Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-90/08-5/S/SM/KB
z 1 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-90/08-5/S/SM/KB
Data
2010.06.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
olej smarowy
olej smarowy
podatek akcyzowy
podatek akcyzowy
produkcja
produkcja
skład podatkowy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane
wyroby akcyzowe zharmonizowane
zwolnienie z podatku akcyzowego
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Zasady obrotu olejami smarowymi



Wniosek ORD-IN 394 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15.10.2008 r. (data wpływu 27.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu olejami smarowymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.10.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu olejami smarowymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego i prowadzi skład podatkowy oraz dokonuje lub planuje nabycie w kraju w trybie zwolnionej akcyzy na skład podatkowy wyrobów akcyzowych o symbolu PKWiU 23.20.18 (oleje bazowe i oleje smarowe inne niż oleje smarowe do silników). Spółka planuje nabycie wewnątrzwspólnotowe w trybie zwolnionej akcyzy na skład podatkowy wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 83 – 2710 19 93 (oleje smarowe).

Na prowadzonym składzie podatkowym po przetworzeniu i przeklasyfikowaniu nabytych olejów opisanych wyżej Spółka będzie wprowadzała je na rynek w trybie zawieszonej akcyzy lub w trybie zwolnionej akcyzy wyroby o symbolu PKWiU 23.20.18 (oleje smarowe inne niż oleje smarowe do silników).

Na prowadzonym składzie podatkowym po przetworzeniu nabytych olejów, o których mowa wyżej Spółka wprowadzi na rynek wyroby o symbolu PKWiU 24.66.31-57 (preparaty smarowe) z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy zakupione w trybie zwolnionej akcyzy oleje bazowe i smarowe o symbolu PKWiU 23.20.18 po ich przetworzeniu lub/i przekwalifikowaniu będą mogły być sprzedawane jako:
    a) oleje smarowe o symbolu PKWiU 23.20.18 w trybie
    - zawieszonej akcyzy lub
    - zwolnionej akcyzy
    b) preparaty smarowe o symbolu PKWiU 24.66.31-57
    - z zerową stawką akcyzy...
  2. Czy opisana wyżej sytuacja nie powoduje powstania obowiązku naliczenia podatku akcyzowego od zakupionych i/lub przetworzonych olejów lub/i sprzedawanych olejów smarowych (zawieszona i zwolniona akcyza)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. W przypadku zakupu w trybie zwolnionej akcyzy olejów bazowych i smarowych o symbolu PKWiU 23.20.18, które zostaną na składzie podatkowym przetworzone lub/i przekwalifikowane na oleje smarowe o symbolu PKWiU 23.20.18 - mogą być sprzedawane w trybie zwolnionej lub/i zawieszonej akcyzy i powyższa sytuacja nie spowoduje powstania obowiązku naliczenia podatku akcyzowego od zakupionych, przetworzonych i przekwalifikowanych olejów lub/i sprzedawanych olejów smarowych w trybie zwolnionej lub zawieszonej akcyzy.
  2. W przypadku zakupu w trybie zwolnionej akcyzy olejów bazowych lub smarowych o symbolu PKWiU 23.20.18, które zostaną w składzie podatkowym przetworzone i sprzedane jako preparaty smarowe o symbolu PKWiU 24.66.31-57 z zerową stawką podatku akcyzowego - nie powstanie obowiązek naliczenia podatku akcyzowego od zakupionych i zużytych olejów do produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 819/09 – stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) - zwalnia się od akcyzy sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodem CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Warunki stosowania tego zwolnienia zostały określone w § 13 ust. 2a-2c, 2e przedmiotowego rozporządzenia.

W myśl § 13 ust. 2a - zwolnienia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, mają zastosowanie pod warunkiem sprzedaży tych wyrobów dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2b pkt 2.

Zgodnie z § 13 ust. 2b - uprawnionym nabywcą, o którym mowa w ust. 2a, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:

  1. zużywa wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;
  2. dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.

W myśl § 13 ust. 2c rozporządzenia w sprawie zwolnień - w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, ze składu podatkowego na terytorium kraju podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  1. podmiot dokonujący odsprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6;
  2. podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;
  4. podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, z którego nabył wyroby akcyzowe zharmonizowane;
  5. podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;
  6. podmiot wykorzystujący wyroby do celów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, nabywający wyroby od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 2e - oświadczenie, o którym mowa w ust. 2b pkt 1 i ust. 2c pkt 1 i 6, powinno zawierać co najmniej:

  1. nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;
  2. ilość zamawianych wyrobów, o których mowa odpowiednio w ust. 1 pkt 5 lub 6;
  3. określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;
  4. datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka dokonuje lub planuje nabycie w kraju w trybie zwolnionej akcyzy na skład podatkowy wyrobów akcyzowych o symbolu PKWiU 23.20.18 (oleje bazowe i oleje smarowe inne niż oleje smarowe do silników). Spółka planuje również nabycie wewnątrzwspólnotowe w trybie zwolnionej akcyzy na skład podatkowy wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 83 – 2710 19 93 (oleje smarowe). Następnie, po przetworzeniu i przeklasyfikowaniu nabytych olejów w składzie podatkowym Spółka będzie wprowadzała na rynek w trybie zawieszonej akcyzy lub w trybie zwolnionej akcyzy wyroby o symbolu PKWiU 23.20.18 (oleje smarowe inne niż oleje smarowe do silników).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż sprzedaż olejów smarowych o symbolu PKWiU 23.20.18, również jako składnika potrzebnego do produkcji takich olejów, przeznaczonych do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Po przetworzeniu nabytych olejów, o których mowa wyżej Spółka wprowadzi na rynek również wyroby o symbolu PKWiU 24.66.31-57 (preparaty smarowe) z zastosowaniem zerowej stawki podatku akcyzowego.

Przedmiotowe wyroby o kodzie 24.66.31.57 są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi (poz. 9 załącznika nr 2 do ustawy). Zgodnie z poz. 29 załącznika nr 1 (Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju) do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) – ich sprzedaż na terytorium kraju będzie podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 (zero).

Odnosząc się natomiast do drugiego pytania należy wskazać art. 30 ust. 2 ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku, wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, ze zm.), w ilości mniejszej niż 1000 l w ciągu roku kalendarzowego.

W treści wniosku Spółka wskazała, iż zamierza z olejów bazowych zwolnionych z akcyzy wyprodukować preparaty smarowe o symbolu PKWiU 24.66.31-57, będące bezspornie zharmonizowanymi wyrobami akcyzowymi na gruncie powołanej ustawy, w składzie podatkowym.

A zatem w przypadku zakupu zwolnionych z akcyzy olejów bazowych lub smarowych o symbolu PKWiU 23.20.18, które zostaną w składzie podatkowym przetworzone i sprzedane jako preparaty smarowe o symbolu PKWiU 24.66.31-57 z zerową stawką akcyzy, nie powstanie obowiązek naliczenia podatku akcyzowego od zakupionych i zużytych olejów do produkcji.

Reasumując, sprzedaż przez Spółkę przedmiotowych wyrobów będzie zwolniona od podatku akcyzowego (przy spełnieniu wymagań wynikających z § 13 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień) lub może odbywać się w procedurze zawieszania poboru akcyzy – w przypadku wyrobów o symbolu PKWiU 23.20.18, albo będzie opodatkowana stawką 0 – w przypadku wyrobów o symbolu PKWiU 24.66.31-57. Nie powstanie również obowiązek naliczenia podatku akcyzowego od zakupionych i zużytych olejów do produkcji ww. wyrobów.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj