Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1153/09/AW
z 12 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1153/09/AW
Data
2010.02.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
premia
premia pieniężna
rabaty
rabaty premiowe


Istota interpretacji
W niniejszej sprawie przyznana premia pieniężna stanowi w istocie rabat zmniejszający podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009r. (data wpływu 16 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 11 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2010r. (data wpływu 5 lutego 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 stycznia 2010r. znak IBPP1/443-1153/09/AW oraz pismem z dnia 11 lutego 2010r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zawarła umowę handlową, przedmiotem której jest współpraca z kontrahentem w zakresie sprzedaży towarów pod marką „O”.

W ramach ww. umowy, kontrahent po przekroczeniu sprzedaży towarów pod marką „O” ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w określonym przedziale czasowym (od 1 stycznia do 31 grudnia), otrzyma roczną premię pieniężną. Zgodnie z zawartą umową handlową, kontrahent premiowany jest za osiągniętą ze Spółką wielkość zrealizowanych obrotów. W gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką „O”) uprawniającego kontrahenta do otrzymania wynagrodzenia (premii) na określonym w umowie poziomie. Sam fakt, że kontrahent nie jest zobligowany poprzez odpowiednie zapisy w umowie do wykonywania czynności intensyfikujących sprzedaż nie oznacza, że takich czynności nie podjął. Ich podjęcie i przeprowadzenie wprost wpływa na wielkość obrotów, a co za tym idzie na wysokość wypłacanej premii. To właśnie dlatego strony umowy handlowej nie określają rodzaju czynności, które winien podejmować kontrahent, umożliwiających osiągnięcie pożądanego poziomu obrotów, aby pozostawić maksymalny poziom dowolności kontrahentowi w określaniu o podejmowaniu takich czynności. Te czynności są rozmaite i ich świadkami są wszyscy korzystający z usług np. sieci marketów budowlanych. Mogą one polegać na: roznoszeniu ulotek reklamowych, ulotek informacyjnych, promocje i prezentacje określonych towarów przy wykorzystaniu hostess, informacje i reklamy w katalogach, w gazetkach promocyjnych, itd. W umowie z kontrahentem celowo nie wskazuje się na rodzaj podejmowanych działań przez kontrahenta w celu intensyfikacji poziomu sprzedaży swoich towarów, gdyż taki zapis w umowie nie został zawarty z przyczyn wskazanych powyżej, tj. aby nie obligować kontrahenta do podejmowania ściśle określonych działań, z których jedne mogłyby być wykonywane w określonym przedziale czasowym, inne w innym przedziale, poziom intensyfikacji tych zachowań mógłby być także różny, itp.

Wskazany powyżej stan faktyczny określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów.

Premia jest płatna na podstawie faktury VAT i ma ona charakter motywacyjny mający na celu zachęcenie kontrahenta do odpowiedniego zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów pod marką „O” (nie ma ona charakteru dobrowolnego i jej wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania kontrahenta polegającego na osiągnięciu pożądanego poziomu obrotów).

Wysokość premii rocznej jest uzależniona od wartości zrealizowanego obrotu i stanowi jego procent. Im większy jest obrót towarami pod marką „O” tym większa premia w danym okresie rozliczeniowym.

Wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii w danym okresie rozliczeniowym są ustalane na podstawie faktur, ewentualnie faktur korygujących jakie Spółka wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonaną na jego rzecz sprzedaż. Wysokość obrotu ustalana jest wspólnie przez Spółkę i kontrahenta poprzez porównanie wielkości wynikających z ich systemów księgowych oraz wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności.

Premia nie jest jednak związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi w przyjętym okresie rozliczeniowym, a jedynie suma wartości faktur z danego okresu rozliczeniowego stanowi wysokość obrotu będącego podstawą do wyliczenia wysokości premii.

Należy wyraźnie podkreślić, że celem obu stron umowy jest intensyfikowanie poziomu sprzedaży towarów pod marką „O”.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że zgodnie z zawartą umową handlową kontrahent premiowany jest za osiągniętą z Wnioskodawcą wielkość zrealizowanych obrotów. W gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką „O”) uprawniającego kontrahenta do otrzymania wynagrodzenia (premii) na określonym w umowie poziomie. Wskazany powyżej stan faktyczny określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów. Kontrahenci wystawiający fakturę VAT nie określają symbolu PKWiU.

Wyliczenie czynności, o których mowa powyżej ma charakter przykładowy. Kontrahent może podejmować, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów pod marką „O" także inne czynności nie wymienione w zapytaniu. To od kontrahenta zależy czy podejmie czynności przykładowo wymienione w zapytaniu czy zdecyduje się na inne, wyraźnie nie wskazane. Nie ma on jednak obowiązku wykonywania wszystkich czynności wyżej wymienionych. Dla stron umowy efektem wykonywania czynności intensyfikacji sprzedaży jest osiąganie określonego poziomu sprzedaży towarów. Należy więc stwierdzić, że kontrahent może (ale nie musi) podejmować wszystkie czynności przykładowo wymienione. Już sam fakt osiągnięcia przez kontrahenta obrotu uprawniającego go do żądania zapłaty wynagrodzenia za usługę intensyfikację sprzedaży wskazuje, że kontrahent podejmował określone czynności zmierzające do zintensyfikowania obrotu. Jeśli je wykonuje - po stronie Wnioskodawcy pojawia się obowiązek wypłaty określonego wynagrodzenia (premii pieniężnej).

Zarówno zakres jak i charakter działań, które kontrahent może podejmować w celu osiągnięcia określonych umownie poziomów sprzedaży towarów leży tylko i wyłącznie w jego gestii, a skutkiem tych działań jest sprzedaż towarów pod marką „O” – czemu odpowiada obowiązek Wnioskodawcy do wypłaty mu określonego wynagrodzenia. Zakres działań kontrahenta obejmuje m.in. osiągnięcie określonego poziomu obrotów towarami Wnioskodawcy poprzez podejmowanie rozmaitych działań intensyfikujących sprzedaż tych towarów czyli np. rozmaite formy promocji i prezentacji towarów Wnioskodawcy.

Wysokość premii uzależniona jest od wielkości realizowanych przez kontrahenta obrotów według określonych w umowie progów procentowych ich wartości. Zatem im większy obrót towarami marki „O” tym większe wypłacane wynagrodzenie (premia) za dany okres rozliczeniowy.

W praktyce nie występują okresy, w których sprzedaż towarów pod marką „O” oraz towarzyszące im działania kontrahenta nie byłyby realizowane. Wynika to z faktu, iż okresy rozliczeniowe są najczęściej roczne i kwartalne, rzadziej miesięczne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wypłacane premie pieniężne związane są z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w opisanym przypadku należy uznać, że wypłacenie rocznej premii pieniężnej kontrahentowi za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży stanowi wypłatę wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zestawieniu z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej: „uptu”) opodatkowane podatkiem VAT i co za tym idzie, czy wypłacane premie pieniężne powinny być dokumentowane fakturą VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczeniem usług jest każde zachowanie podmiotu polegające na wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie musi polegać na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu konkretnego działania. W związku z tym, w przypadku gdy premia pieniężna nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów, dokonanymi w danym okresie i ma na celu skłonienie kontrahenta do konkretnego zachowania, polegającego na zrealizowaniu określonego poziomu obrotu w przyjętym okresie rozliczeniowym – mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług. Jest to bowiem relacja zobowiązaniowa, a zatem taka w której zachowaniu kontrahenta polegającemu na podejmowaniu działań zwiększających sprzedaż towarów pod marką „O” odpowiada zachowanie Spółki w postaci wypłaty wynagrodzenia.

To zachowanie kontrahenta na gruncie przepisów uptu należy uznać za odpłatne świadczenie usług.

Zdaniem Spółki należy stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym występują dwa zdarzenia: dostawa towarów (sprzedaż przez Spółkę kontrahentowi towarów pod marką „O”) i świadczenie usług (wykonywane przez kontrahenta czynności zwiększających sprzedaż tychże towarów). Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności fakt, że wypłaty premii nie są związane z konkretnymi dostawami towarów. Poza tym czynności te były odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone jest przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane jest przez dostawcę towarów).

Powyższe, zdaniem Spółki, wyraźnie wskazuje na konieczność uznania, że otrzymanie przez kontrahenta Spółki wynagrodzenia, o którym mowa w opisie stanu faktycznego niniejszego zapytania stanowi zapłatę za świadczone na rzecz Spółki usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 uptu i w konsekwencji należy opodatkować takie wynagrodzenie podatkiem VAT, a otrzymanie takiego wynagrodzenia przez kontrahenta należy udokumentować wystawiając fakturę VAT. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych przez organy administracji skarbowej. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 17 czerwca 2008r. (IBPP2/443-290/08/LŻ) stwierdził, że premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Również w interpretacji z dnia 29 lutego 2008r. (IPPP1/443-136/08-2/AP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że „otrzymanie premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się Spółki w stosunku do kontrahenta i stanowi w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę wnioskodawca otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej. W świetle powyższego zachowanie Spółki polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług (...) i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych”. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 14 lipca 2008r. (IBPP2/443-463/08/BM) stwierdza, że „wypłacając premię pieniężną sprzedawca nagradza kupującego za nabycie określonej ilości towarów, a w konsekwencji za lojalność względem sprzedawcy tj. za to, że kupujący nabywa towary wybranego kontrahenta, a nie jego konkurentów. Premia pieniężna powinna być w związku z tym traktowana również jako wynagrodzenie za powstrzymywanie się od zakupów towarów konkurencyjnych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem za rzecz sprzedającego”.

Spółka wskazuje na inny jeszcze aspekt nie związany przecież z określonymi zachowaniami polegającymi na czynnym działaniu kontrahenta, tj. takimi które mogą polegać na powstrzymywaniu się od zakupów towarów innych konkurencyjnych firm i preferowaniu zakupów towarów Spółki. Takie zachowanie także mieści się w pojęciu usługi zdefiniowanej w art. 8 ust. 1 uptu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która – zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia – powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. a) określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, zawarła umowę handlową, przedmiotem której jest współpraca z kontrahentem w zakresie sprzedaży towarów pod marką „O”.

W ramach ww. umowy, kontrahent po przekroczeniu sprzedaży towarów pod marką „O” ponad umówioną wielkość liczoną od wartości netto obrotów wynikających z faktur wystawionych przez Wnioskodawcę w określonym przedziale czasowym (od 1 stycznia do 31 grudnia), otrzyma roczną premię pieniężną. Zgodnie z zawartą umową handlową, kontrahent premiowany jest za osiągniętą ze Spółką wielkość zrealizowanych obrotów. W gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką „O”) uprawniającego kontrahenta do otrzymania wynagrodzenia (premii) na określonym w umowie poziomie. Sam fakt, że kontrahent nie jest zobligowany poprzez odpowiednie zapisy w umowie do wykonywania czynności intensyfikujących sprzedaż nie oznacza, że takich czynności nie podjął. Ich podjęcie i przeprowadzenie wprost wpływa na wielkość obrotów, a co za tym idzie na wysokość wypłacanej premii. To właśnie dlatego strony umowy handlowej nie określają rodzaju czynności, które winien podejmować kontrahent, umożliwiających osiągnięcie pożądanego poziomu obrotów, aby pozostawić maksymalny poziom dowolności kontrahentowi w określaniu o podejmowaniu takich czynności. Te czynności są rozmaite i ich świadkami są wszyscy korzystający z usług np. sieci marketów budowlanych. Mogą one polegać na: roznoszeniu ulotek reklamowych, ulotek informacyjnych, promocje i prezentacje określonych towarów przy wykorzystaniu hostess, informacje i reklamy w katalogach, w gazetkach promocyjnych, itd. W umowie z kontrahentem celowo nie wskazuje się na rodzaj podejmowanych działań przez kontrahenta w celu intensyfikacji poziomu sprzedaży swoich towarów, gdyż taki zapis w umowie nie został zawarty z przyczyn wskazanych powyżej, tj. aby nie obligować kontrahenta do podejmowania ściśle określonych działań, z których jedne mogłyby być wykonywane w określonym przedziale czasowym, inne w innym przedziale, poziom intensyfikacji tych zachowań mógłby być także różny, itp.

Wskazany powyżej stan faktyczny określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów.

Premia jest płatna na podstawie faktury VAT i ma ona charakter motywacyjny mający na celu zachęcenie kontrahenta do odpowiedniego zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów pod marką „O” (nie ma ona charakteru dobrowolnego i jej wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania kontrahenta polegającego na osiągnięciu pożądanego poziomu obrotów).

Wysokość premii rocznej jest uzależniona od wartości zrealizowanego obrotu i stanowi jego procent. Im większy jest obrót towarami pod marką „O” tym większa premia w danym okresie rozliczeniowym.

Wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii w danym okresie rozliczeniowym są ustalane na podstawie faktur, ewentualnie faktur korygujących jakie Spółka wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonaną na jego rzecz sprzedaż. Wysokość obrotu ustalana jest wspólnie przez Spółkę i kontrahenta poprzez porównanie wielkości wynikających z ich systemów księgowych oraz wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności.

Premia nie jest jednak związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi w przyjętym okresie rozliczeniowym, a jedynie suma wartości faktur z danego okresu rozliczeniowego stanowi wysokość obrotu będącego podstawą do wyliczenia wysokości premii.

Wnioskodawca wyraźnie podkreślił, że celem obu stron umowy jest intensyfikowanie poziomu sprzedaży towarów pod marką „O”.

Zgodnie z zawartą umową handlową kontrahent premiowany jest za osiągniętą z Wnioskodawcą wielkość zrealizowanych obrotów. W gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką „O”) uprawniającego kontrahenta do otrzymania wynagrodzenia (premii) na określonym w umowie poziomie. Wskazany powyżej stan faktyczny określa jednak tylko intencję stron umowy, gdyż umowa zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i kontrahentem nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów. Kontrahenci wystawiający fakturę VAT nie określają symbolu PKWiU.

Jak wskazano we wniosku wyliczenie czynności, o których mowa powyżej ma charakter przykładowy. Kontrahent może podejmować, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów pod marką „O” także inne czynności nie wymienione w zapytaniu. To od kontrahenta zależy czy podejmie czynności przykładowo wymienione w zapytaniu czy zdecyduje się na inne, wyraźnie nie wskazane. Nie ma on jednak obowiązku wykonywania wszystkich czynności wyżej wymienionych. Dla stron umowy efektem wykonywania czynności intensyfikacji sprzedaży jest osiąganie określonego poziomu sprzedaży towarów. Należy więc stwierdzić, że kontrahent może (ale nie musi) podejmować wszystkie czynności przykładowo wymienione. Już sam fakt osiągnięcia przez kontrahenta obrotu uprawniającego go do żądania zapłaty wynagrodzenia za usługę intensyfikację sprzedaży wskazuje, że kontrahent podejmował określone czynności zmierzające do zintensyfikowania obrotu. Jeśli je wykonuje – po stronie Wnioskodawcy pojawia się obowiązek wypłaty określonego wynagrodzenia (premii pieniężnej).

Zarówno zakres jak i charakter działań, które kontrahent może podejmować w celu osiągnięcia określonych umownie poziomów sprzedaży towarów leży tylko i wyłącznie w jego gestii, a skutkiem tych działań jest sprzedaż towarów pod marką „O” – czemu odpowiada obowiązek Wnioskodawcy do wypłaty mu określonego wynagrodzenia. Zakres działań kontrahenta obejmuje m.in. osiągnięcie określonego poziomu obrotów towarami Wnioskodawcy poprzez podejmowanie rozmaitych działań intensyfikujących sprzedaż tych towarów czyli np. rozmaite formy promocji i prezentacji towarów Wnioskodawcy.

Wysokość premii uzależniona jest od wielkości realizowanych przez kontrahenta obrotów według określonych w umowie progów procentowych ich wartości. Zatem im większy obrót towarami marki „O” tym większe wypłacane wynagrodzenie (premia) za dany okres rozliczeniowy.

W praktyce nie występują okresy, w których sprzedaż towarów pod marką „O” oraz towarzyszące im działania kontrahenta nie byłyby realizowane. Wynika to z faktu, iż okresy rozliczeniowe są najczęściej roczne i kwartalne, rzadziej miesięczne.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wypłacane premie pieniężne związane są z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Odnosząc się do powyższego, nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż premia nie jest związana z konkretnymi dostawami towarów dokonanymi w przyjętym okresie rozliczeniowym, skoro – jak wynika z opisu zaistniałego stanu faktycznego – wysokość premii uzależniona jest od wielkości zrealizowanych przez kontrahenta obrotów według określonych w umowie progów procentowych ich wartości. Im większy obrót towarami marki „O”, tym większa wypłacana premia za dany okres rozliczeniowy. Kontrahent premiowany jest za osiągniętą z Wnioskodawcą wielkość zrealizowanych obrotów. Jak podaje Wnioskodawca, wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii w danym okresie rozliczeniowym, są ustalane na podstawie faktur, ewentualnie faktur korygujących, jakie Spółka wystawia na rzecz kontrahenta dokumentując dokonaną na jego rzecz sprzedaż. Wysokość obrotu ustalana jest wspólnie przez Spółkę i kontrahenta poprzez porównanie wielkości wynikających z ich systemów księgowych oraz wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności.

Aby więc ustalić wysokość premii należnej kontrahentowi, zsumowane muszą zostać poszczególne faktury dokumentujące konkretne dostawy, na których podstawie dokonywane jest obliczenie premii stanowiącej w efekcie obniżenie wartości tychże poszczególnych dostaw.

Ponadto – jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego – w gestii kontrahenta pozostaje decyzja o rodzaju i zakresie działań, których podjęcie może spowodować osiągnięcie określonego w umowie poziomu obrotów (sprzedaży towarów pod marką „O”) uprawniającego kontrahenta do otrzymania premii na określonym w umowie poziomie, natomiast zawarta pomiędzy Wnioskodawcą i kontrahentem umowa nie zawiera zapisu wyraźnie określającego, że premia stanowi czynnik motywujący kontrahenta do zwiększania poziomu obrotów.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż kontrahent nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniem się z Wnioskodawcą na podstawie wystawionych na swoją rzecz faktur. Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT. Brak jest bowiem takich działań kontrahenta, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Dlatego nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy zawartym w ostatniej części własnego stanowiska, iż zachowanie kontrahenta polegające na powstrzymywaniu się od zakupu towarów innych konkurencyjnych firm i preferowaniu zakupu towarów Wnioskodawcy mieści się w pojęciu usługi zdefiniowanej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, aby z łączącej Wnioskodawcę i jego kontrahenta umowy wynikało zobowiązanie się kontrahenta do dokonywania zakupów tylko u Wnioskodawcy i zakaz dokonywania zakupów w innych konkurencyjnych firmach. W przedmiotowej sprawie kontrahent ma możliwość dokonania świadomego i swobodnego wyboru najbardziej korzystnej dla niego oferty handlowej i ponieważ wybór ten nie jest ograniczony zawartymi porozumieniami (umowami), to na podstawie art. 8 ustawy o VAT nie może być mowy o świadczeniu przez kontrahenta usług na rzecz Wnioskodawcy tylko z tego powodu, że kontrahent kierując się korzyściami w postaci wypłaty przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, dokonał zakupu towarów właśnie u Wnioskodawcy.

Jak podaje Wnioskodawca, kontrahenci wystawiający fakturę VAT nie określają symbolu PKWiU, tak więc w efekcie nie jest wiadome za jakie usługi faktura ta jest wystawiona.

Wnioskodawca twierdzi wprawdzie, że kontrahent może podejmować rozmaite czynności w celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów pod marką „O” (nie ma jednak takiego obowiązku), natomiast dla stron umowy efektem wykonania czynności intensyfikacji sprzedaży jest osiąganie określonego poziomu sprzedaży towarów. Zdaniem Wnioskodawcy, już sam fakt osiągnięcia przez kontrahenta obrotu uprawniającego go do żądania zapłaty wynagrodzenia za usługę intensyfikacji sprzedaży wskazuje, że kontrahent podejmował określone czynności zmierzające do zintensyfikowania obrotu.

Odnośnie powyższych stwierdzeń zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, zgodnie z łączącą strony umową, premia pieniężna jest wypłacana za osiągnięcie określonego w tej umowie obrotu, a nie za podejmowane przez kontrahenta, w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, czynności zmierzające do sprzedaży zakupionych od Wnioskodawcy towarów. W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, premie pieniężne udzielane kontrahentom są powiązane z konkretnymi dostawami. Jakkolwiek premia taka jest bodźcem motywującym kontrahentów Spółki i samą Spółkę do zawierania umów, niemniej nie można przyjąć, że oderwana jest ona od transakcji dostaw stanowiących podstawę jej wyliczenia. Skoro zatem strony uzgadniają, że premie pieniężne wyliczane są na podstawie faktur (kreujących obrót) pochodzących z konkretnego okresu rozliczeniowego, to w rezultacie wypłacenie premii powoduje obniżenie ceny towarów w ramach dostaw objętych tymi fakturami. Premię pieniężną stanowi określona kwota pieniędzy ustalona jako z góry umówiony procent od zrealizowanych obrotów przez nabywcę towarów i nie sposób racjonalnie twierdzić, że procent ten nie jest związany z określoną dostawą towaru. Procent z danej liczby zawsze jest bowiem konkretną i policzalną kwotą, bez względu na fakt, czy jest obliczany od sumy poszczególnych kwot wynikających ze zrealizowanego obrotu w danym okresie, czy od kwoty pojedynczej faktury dokumentującej dostawę towaru.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę wypłacenie premii pieniężnej kontrahentowi za zrealizowanie określonego poziomu sprzedaży nie stanowi wypłaty wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem nie wykazano, że usługi takie są na rzecz Wnioskodawcy świadczone.

Przedmiotowa „premia pieniężna” stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami – zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT – zmniejszający podstawę opodatkowania. Zatem na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku interpretacje, zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stany faktyczne (zdarzenia przyszłe) i stanowiska poszczególnych wnioskodawców.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj