Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-686/10-3/BA
z 16 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-686/10-3/BA
Data
2010.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek należny
podatek należny
szkoła wyższa
szkoła wyższa
uczelnie
uczelnie
wydatki inwestycyjne
wydatki inwestycyjne


Istota interpretacji
Czy Uczelnia realizując inwestycje ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów dotyczących inwestycji w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu?



Wniosek ORD-IN 528 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - jest czynnym płatnikiem VAT. Uczelnia rozlicza podatek od towarów usług strukturą sprzedaży zgodnie z art. 90 ustawy o VAT.

Uczelnia rozpoczyna inwestycję pn. „Rewitalizacja i Kompleksowa Modernizacja ”. Wniosek o dofinansowanie projektu został zatwierdzony i ujęty w liście indykatywnej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007-2013. Pomiędzy Uczelnią a Marszałkiem Województwa podpisana została umowa na złożenie wniosku. Wniosek został już złożony do Urzędu Marszałkowskiego, który zwrócił uwagę o konieczności dostarczenia przedmiotowej interpretacji indywidualnej. W wyniku realizacji projektu zabytkowy budynek Teatru zostanie zmodernizowany oraz kompleksowo zrewitalizowany. Zakończenie prac planuje się na rok 2013 r.

Obiekt będzie przeznaczony wyłącznie na działalność zwolnioną z podatku VAT w zakresie edukacji PKWiU ex 80 i kultury PKWiU ex 92 - wymienionych w poz. 7 i 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nieobjętych wyłączeniem z tego zwolnienia.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że po zakończeniu projektu pn. „Rewitalizacja i kompleksowa modernizacja ” realizowanego przez Uczelnię budynek ten będzie przeznaczony na cele dydaktyczne dla Wydziału Aktorskiego i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Celem głównym projektu jest rewitalizacja teatru studyjnego, który mieści się w obszarze objętym lokalnym programem rewitalizacji miasta. Projekt ma na celu rewitalizację i modernizację budynku mieszczącego się przy ulicy X oraz dostosowanie obiektu do nowych funkcji. Budynek, w którym mieści się Teatr, został wybudowany przez Y. Później stał się własnością X. Następnie stanowił siedzibę kina, Od x - Teatr należy do X. Ostatecznie przekazany Uczelni na własność w x (Księga Wieczysta - KW X - Y). Obiekt wymaga generalnego remontu - przestrzeń budynku została zaadaptowana dla potrzeb działalności teatralnej, co pozbawia ją wielu podstawowych funkcji niezbędnych do prowadzenia działalności edukacyjnej i artystycznej oraz uniemożliwia zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych. Obiekt nie posiada wystarczającej ilości sal potrzebnych do pracy dydaktycznej, warsztatowej i badawczej. Brakuje również sal wykładowych, dydaktycznej i pracowni komputerowej oraz odpowiedniego zaplecza technicznego. Obiekt nie jest również przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Ograniczone możliwości lokalowe, zły stan techniczny budynku (drewniane, zużyte stropy. przestarzała instalacja elektryczna i grzewcza) oraz jego zbyt skromne i nie spełniające współczesnych wymagań wyposażenie techniczne (przestarzały park oświetleniowy. sprzęt dźwiękowy, brak sprzętu audiowizualnego i komputerowego) utrudniają prowadzenie obecnej działalności Teatru i uniemożliwiają jej rozwój.

Cele szczegółowe projektu:

  • poprawa warunków kształcenia i wzrost potencjału dydaktycznego, badawczego i kulturalnego na priorytetowych kierunkach,
  • rozszerzenie oferty edukacyjnej,
  • poprawa warunków krajowej i międzynarodowej wymiany kulturalnej;
  • dostęp do nowoczesnych form kształcenia,
  • kształcenie na potrzeby rynku pracy i w oparciu o wymagania związane z postępem technologicznym w branży filmowej i teatralnej,
  • kształtowanie pożądanej struktury społecznej,
  • tworzenie .„klimatu kulturalno - naukowego”, który powinien owocować dynamicznym rozwojem polskiej sztuki teatralnej i filmowej.

Cele projektu wpisują się w cele priorytetu VI Odnowa obszarów miejskich, działania VI.1 Rewitalizacja obszarów problemowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa xxx na lata 2007 - 2013: „rewitalizacja substancji architektonicznej na zdegradowanych obszarach miast, terenach i obiektach poprzemysłowych i powojskowych oraz zwiększenie atrakcyjności obszarów miejskich dla inwestorów lokalnych i zewnętrznych.”

Do produktów projektu zaliczyć należy:

  1. Liczba obiektów, które uzyskały nowe funkcje w wyniku rewitalizacji - 1 szt.
  2. Liczba zrewitalizowanych obszarów - 1 szt.
  3. Powierzchnia zrewitalizowanych obszarów - 2.355 m2.


Wszystkie założenia i zastosowane rozwiązania są możliwe do wykonania przez przedsiębiorstwa specjalizujące się w wykonawstwie tego typu inwestycji (w tym infrastruktury obiektów kubaturowych, instalacji). Podstawowym oczekiwaniem beneficjenta względem realizowanego projektu jest jego trwałość i bezpieczeństwo, dlatego zostaną zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne gwarantujące wysoką jakość realizowanych prac. Zastosowane rozwiązania są jedynymi gwarantującymi wysoką jakość i bezpieczeństwo. Wydatki związane z zaproponowanymi rozwiązaniami zostały oszacowane w oparciu o ceny rynkowe.

Przedmiot projektu:

  • kompleksowa rewitalizacja i modernizacja budynku Teatru,
  • budowa sali widowiskowo - teatralnej z ilością miejsc 150,
  • lokalizacja rampy zascenia i pochylni do transportu dekoracji scenicznej,
  • lokalizacja nowego zaplecza warsztatowego (stolarnia, malarnia, ślusarnia),
  • modernizacja dotychczasowych pomieszczeń dla zespołów artystycznych,
  • przystosowanie obiektu teatralnego dla osób niepełnosprawnych,
  • nawierzchnie utwardzone chodników, placów,
  • zieleń towarzysząca,
  • lokalizacja przyłączy: wodociągowego, kanalizacji, ciepłowniczego, energii elektrycznej - sieci uzbrojenia zlokalizowane są w obrębie ulicy X i Y.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia realizując inwestycję ma możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów dotyczących inwestycji w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia realizując projekt pn. „Rewitalizacja i Kompleksowa Modernizacja Budynku ”, nie ma prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych do realizacji inwestycji, zarówno w trakcie realizacji jak i po jej zakończeniu. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponieważ inwestycja będzie służyła wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku VAT, wyklucza to możliwość dokonania odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w Dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Jak wynika z powyższego:

  • prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,
  • prawo to przysługuje podatnikowi „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych”.

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści ustawy, przewidziano preferencyjne (obniżone) stawki podatku od towarów i usług, a także zwolnienia od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 7 cyt. załącznika określono jako zwolnione od podatku „Usługi w zakresie edukacji – PKWiU ex 80.

Natomiast pod pozycją 11 ww. załącznika zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Użycie w załączniku dla oznaczenia danej usługi symbolu „ex” oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany jako czynny podatnik VAT rozpoczyna inwestycję pn. „Rewitalizacja i Kompleksowa Modernizacja Budynku ”. Wniosek o dofinansowanie projektu został zatwierdzony i ujęty w liście indykatywnej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013. W wyniku realizacji projektu zabytkowy budynek Teatru zostanie zmodernizowany oraz kompleksowo zrewitalizowany. Zakończenie prac planuje się na rok 2013 r. Po zakończeniu projektu pn. „Rewitalizacja i Kompleksowa Modernizacja” realizowanego przez Uczelnię budynek ten będzie przeznaczony na cele dydaktyczne dla Wydziału Aktorskiego i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Obiekt będzie przeznaczony wyłącznie na działalność zwolnioną z podatku VAT w zakresie edukacji PKWIU ex 80 i kultury PKWiU ex 92 wymienionych w poz. 7 i 11 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nieobjętych wyłączeniem z tego zwolnienia.

Głównym założeniem projektu jest:

  • poprawa warunków kształcenia i wzrost potencjału dydaktycznego, badawczego i kulturalnego na priorytetowych kierunkach,
  • rozszerzenie oferty edukacyjnej,
  • poprawa warunków krajowej i międzynarodowej wymiany kulturalnej,
  • dostęp do nowoczesnych form kształcenia,
  • kształcenie na potrzeby rynku pracy i w oparciu o wymagania związane z postępem technologicznym w branży filmowej i teatralnej,
  • kształtowanie pożądanej struktury społecznej,
  • tworzenie .„klimatu kulturalno - naukowego”, który powinien owocować dynamicznym rozwojem polskiej sztuki teatralnej i filmowej.

Z kolei, przedmiotem projektu jest:

  • kompleksowa rewitalizacja i modernizacja budynku Teatru,
  • budowa sali widowiskowo - teatralnej z ilością miejsc 150,
  • lokalizacja rampy zascenia i pochylni do transportu dekoracji scenicznej,
  • lokalizacja nowego zaplecza warsztatowego (stolarnia, malarnia, ślusarnia),
  • modernizacja dotychczasowych pomieszczeń dla zespołów artystycznych,
  • przystosowanie obiektu teatralnego dla osób niepełnosprawnych,
  • nawierzchnie utwardzone chodników, placów,
  • zieleń towarzysząca,
  • lokalizacja przyłączy: wodociągowego, kanalizacji, ciepłowniczego, energii elektrycznej - sieci uzbrojenia zlokalizowane są w obrębie ulicy X i Y.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż rewitalizowany i modernizowany w ramach projektu obiekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a jedynie do czynności zwolnionych od tego podatku, Zainteresowany nie będzie miał prawa dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. inwestycji.

W zakresie ww. przedsięwzięcia nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu usług i towarów dotyczących inwestycji w trakcie jej trwania jak i po jej zakończeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj