

Stanowisko podatnika potwierdzają również interpretacje organów podatkowych. Zgodnie z interpretacją z dnia 7 maja 2007r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (znak: 1471/DPR2/423-25/07/JB/4) „skorzystanie przez darczyńcę, będącego osobą prawną z możliwości „odliczenia przekazanych darowizn nie jest uzależnione od konieczności posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego w postaci koniecznego wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Warunkiem wystarczającym jest samo prowadzenie przez ten podmiot działalności pożytku publicznego w zakresie zadań określonych w stosownych przepisach”. Biorąc pod uwagę powyższe, podatnik stoi na stanowisku, zgodnie z którym odliczenie darowizny od dochodu jest możliwe w sytuacji, gdy podmiot na którego rzecz przekazywana jest darowizna działa w jednej z form prawnych wskazanych w art. 3 ust 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a darowizna jest przekazana na cele określone w art. 4 niniejszej ustawy. W konsekwencji biorąc pod uwagę brzmienie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych organizacja, na której rzecz jest przekazywana darowizna, nie musi być wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego jako organizacja pożytku publicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zauważyć, iż pełna ocena możliwości odliczenia od dochodu darowizn, z uwzględnieniem przepisu art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. spełnienia warunku przekazania darowizny na określone cele i określonym organizacjom, możliwa jest tylko w postępowaniu kontrolnym. Postępowanie to, w odróżnieniu od postępowania w sprawie wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego jest postępowaniem dowodowym, w którym w wyniku zbadania okoliczności danej sprawy nastąpi ocena racjonalności działań Spółki.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj