Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-389/10-2/AGr
z 24 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-389/10-2/AGr
Data
2010.06.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
faktura
faktura
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
księga przychodów i rozchodów
księga przychodów i rozchodów
księgowanie
księgowanie


Istota interpretacji
1. Co będzie w przypadku gdy fakturę za towar Wnioskodawca otrzyma po rozliczeniu miesiąca kwietnia?
2. Czy Zainteresowany może z tyłu faktury dokonać zapisu: wpłynęło/otrzymano (i tutaj dokładna data wpływu w m-cu maju 2010 r.) czyli datę późniejszą niż jest na fakturze?
3. Przedmiotem zapytania jest w jakim miesiącu należy księgować fakturę zakupu. Jeśli dokonamy zakup np. w miesiącu czerwcu, czy można fakturę zaewidencjonować w miesiącu lipcu i zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 538 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu ewidencjonowania kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów metodą kasową. Zainteresowany w miesiącu kwietniu 2010 r. otrzyma towar od kontrahenta. Niestety w dostawie nie będzie faktury VAT za towar, a będą jedynie dokumenty magazynowe oraz list kurierski. Kontrahent Wnioskodawcy stwierdził, iż ma zasadę, że faktury wysyła pocztą. Podatkową księgę przychodów i rozchodów Wnioskodawca zamyka do 20 maja 2010 r. i tym samym to jest data wpłaty podatku dochodowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Co będzie w przypadku gdy fakturę za towar Wnioskodawca otrzyma po rozliczeniu miesiąca kwietnia...
  2. Czy Zainteresowany może z tyłu faktury dokonać zapisu: wpłynęło/otrzymano (i tutaj dokładna data wpływu w m-cu maju 2010 r.) czyli datę późniejszą niż jest na fakturze...
  3. Przedmiotem zapytania jest w jakim miesiącu należy księgować fakturę zakupu. Jeśli Wnioskodawca dokona zakupu np. w miesiącu czerwcu, czy może fakturę zaewidencjonować w miesiącu lipcu i zaksięgować jako koszt uzyskania przychodu...


Zdaniem Wnioskodawcy, może zaksięgować fakturę w następnym miesiącu, czyli w maju 2010 r. poprzez dokonanie na niej adnotacji z wpisaniem dokładnej daty jej otrzymania. Zainteresowany nie może ujmować w kosztach towaru na który nie ma dokumentu zakupu.

Aby księga była rzetelnie prowadzona Wnioskodawca musi ująć fakturę w podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu jej otrzymania. Okresem rozliczeniowym - podatkowym dla podatników rozliczających się wg podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest rok kalendarzowy i w myśl art. 22 ust. 4 ww. ustawy, koszty potrącane są tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione tak więc tutaj Wnioskodawca spełnia ten warunek.

Podsumowując:

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy Wnioskodawca uważa, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dotyczącym zapisu kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy dokonać w dniu otrzymania faktury, przy czym należy dokonać odpowiedniego opisu na tej fakturze, a w kolumnie "uwagi" należy umieścić informację zawierającą wyjaśnienie dokonania zapisu z opóźnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 6b ww. ustawy, w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Zauważyć przy tym należy, iż definicja momentu poniesienia kosztu zawarta w ww. art. 22 ust. 6b dotyczy wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów niezależnie od przyjętej metody ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.

Zgodnie z treścią art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy (…).

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.).

Zgodnie z treścią § 12 ust. 3. ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi m.in. w myśl pkt 1 tego przepisu są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych dalej „materiałami”, i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

Natomiast stosownie do § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia, jeżeli materiał lub towar handlowy, którego zakup – zgodnie z przepisami rozporządzenia – dokumentowany jest fakturami dostawców, został dostarczony do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego), podając imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału (lub towaru handlowego) i dokonać zapisu w księdze na podstawie opisu. Opis musi być potwierdzony w sposób określony w ust. 1 oraz przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury.

Podatnik może nie sporządzać opisu, o którym mowa w ust. 2, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem że specyfikacja spełnia wymogi określone dla opisu (§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia).

W myśl § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym (§ 17 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynik, iż Wnioskodawca prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, np. otrzyma towar w czerwcu 2010 r., natomiast fakturę za ten towar otrzyma po rozliczeniu miesiąca czerwca, np. w lipcu 2010 r.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w przypadku gdy Wnioskodawca otrzyma towar (np. w czerwcu 2010 r.), a fakturę otrzyma w miesiącu następnym (np. w lipcu 2010 r.) wówczas Wnioskodawca powinien dokonać księgowania niezwłocznie po otrzymaniu towaru na podstawie dowodu zastępczego, czyli opisu. Opis musi być przechowywany jako dowód zakupu i połączony z nadesłaną następnie fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury.

Ponadto żaden przepis podatkowy nie reguluje kwestii czy Wnioskodawca może z tyłu faktury dokonać zapisu: wpłynęło/otrzymano (data wpływu w m-cu maju 2010 r.) czyli datę późniejszą niż jest na fakturze. Dokonanie powyższego zapisu z tyłu faktury nie jest zabronione żadnym przepisem podatkowym. W związku z tym, jeżeli Zainteresowany uzna, iż informacja ta jest konieczna i pomocna do zaksięgowania przedmiotowego wydatku w koszty uzyskania przychodów, to taki zapis może na fakturze umieścić.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj