Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1440/12/JP
z 14 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 27 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miasto jest beneficjentem projektu pn. „…”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt realizowany jest w ramach Priorytetu II Społeczeństwo informacyjne. Działanie 2.1 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego. Rzeczowe rozpoczęcie realizacji projektu nastąpiło w III kwartale 2012r. a planowane zakończenie przewidziane jest w IV kwartale 2013r. Projekt „…” obejmuje wykonanie infrastruktury informatycznej w technologii światłowodowej wzdłuż istniejących dróg publicznych na terenie miasta. Infrastruktura łączyć będzie 50 obiektów publicznych. W ramach projektu wykonana zostanie sieć szkieletowa wraz z przyłączami (dystrybucyjnymi) o łącznej długości ok. 44,6 km. W celu realizacji projektu Gmina planuje również wydzierżawienie od gminnej spółki - Miejskiego Przedsiębiorstwa ok. 9,9 km już istniejącej sieci światłowodowej. Na terenie miasta zostaną wybudowane dodatkowo 2 węzły sieci, a 5 istniejących zostanie zmodernizowanych. Ponadto w ramach projektu planowane jest wyposażenie oraz adaptacja pomieszczeń na Centrum. Na terenie 3 bibliotek zainstalowane zostaną także 3 Publiczne Punkty Dostępu do internetu, typu 2 (telecentra). Projekt będzie realizowany w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

Wdrożenie projektu zapewni realizację dwóch celów. Pierwszy to ogólny, który związany jest z rozwojem regionalnej i lokalnej infrastruktury społeczeństwa informacyjnego, a także wyrównanie dysproporcji w zakresie dostępu i wykorzystania internetu oraz innych Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT) pomiędzy regionami w Polsce i UE. Natomiast drugi cel, bezpośredni wiąże się z poprawą dostępu do infrastruktury szerokopasmowej sieci NGN poprzez budowę sieci na potrzeby własne jednostek samorządu terytorialnego i ich organów, co powinno przyczynić się do rozwoju infrastruktury teleinformatycznej na terenie Gminy Miasta oraz poprawić warunki techniczne dla komunikowania się pomiędzy jednostkami samorządowymi oraz innymi instytucjami publicznymi. Realizacja projektu poprawi efektywność wymiany danych pomiędzy samorządami, urzędami administracji państwowej, placówkami edukacyjnymi, szpitalami i innymi instytucjami publicznymi, a tym samym miedzy podmiotami gospodarczymi. Ponadto w 3 bibliotekach publicznych zapewniony zostanie dostęp do internetu (PIAP).

Zgodnie z obowiązującymi zasadami i wytycznymi projekt będzie funkcjonował w okresie długoterminowym.

W ciągu 5 lat od terminu zakończenia projektu, tj. terminu określonego w umowie o dofinansowanie, nie zostaną wprowadzone żadne znaczne modyfikacje odnośnie jego pierwotnego przeznaczenia. W tej perspektywie czasowej projekt będzie spełniał kryteria i normy obowiązujące w Unii Europejskiej odnośnie pierwotnego przeznaczenia i wykorzystania (w tym normy EN55022/B, EN55024, EN61000-3-2/3, ISO 7779 oraz ISO 9001 i 14001 wraz z deklaracją zgodności CE). Żadne wartości nabyte podczas projektu nie zostaną zbyte, a kontynuacja projektu będzie odbywała się zgodnie z zapisami wniosku i umowy o dofinansowanie.

Po zakończeniu realizacji projektu, powstałe w jego wyniku produkty finansowane będą ze środków własnych Gminy. Gmina, która pozostanie właścicielem majątku gwarantuje trwałość projektu przez minimum 5 lat od terminu zakończenia finansowego projektu. Jednostką zarządzającą siecią będzie Centrum, które mieścić się będzie w budynku miejskiej spółki komunalnej. Cała infrastruktura zostanie bezpłatnie użyczona utworzonej jednostce (podmiotowi) do zarządzania i eksploatacji na mocy stosownych uchwał i dokumentów.

Projekt nie będzie generował dochodów, natomiast koszty operacyjne związane z jego utrzymaniem będą pokrywane z budżetu Gminy. Eksploatacja systemu, wdrożonego w ramach ww. projektu nie będzie wiązać się z uzyskiwaniem jakichkolwiek przychodów przez Gminę. Wszystkie usługi, powstałe w ramach projektu pn. „…” będą usługami bezpłatnymi, ogólnodostępnymi i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W związku z powyższym beneficjent nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu. Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Gminę Miasto.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów

i usług (...).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przepisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 maja 2010r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. z 2010r. Nr 106, poz. 675) wynika również, że jednostka samorządu terytorialnego może w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej budować lub eksploatować infrastrukturę telekomunikacyjną i sieci telekomunikacyjne oraz nabywać prawa do infrastruktury telekomunikacyjnej i sieci telekomunikacyjnych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest stroną umowy o dofinansowanie, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projektu pn. „…”.

Rzeczowe rozpoczęcia realizacji projektu nastąpiło w III kwartale 2012r. a planowane zakończenie przewidziane jest w IV kwartale 2013r.

Projekt obejmuje wykonanie infrastruktury informatycznej w technologii światłowodowej wzdłuż istniejących dróg publicznych na terenie miasta.

Projekt nie będzie generował dochodów, natomiast koszty operacyjne związane z jego utrzymaniem będą pokrywane z budżetu Gminy.

Eksploatacja systemu wdrożonego w ramach ww. projektu nie będzie wiązać się z uzyskiwaniem jakichkolwiek przychodów przez Gminę. Wszystkie usługi, powstałe w ramach projektu będą usługami bezpłatnymi, ogólnodostępnymi i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednostką zarządzającą siecią będzie Centrum, które mieścić się będzie w budynku miejskiej spółki komunalnej. Cała infrastruktura zostanie bezpłatnie użyczona utworzonej jednostce (podmiotowi) do zarządzania i eksploatacji na mocy stosownych uchwał i dokumentów.

Wskazać w tym miejscu należy, że bezpłatne użyczenie wytworzonej w efekcie projektu infrastruktury stanowi nieodpłatne świadczenie usług.

Zauważa się, że nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych przez ustawodawcę w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Aby daną czynność uznać za odpłatną muszą być spełnione łącznie obydwie przesłanki. Wystarczy, że jedna z przesłanek nie zostanie spełniona, czynności takiej nie można uznać za czynność odpłatną podlegającą opodatkowaniu. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Jak już wcześniej wskazano, w oparciu o przepisy ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Wnioskodawcy obejmują między innymi zadania w zakresie telekomunikacji.

W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, iż podejmowana przez Wnioskodawcę inwestycja w postaci wykonania infrastruktury informatycznej, która zostanie następnie przekazana w nieodpłatne użyczenie Centrum mieści się w celu prowadzonej przez podatnika (Gminę) działalności gospodarczej. Zatem pierwsza przesłanka wynikająca z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT nie zostanie spełniona, co wyklucza uznanie tej czynności za odpłatną w świetle ww. przepisu.

Zatem wykonanie przez Gminę infrastruktury informatycznej a następnie przekazanie jej do nieodpłatnego użytkowania Centrum będzie służyło wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu polegającego na wykonaniu przez Gminę infrastruktury informatycznej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny. Ewentualne czynności opodatkowane może bowiem z wykorzystaniem powstałej infrastruktury wykonywać Centrum, które jest odrębnym od Wnioskodawcy podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wykonanie infrastruktury informatycznej, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do jednostki zarządzającej siecią (tj. Centrum), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla celów rozliczeń podatkowych w ewidencjach (deklaracjach) dla potrzeb podatku od towarów i usług w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę opisu zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego w niniejszym wniosku. Jednocześnie interpretacja ta dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku VAT w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przy założeniu, jak wskazał Wnioskodawca, że nabyte towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj