Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-513/10-3/SJ
z 15 czerwca 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-513/10-3/SJ
Data
2010.06.15
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje
roboty budowlano-montażowe
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
stawki podatku
świadczenie usług
świadczenie usług
Istota interpretacji
Jaką stawkę VAT należy zastosować dla budynków, a jaką dla infrastruktury i zagospodarowania terenu?
Wniosek ORD-IN 494 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych podczas rozbudowy Domu Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych podczas rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Przedmiotem realizacji robót budowlano-montażowych będzie rozbudowa Domu Pomocy Społecznej (rozbudowa pawilonu rehabilitacji z kuchnią, częścią administracyjno-gospodarczą, przyłącze wodociągowe, zbiornik na ścieki wraz z przyłączem kanalizacyjnym, wewnętrzne przyłącze energetyczne, wewnętrzne przyłącze c.o., układ drogowy) na nieruchomości położonej w X, Dz. ozn. nr ewid. (…), zgodnie z pozwoleniem na budowę z 14 grudnia 2001 r. Zamawiający uważa, że do rozliczenia ww. robót należy przyjąć stawkę VAT:
Zdaniem Zainteresowanego, obiekt jw. zakwalifikowany wg PKOB w dziale 11, w całości (tj. łącznie z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi) powinien być objęty stawką VAT w wysokości 7% tym bardziej, że wydane zostało jedno pozwolenie na obiekt wraz z infrastrukturą. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaką stawkę VAT należy zastosować dla budynków, a jaką dla infrastruktury i zagospodarowania terenu... Zdaniem Wnioskodawcy, obiekt jw. zakwalifikowany wg PKOB w dziale 11 w całości (tj. łącznie z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi) powinien być objęty stawką VAT w wysokości 7% tym bardziej, że wydane zostało jedno pozwolenie na obiekt wraz z infrastrukturą. Wszystkie objęte pozwoleniem na budowę urządzenia i instalacje znajdują się na terenie Domu Pomocy Społecznej i służą do jego obsługi. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy. Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Z kolei, na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Stosownie do przepisu § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:
nbspnbsp - w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Obiekty budownictwa mieszkaniowego to, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy). Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. u. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dział PKOB 11 obejmuje:
Natomiast Klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m.in.: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty, bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp. Ponadto, w myśl ww. rozporządzenia, budynki mieszkalne – są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Budynki niemieszkalne – to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. w przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT oraz zgodnie z § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów zaliczanych do budownictwa mieszkaniowego. Ustawa wprowadza szeroką definicję obiektów, odnosząc to pojecie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszelkie budynki, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia. Zatem, w przypadku usług związanych z wykonywaniem robót budowlano-montażowych, kluczowym elementem pozwalającym prawidłowo określić stawkę podatku VAT jest rodzaj obiektu (budynku), w którym roboty te są wykonywane. Biorąc powyższe pod uwagę, preferencyjna stawka podatku w wysokości 7% ma zastosowanie dla robót wykonywanych w bryle budynku (o ile będzie on sklasyfikowany w PKOB 11), natomiast dla usług wykonywanych poza bryłą budynku zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie wykonywał roboty budowlano-montażowe polegające na rozbudowie Domu Pomocy Społecznej. Wykonywane prace będą polegały na: rozbudowie pawilonu rehabilitacji z kuchnią, częścią administracyjno-gospodarczą, przyłącze wodociągowe, zbiornik na ścieki wraz z przyłączem kanalizacyjnym, wewnętrzne przyłącze energetyczne, wewnętrzne przyłącze c.o., układ drogowy. Przedmiotowy budynek, w którym będą wykonywane prace budowlano-montażowe, jest zaklasyfikowany w dziale PKOB 11. Stawka podatku VAT w wysokości 7% znajdzie zastosowanie w odniesieniu do całości robót budowlanych, które wykonywane będą w bryle budynku sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, tj. w obiekcie budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem, wszystkie roboty budowlano-montażowe wykonywane w bryle budynku Domu Pomocy Społecznej będą opodatkowane preferencyjną stawką w wysokości 7%. Od dnia 1 stycznia 2008 r. ustawodawca przewidział stosowanie 7% stawki podatku tylko w odniesieniu do:
Natomiast pozostałe roboty (usługi) przeprowadzane poza bryłą budynku objęte są 22% stawką podatku. Zatem, roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą i zagospodarowaniem terenu oraz montażem instalacji zewnętrznych, przyłączy, które będą wykonywane poza bryłą budynku sklasyfikowanego w PKOB 11, objęte będą 22% stawką podatku VAT. Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług, należało uznać za nieprawidłowe. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). w związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego. Jednocześnie informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stawki podatku dla robót budowlano-montażowych wykonywanych podczas rozbudowy Domu Pomocy Społecznej. Kwestie dotyczące stawki podatku dla usług budowlano-montażowych wykonywanych przez podwykonawców zostały rozstrzygnięte pismem z dnia 15 czerwca 2010 r. nr ILPP2/443-513/10-4/SJ. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.