Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1198/09/BM
z 19 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1198/09/BM
Data
2010.02.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności podlegające opodatkowaniu
czynności podlegające opodatkowaniu
nieruchomość niemieszkalna
nieruchomość niemieszkalna
sprzedaż budynków
sprzedaż budynków


Istota interpretacji
opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.), pismem z dnia 9 lutego 2010r. (data wpływu 15 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 12 lutego 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 listopada 2009r. (data wpływu 26 listopada 2009r.), pismem z dnia 9 lutego 2010r. (data wpływu 15 lutego 2010r.) oraz pismem z dnia 12 lutego 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina Miasto N. jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki ew. nr 13215/14 o powierzchni 434 m2 i 13216 o pow. 402 m2 (łączna pow. 836 m2) położonej w N. Obie działki są zabudowane obiektem usługowo-handlowym o powierzchni zabudowy 755 m2 i powierzchni użytkowej 624,38 m2.

Gmina Miasto N. jest właścicielem nieruchomości na podstawie decyzji komunalizacyjnej Wojewody z dnia 9 lipca 1991r.

Działki ew. nr 13215/14 i 13216 w ewidencji gruntów stanowią grunt (Bi) budowlany inny. Nieruchomość leży w terenie, dla którego brak jest planu zagospodarowania przestrzennego. W "studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta" nieruchomość leży w terenie "MM" - zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i jednorodzinna wraz z obiektami towarzyszącymi, zabudowa usługowa jako uzupełniająca.

Budynek usługowo-handlowy, murowany, 1-kondygnacyjny jest trwale związany z gruntem. Został wybudowany w 1960r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych obiekt posiada symbol PKOB - 1230 (budynki handlowo-usługowe).

Obiekt został pierwszy raz zasiedlony przez Skarb Państwa w latach 60-tych XX wieku, a od 1991r. Gmina Miasto N. jako właściciel do dnia dzisiejszego wynajmuje cały obiekt na działalność usługowo-handlową. Zatem od pierwszego zasiedlenia minęło ponad 45 lat. Wszystkim najemcom wystawiane są faktury VAT.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca ma zamiar sprzedać nieruchomość w trybie publicznego nieograniczonego przetargu ustnego (licytacji).

Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowy budynek w 1991r. został przekazany w administrację ZGM w N. Wartość tego budynku wynosi 162.723,26 zł po przeszacowaniu w 1995r.

ZGM administrując budynkiem wykonał prace remontowe niezbędne do funkcjonowania obiektu zgodnie z wymogami prawa.

W stosunku do wszystkich opisanych nakładów remontowych przysługiwało ustawowe prawo do odliczenia podatku VAT, dlatego też ZGM dokonał tego odliczenia.

Wnioskodawca wskazał, że poniesione nakłady na remont ww. budynku nie stanowią ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie ( ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 lutego 2010r.):

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 lutego 2010r.) pomimo, że zostały wykonane prace remontowe niezbędne do utrzymania obiektu w należytym stanie technicznym, Wnioskodawca powinien skorzystać z uprawnień wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT.

Dostawa budynku usługowo-handlowego wraz z gruntem stanowiącym działki ew. nr 13215/14 i 13216 o łącznej powierzchni 836 m2 będzie zwolniona z podatku VAT ponieważ:

  1. dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata.
  2. wykonanie przez administratora gminnych zasobów lokalowych prac remontowych podyktowane było koniecznością zachowania obiektu w stanie należytym i zapobieżenie jego przedwczesnemu zużyciu, jak również zakres prac remontowych nie nosił znamion przebudowy, nadbudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji czy modernizacji,
  3. wykonywane prace remontowe nie stanowią ulepszenia, gdyż obejmowały tylko zakres prac polegający na odtworzeniu stanu pierwotnego budynku i nie wpłynęły na wzrost wartości początkowej poniesionych nakładów na remont.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 2 pkt 14 ww. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa budynku podlega opodatkowaniu gdy następuje w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, albo w okresie krótszym niż 2 lata od jego pierwszego zasiedlenia.

Ponadto w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem zabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki ew. nr 13215/14 o powierzchni 434 m2 i 13216 o pow. 402 m2 (łączna pow. 836 m2) położonej w N. Obie działki są zabudowane obiektem usługowo-handlowym o powierzchni zabudowy 755 m2 i powierzchni użytkowej 624,38 m2.

Budynek usługowo-handlowy, murowany, 1-kondygnacyjny jest trwale związany z gruntem. Został wybudowany w 1960r. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych obiekt posiada symbol PKOB - 1230 (budynki handlowo-usługowe).

Obiekt został pierwszy raz zasiedlony przez Skarb Państwa w latach 60-tych XX wieku, a od 1991r. Gmina Miasto N. jako właściciel do dnia dzisiejszego wynajmuje cały obiekt na działalność usługowo-handlową. Wszystkim najemcom wystawiane są faktury VAT.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynku, w stosunku do których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przedmiotowy budynek w 1991r. został przekazany w administrację ZGM w N. Wartość tego budynku wynosi 162.723,26 zł po przeszacowaniu w 1995r.

ZGM administrując budynkiem wykonał prace remontowe niezbędne do funkcjonowania obiektu zgodnie z wymogami prawa.

W stosunku do wszystkich opisanych nakładów remontowych przysługiwało ustawowe prawo do odliczenia podatku VAT, dlatego też ZGM dokonał tego odliczenia.

Poniesione nakłady na remont ww. budynku nie stanowią ulepszenia w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W świetle przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz powołanych wyżej regulacji, stwierdzić należy, że sprzedaż przez Wnioskodawcę ww. budynku usługowo-handlowego nie będzie dokonywane w ramach pierwszego zasiedlenia, bowiem budynek ten był przedmiotem najmu od 1991r. i nie poniesiono nakładów na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowego budynku usługowo handlowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż:

  • dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem (oddaniem w najem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu) a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Przedmiotem dostawy będzie również nieruchomość gruntowa oznaczona w ewidencji gruntów jako działki ew. nr 13215/14 o powierzchni 434 m2 i 13216 o pow. 402 m2 (łączna pow. 836 m2) położona w N. Obie działki są zabudowane ww. obiektem usługowo-handlowym. Budynek ten jest trwale związany z gruntem. Dostawa ww. budynku podlega zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Kwestię dostawy gruntu, na którym znajdują się budynki lub budowle rozstrzygają przepisy art. 29 ust. 5 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części.

Zatem jeżeli dostawa ww. budynku usługowo-handlowego korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki ew. nr 13215/14 o powierzchni 434 m2 i 13216 o pow. 402 m2, na której ww. budynek usługowo-handlowy jest posadowiony.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że powinien on skorzystać z uprawnień wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie dostawa nieruchomości korzystać bowiem będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 29 ust. 5 tej ustawy.

Należy podkreślić, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 11 ustawy o VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdyby budynek usługowo-handlowy został ulepszony w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj