Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1083/10/BG
z 24 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1083/10/BG
Data
2010.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
amortyzacja
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
korekta
korekta
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
odpisy amortyzacyjne
refundacja
refundacja
remonty
remonty


Istota interpretacji
w zakresie skorygowania części odpisów amortyzacyjnych środka trwałego i niezaliczenia do kosztu uzyskania przychodu części zrefundowanej dofinansowaniem



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2010r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 13 maja 2010r.), uzupełnionym w dniu 5 i 9 sierpnia 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skorygowania części odpisów amortyzacyjnych środka trwałego i niezaliczenia do kosztu uzyskania przychodu części zrefundowanej dofinansowaniem (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2 – zdarzenie przyszłe) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie skorygowania części odpisów amortyzacyjnych środka trwałego i niezaliczenia do kosztu uzyskania przychodu części zrefundowanej dofinansowaniem.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2010 r. Znak IBPBI/2/423-678/10/BG, IBPP2/443-434/10/RSz wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 5 i 9 sierpnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działa na rynku od 2001r. Zajmuje się produkcją okien z pcv i aluminium. W 2001r. Spółka zakupiła budynek produkcyjno-biurowy, który został wybudowany na początku lat 70-tych ubiegłego stulecia. Został on wpisany do ewidencji środków trwałych

Spółki i podlega amortyzacji. Konstrukcja budynku jest w stanie dobrym lecz wykończenia wewnętrzne jak i zewnętrzne budynku wymagają natychmiastowej naprawy, aby budynek mógł być nadal użytkowany. Spółka dokonuje remontu koniecznego i naprawy wielu elementów w budynku.

Z uwagi na duży koszt planowanego remontu Spółka przygotowała wniosek o dofinansowanie w/w prac w ramach pomocy z funduszy rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013 złożony dnia 14 maja 2009r. w ramach działania "tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw".

W dniu 31 marca 2010r. podpisała umowę z ARIMR jako instytucją wdrażającą na refundację 50% kosztów kwalifikowanych remontu. Zgodnie z umową Spółka otrzyma zwrot kosztów w wysokości 299 997,00 zł. W ramach dofinansowania zostanie przeprowadzony remont oraz zakupione środki trwałe.

Prace remontowe obejmują:

  • roboty budowlane wewnętrzne:
    1. wymiana zużytych okien stalowych na pcv,
    2. wymiana zużytych drzwi wewnętrznych i zewnętrznych na drzwi z pcv i aluminium oraz bramy panelowe,
    3. wymiana zniszczonej posadzki lastricowej na nową,
    4. uzupełnienie zniszczonych tynków nowymi,
    5. wybicie luksferów i wstawienie okien pcv,
    6. zeskrobanie złuszczonej farby na ścianach, uzupełnienie ubytków oraz malowanie pomieszczeń hal,
  • naprawa instalacji sprężonego powietrza, zainstalowanie instalacji w następnych

pomieszczeniach,

  • naprawa instalacji elektrycznej oraz wymiana zniszczonych punktów świetlnych, gniazd, włączników, skrzynki rozdzielczej,
  • wymiana zniszczonych wentylatorów na nowe,
  • wymiana zniszczonej instalacji odgromowej na nową,
  • wymiana popękanych płyt eternitu na blachę na #189; powierzchni dachu oraz zniszczonych i skorodowanych rynien i rur spustowych,
  • naprawa elewacji zewnętrznej, spękanej, złuszczonej z dużymi ubytkami tynku poprzez nałożenie płyt styropianowych oraz nowych tynków,
  • zdjęcie zużytej trelinki przed halą produkcyjną oraz zniszczonych krawężników, wykonanie nowego podłoża, zamontowanie kostki brukowej oraz nowych krawężników,
  • demontaż zniszczonych płyt betonowych frontowego ogrodzenia oraz zainstalowanie przęseł metalowych.

Spółka planuje również w najbliższym czasie dokonać zakupu środków trwałych w postaci sprężarki powietrza oraz zakupu pojazdu skrzyniowego do transportu stolarki pcv i al.

W odpowiedzi na wezwanie, w uzupełnieniu wniosku, Spółka pismem z dnia 5 sierpnia 2010r. poinformowała, iż:

  • wszystkie pytania dotyczą stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych (remont jest w trakcie realizacji i jeszcze będzie realizowany, środki trwałe w części zakupione i w części dopiero będą zakupione, a dofinansowanie nastąpi po realizacji zadań),
  • środki jakie Spółka otrzyma w formie refundacji kosztów pochodzą ze środków unijnych oraz z budżetu państwa zgodnie z programem „ PROW na lata 2007-2013”
  • środki, które Spółka otrzyma za pośrednictwem ARIMR pochodzą z budżetu państwa oraz ze środków unijnych,
  • przedmiotowe środki Spółka otrzyma z ARIMR,
  • Spółka jest beneficjentem programu.


W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy prawidłowy jest sposób działania Spółki odnośnie dofinansowania zakupu środków trwałych podlegających amortyzacji, polegający na traktowaniu jako koszty uzyskania przychodu części kwoty miesięcznej odpisu amortyzacyjnego dotyczącej wkładu własnego, natomiast w części dotyczącej refundacji niezaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu...

(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 2- zdarzenie przyszłe)

Zdaniem Spółki, zakupiony samochód ciężarowy oraz sprężarka powietrzna zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych, zostaną poddane amortyzacji w/g obowiązującej stawki zgodnie z art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Po otrzymaniu refundacji kosztów zakupu odpisy amortyzacyjne dotyczące tej części środka trwałego zostaną, skorygowane i nie będą stanowiły kosztu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Na wstępie należy zauważyć, że Spółka w treści swojego stanowiska powołuje art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który nie dotyczy stawek amortyzacyjnych. Jednakże nie miało to wpływu na rozstrzygnięcie zawarte w tej interpretacji.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Na podstawie art. 15 ust. 6 tej ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a - 16m, z uwzględnieniem art. 16.

Jak stanowi art. 16a ust. 1 ustawy o pdop, amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

  1. budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
  2. maszyny, urządzenia i środki transportu,
  3. inne przedmioty

-o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zaznaczyć należy, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana ze środków pomocowych, nie będą stanowiły kosztów podatkowych bowiem na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o pdop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a - 16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Innymi słowy, odpisy amortyzacyjne dokonywane od części wartości początkowej środków trwałych, która została zwrócona Spółce, nie będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Pozostała część wydatków inwestycyjnych (sfinansowania środkami własnymi) podlega zaliczeniu w ciężar kosztów uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne.

Środki trwałe, których zakup został częściowo sfinansowany otrzymanymi środkami pomocowymi będą amortyzowane (wartość początkowa będzie odpowiadała cenie nabycia o której mowa w art. 16g ust. 3 ustawy o pdop) w całości, z tym, że część odpisów amortyzacyjnych nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów. Odpisy amortyzacyjne dokonane przed otrzymaniem środków pomocowych stanowią w całości koszt uzyskania przychodów, natomiast w momencie otrzymania środków pomocowych będzie miał zastosowanie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o pdop obligujący do wyłączenia - począwszy od tego momentu - z kosztów uzyskania przychodów tej części odpisów amortyzacyjnych, która odpowiada wartości otrzymanego dofinansowania.

W konsekwencji Wnioskodawca zobowiązany będzie dokonać korekty tych kosztów, które zostały sfinansowane bezpośrednio ze środków pomocowych, a które w poprzednich okresach sprawozdawczych uznane były za koszty uzyskania przychodów. Korekty kosztów uzyskania przychodów należy dokonać w miesiącu otrzymania tych środków poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów o odpowiednią część wcześniejszych odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych pytanie Nr 1 (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) i pytanie Nr 2 (stan faktyczny) oraz w zakresie podatku od towarów i usług pytanie Nr 3 (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe) wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj