Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-367/10-4/MS
z 7 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-367/10-4/MS
Data
2010.09.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

ustawa o specjalnych strefach ekonomicznych --> Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej --> Zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie


Słowa kluczowe
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie
zezwolenie
zezwolenie na prowadzenie działalności
zezwolenie na prowadzenie działalności
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Spółka może skalkulować wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia? W szczególności Spółka wnosi o potwierdzenie, iż podstawą kalkulacji ww. Zwolnienia będą również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.)?



Wniosek ORD-IN 458 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10.06.2010 r. (data wpływu 21.06.2010 r.), uzupełnionym w dniu 29.07.2010r. (data wpływu do BKIP w Płocku) o dokument potwierdzający prawo do reprezentacji Spółki przez Pana Romana Z. (Dyrektora Finansowego) oraz Pana Janusza N. (Dyrektora Generalnego) na wezwanie z dnia 15.07.2010 r. Nr IPPB3/423-367/10-2/MS (data doręczenia 20.07.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kalkulacji wysokości zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.06.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kalkulacji wysokości zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. Sp. z o.o. (przed zmianą nazwy: I. Sp. z o.o., dalej: Spółka), prowadzi działalność gospodarczą na terenie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonimicznej (dalej: Strefa) na podstawie zezwolenia z dnia 27 grudnia 2006 r. (dalej: Zezwolenie).

Jednym z warunków zezwolenia jest „poniesienie wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004r. w sprawie Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (Dz. U. nr 226, poz. 2286 z późn. zm.):

  1. nie mniej niż 26 975 000 PLN do dnia 31 marca 2008r.
  2. narastająco nie mniej niż 40 636 000 PLN do dnia 31 marca 2009r.”

Zgodnie z biznes planem (przedstawionym przez Spółkę w trakcie procedury ubiegania się o zezwolenie) planowane wydatki inwestycyjne znacznie przekraczały kwotę minimalną określoną w Zezwoleniu przez Agencję Rozwoju Przemysłu (dalej: ARM)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skalkulować wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia... W szczególności Spółka wnosi o potwierdzenie, iż podstawą kalkulacji ww. Zwolnienia będą również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.)...

Zdaniem Wnioskodawcy

Wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest kalkulowana w oparciu o kwotę wydatków faktycznie poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia. W szczególności, podstawą kalkulacji ww. zwolnienia są również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienia wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009r.).

Zgodnie z art. 16 ust.1 ustawy o sse w brzmieniu obowiązującym na dzień udzielenia Spółce Zezwolenia: ”podstawą do korzystania z pomocy publicznej (…) jest zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie danej strefy”. Jak z kolei ust. 2 wskazanego artykułu stanowi: ”zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienie przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników,
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę”.

Jak wynika z powyższego, ustawa o sse wskazuje jedynie, iż zezwolenie ma nałożyć na przedsiębiorców pewne wymogi w zakresie wysokości nakładów inwestycyjnych oraz ilości miejsc pracy, które mają powstać w związku z inwestycją. Jednocześnie należy podkreślić, iż ustawa o sse – w brzmieniu obowiązującym Spółkę- nie wprowadza ograniczeń, co do maksymalnych kosztów inwestycji/maksymalnej wysokości pomocy publicznej udzielonej w formie zwolnienia podatkowego.

Do podobnych wniosków należy dojść analizując zapis Zezwolenia, które zobowiązuje Spółkę do „poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 ust. 1 Rozporządzenia Rady ministrów z dnia 14.09.2004r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (…) narastająco nie mniej niż 40 636 000,00 PLN do dnia 31 marca 2009r.” Zatem, Zezwolenie również wprowadza jedynie minimalne wymogi w odniesieniu do nakładów inwestycyjnych i nie zawiera żadnych ograniczeń dotyczących maksymalnej wysokości nakładów, a w konsekwencji pomocy publicznej.

Równocześnie jednak art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na ograniczenia w wysokości zwolnienia podatkowego dostępnego przedsiębiorcom działającym w strefach. Zgodnie bowiem z tym przepisem wolne od podatku są dochody „uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (…) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.”

Do odrębnych przepisów, o których mowa w ww. artykule ustawy o pdop, należą przede wszystkim rozporządzenia ustanawiające poszczególne strefy. Spółka otrzymała Zezwolenie dnia 27 grudnia 2006 r,, a zatem w trakcie obowiązywania rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 listopada 2006 r. w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. nr 215 poz. 1581; dale: „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia „pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (…) stanowi pomoc regionalną z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących sio do objęcia pomocą określonych odpowiednio w § 6-8, lub
  2. (…)”.

Z powyższego wynika, iż wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego uzależnione jest w szczególności od wartości kosztów kwalifikujących.

Zgodnie z § 6 ust. 1 Rozporządzenie, w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania Zezwolenia (brzmienie tego przepisu jest tożsame z brzmieniem § 6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie tarnobrzeskiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnie 14.09.2004r., o którym mowa w Zezwoleniu), za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
    - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.”

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za wydatki kwalifikujące (tj. wydatki, które następnie stanowią podstawę do obliczenia dopuszczalnej pomocy publicznej) należy uznać te wydatki, które łącznie spełniają następujące kryteria:

  1. zostały poniesiona w trakcie obowiązywania zezwolenia,
  2. są związane z realizacją inwestycji na terenie strefy,
  3. dotyczą zakupu, wytworzenia, rozbudowy lub modernizacji środków trwałych.

W szczególności należy zwrócić uwagę, iż powyższy przepis nie wskazuje, iż kosztami kwalifikującymi mogą być wyłącznie koszty poniesione do wysokości i dnia wskazanego w Zezwoleniu.

Podsumowując ani przepisy ustawy o sse, ani treść Zezwolenia, ani regulacje Rozporządzenie obowiązujące Spółkę, nie nakładają, górnych ograniczeń wysokości kosztów, które mogą stanowić podstawę do kalkulacji pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego. Powyższe regulacje nie wskazują również innych (poza istnieniem Strefy i okresem obowiązywanie Zezwolenia) ograniczeń czasowych dla kwalifikowalności wydatków inwestycyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe, wysokość zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o odop, jest kalkulowana w oparciu o kwotę wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji na terenie Strefy w całym okresie obowiązywania Zezwolenia (pod warunkiem, iż spełniają pozostałe wymogi z § 6 ust. 1 Rozporządzenia). W szczególności podstawą kalkulacji ww. zwolnienia są również koszty inwestycji przekraczające wartość minimalną określoną w Zezwoleniu, w tym koszty inwestycji poniesione po dniu określonym w Zezwoleniu jako termin poniesienie wydatków w kwocie minimalnej (czyli po dniu 31 marca 2009 r.).

Należy nadmienić, iż podobne do zaprezentowanego przez Spółkę stanowisko w analizowanej kwestii było wielokrotnie prezentowane również przez organy podatkowe (np. Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 25.12.2007 r. sygn. ILPB3/423-131/07-2/HS; Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 września 2008, sygn. IBPB3/423-571/08/AM; Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11.12.2008, sygn. ILPB3/423-576/08-2; Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 07.10.2008, sygn. ILPB3/423-432/08-2).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj